در این مقاله بخوانید

کناف کاری یک هنر و صنعت قدیمی است که در ایران و مناطق خاورمیانه شکل گرفته و از دوران ساسانی مورد استفاده قرار میگرفته. البته امروزه کناف کاری به یک شغل و صنعت پربازده تبدیل شده که متفاوت از شیوه‌های بسیار قدیمی انجام میشود.

در این مقاله سعی می کنیم شما را با این صنعت کناف کاری آشنا کرده و راه های کسب درآمد و مسیر یادگیری این حرفه را به شما بگوییم.

کناف چیست؟

کناف مخلوطی از گچ و الیاف است که به صورت صفحه‌هایی تخت و باریک شکل میگیرد و برای پوشش و ساخت دیوار و سقف استفاده میشود.

کناف چیست

ویژگی های کناف

• مزایا

1) سبک بودن: این ویژگی باعث راحتی کار برای معماران و کناف کاران میشود و حمل نقل آسان و نصب آسان را فراهم میکند.

2) قابلیت شکل گیری: کناف با قابلیت شکل گیری به طراحان و معماران این اجازه را داده است که تا طرح های منحصر به فرد و زیبایی را پیاده‌سازی کنند.

3) عایقی بسیار عالی: عایق صوتی و حرارتی بودن کناف باعث جلوگیری از ورود و خروج صدا میشود و به کنترل دمای محیط نیز کمک زیادی میکند.

4) تعمیر و تغییر آسان: کناف به راحتی قابل تعمیر و تغییر است و این موضوع باعث شده کناف به یک ابزار اقتصادی برای ساختمان ها تبدیل شود.

5) ایمنی: مقاومت در برابر آتش سوزی و عدم تولید گاز سمی در صورت بروز حریق و عدم  تولید گرد و غبار همه باعث ایمنی بالای کناف در ساختمان شده.

6) عدم آسیب به محیط زیست: کناف یک ماده قابل بازیافت است و این ویژگی باعث میشود آسیب کمتری به محیط زیست برسد.

ویژیگی های کناف

• معایب

1) آسیب پذیری در برابر ضربه های شدید: کناف در برابر ضربه های شدید دچار شکستگی میشود بنابرین در مکان هایی که ممکن است مورد ضربه قرار بگیرد مناسب نخواهد بود.

2) سختی نصب تجهیزات: معمولا در کناف تجهیزات الکتریکی مانند سیستم‌های نور پردازی و صوتی استفاده میشود ولی به علت سبکی کناف نصب این تجهیزات نیاز به مهارت خوبی دارد.

3) حساس به رطوبت بالا: رطوبت خیلی زیاد ممکن است باعث نافرمی و تغییر شکل در کناف شود.

4) نیاز به تمیز کاری و نگهداری: گرد و غبار و لکه های بر روی کناف باعث تغییر ظاهر کناف شده.

معایب کناف کاری

معرفی شغل کناف کاری و مهارت های مورد نیاز یک کناف کار

کناف کاری یک شغل فنی و تخصصی هست که در سال های اخیر به دلیل استفاده گسترده کناف در ساختمان‌ها در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته و در آن فرد به تکمیل و نصب دیوارها و سقف‌های کنافی میپردازد. در ادامه به چند تا از مهارت‌ها و وظایف یک کناف کار اشاره میکنیم.

1) آشنایی با مواد: کناف کار باید آشنا به انواع کناف و جنس آن‌ها و نحوه نصب آن و ویژگی‌های آن‌ها باشد.

2) نصب کناف: کناف کار باید توانایی نصب کناف را داشته باشد. این شامل نصب پوسته کناف بر روی ساختمان، ایجاد ساختارهای سقفی و دیواری، نصب تیرچه‌های فلزی و روکش کناف بر روی آن‌ها است.

3) تعمیر: یک کناف کار باید توانایی تعمیر انواع خرابی‌های کناف را داشته باشد که شامل ترکیدگی‌ها تغییر الگوی کناف، جایگزینی قسمت‌های خراب شده و… میباشد.

4) توانایی فنی: کناف کار باید توانایی کار با ابزار فنی مانند ابزارهای برش، اتصالات، ابزار اندازه گیری، تجهیزات ایمنی و…. داشته باشد.

5) ارتباط و همکاری: این شغل نیاز به ارتباط با افرادی مانند طراحان داخلی، معماران و سایر افراد مرتبط دارد از این رو فرد باید نحوه ارتباط و همکاری با این افراد را بلد باشد.

معرفی شغل کناف کاری و مهارت های مورد نیاز یک کناف کار

در‌آمد کناف کاری در ایران

در‌آمد کناف کاری به موارد زیادی از قبیل فصل کاری، شهر محل کار، نوع پروژه، مهارت کناف کار و … مرتبط است در کل این در‌آمد میتواند متغیر باشد اما به دلیل ساخت و ساز و محبوبیت استفاده از کناف رونق بسیار خوبی دارد. توجه داشته باشید قیمت هایی که گفته میشود به عوامل بسیاری وابسته است و دقیق نیست.

# دیوار کناف از متر مربعی 45 تا 60 هزارتومان

# سقف کناف از 65 هزار تومن به بالا برای هر متر مربع

# دیوار کناف همراه با نور پردازی مخفی از 100 هزار تومن به بالا برای هر متر مربع

# سقف کناف همراه با نور پردازی مخفی از 160 هزار تومن به بالا برای هر متر مربع

# به طور کلی میتوان گفت درآمد یک کناف کار در ایران حدود 25 تا 35 میلیون تومان خواهد بود.

چطور کناف کاری یاد بگیرم؟

اول از همه باید بدانید برای یادگیری کناف کاری راه های متعددی وجود دارد. اما همانطور که اشاره شد منبع اصلی درآمد یک کناف کار مهارت اوست. پس اگر قصد ورود به این کار را دارید باید بدانید که یک آموزش خوب میتواند به موفقیت شما در این شغل بسیار کمک کند.

شما با کلیک روی آموزش کناف کاری میتوانید به یک پکیج آموزشی صفر تا صد کناف کاری دسترسی پیدا کنید و کار خود را شروع کنید.