در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

آیا از موتور رندر ویری چیزی می‌دانید؟

آیا امکان تبدیل متریال موتور رندر کرونا به ویری امکان پذیر است؟

این کار چگونه صورت می‌گیرد؟

تا انتهای این مقاله آموزش ویری با موما همراه باشید تا با این مفاهیم بیشتر آشنا شوید.

حتما برای شما نیز اتفاق افتاده است که یک آبجکت حاضر و آماده را جهت به کار بردن در طراحی خود از اینترنت دریافت کرده باشید. سپس بعد از باز کردن آن مشاهده کرده‌اید که متریال‌ها مخصوص موتور رندر کرونا هستند و با مدل‌سازی شما که از نوع موتور رندر ویری است، سازگار نیست.

قطعا در بسیاری از موارد ناامید شده‌اید و دست از کار کشیده‌اید. اما جای نگرانی نیست. زیرا در این موارد به آسانی این امکان را خواهید داشت که همه‌ی متریال‌ها و… را به ویری تبدیل کنید.

 

رندرگیری چیست؟

 

در واقع به فرآیند ایجاد یک تصویر یا نهایی کردن به صورت یک فیلم از طریق یک نرم افزار مدلسازی سه بعدی، رندرگیری می‌گویند. رندرگیری از طریق موتور رندرها صورت می‌گیرد. عموما رندرگیری آخرین بخش در پروژه‌ تهیه‌ یک محصول سه بعدی است. البته می‌توانید برای رندرهای خود در مراحل بعدی پست پروداکشن یا ویرایش انجام دهید. البته این مرحله اختیاری هستند.

 

آموزش تبدیل متریال کرونا به ویری

 

اگر اولین باری است که موضوع تبدیل متریال موتور رندر کرونا به موتور رندر ویری برای شما پیش می‌آید، شاید چگونگی این تبدیل را بلد نباشید. بنابراین در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم که آموزش این تبدیل را برای شما شرح دهیم.

 ‏مرحله‌ اول

‏در آغاز کار خود ابتدا یک پروژه‌ی حاضر را که از نوع موتور رندر کرونا است، باز می‌کنیم. همانطور که قصد داریم متریال‌های نوع آن را به ویری تبدیل نماییم، لازم است نوع موتور رندر را تغییر دهیم. برای تغییر نوع موتور رندر از بخش تنظیمات render setup پلاگین کرونا را به ویری تغییر دهید. البته می‌توانید با زدن گزینه‌ای F10 روی صفحه کلید برای باز کردن پنجره سرعت بیشتری داشته باشید.

مرحله‌ دوم

در مرحله‌ی دوم تبدیل متریال موتور رندر کرونا به ویری ابتدا لازم است تمام صحنه‌ موجود را انتخاب کنید. از طریق کیبورد گزینه‌‌ ctrl+A را فشار دهید. این کار برای انتخاب کل صحنه مانند ابجکت‌ها، نورپردازی‌ها، دوربین و…  صورت می‌گیرد. البته اگر شما قصد داشته باشید که تنها بخشی از آبجکت‌ها را از کرونا به موتور رندر ویری تبدیل نمایید، باید فقط همان آبجکت‌های انتخاب کنید.

مرحله‌ سوم

حال که در مرحله‌ قبل آبجکت‌های مورد نظر را انتخاب نمودیم، در این مرحله روی صحنه کلیک می‌کنیم و حالت ویری sence converter را انتخاب می‌کنیم. حال باید از پنجره‌ای که باز شده است همه‌ی گزینه‌های فعال کنیم و تیم بزنیم.

سپس گزینه‌ کانورتر را انتخاب و کلیک می‌کنیم. حالا باید قدری منتظر بمانیم تا فرآیند کانورتر به خوبی انجام بگیرد. البته این زمان نسبت به متریال‌ها و آبجکت‌های و… متغیر هستند.

مرحله‌ چهارم

در مرحله‌ بعد مشاهده خواهیم کرد که کل مواردی را که انتخاب نموده‌اید از موتور رندر کرونا به موتور رندر ویری تبدیل شده‌اند.

اما اگر بعد از این تبدیل متریال به ویری تکسچرهای صحنه‌ مورد نظر ما هنوز نمایان نشده‌اند، از بخش view حالت show materials un viewport as را انتخاب می‌کنیم و بعد حالت shaded materials with maps را انتخاب می‌کنیم. در این تکسچرهای ما نمایان خواهند شد.

مرحله‌ پنجم

مرحله‌ پنجم، مرحله‌ی آخر تبدیل متریال به موتور رندر ویری است. این مرحله، مرحله‌ی اضافه کردن گزینه‌ ویری sence converter به بخش کلیک راست است. در صورتی که ما در بخش کلیک راست خود حالت ویری sence converter را نداریم، لازم است از بخش customize حالت customize user interface را انتخاب و کلیک کنیم.

در پنجره‌ای که بعد از انتخاب این گزینه برای ما باز می‌شود بر روی حالت quad می‌زنیم و سپس از بخش category حالت ویری را فعال می‌کنیم. حال از بخش action گزینه‌ی convert all sence materials to vray mtl and raytrced Shadows to vray Shadows را انتخاب و به پنجره‌ای که در سمت راست قرار گرفته، انتقال می‌دهیم.

زمانی که کار خود را طبق دستور انجام دادیم، پنجره را بسته و کلیک راست می‌کنیم. مشاهده خواهیم کرد که ویری sence converter به بخش سمت راست ما افزوده شده است. حال شما این امکان را خواهید داشت که هر دستوری را که مد نظرتان است را به بخش کلیک راست خود بی‌افزایید.

 

نکات مهم در تبدیل متریال‌ها

 

  • گاهی نیاز است که به جای تبدیل متریال از موتور رندر کرونا به موتور رندر ویری عکس آن را اجرا کنیم و تبدیل متریال از موتور رندر ویری به کرونا را داشته باشیم. برای این کار تنها لازم است هنگام نصب موتور رندر کرونا در نرم افزاری مثل تری دی مکس کلیک راست کنیم و حالت corona converter را انتخاب و کلیک کنیم.

 حال تنها کافی است که گزینه‌ شروع را بزنید تا صحنه‌ مورد نظرمان از موتور رندر ویری به موتور رندر کرونا تبدیل شود.

  • لطفاً توجه داشته باشید که عموماً کل ابجکت‌های سایت‌ها، یا به صورت موتور رندر کرونا یا به صورت موتور رندر ویری هستند. البته ممکن هم هست که از هر دو پشتیبانی نمایند. پس در صورتی که آبجکت خود را دانلود کردیم. سپس مشاهده کردیم که برای موتور رندر مورد نظر ما مناسب نیست، دومین موتور رندر را نصب می‌کنیم و سپس آن را کانورتر می‌کنیم.
  • و نکته‌ی آخر توجه به این نکته است که حتما پیش از باز کردن یا مرج هر آبجکتی در نرم افزار خود، کل تکسچرهایی که در کنار فایل هستند را در جای مسیر نصب نرم افزار قرار دهید. بعد در پوشه‌ای به نام مپ قرار داده و کپی نمایید. حال می‌توانید فایل نرم افزار آبجکت دلخواه خود را به کار ببریم.

 

جمع بندی

 

در آخر باید گفت علاوه بر روش ذکر شده برای تبدیل متریال به موتور رندر ویری که در بالا ذکر شد، روش دیگری نیز وجود دارد. در سال‌های اخیر برای تبدیل متریال موتور رندر کرونا به موتور رندر ویری اسکریپتی تهیه شده است. این اسکریپت با نام corona to vray converter معروف است. خوب است بدانید این روش در واقع نسبت به روش‌هایی قدیمی‌تر دارای امکانات بیشتری است.