در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

– می خوای روش ساخت شمع رو بدونی؟
– می تونی خودت برای مراسمات جاشمعی دست‌ساز درست کنی!
– حتی می تونی اونا رو توی سوشال مدیا هایی مثل اینستاگرام به فروش بزاری…
سلام امیدوارم حالتان خوب باشد. قبلا در مقالاتی آموزش ساخت انواع دکوریجات و اکسسوری های بتنی را داشتیم. در این جا یک آموزش دست سازه های بتنی و چوبی باحال دیگر را برای شما عزیزان آماده کرده ایم. من قصد دارم تا روش ساخت جا‌شمعی دست‌ساز را به شما یاد بدهم. در مقالات آموزشی قبلی در مورد بتن زیاد صحبت کردیم و در این آموزش هم برای درست کردن جاشمعی از این متریال استفاده کرده ایم. بتن به خاطر خاصیت فرم پذیری و استحکامی که دارد برای درست کردن اکسسوری و دکوریجات بسیار مناسب است. تا انتهای این آموزش همراه موما باشید…

وسایل مورد نیاز

 
  • بتن تزئینی یا سیمان معمولی
  • قالب سیلیکونی یا ابتکاری
  • رنگ اکرولیک
  • روغن پارافین
  • گیره مخصوص و فیتیله
  • آب
  • ظرف یکبار مصرف
  • ابزار مخلوط کردن
  • دستکش و ماسک بهداشتی

برای تولید بتن مورد نیاز جاشمعی دست‌ساز می توانید از بتن های تزئینی استفاده کنید که به صورت آماده در سایت های فروشگاهی به فروش می رسند. این نوع بتن از لحاظ اندازه دانه بندی بسیار کوچک و نرم است که باعث تمیز تر درست شدن کار می شود. اگر مایل به خرید بتن تزئینی نبودید از سیمان سفید معمولی استفاده کنید.

سیمان سفید را می توانید از مصالح فروشی ها تهیه کنید. قبل از استفاده حتما سیمان سفید را از الک ریز عبور دهید تا پودر نرم تری به دست آورید. برای قالب هم من از قالب های سیلیکونی استفاده کرده ام که به تعداد دفعات زیاد می توانید آن را مصرف کنید. ولی اگر قالب خاصی مد نظرتان بود می توانید خیلی راحت آن را درست کنید.

مقداری رنگ اکرولیک هم برای تزئین قالب جاشمعی لازم داریم. تم رنگی را به سلیقه خود انتخاب کنید. برای درست کردن شمع از روغن آماده پارافین استفاده کنید. این روغن را از سایت های فروشگاهی تهیه کنید. یک عدد گیره مخصوص برای نگهداری و فیکس کردن فیتیله در جاشمعی باید داشته باشیم. به مقداری که فکر می کنید آب برای ترکیب بتن هم در کنار دست خود بزارید.

برای درست کردن بتن از یک ظرف یکبار مصرف کمک می گیریم. همچنین من از یک چوب پزشکی برای مخلوط کردن مخلوط بتن استفاده کردم. از ظروف خود برای مخلوط کردن و درست کردن بتن استفاده نکنید چون کاملا غیر بهداشتی است. نکات ایمنی را هم فراموش نکنید. برای کار کردن با سیمان حتما ماسک و دستکش را داشته باشید.

جاشمعی دست‌ساز

 

قالب‌بندی جاشمعی دست‌ساز

 
قبل از درست کردن مخلوط بتن، قالب های خود را آماده کنید. اگر از قالب های سیلیکونی استفاده می کنید نیازی به آماده‌سازی نیست. ولی برای قالب هایی که خودتان درست کردید حتما تمیز بودن و چرب بودن را چک کنید. پس از این که نکات را رعایت کردید سر وقت درست کردن بتن بروید. مقداری سیمان را داخل یک ظرف یکبار مصرف بریزید و به اندازه ای که لازم است آب را اضافه کنید.
مخلوط بتن را آنقدر ترکیب کنید تا به یکنواختی برسد. قبل از این که بتن را داخل قالب بریزید مقداری رنگ اکرولیک در بعضی از قسمت ها بریزید. این کار صرفا جهت تزئینی دارد. الان می توانید بتن را اضافه کنید. این نکته را یادتان باشد که بعد از ریختن بتن حتما ضربه های کوچکی را به قالب وارد کنید تا حباب های هوا از بین بروند. اگر این کار را انجام ندهید، هوای داخل بتن باعث به وجود آمدن سوراخ هایی در سطح کار می شود. به مدت 24 ساعت صبر کنید تا کار کاملا سفت شود.
جاشمعی دست‌ساز

 

نصب فیتیله و روغن پارافین

 

پس از سفت شدن جاشمعی دست‌ساز نوبت به اضافه کردن روغن پارافین است. روغن پارافین انواع محتلفی را دارد. می توانید پارافین مخصوص شمع را از سایت های فروشگاهی تهیه کنید. برای اینکه روغن در قالب خوب جای بگیرد و باعث چسبندگی نشود از پلی استر استفاده کنید.
داخل قالب را با یک قلم مو به صورت یکپارچه به پلی استر آغشته کنید. قبل از اضافه کردن روغن باید فیتیله شمع را در جای خود نصب کنید. برای این کار ما از گیره فلزی استفاده کردیم که فیتیله را نگه می دارد. با استفاده از چسب دورو گیره ها را به کف جاشمعی بتنی بچسبانید. روغن پارافین را بر روی حرارت باز کنید و داخل جاشمعی بریزید.
اگر می خواهید پارافین بهتری داشته باشید کاف است کمی عطر به آن اضافه کنید تا هنگام سوختن بوی خوشی را در فضا ایجاد کند. اندکی زمان بدهید تا پارافین شما کاملا خشک شود. با یک قیچی قسمت های اضافی فیتیله ها را قطع کنید. ممکن است در قسمت روی پارافین خود حباب هایی مشاهده کنید که کار شما را خراب می کنند. برای از بین بردن این حباب های از یک سشوار استفاده کنید. سشوار را بر روی پارافین بگیرید تا حباب سطح کار از بین برود.
جاشمعی دست‌ساز

 

نتیجه نهایی

 

جاشمعی دست‌ساز ما آماده است. برای بهتر شدن کار با استفاده از یک سمباده لبه ها و سطح کار را صیقل دهید. برای خلاقیت بیشتر می توان از بتن رنگی استفاده کرد. اگر با روش ساخت بتن رنگی آشنا نیستید می توانید مقاله آن را مطالعه کنید. قبلا در آموزشی مفصل ساخت بتن رنگ را توضیح داده ایم. ساخت اکسسوری ها و دکوریجات یکی از مشاغل پر درآمد است که مشتریان زیادی را دارد. شما با متریال جادویی مثل بتن می توانید انواع مختلفی را از این اکسسوری ها را بسازید. اگر به این زمینه شغلی علاقه دارید و میخواهید بیشتر در موردش بدانید کافی است به فروشگاه موما یک سر بزنید. امیداوارم این آموزش برای شما کاربردی باشد.