در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

چگونه پانل‌های سه بعدی را انتخاب کنیم؟

پنل3D  چیست و چگونه می‌توان ویژگی آن‌ها را شناخت؟

پانل‌های دیواری چه کاربردهایی دارند؟

مزایای استفاده از این پنل‌ها چیست؟

تا انتهای این مقاله آموزش دیوارپوش سه بعدی با موما همراه باشید تا با پانل سه بعدی و کاربردهایش آشنا شوید.

امروزه از پانل‌های سه بعدی برای تزئین دیوارها، سقف‌ها و ستون‌ها استفاده می‌شود. پانل‌های سه بعدی اشکال هندسی مختلفی دارند و برای طراحی و دکوراسیون داخلی، فضای خانه و ادارات مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها در طرح‌ها و الگوهای مختلف و متنوعی تولید و عرضه می‌شوند.

 

پنل 3D چیست و چه کاربردی دارد؟

 

پنل 3D  یک راه منحصر به فرد و موثر برای ایجاد ساختمان یا دیوار بتنی عایق است. پانل‌های سه بعدی به دلیل انعطاف پذیری در طراحی و سهولت استفاده در هر نوع سازه بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هزاران سازه و دیوار در سراسر جهان با پانل‌های سه بعدی ساخته شده است. بسیاری از مهندسان  از پانل برای تمام عناصر سازه از جمله دیوارها، کف، پله‌ها و تزئینات استفاده می‌کنند. ساختار یکپارچه با پانل دیواری سه بعدی آن را قادر می‌سازد تا در برابر زلزله، طوفان و طوفان مقاومت کند.

پنل 3D چیست و چه کاربردی دارد-وبسایت موما

 

کاربرد‌های پنل 3D

 
  • استفاده از پانل‌های دیواری سه بعدی در اتاق نشیمن: می‌توانید در اتاق نشیمن از پانل‌های سه بعدی گچی، چوبی و… در فضای پشت تلویزیون استفاده کنید. همچنین می‌توانید فضای شومینه و اطرافش را با پنل 3D پوشش دهید.
  • در آشپزخانه: دومین گزینه محبوب استفاده از پانل‌های دیواری سه بعدی در فضای داخلی آشپزخانه یا اتاق غذاخوری است. این فضا را می‌توانید با پانل‌های دیواری سه بعدی پلاستیکی پوشش دهید زیرا مراقبت از آن‌ها آسان است و در برابر رطوبت مقاوم هستند.
  • در اتاق خواب: از دیگر کاربرد‌های پنل 3D در فضای اتاق خواب است. از آنجایی که فضای اتاق خواب کوچک است بهتر است از پانل‌های دیواری با الگو و طرح‌های کوچک استفاده کنید تا جلوه و زیبایی بیشتری داشته باشد.

 

مزایای پنل3D 

 

  • پانل‌های سه بعدی ترکیبی عالی از نور و سایه ایجاد می‌کنند.
  • با پانل‌های دیواری می توانید هر گونه نقصی را در دیوارها، سقف‌ها یا جای دیگری پنهان کنید.
  • عایق صدا هستند
  • در برابر آتش مقاوم هستند
  • پانل‌های سه بعدی شامل افزودنی‌های تقویت کننده هستند تا بتوانند از دیوارهای شما به بهترین شکل محافظت کنند
  • پانل‌های تزئینی نیازی به ایجاد میکروکلیمای خاص و مراقبت ویژه ندارند. می‌توانید آن‌ها را با دستمال مرطوب پاک کنید یا با مواد شیمیایی ضعیف مثل مایع ظرفشویی و آب بدون مواد ساینده بشویید. در تمیز کردن پانل‌های سه بعدی می‌توانید از جاروبرقی یا برس با الیاف نرم استفاده کنید.
مزایای پنل3D-وبسایت موما

 

چگونه یک پنل سه بعدی را هوشمندانه انتخاب کنیم؟

 

انتخاب یک پانل سه بعدی مناسب به عوامل مختلفی بستگی دارد. جدا از زیبایی بیرونی، باید موادی که از آن ساخته شده است را در نظر بگیرید. همچنین انتخاب شما به مکانی که قرار است از پنل3D  برای تزئین استفاده کنید بستگی دارد. ما در ادامه به معرفی چند پانل دیواری سه بعدی مناسب می‌پردازیم. 

  • پانل‌های گچی سه بعدی

محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع پانل‌های سه بعدی در سراسر جهان پنل‌های گچی هستند. مواد اصلی که پانل‌های گچی از آن ساخته شده‌اند امکان ایجاد هر نوع پانل با هر سبکی را فراهم می‌کند. پانل‌های گچی را می‌توان پس از نصب با هر رنگی، رنگ آمیزی کرد. به همین دلیل به راحتی در فضای داخلی با رنگ دیوارها هماهنگی ایجاد می‌کند.‌ پنل3D  گچی معمولا در فضاهای اداری، اتاق نشیمن و اتاق خواب استفاده می‌شود. یکی از مزایای آن‌ها سهولت در نصب است.

پانل‌های گچی با محیط زیست سازگار هستند و حاوی مواد سمی نیستند. به لطف مواد گچ با چگالی بالا، آن‌ها دارای ویژگی‌ عایق صدا هستند. همچنین در برابر آتش مقاوم و در برابر اشعه عایق هستند. با پر کردن فضای داخلی خود با پانل‌های گچی سه بعدی، نه تنها محیطی شیک و بی‌نظیر به دست خواهید آورد، بلکه محصولی ماندگار نیز خواهید داشت، زیرا صفحات گچی به راحتی تعمیر و رنگ می‌شوند. صفحات گچی به راحتی خیس می‌شوند، بنابراین از استفاده از آن‌ها در محیط‌های خارجی یا مرطوب خودداری کنید.

  • پانل‌های دیواری سه بعدی آلومینیومی

مقاومت عالی در برابر دما یا رطوبت دارد. همچنین در برابر اشعه ماوراء بنفش و محیط‌های قلیایی مختلف مقاوم است. برای این پانل‌ها پردازش یا رنگ آمیزی بیشتر لازم نیست. به دلیل سبک بودن، حتی می‌توان آن‌ها را روی پارتیشن‌های گچ تخته نصب کرد. چنین مدل‌هایی توسط افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرند که علاوه بر ویژگی‌های تزئینی پوشش، به استحکام، قابلیت اطمینان و ایمنی اهمیت زیادی می‌دهند. پانل‌ها از آلومینیوم یا آلیاژهای آن ساخته شده‌اند.

سطح آن‌ها با نقشه‌های حجمی اعمال شده به روش سوراخ تزئین شده است و پس از آن با یک فیلم پلیمری محافظ پوشانده شده است. جنبه مثبت پانل‌های سه بعدی آلومینیومی مقاومت در برابر خوردگی، ایمنی در برابر آتش و مقاومت در برابر رطوبت آن‌ها است. پانل‌های آلومینیومی بر روی پایه قاب ساخته شده از یک پروفیل فلزی نصب می‌شوند. چنین مدل‌هایی اغلب در تزئین دیوار موزه‌ها و سالن‌های نمایشگاه استفاده می‌شوند. همچنین برای تزئین اتاق‌های غذاخوری، اتاق نشیمن و آشپزخانه مناسب هستند. پانل‌های آلومینیومی برای دکوراسیون دیوارهای داخلی مناسب هستند.

  • پانل‌های دیواری سه بعدی ام دی اف

پنل 3D  ام دی اف می‌تواند بافت و رنگ متفاوتی داشته باشد. آن‌ها از قطعاتی باکیفیت بالا ساخته شده‌اند که پایداری و عمر طولانی را ارائه می‌دهند. با این حال، برای استفاده در اتاق‌هایی با رطوبت بالا، برای حمام و سونا توصیه نمی‌شوند. یکی از ویژگی‌های پانل‌های ام دی اف امکان استفاده از آن‌ها نه تنها به عنوان تزئین دیوارها بلکه برای تزئین پارتیشن‌ها، نمای مبلمان و درب‌ها است. این پانل‌ها تخته‌های فیبر چوبی هستند که با استفاده از قالب‌های جداگانه از تراشه‌های چوب ساخته می‌شوند.

چسب مورد استفاده برای این نوع پنل 3D لیگنین است. پانل‌های ام دی اف دارای استحکام و مقاومت کافی در برابر نوسانات دما هستند. تنها عیب این مدل امکان محدود استفاده از آن در مکان‌های مرطوب است.

  • پانل‌های دیواری سه بعدی چوبی

پانل‌های سه بعدی ساخته شده از چوب طبیعی گران‌ترین انواع پنل‌ها هستند. پانل‌های چوبی شیک به نظر می‌رسند و طراحی بدیعی دارند که پیچیدگی آن‌ها به کیفیت مواد اولیه و فناوری ساخت مدل‌ها بستگی دارد. دارای وزن ثابتی هستند و برای طراحی کلاسیک و دکوراسیون داخلی در سبک‌های مدرن، امپراتوری یا باروک استفاده می‌شوند.

چگونه یک پنل سه بعدی را هوشمندانه انتخاب کنیم-وبسایت موما

جمع بندی

 

تطبیق پذیری عالی، تنوع جلوه‌های باورنکردنی و نقاشی‌های چند وجهی پانل‌های سه بعدی برای طراحی ارگانیک داخلی از هر سبکی مناسب است. از پانل‌های سه بعدی برای تمام دیوارها یا به منظور برجسته کردن یکی از قسمت‌های آن استفاده می‌شود.