در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

– می خوام دست سازه های بتنی بسازم چجوری بتن رو درست کنم؟
– اصلا برای ساخت لوازم کوچک دکوری بتن لازمه؟
– تو خونه هم میشه بتن دستی ساخت؟
اگر قبلا مقاله های ما را مطالعه کردید حتما می دانید که ما آموزش دست سازه های بتنی و چوبی را کامل توضیح داده ایم. اگر هم هنوز موفق به دیدن این دو آموزش جذاب نشده اید پیشنهاد می کنم یک بازدیدی از این دو مقاله داشته باشید. برای ساخت دکوریجات و کلا مبلمان هایی که در آن از سیمان استفاده شده است نیاز است که روش ساخت بتن را بدانیم.
بتن شالوده اصلی این وسایل است و البته کارایی های بسیار دیگر هم نیز دارد. برای وسایل کوچکتر روش ساخت یک بتن طبیعتا راحت تر است و هر چه مقیاس کار بیشتر می شود بتن مستحکم تری را لازم داریم.
آموزش ساخت بتن دستی را می توان یک آموزش عمومی نامید. ممکن است هر کسی در یک موقعیت خاص نیازمند این مصالح حیاتی باشد و امکانات زیادی را در دسترس نداشته باشد. تا انتهای این آموزش همراه ما باشید که روش ساخت بتن دستی را یاد بگیرید.
ساخت بتن دستی

 

ترکیبات بتن

 
بتن یک متریال بسیار جذاب است که در برابر نیرو های فشاری مقاومت خوبی را دارد ولی در نیرو های کششی ضعیف و شکننده است. امروزه از بتن در زمینه های زیادی استفاده می شود. این متریال در پی و فونداسیون ساختمان ها، سازه های بتنی، ساخت دست سازه های بتنی و حتی نمای ساختمان کاربرد زیادی دارد.
ترکیبات اصلی یک بتن معمولی و مناسب ترکیباتی از: سیمان، آب، سنگدانه، افزودنی ها می باشد. میزان استفاده هر کدام از این مواد تاثیر مستقیم بر روی عیار و مقاومت بتن دارد که برای شما توضیح می دهیم.
اصولا ساخت بتن به دو روش دستی و دستگاه میکسر انجام می شود. روش میکسر از اسمش هم مشخص است که نیازمند دستگاهایی مثل بچینگ و میکسر است که می توانید به صورت آماده از شرکت های ساخت بتن تهیه کنید. و اما روشی دستی را با امکانات نه چندان زیاد می توانید در خانه نیز درست کنید.

 

ساخت بتن دستی

 
برای ساخت بتن دستی کافیست سنگدانه ها(شن و ماسه) را به صورت یک حوضچه ایجاد کنید. این حوضچه طوری باشد که وسط آن فرو رفته باشد تا آب داخل آن بماند و نشتی نداشته باشد. حالا به میزانی که فکر کی کنید مناسب است با بیل بر روی این سنگدانه ها سیمان را پخش کنید.
در حین کار حتما از دستکش کار استفاده کنید تا سیمان به پوست شما آسیبی نرساند. در آخر آب را به مقداری که بتن نه زیاد رقیق و نه زیاد غلیظ باشد اضافه کنید. آرام شروع کنید به ترکیب کردن این ترکیبات تا جایی که کاملا یک مصالح یکدستی را داشته باشید. در حین مخلوط کردن مراقب باشید که آب از داخل حوضچه نشت نکند.
نشتی آب باعث شسته شدن سیمان بتن می شود و مقاومت بتن پایین می آید. بعد از این که این عملیات ها را انجام دادید بتن شما آماده است و باید آن را استفاده کنید. در استفاده از بتن زمان را زیاد هدر ندهید چون احتمال سفت شدن مصالح زیاد است.
ساخت بتن دستی

 

روش تولید بتن عیار 350

 

برای تولید بتن با عیار 350 نیازمند دقت بالایی هستید. تولید این بتن به صورت دستی تقریبا غیر ممکن است و شما مجبورید آن را به صورت آماده تهیه کنید یا از دستگاه بتونیر برقی استفاده کنید. عیار 350 به منظوره استفاده از 350 کیلوگرم سیمان در هر متر مربع است.
طرح اختلاط به این گونه است که به ازای هر 350 کیلوگرم سیمان باید 175 کیلوگرم آب اضافه، 656 کیلوگرم ماسه نشسته رودخانه ای، 375 کیلومتر ماسه شسته و 850 کیلوگرم شن باید اضافه شود. چنانچه مصالح شما دارای رطوبت زیادی می باشند باید این درصد رطوبت را از میزان آب کم کنیم تا بتن مقاومت خود را از دست ندهد.
البته برای افزایش مقاومت از افزودنی ها هم می توان استفاده کرد که تاثیر خوبی را دارند. میزان استفاده از افزودنی ها به طور تقریبی بین 1 الی 2 کیلو به ازای هر 1 تن سیمان می باشد.
  • سیمان 350 کیلوگرم
  • آب با نسبت نیمه 175 کیلوگرم
  • ماسه شسته با نسبت 20 درصد مصالح 375 کیلوگرم
  • ماسه نشسته رودخانه ای با نسبت 35 درصد 656
  • شن با نسبت 45 درصد 850 کیلوگرم

 

تشخیص عیار بتن

 

تشخیص عیار بتن کاری دقیق است که با ابزار های ساده نمی شود انجام داد و نیازمند آزمایشگاه بتن است. آزمایشگاه بتن با انواع نمونه گیری هایی که انجام میدهند عیار بتن را میسنجند. برخی از این آزمایش ها را برای شما توضیح میدهم ولی باز کردن کامل این موضوع باید در قالب یک مقاله تخصصی باشد و در این مطلب نمی گنجد.
اولین نمونه ای که از بتن می گیرند به آن اسلامپ می گویند. آزمایش اسلامپ برای سنجش درصد آب و همچنین میزان رقیق یا غلیظ بودن بتن به کار می رود. مواردی همچون هوای موجود در بتن، میزان آب و نحوه مخلوط کردن بتن در این آزمایش تاثیر گذار است. آزمایش سنگدانه یکی از تست های دیگری است که برای تعیین عیار بتن  استفاده می شود.
میزان خاک و ناخالصی سنگدانه ها همچنین اندازه آن ها از عوامل تاثیر گذار بر عیار بتن است. تست مقاومت فشاری هم یکی دیگر از آزمایش های مهم می باشد که در دستگاه های مخصوص مورد فشار قرار می گیرد. اینها بخشی از این آزمایشات بود و برای تست کامل عیار بتن باید به آزمایشگاه مراجعه شود.
ساخت بتن دستی

نکات پایانی 

 
برای اینکه بتوانید بتنی با عیار 350 با دستگاه بتونیر برقی بسازید می توانید از یک مقیاس کلی برای حجم سیمان و مصالح استفاده کنید. به طور متوسط می شود هر بیل را سه کیلو سیمان فرض کرد پس باید 100 الی 120 سیمان استفاده کرد. اگر بخواهیم این مصالح را با فرغون توضیح دهیم برای شن 6 الی 7 فرغون، ماسه 3 الی 4 فرغون و 2 الی 3 فرغون سیمان را با هم ترکیب کنید. به این صورت شما بتن با عیار 350 را خواهید داشت.
حالا با این بتن می توانید وسایلی مثل یک باربیکیو بتنی یا یک نیمکت بتنی در مقیاس بزرگ بسازید. امیدوارم این آموزش برای شما مفید باشد. اگر علاقه مند به ساختن دست سازه های بتنی هستید و نمی دانید از کجا شرو ع کنید نگران نباشید. تیم موما آموزش دست سازه های بتنی و چوبی را به شما معرفی می کند. شما دوستان عزیز می توانید با مراجعه به بخش آموزشگاه این دوره آموزشی را مشاهده کنید.

 

ساخت بتن دستی