در این مقاله بخوانید

 

شغل نجاری چیست

– من عاشق هنرم چه شغلی مناسبه برام؟
– نجاری چطوره واسه کار کردن؟
– یک کارگاه نجاری چقدر سرمایه میخواد؟
– چه وسایلی باید بخرم؟
– چقدر مکان لازم دارم واسه کارگاه؟
سلام خدمت همه شما دوستان عزیزم امیدوارم حالتان خوب باشد. قصد داریم در این مقاله حوزه آموزش کار با ام دی اف مطالب مفیدی را در مورد شغل نجاری در اختیارتان قرار دهیم. اگر شما هم در ذهنتان سوالاتی از این شغل دارید و البته می خواهید یک نجار شوید این مطلب را تا انتها دنبال کنید. همراه موما باشید…
قبل از هر چیزی به توضیح شغل نجاری می پردازیم تا یک دید کاملا روشنی را نسبت به این کلمه در ذهن داشته باشید. نجاری زیر مجموعه ای از صنعت بزرگ کار با چوب است و زیر شاخه های متفاوتی را دارد.
 
  • درودگری:

یکی از زیر شاخه های مهم صنعت چوب و نجاری است. درودگری در زمینه تراش و پرداخت چوب کاربرد دارد. این هنر از زمان های دور تا به الان با ایرانیان بوده و یک هنر به  حساب می آید. ساخت درب های چوبی، پنجره های چوبی، صندلی و تزئینات چوبی از محصولات این هنر زیبا است.

نجاری چیست

  • معرق کاری:

هنری با ظرافت و دقت بالا است که بیشتر برای تزئین کارهای چوبی استفاده می شود. در معرق کاری با ابزار های مخصوص چوب ها به صورت قسمت ها ریز طراحی شده را برش می زنند و در آخر مونتاژ می شود. برای ساخت تابلو های هنری نفیس، تزئینات روی صنایع چوبی مثل میز، صندلی یا کمد از معرق بسیار استفاده می شود.

نجاری چیست

  • منبت کاری:

به هنر کنده کاری طرح و نقش بر روی چوب منبت کاری می گویند و برجستگی عنصر اصلی در این هنر است.در ایجاد طرح منبت بیشتر از چوب های درخت گردو، شمشاد و گلابی استفاده می شود .

نجاری چیست

  • کابینت سازی MDF:

ام دی اف را می توان یکی از متریال های پر کاربرد در ایران نام برد. ارزان بودن نسبت به چوب، زیبایی، تنوع در طرح، نقش و اجرای آسان از دلایل محبوبیت ام دی اف است. چوب های ام دی اف در ساخت کابینت ها آشپزخانه کاربرد زیادی دارد. به علاوه با پیشرفت صنعت طراحی داخلی و نیاز مردم در قسمت های زیادی از خانه این متریال جای چوب خام را گرفته است.

نجاری چیست

  • ساخت مبلمان:

مبل هایی که در خانه ها استفاده می شود از شالوده چوبی تشکیل شده است. مبلمان انواع مختلفی دارد که متریال های به کار برده اکثر آنها چوب می باشد. شغل مبل سازی برای نجار ها یک موقعیت کاری پردرآمد به حساب می آید.

نجاری چیست

 

تارخیچه نجاری

 
چوب یکی از مصالح مقاوم و در دسترس است. در گذشته انسان برای ساخت پناهگاه های خود از چوب استفاده می کرده است. در کاوش هایی که در کشور آلمان بر روی چاه های آب قدیمی که از جنس چوب بلوط بوده اند نشان دهنده قدمت 7000 سال می باشند. کتاب هایی قدیمی که به آموزش هنر نجاری پرداخته اند متعلق به قرن 18 و 19 میلادی هستند. همچنین در نقاشی های کشف شده مصر باستان که متلق به 2000 سال پیش است آثاری از مبلمان های چوبی به چشم می خورد. اولین کشور هایی که نجاری از آنجا ظهور کرده را می توان به ترتیب مصر، چین، یونان، بابل و ایران نام برد.

نجاری چیست

 

طرح کسب و کار نجاری

 
معنای عمومی کلمه نجاری کار با چوب است. انواع مختلف شغل هایی که یک نجار می تواند داشته باشد را توضیح دادیم. انتخاب هر کدام از این مشاغل بسته به علاقه و سرمایه شما متفاوت است. به عنوان مثال شغل درورگری را می توان با سرمایه ای اندک راه اندازی کرد. اما خب مسئله حائز اهمیت سختی کار است. برای حرفه ای شدن در این کار باید مدتی را به عنوان کارآموز در کارگاه های درودگری بگذارنید تا به حد کافی آن را یاد بگیرید. معرق کاری و منبت کاری هم از این قاعده مستثنی نیستند و نسبتا هنری پیچیده ای هستند که نیاز به یک تایم آموزشی دارند. در میان مشاغل صنایع چوب می توان گفت کار با ام دی اف را در فرصت کمی می توانید یاد بگیرید و یک کارگاه کوچک برای خودتان ایجاد کنید. این شغل سرمایه بالایی را نمی خواهد و همچنین در فضای کمی می توانید کارگاه مورد نظر را راه اندازی کنید. ساخت مبلمان نیز هم رده کار با ام دی اف قرار دارد و پیشنهاد خوبی است.
 
  • نکته: اگر زمان ندارید و علاقمند به شغل های صنایع چوب هستید به دنبال اموزش ام دی اف و ساخت مبلمان باشید.

طرح کسب و کار نجاری

 

اموزش نجاری

 

اموزش کار با ام دی اف یکسری اصول خاصی را دارد که با یک اموزش کامل می توانید ان را فرا بگیرید. در توضیحات این اموزش نمی گنجد ولی تا حدی سعی می کنم نکات مهمی را به شما انتقال بدهم.
 
  • برداشت ابعاد و اندازه:

اولین تکنیکی که یک کابینت ساز یا نجار باید آن را رعایت کند نحوه برداشت و ترسیم نقشه است. توجه به این موضوع باعث می شود در استفاده از چوب صرفه جویی شود و این کار تاثیر مثبت بر روی کاهش هزینه ها دارد. این یعنی شما نسبت به رقبا برگ برنده ای رو کردید.
اموزش نجاری
  • اشنایی با نرم افزار های پر کاربرد:

دنیا همواره به سمت علم حرکت می کند و تاثیر خود را بر جامعه می گذارد. با تولید نرم افزار ها در انوع زمینه های کاری، خطاهای سهوی که توسط انسان به وجود می آیند کمتر شده است. همچنین سرعت و راحتی پروژه ها هم نیز بیشتر می شود. در زمینه کار با MDF هم نرم افزاری برای سهولت در برش، ابعاد و اندازه وجود دارد. نرم افزار CutMaster 2D Pro در زمینه برش چوب یک دستیار بسیار خوب می باشد که کار با آن راحت است. یادگیری نرم افزار کات مستر برگ برنده دوم شما نسبت به رقبا است.

نجاری چیست

  • کار با اره های مخصوص:

اره از ابزار های پر مصرف و حیاتی است برای نجاران، و به نوعی دست راست آنها به حساب می آید. اره وسیله ای برای برش انواع چوب است. این ابزار مدل های مختلفی را دارد که در موقعیت های گوناگون و جنس چوب متفاوت است.

اره نجاری

  • شناخت ابزار و یراق های مخصوص:

برای این که کار با ام دی اف را به صورت کامل یاد بگیرید باید با ابزار و یراق هایی پر کاربرد در این شغل آشنا باشید. به عنوان مثل انواع ریل ها، انواع لولا، انواع پیچ، انواع میخکوب و … تعدادی از این ابزار های ضروری هستند.

ابزار و یراق نجاری

  • آشنایی با روش نصب و نکات اجرایی:

اگر می خواهید یک آشپزخانه را کابینت کنید باید به نکات اجرایی هم توجه داشته باشید. آشپزخانه قلب خانه است و موارد مهمی را درون خود جای داده است. جا نمایی گاز، ماشین لباسشویی، سینک ظرفشویی و پکیج رادیاتور در کابینت ها باید مشخص شود. همچنین  باید توجه داشته باشید که لوله کشی گاز و آب از کجا عبور کرده است، چرا که بر روی طراحی کابینت شما تاثیر مستقیم دارد.

بخشی از نکات مهم اموزش را در اینجا گفتیم و برای یادگیری کامل باید به بخش فروشگاه مراجعه کنید.

 

 

وسایل نجاری

 

در این بخش می خواهم ابزار های مهم نجاری را برایتان معرفی کنم. شناخت این ابزار ها کمک بزرگی را در راستای ایجاد یک کارگاه می کند. در وهله اول سراغ معرفی اره می رویم که در این شغل کاربرد فراوانی دارد.
 

اره مویی: برای کار های ظریف مانند منبت و معرق کاری استفاده می شود که دارای دو مدل برقی و دستی است.

اره مویی نجاری

اره فارسی بُر: ابزاری برای برش انواع چوب ها MDF است که به علت اندازه مناسبی که دارد قابل حمل است. برای برش زدن با زاویه های مختلف لبه چوب هم این اره کاربرد دارد.

اره فارسی بر نجاری

اره عمود بُر: اره ای کوچک و مناسب برای برش چوب است. این اره ابعاد کوچکی دارد و قابل حمل است. از یک تیغه تشکیل شده که با حرکت رفت و برگشت عمودی عملیات برش را انجام می دهد.

اره عمود بر نجاری

اره گرد بُر: این اره عموما برای برش های مشتقیم در راستای طول و عرض چوب های نئوپان،MDF، فیبر، … استفاده می شود. تیغه این اره به شکل دیسک است و به نام های دیگر اره دیسکی، ورق بُر، نفوذی … نیز شناخته می شود.

اره دیسکی نجار

اره نواری: اره ای است که در مبل سازی کاربرد دارد و ابعاد ان به گونه است که قابل حمل نیست. برای انواع برش کام و زبانه یا برش چوب ها از این اره استفاده می شود.

اره نواری نجاری

اره میزی: این اره را می توان در کارگاه هر نجاری پیدا کرد. کاربرد زیادی در برش چوب دارد. همچنین ابعاد مختلفی از این محصول در بازار موجود است. با توجه به حجم کار باید نوع مناسب آن انتخاب شود.

اره میزی نجاری

اره که یکی از اصلی ترین ابزار ها است را توضیح دادیم. با توجه به کاری که می خواهید انجام دهید و ابعاد کارگاه خود می توانید نوع مناسب اره را تهیه کنید. حالا نوبت به دیگر ابزار ها می رسد که در ادامه برایتان معرفی می کنم.

میخکوب: ابزاری است مهم برای اتصال قطعات چوب به یکدیگر استفاده می شود. مدله های مختلفی را شامل می شود که معروف ترین آن ها میخکوب بادی است.

میخکوب نجاری

منگنه کوب: برای اتصال ورق های نازک فیبر استفاده می شود. بهترین نوعی که می توانید تهیه کنید نوع بادی این ابزار است.

منگنه کوب نجاری

دریل: به منظوری ایجاد سوراخ بر روی سطح چوب و همچنین بستن پیچ کاربرد دارد. با عوض کردن مته دریل کاکرد آن نیز متفاوت می شود. دریل به دو صورت برقی و شارژی در بازار عرضه می شود که پیشنهاد می کنم هر دو نوع را داشته باشید.

دریل نجاری

سشوار حرارتی: اگر کارگاه کوچکی را دارید و سرمایه زیادی را برای تجهیز ندارید این ابزار برای شما بسیار ضروری است. برای زیبا تر شدن کارهای ام دی اف معمولا در لبه های چوب از نوار های UPVC استفاده می شود. نصب نوار نیازمند یک دستگاه بزرگ است که هزینه بالایی را دارد. با تهیه کردن سشوار حرارتی می توانید نوار ها را به صورت دستی بر روی کار نصب کنید.

سشوار نوار زن نجاری

گیره: برای فیکس کردن و نگهداری اتصال ها از این ابزار می توانید کمک بگیرید.

گیره نجاری

نکته: ابزار های بالا به منظور کار با MDF استفاده می شوند و بعضی از انها نیز مشترک هستند. توضیح دادن ابزار های منبت کاری، درودگری و معرق کاری نیازمند مقاله دیگری است و در این مطلب نمی گنجد.

نجاری در منزل

شاید اسم این شغل در ذهن شما تصویری از یک کارگاه بزرگ را ایجاد کند. درست است، اگر می خواهید یک کارگاه کاملا مجهز راه اندازی کنید نیازمند یک فضای بزرگ هستید. اما ما نیازمند همچنین فضایی نیستیم. برای مونتاژ کردن کار یک فضایی مناسب مانند یک مغازه را اجاره کنید و برای برش کاری های ورق ها بزرگ با پرداخت هزینه، مکان هایی مجهز این کار را برای شما انجام می دهند. البته باید بدانید این هزینه کاملا قابل بازگشت است. حتی در حیاط خانه خود با تولید اکسسوری ها چوبی و فروش آن در فضای اینستاگرام می توانید درآمد خوبی را کسب کنید.

(جهت اطلاع: در سال 1400 قیمت اجرای هر متر کابینت MDF حدودا 3,000,000 تومان می باشد) البته این قیمت ها با توجه به متریال استفاده شده و نوع کار متفاوت است.

در پایان به عنوان سخن آخر باید بگویم، صنایع چوب یکی از زمینه های کاری بسیار پر رونق است. در کمترین زمان و با داشتن ابزار های اولیه می توانید وارد این عرصه شوید. فقط کافی است از یک آموزش جامع شروع کنید. باز هم پیشنهاد ما بر روی کار با MDF است چرا که جایگاه خوبی را در تا به الان کسب کرده است. امیدوارم این مقاله برایتان کاربردی بوده باشد.