در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

– بتن هنری چیه؟
– اسمبلاژ چیه؟
– چجوری بتن هنری رو میشه ساخت؟
پاسخ همه ی سوالات شما را در این مقاله آموزش دست سازه های بتنی و چوبی خواهیم داد. چند روز پیش هنگامی که در اینترنت وب گردی می کردم کار های زیبایی را دیدم که به عنوان آثار هنری فروخته می شدند. شروع کردم به تحقیقات کردن در مورد این آثار هنری و دریافتم که متریال به کار برده شده در آن ها بتن است. خیلی برایم جالب بود که با بتن همچین آثار زیبایی را می توان خلق کرد. این آثار خاص را می شود به عنوان دیوار آویز هایی در کافه ها و یا خانه های مسکونی استفاده کرد. در پایان این مقاله روش ساخت این بتن های هنری را به شما آموزش خواهم داد. همراه موما باشید…

 

مفهوم اسمبلاژ

 
اسمبلاژ به معنای جفت و جور کردن می باشد و به این اسم شناخته می شود. ریشه زبانی این کلمه مربوط به کشور فرانسه است. این هنر در ترکیب و متصل کردن اشیاء سه بعدی متفرقه به یکدیگر استفاده می شود. اسمبلاژ از نوع سبک مدرنیسم می باشد. این هنر بخشی از هنر مجسمه سازی نیز به شمار می آید چرا که باعث خلق آثار سه بعدی می شود. هنرمندان زیادی در این سبک کار می کردند. شاید در آثار پیکاسو هم رد پایی از اسمبلاژ دیده شود. تفاوت مهمی که اسمبلاژ را از مجسمه سازی متمایز می کند، استفاده از مواد غیر متعارف است. همچنین از اشیاء صنعتی و غیر صنعتی که در روزمره زندگی استفاده می شود می توان در ایجاد اثر اسمبلاژ به کار برد. 

 

مفهوم بتن هنری

 
تا کنون در مقالات زیادی از بتن حرف زده ایم. بتن در صنعت های مختلفی کاربرد دارد. از این متریال در طراحی داخلی به عنوان بتن اکسپوز استفاده زیادی می شود. در تولید اکسسوری های بتنی و لوازم دکوراتیو نیز بتن کاربرد دارد. به علاوه نقش مهمی در سازه ساختمان ها دارد. در این مقاله با کاربرد جدیدی از این متریال آشنا خواهید شد که به آن بتن هنری می گوییم. با مطالعه متن بالا کاملا با مفهوم اسمبلاژ آشنا شدید. زمانی که هنر اسمبلاژ را با بتن ترکیب کنیم نتیجه آن بتن هنری می شود. بتن هنری ترکیبی نامتعارف از وسایل صنعتی یا حتی غیر صنعتی مثل سنگریزه یا چوب است. این مصالح به خاطر خاصیت چسبندگی و سفت شدنی که دارد به راحتی با اشیا می تواند ترکیب شود.
ساخت بتن هنری

 

روش درست کردن بتن هنری

 

  • اختلاط بتن

برای تولید یک بتن هنری نوع سیمان بسیار مهم است. سعی کنید از سیمان های مرغوب یا حتی بتن پلیمری استفاده کنید. بتن های پلیمری از لحاظ اندازه دانه بندی کاملا نرم هستند و سطح کار کاملا صاف بیرون می آید. این نوع بتن را می توانید از سایت های فروشگاهی تهیه کنید. سیمانی که لازم داریم از نوع سیمان سفید می باشد. مرحله بعد اضافه کردن مقداری پیگمنت یا همان رنگدانه معدنی به بتن است. رنگدانه را به مقداری اضافه کنید که رنگ بتن خاکستری شود. سیمان و رنگدانه را به صورت خشک و پودری با هم ترکیب کنید. بعد از آن که رنگدانه با سیمان خشک کاملا به حالت یکنواختی رسیدن آب را اضافه کنید. مصالح خود را آنقدر مخلوط کنید تا کاملا مصالح شما یکدست شود.

 

  • قالب بندی

قالبی که ما در اینجا برای بتن هنری خود استفاده کرده ایم به صورت مربعی است. جنس قالب هم پلاستیک است ولی می توان از قالب های سیلیکونی استفاده کرد. سه نکته مهم را در استفاده از قالب رعایت کنید;

– قالب را تمیز کنید چون باید عاری از هر گونه کثیفی باشد.

– قالب را به وسیله یک قلم مو چرب کنید.

– چرب شدگی نباید بیش از حد باشد وگرنه سطح بتن آسیب می بیند.

 

 

  • اسمبلاژ کردن بتن هنری

حالا که اختلاط بتن را انجام داده اید و قالب ها را آماده کرده اید می توانید مصالح را درون قالب ها بریزید. قالب هایی که انتخاب می کنید عمق زیادی را نداشته باشد که ضخامت کار افزایش یابد. ضخامتی که من برای بتن هنری در نظر گرفته ام 6 میلیمتر است. بعد از این که بتن را داخل قالب ریختید نوبت جایگذاری اشیاء است. وسایل ترکیبی نامتعارفی که انتخاب کردم تعدادی سنگ گرد رودخانه ای، تکه های سیم و مقداری خورده شیشه است. خورده شیشه ها را در بتن فرو نبرید و فقط بر روی سطح کار بپاشید. اگر از سیمان پلیمری استفاده می کنید در مدت زمان 10 دقیقه مصالح شما شروع به گیرش می کند.

ساخت بتن هنری

 

  • خارج کردن بتن هنری از قالب

بعد از یک ساعت، بتن به خوبی سفت شده و می توانید قطعات کاشی مانندی که درست کرده ایم را از قالب خارج کنیم. پس از بیرون آوردن کار متوجه ایجاد لبه های تیز خواهید شد. برای اینکه کار تمیز تری داشته باشیم این لبه ها را باید از بین ببریم. به یک سمباده و مقداری آب نیاز داریم. سمباده را حتما در آب مرطوب کنید که آسیبی به کار نرساند. با استفاده از سمباده می توانید به آرامی لبه های کار را به حالت نرم تری تبدیل کنید. به تعدادی که کاشی نیاز دارید تولید کنید.

 

  • ساخت بُرد برای نصب بتن هنری

بعد از درست کردن تعداد کاشی بتنی که مد نظر شما بوده، می توانید آن ها را به یک سطح بچسبانید. می خواهم این بتن‌های هنری را بر روی یک تکه چوب بچسبانم. برای چسبندگی از دوغاب سیمان کمک می گیرم. با استفاده از نوار کاغذی یک قاب برای دوغاب ایجاد می کنم. نوار کاغذی را خوب بر روی سطح چوب بچسبانید که با نشت بتن رو به رو نشوید. دوغاب را به هر رنگی که می خواهید درست کنید. غلضت دوغاب را بالاتر بگیرید تا از زیر نوار بیرون نیاید. بتن را با استفاده از لیسه پخش کنید و در حالی که هنوز خیس است کاشی ها را داخل آن فرو ببرید.

ساخت بتن هنری
ساخت بتن هنری

 

  • سخن پایانی

امروز با خواندن این مقاله به قدرت و کارایی جدید از بتن پی بردید. برای تولید یک بتن هنری با تکنیک اسمبلاژ  هیچ محدودیتی ندارید و همه چیز بسته به خلاقیت شما دارد. کاشی های تولیدشده را می توانید به صورت کلاژ در کنار هم قرار دهید و به عنوان آویز برای دیوار استفاده کنید.

ساخت بتن هنری