در این مقاله بخوانید

کناف کاری از جمله کارهای پر رونق این روزها است زیرا با توجه به مزیت‌ها و کاربردهای آن استفاده زیادی در ساختمان‌ها دارد. در این مقاله سعی میشود شما را با برخی روش‌های کناف کاری و کاربرد آن‌ها آشنا کنیم و مراحل نصب کناف را برای شما شرح بدهیم.

اگر شما به کناف کاری علاقه مندید و نیاز آموزشی کامل و دقیق دارید بر روی ( آموزش تخصصی نصب و اجرای کناف ) کلیک کنید تا به یک آموزش عالی و حرفه ای دسترسی پیدا کنید.

آموزش کناف کاری

کناف در کجا استفاده میشود؟

کناف دیوار: کناف دیوار معمولا نقش جدا کننده دارند و به دلیل سبکی، وزن کلی ساختمان را پایین میاورد و برای دیوارهایی که تاسیسات زیادی دارند بسیار مناسب است زیرا باعث پوشش تاسیسات میشود.

کناف سقف: کناف سقف معمولا به دو صورت یک پارچه و برجسته انجام میشود.

  • کناف‌های یکپارچه معمولا کاربردی به عنوان سقف کاذب دارند. برای کناف کاری یکپارچه حتما باید زیر سازی فلزی داشته باشیم تا بتوانیم تایل کناف را به آن‌ها پیچ کنیم. زیر سازی خوب و محکم برای بالا بردن ایمنی ضروری است.
  • کناف برجسته یا کناف مشبک، این کناف‌ها را معمولا به صورت لایه لایه کار میکنند که بر روی آن می‌توان از نورپردازی و انواع چراغ‌های تزیینی استفاده کرد. 
آموزش کناف کاری

کناف متحرک یا ثابت؟؟؟

  • کناف ثابت: این روش کناف کاری بیشتر در ساختمان‌های ثابت مسکونی مخصوصا سقف‌ها انجام میشود و بعد از اجرای آن امکان جابه جایی آن‌ها وجود ندارد.
  • کناف متحرک: این نوع کناف با کمک تایل‌های جدا شونده به ما اجازه برداشتن و جابه جایی کناف‌ها را میدهد و میتوانیم به تاسیسات پشت کناف دسترسی پیدا کنیم این نوع کناف معمولا در ساختمان‌های اداری یا تجاری استفاده میشود.
آموزش کناف کاری

مراحل نصب کناف

  • بررسی و آماده سازی: شما در ابتدا باید محل نصب کناف را کاملا مشاهده و بررسی کنید و نقص های احتمالی از قبیل ترک، رطوبت، اشکال ساختاری و… را رفع کنید سپس محل نصب را تمیز کنید.
  • نصب اسکلت فلزی: کناف روی یک اسکلت فلزی نصب میشود که این اسکلت پروفیل‌های فلزی به شکل c یا u است که باید روی محل اجرای کناف نصب بشود.
  • نصب تخته‌های کناف: تخته‌های کناف یا پلاک‌های گچی بر روی اسکلت فلزی نصب می‌شوند. این تخته‌ها باید به طور صحیح برش داده و با استفاده از پیچ یا شفت کناف به اسکلت فیکس شوند.
  • نصب عایق(بستر ضد حریق): در صورت نیاز، بستر ضد آتش پس از نصب اسکلت فلزی کناف نصب می‌شود. این بسترها می‌توانند به عنوان عایق حرارتی و صوتی عمل کنند و همچنین به ظاهر جمع و جور و صاف کناف کمک می‌کنند.
  • نور پردازی: در صورت نیاز به نور پردازی شما در این مرحله اقدام به نصب آن کنید تا سیم ها و دیگر تجهیزات را در مرحله بعد مخفی کنید.
  • روکش کناف: در این مرحله، روکش کنافی بر روی تخته‌های کناف نصب می‌شود. این روکش می‌تواند به صورت کناف ساده، کناف مخملی یا سایر نوع‌های کناف باشد. روکش کناف با استفاده از چسب و پوشش‌دهی مناسب انجام می‌شود.
  • تمیز کاری و تکمیل: در این مرحله شما کار خود را مرتب کرده و نا همواری ها را با استفاده از بتونه رفع میکنید سپس اقدام به رنگ آمیزی یا تزیینات دیگر میکنید.

جمع بندی

همانطور که در ابتدا اشاره شد امروزه کناف کاری بسیار پر رونق است و نیرو ماهر کم است اگر میخواهید بدانید درآمد کناف کاری در ایران چقدر است روی آن کلیک کنید.