در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

– میخوام بتنی که ساختم رو رنگ کنم ولی با چی؟؟
– رنگ کردم اصلا خوب نشد؟؟
– کاش میشد بتنم خودش رنگ داشت؟؟
من از جمله افرادی هستم که به متریال بتن علاقه خاصی دارم و همیشه به دنبال آموزش دست سازه های بتنی و چوبی بودم. مخصوصا وقتی یک دکوری با جنس بتن می بینم دوست دارم همان لحظه آن را درست کنم. بتن متریال زیبا، مستحکم و عایقی است که طرفداران زیادی را در سراسر جهان دارد. این متریال آنقدر محبوبیت کسب کرده است که باعث تولد سبک خاصی به نام بروتالیسم شده است.
در این سبک در روند طراحی پروژه تماما از بتن استفاده می شود. رنگ خاکستری بتن یک ویژگی منحصر به فرد این متریال است. ولی خوب بعضی اوقات شاید بخواهید بتن را با رنگ خاصی تزئین کنید.
رنگ کردن با موادی مثل رنگ پلاستیک یا اسپری رنگ می تواند به نیاز شما پاسخ بدهد. اما این رنگ ها جلوه براق بدی را به بتن می دهد به همین خاطر شاید زیاد مورد علاقه شما نباشند. در این مقاله میخواهیم نحوه درست کردن بتن رنگی را به شما دوستان عزیز آموزش بدهیم. همراه موما باشید…
آموزش ساخت بتن رنگی

 

ترکیب بندی بتن رنگی

 


امروزه با پیشرفت روز افزون علم، متریال ها و مصالح رو به تکامل حرکت می کنند. متریال بتن هم از این قاعده مستثنا نیست. برای اینکه یک بتن رنگی را تولید کنید روش های مختلفی وجود دارد. حتی می توان از سیمان ها رنگ آماده استفاده کرد که در بازار به وفور یافت می شود. اما یکی دیگر از روش هایی که می توانید برای این کار استفاده کنید به کار بردن رنگ دانه های سرامیکی و دیگر رنگدانه ها است. این رنگدانه ها توسط شرکت های ارائه دهنده مواد معدنی به بازار عرضه می شوند.
ترکیبات اصلی رنگدانه ها باعث تغییر در رنگ اصلی آن ها می شود. برای مثال ترکیب اکسید، کربنات، نیترات و کلراید آبی پر رنگ را میسازند. رنگدانه ها علاوه بر بتن در صنعت کاشی سازی هم استفاده ویژه ای را دارند. برای ترکیب کردن این رنگدانه ها ابتدا باید به صورت مجزا آنها را با سیمان مخلوط کنید.
پس از آن مصالح را با سنگدانه ها نیز ترکیب کنید و آنقدر این کار را انجام دهید تا رنگ یک دستی را به دست آورید. میزان استفاده رنگدانه ها به مقدار سیمان بستگی دارد و باید تنظیم شود. این نکته را به یاد داشته باشید که رنگ های مختلف در ترکیب بندی متفاوت هستند. برای مثال رنگدانه های زرد نسبت به قرمز به آب بیشتری نیاز دارند و باید مقدار استفاده از این رنگدانه بیشتر باشد.
آموزش ساخت بتن رنگی

 

موارد مهم در بتن رنگی

 
به دست آوردن یک رنگ خوب در بتن بسته به عوامل مختلفی است. شرایطی مثل آب و هوا، نوع رنگدانه، اندازه پیگمنت ها، رنگ سیمان و میزان استفاده از رنگدانه تاثیر زیاد بر روی بتن رنگی شما خواهد داشت.
در ترکیب بتن نیز باید توجه به میزان استفاده از آب و سنگدانه ها هم داشته باشید. یکی از موارد مهم در رنگ بتن، سیمان است. در سیمان های یک تیپ مشترک از کارخانه های جدا ممکن است رنگ اصلی متریال متفاوت باشد.
حتی بعضی مواقع در طی زمان طولانی رنگ سیمان ها متفاوت می شود. ریز بودن و نرم بودن سیمان هم باید چک شود. هر چه نرم تر باشد ترکیب رنگ بهتری خواهید داشت. برای اینکه در پایان کار نتیجه ای مطلوبی از رنگ بتن داشته باشید پیشنهاد می کنیم از سیمان سفید استفاده کنید.
در آخر برای این که بتوانید میزان نرمی و اندازه دانه های سیمان و رنگدانه ها را کنترل کنید باید آن ها را از الک 200 مش آزمایشگاهی عبور دهید تا همه دانه به صورت یکدست در بیایند. هر چه در هنگام اختلاط زمان بیشتری را صرف کنید رنگ یکدست تری را خواهید داشت.
آموزش ساخت بتن رنگی

 

مصرف پیگمنت

 

به رنگدانه های معدنی در اصطلاح علمی پیگمنت می گویند. مقدار استفاده از پیگمنت ها بسته به پروژه شما دارد. اگر یک معمار هستید و می خواهید از بتن رنگی در دیزاین داخلی پروژه استفاده کنید احتمالا رنگ روشن تری نیاز دارید. یا اگر برای دیزاین خارجی ساختمان می خواهید این متریال را به کار ببرید احتمالا رنگ تیره تری نیاز دارید.
برای کنترل تیره گی و روشنی رنگ بتن باید مقدار استفاده از رنگدانه را کنترل کنید. به طور مثال اگر رنگ روشنی را در نظر دارید دو درصد وزن کل سیمان باید رنگدانه به آن اضافه کنید. یعنی کیسه سیمان سفید 50 کیلو گرمی باید چیزی حدود یک کیلو رنگدانه به آن اضافه شود. رنگ های ملایم میزان چهار درصد و رنگ های تیره شش درصد رنگدانه نیاز دارند.
آموزش ساخت بتن رنگی

 

تنوع رنگی

 

رنگ های اصلی که می توانید در بازار پیدا کنید شامل دوده، اخرا، آبی، سبز، امرا، گل ماش و صورتی است. با ترکیب کردن این رنگ ها به طیف گسترده ای از رنگ ها مختلف دست پیدا می کنید. یادتان باشد با اضافه کردن 2 درصد رنگدانه نسبت به وزن سیمان، متریال شما رنگ می گیرد. هر چه از میزان بیشتری رنگدانه استفاده کنید، رنگ تیره تری خواهید داشت. رنگدانه هایی که ذرات نرم تر و ریز تری را دارند بسیار تاثیر گذار تر هستند.
آموزش ساخت بتن رنگی

نکات مهم و اجرایی

 

برای مخلوط کردن بتن رنگی باید از ابزار هایی استفاده کنید که تمیز و بدون عیب باشند. به نوعی اگر ابزار ها دارای زنگ زدگی یا روغنی و گریسی باشند باعث تغییر رنگ بتن خواهند شد. حداکثر اسلامپ برای این بتن ها باید بین 4 تا 5 اینچ باشد. اگر اسلامپ بالاتری مورد نیاز بود می توانید از کاهنده آب به جای اضافه کردن آب استفاده کنید.

آب زیاد باعث از بین رفتن یکنواختی در رنگ خواهد شد. برای رنگ گیری بهتر بتن ابتدا رنگدانه ها و سیمان را با هم ترکیب کنید و سپس آن را به بتن اضافه کنید. وضعیت و شرایط آب هوایی بر روی رنگ بتن تاثیر گذار است. رطوبت بالای هوا شدت رنگ را در بتن کاهش می دهد. اجرای بتن در هوای سرد هم باعث باقی ماندن رطوبت در سطح متریال می شود به همین دلیل رنگ بتن کاهش می یابد.