در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

 
متداول‌ترین روش در پوشش نهایی دیوارها و کف استفاده از کاشی و سرامیک می‌باشد. استفاده از این نوع مصالح علاوه بر افزودن زیبایی به فضا، باعث ایجاد عایق رطوبتی در محیط می‌شود که در مکان هایی مانند سرویس بهداشتی و آشپزخانه که اصطلاحا به فضا های خیس شناخته می‌شوند اسفاده می‌گردند. در اجرای کاشی و سرامیک رعایت نکاتی ضروری است که در ادامه این مقاله آموزش تخصص کاشی کاری به آن می‌پردازیم.

 

نکات در انتخاب کاشی و سرامیک

 

یکی از اساسی ترین نکاتی که در کیفیت خروجی کار تاثیر گذار می‌باشد جنس کاشی و سرامیک مصرفی است. توجه به عدم وجود لکه ، ترک، مشکل در چاپ، لب پریدگی در هنگام خرید امری مهم می‌باشد. همانطور که در بالا به محل اجرای این مصالح اشاره کردیم باید از درجه جذب آب و مقاومت آن ها در برابر رطوبت اطمینان حاصل کنیم.

 

تفاوت کاشی و سرامیک

 

در کل کاشی از اجزایی به نام سفال و لعاب تشکیل می شود. قسمت استخوان بندی و اصلی را سفال ها تشکیل می‌دهند و قسمت رویه آن که وظیفه زیباسازی کاشی را دارد لعاب می‌باشد. وقتی لعاب از جنس سرامیک باشد به آن کاشی سرامیکی یا سرامیک گفته می‌شود. فرق اصلی این دو در محل بکارگیری آنها می‌باشد. وزن کاشی نسبت به سرامیک کمتر است و برای پوشش دیوارها مناسب هستند در مقابل سرامیک وزن بالاتری دارد که برای کفسازی قابل استفاده است.
کاشی و سرامیک

مرحله زیرسازی

 

اطمینان از بستر کار:
شاید تا الان متوجه صدا در بعضی از کاشی و سرامیک ها شده باشید و این نشان از نامناسب بودن بستر کار می‌باشد که در هنگام فشار زیاد باعث شکستگی خواهد شد. پس بهتر است قبل از اجرا شرایط را فراهم کنید تا دچار مشکل نشوید.

استفاده از سیمان در زیرسازی:

قبل از نصب کاشی ها باید اقدام به زیرسازی با سیمان نمایید که این کار باعث جلوگیری از نفوذ آب می‌شود. از متریال های مشابه به سیمان هم می‌توانید استفاده کنید.

ایجاد خطوط راهنما:

همه دیوارها به صورت مربع و صاف نمی‌باشند از این رو خط های راهنما به کمک شما می آیند. ایجاد این خطوط با کمک گچ و نوارهای اندازه گیری انجام می‌شود.

تهیه ملات:

 به صورت کلی، ملات به شکل پودر بوده و باید با آب ترکیب شود به این نکته توجه کنید که آب را به صورت یکجا به پودر اضافه نکنید. (دستورالعمل مربوط به هر ملات بر روی پاکت آن نوشته شده است.)

کاشی و سرامیک

مرحله نصب

 

توزیع ملات:

پس از اتمام مراحل اولیه نوبت به نصب کاشی ها می‌رسد. ملات را در بین خطوط شطرنجی و فقط در قسمتی که می‌خواهید کار کنید پخش نمایید.

قرار دادن کاشی بر روی ملات:

در مرحله بعد باید کاشی و یا سرامیک ها را بر روی ملات پخش شده قرار دهید. بهتر است این مرحله را از گوشه کار شروع کنید و از کنار دیوار فاصله دهید که این قسمت با دوغاب پر می شود.

ایجاد فاصله در بین کاشی ها:

 این فاصله می تواند به صورت چشمی ایجاد شود اما بهتر است به وسیله اسپیسر که در مقاله ی ابزار کاشی کاری به آن اشاره کردیم استفاده کنید

ایجاد ظاهر زیبا در پایان کار، وجود فواصل و درزهای منظم، قرار گرفتن کاشی ها در یک فاصله ی منظم نسبت به هم و … از مزایای استفاده از این اسپیسرها می باشد.

 

اسپیسر کاشی

اطمینان از تراز بودن:

در هر مرحله قرار دادن کاشی باید از تراز بودن آن اطمینان حاصل کنید. این کار با ابزار های مختلفی انجام می شود که تراز حبابی از رایج ترین آن ها می باشد.

اجرای دوغاب:

حالا نوبت به دوغاب سطح می رسد برای انجام این کار ابتدا اسپیسرها را از بین کاشی ها جدا کرده و سپس اقدام به انجام کار کنید. نوع دوغاب بسته به فاصله ی بین کاشی ها متفاوت است. استفاده از دوغاب شن و ماسه برای فاصله بیشتر از 3 میلی متر مناسب است. دقت کنید که دوغاب تمام سطح شما را به پوشاند.

پاک کردن دوغاب:

بعد از گذشت 20 دقیقه با اسفنجی مرطوب اقدام به تمیز کردن دوغاب از سطح کنید. نکته ای که در این مرحله باید مورد توجه قرار گیرد این است که سطح هر کاشی و سرامیک را به صورت جداگانه تمیز کنید.

بعد از گذشت 3 ساعت دوباره مرحله دوغاب کاری و پاک کردن آن را انجام دهید.

درز گیری:

در مرحله آخر می توانید با بتونه های موجود درز های بین کاشی ها را پر کنید. بتونه هایی در بازار موجود می باشند که جنبه تزئینی هم دارند و می توانید تهیه کنید.

 

سخن پایانی

 
با در نظر گرفتن این نکات می توانید خروجی با کیفیتی از کارهای خود به نمایش بگذارید. اگر شما هم علاقه زیادی به هنر کاشی کاری دارید و قصد یادگیری آن دارید خبر خوبی برایتان دارم. تیم موما یک آموزش تخصصی کاشی کاری آماده کرده است. می‌توانید با مراجعه به بخش فروشگاه این آموزش‌ها را مشاهده کنید.‌