در این مقاله بخوانید

شمع‌ها یکی از تجهیزات مورد استفاده در خانه هستند که قدمت تاریخی دارند، از شمع ابتدا برای روشنایی استفاده می‌شده و امروزه جز بهترین وسایل در طراحی داخلی منزل و دکوراسیون خانه محسوب می‌شود. استفاده از شمع در فضای خانه می‌تواند احساس آرامش ایجاد کند. شمع‌ها از نظر شکل، رنگ و حتی رایحه بسیار متنوع هستند که این تنوع اشکال ناشی از استفاده از قالب‌های مختلف شمع سازی است.در ساخت شمع از انواع قالب شمع سازی استفاده می‌شود که هر کدام ویژگی و خصوصیات خاص خودشان را دارا هستند، اگر در دوره‌های آموزش شمع سازی شرکت کنید به طور کامل با این قالب‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها و شمع سازی آشنا می‌شوید‌ موما.

معرفی قالب سیلیکونی برای شمع سازی + نکات

شمع سازی به عنوان یک هنر که امکان خلق آثار هنری مختلفی را فراهم می‌کند محبوبیت بالایی در بین هنرمندان دارد. به بیان دیگر شمع سازی یک سرگرمی محبوب است که به افراد اجازه می‌دهد شمع‌های منحصر به فرد و شخصی خود را بسازند. همین موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از افراد از هنر شمع سازی برای کسب درآمد استفاده کنند. البته برای انجام این کار نیاز به تهیه و خرید وسایل شمع سازی است. وسایل شمع سازی طیف گسترده‌ای از لوازم مختلف را شامل می‌شود که مهمترین وسیله آن قالب شمع است‌. انواع قالب شمع سازی را می‌توان به صورت قالب فلزی، سیلیکونی، پلاستیکی، شیشه‌ای و… تقسیم و طبقه بندی کرد. در این بین قالب‌های سیلیکونی جز قالب‌های پرطرفدار صنعت شمع سازی هستند. هر یک از این قالب‌ها مزیت‌ها و معایبی دارند، اما آنچه که اهمیت دارد این است که بتوان شمع مرغوبی در قالب‌ها ساخت. شمع سازی با قالب سیلیکونی به دلیل انعطاف پذیر بودن این قالب‌ها آسان‌تر از سایر قالب‌های شمع است. در ادامه به معرفی قالب سیلیکونی و ویژگی‌های منحصربه فرد آن می‌پردازیم:

# قالب‌های سیلیکونی از پلیمر ساخته شده‌اند و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. با وجود این که قالب‌های سیلیکونی خاصیت کشسانی بالایی دارند از پلاستیک تهیه نشده‌اند و ماده تشکیل دهنده آن‌ها ماده‌ای طبیعی به نام سیلیکون است که با حرارت شن و سنگ با ترکیب اکسیژن به همراه سایر مواد به دست می‌آید.

# آن‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف موجود هستند و به شما امکان می‌دهند شمع‌هایی در طرح‌ها و سبک‌های مختلف درست کنید.

# بر خلاف قالب‌های سنتی ساخته شده از فلز یا پلاستیک، استفاده از قالب‌های سیلیکونی آسان است.

# شمع سازی با قالب سیلیکونی بسیار راحت است زیرا قالب‌های سیلیکونی یکی از بهترین رهاسازهای قالبی هستند. یعنی پارافین بعد از شکل گرفتن و سرد شدن به راحتی از قالب جدا می‌شود.

# برای کار با قالب سیلیکونی باید به این نکته توجه کنید که بهتر است دمای پارافین هنگام استفاده از قالب سیلیکونی بین ۸۵ تا ۹۰ درجه باشد تا شمع صاف و صیقلی ایجاد شود.

معرفی قالب سیلیکونی برای شمع سازی

سایر ویژگی‌های قالب سیلیکونی

# قالب‌های سیلیکونی قابلیت تحمل دمای پایین و بالا تا 450 درجه‌ی سانتی گراد گرما را دارند و در این شرایط نیز خاصیت پلاستکی و ارتجاعی بودن خود را حفظ می‌کنند.

# دارای تحمل بالا در مقابل شرایط جوی مانند رطوبت و نور هستند و نور فرابنفش، آب و مواد شوینده، تا چندین سال روی آن‌ها بی اثر است و برای همین از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

# قالب‌های سیلیکونی چسبندگی بسیار خوبی دارند.

# از ویژگی دیگر شمع سازی با قالب سیلیکونی این است که کار با آن بسیار آسان است و به راحتی شسته می‌شوند و بارها و بارها می‌توانید از آن استفاده کنید.

# قالب‌های سیلیکونی امکان تولید شمع‌هایی با طرح و شکل‌های متنوع را فراهم می‌کنند که این امر به شمع سازان امکان می‌دهد که خلاقیت خود را در ساخت شمع‌ها به نمایش بگذارند و محصولات منحصر به فردی ایجاد کنند.

قیمت قالب سیلیکونی شمع سازی

شمع سازی یکی از هنرهای مورد علاقه هنردوستان صنایع دستی به خصوص بانوان است. برای ساخت شمع علاوه بر آموزش شمع سازی و یادگیری این هنر به تجهیزات خاصی برای این کار نیاز دارید. تجهیزات مورد استفاده در هنر شمع سازی هم ارزان قیمت هستند و هم تنوع زیادی ندارند. یکی از این تجهیزات، قالب است. انواع قالب شمع سازی در جنس و ابعاد  و اشکال مختلف تولید می‌شود و مورد استفاده و استقبال شمع سازان قرار می‌گیرد اما در این بین قالب سیلیکونی شمع سازی طرفداران بسیاری دارد و بسیاری از افراد هنرمند و خوش ذوق که در زمینه ساخت شمع فعال هستند به خوبی می‌دانند که شمع سازی با قالب سیلیکونی بسیار راحت‌تر از سایر قالب‌های شمع سازی است، زیرا این قالب‌ها از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و انعطاف پذیری بیشتری دارند.

در ارتباط با قیمت قالب سیلیکونی شمع سازی باید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت این قالب‌ها تحت تاثیر پارامترهای مختلفی قرار دارد. یکی از پارامترهای موثر در قیمت قالب سیلیکونی شمع سازی، ابعاد و سایز قالب است.  برخی قالب‌ها تکی هستند و ابعاد کوچکی دارند در حالی که برخی قالب‌های سیلیکونی چندتایی بوده و در سایز بزرگ‌تر تولید و عرضه می‌شوند. دیگر مورد مهمی که در قیمت قالب سیلیکونی شمع سازی تاثیر گذار است، طراحی قالب است. برای مثال برخی قالب‌ها طراحی ساده‌ای دارند و این قالب‌ها ممکن است یک نوع قالب مکعبی باشند در حالی که برخی دیگر از قالب‌ها پر از جزئیات و ظرافت هستند و شمع سازان با استفاده از آن‌ها می‌توانند اقدام به ساخت شمع‌هایی با شمایل مجسمه کنند. این مورد خاص یعنی نوع طراحی قالب بی شک در قیمت قالب سیلیکونی شمع سازی تاثیر به سزایی خواهد داشت.

مسئله دیگری که روی قیمت این قالب تاثیر گذار است درجه کیفی قالب سیلیکونی، میزان ارتجاعی بودن قالب، درجه چسبندگی قالب، دوام و طول عمر قالب، مواد اولیه استفاده شده در ساخت قالب، ظرافت و تمیز بودن ظاهر قالب، برند تولید کننده و کیفیت ساخت قالب است.

انواع قالب سیلیکونی شمع سازی

اگر در زمینه هنر شمع سازی فعال هستید و می‌خواهید بعد از آموزش شمع سازی شمع‌های متنوعی را بسازید و در ساخت شمع‌هایی با اشکال خاص به شهره برسید، لازم است که اقدام به خرید انواع قالب سیلیکونی شمع سازی کنید. انواع قالب سیلیکونی شمع سازی در طرح‌های مختلف عرضه می‌شوند. شما می توانید انواع قالب سیلیکونی را در طرح گل، عروسک، حیوانات، ستاره، مجسمه، کاکتوس، میوه ها، بابا نوئل، پروانه، حروف انگلیسی، اعداد، حروف فارسی و قلب خریداری کنید. تنوع در ساختار و طراحی قالب‌های سیلیکونی امکان تولید انواع مختلفی از شمع‌ها را مطابق با مراسمات و مناسبت‌های مختلف خواهد داد. برخی از انواع معمولی قالب‌های سیلیکونی عبارتند از:

# قالب‌های سیلندری: قالب‌های سیلندری شکلی استوانه‌ای دارند و برای ساخت شمع‌های استوانه‌ای به کار می‌روند. این قالب‌ها قابلیت تنظیم شدن دارند و شمع سازان می‌توانند اندازه و ارتفاع آن‌ها را بر حسب نیاز تغییر دهند.

# قالب‌های نمادین و مذهبی: این قالب‌ها شامل اشکال و نمادهای مربوط به مذاهب و باورهای مختلف می‌شود. برخی از این قالب‌ها عبارت‌اند از صلیب، کعبه، عید قربان و غیره که به راحتی می‌توان با آن‌ها اشکال مذهبی را ایجاد کرد.

# قالب‌های شکل دهنده شمع: قالب‌های سیلیکونی با طرح و شکل‌های متنوعی وجود دارند، از جمله گل، میوه، حیوانات و غیره. با استفاده از این قالب‌ها می‌توان شمع‌های مختلف با اشکال جذاب و جالب ایجاد کرد.

# قالب‌های دسته دار: همانطور که از اسمشان پیداست برخی از قالب‌ها دارای دسته‌هایی هستند که باعث استفاده آسان و راحت از آن‌ها می‌شود و جدا کردن پارفین از قالب را آسان‌تر می‌کند.

کاربرد قالب سیلیکونی

همانطور که گفته شد قالب سیلیکونی شمع سازی برای ساخت و تولید شمع‌هایی با طرح‌ها و شکل‌های مختلف استفاده می‌شود. این قالب‌ها از مواد سیلیکونی بسیار انعطاف‌پذیر و مقاوم ساخته می‌شوند و قابلیت استفاده چند باره دارند. شمع سازان با استفاده از قالب‌های سیلیکونی می‌توانند شمع‌های زیبا و منحصر به فردی با اشکال هندسی باستانی، روانشناسی، گل‌ها، حیوانات و زیباشناسی بسازند. این قالب‌ها در صنایع خانگی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند و به صورت دستی یا با استفاده از ماشین‌آلات شمع ‌سازی قابل استفاده هستند. با این قالب‌ها می‌توان شمع‌های متنوع و زیبایی ساخت که در جشن‌ها، مراسم، هدیه‌دهی و دکوراسیون منزل استفاده شوند. به طور کلی این قالب‌ها نچسب هستند و با انعطاف بالا و ویژگی‌های خاصی که نسبت به قالب‌های دیگر دارند کار را ساده‌تر می‌کنند. کاربرد قالب سیلیکونی فقط در صنعت شمع سازی نیست و شما می‌توانید برای تولید انواع مصنوعات سنگی، رزین، صابون و دست سازه‌های بتنی از آن استفاده کنید. باید به این نکته توجه کنید که قالب سیلیکونی مورد استفاده در هنر شمع سازی قابل استفاده در هنر آشپزی نیست چرا که قالب‌های آشپزی دارای گرید بهداشتی هستند. گسترده بودن کاربرد قالب سیلیکونی این امکان را به شما داده تا با خرید تعدادی قالب سیلیکونی که مخصوص شمع سازی است، در هنرهای دیگر مانند سنگ مصنوعی و رزین و صابون سازی نیز ورود کنید.

کاربرد قالب سیلیکونی​

راه‌های مراقبت از قالب سیلیکونی

یکی از مهم‌ترین و پرکاربرترین انواع قالب شمع سازی، قالب‌های سیلیکونی هستند که کار ساخت شمع را برای هنردوستان این حرفه آسان‌تر کرده است. قالب‌های سیلیکونی معمولا در هر مغازه‌ای یافت می‌شوند و طرفداران زیادی دارند. قالب‌های سیلیکونی از پلیمر ساخته شده‌اند و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. شمع سازی با قالب سیلیکونی مزیت‌های بسیار دارد که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، اما آنچه در مورد قالب‌های سیلیکونی مهم است این است که بدانیم چگونه باید از آن‌ها مراقبت کنیم تا بتوانیم برای چندین بار متوالی از آن‌ها در صنعت شمع سازی استفاده کنیم و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد. راه‌های مراقبت از قالب سیلیکونی می‌تواند متفاوت باشد اما در اینجا ما به یکسری راه‌ها و شیوه‌های رایج اشاره می‌کنیم که شما بتوانید به راحتی پس از آموزش شمع سازی و یادگیری این هنر آن‌ها را به طور کامل اجرا کنید:

اگر می‌خواهید طول عمر قالب سیلیکونی را افزایش دهید یا به بیان دیگر برای بالا رفتن طول عمر قالب، آن‌ها را در جای خنک نگهداری کنید و از قرار دادن آن‌ها در مکان گرم و محیط گرم و یا کنار شوفاژ و بخاری در زمستان خود داری کنید. بهترین جا برای نگهداری از قالب سیلیکونی محلی است که خنک باشد و باید حتما خشک و عاری از هر گونه رطوبت بوده و نور خورشید اصلاً نباید به محل یا محفظه نگهداری قالب نفوذ داشته باشد. به این دلیل که درون ماده سیلیکون سازنده قالب‌ها روغن وجود دارد به علت گرمی هوای محیط امکان دارد روغن ماده سیلیکون روی سطح قالب بیاید.

اگر قالب سیلیکونی را برای مصارف دیگر به غیر از شمع سازی استفاده می‌کنید حتما نکات ایمنی و حرارتی آن را رعایت کنید برای مثال هنگام استفاده از قالب برای کار با رزین و هاردنر باید به این نکته توجه کنید که رزین اپوکسی و هاردنر را حتما در حد گرم رعایت کنید. افزایش بیش از اندازه هاردنر باعث بالا رفتن بیش از اندازه دمای رزین شده و این افزایش دما باعث آسیب رساندن به لایه میکروبی شفاف و براق روی سطح قالب می‌شود. این مسئله باعث می‌شود در کارهای بعدی و ساخت شمع‌ شفافیت کافی را نداشته باشد.

از دستمال بدون پرز برای پاک کردن قالب استفاده کنید. بهتر است به ‌عنوان پاک ‌کننده از صابون استفاده کنید. به طور کلی بهتر است اصلا جهت پاک کردن قالب سراغ الکل و دیگر حلال‌های صنعتی نروید، این محصولات پاک ‌کننده خاصیت خورندگی دارند و یا اینکه کیفیت سطح قالب را از بین می‌برند. برای شستن قالب‌های سیلیکونی، بهتر است آن‌ها را به سرعت خالی کنید و داخل آب گرم و صابون بیندازید و اجازه دهید که کمی آب و صابون را به خودشان جذب کنند. سپس کف را اسکاچ بکشید و آن را آب کشیده و اجازه دهید خشک شود.

در شمع سازی با قالب سیلیکونی مراقب دمای کار باشید، دمایی که به این قالب‌ها اعمال می‌شود، بیش از حد بالا نباشد. این قالب‌ها معمولا تا دمای 40 درجه سانتی گراد می‌توانند دوام بیاورند.

قالب سیلیکونی را با دست شستشو دهید، شستن قالب در ماشین ظرفشویی، شکستگی و ترک خوردن آن را به همراه دارد که باعث می‌شود در ساخت شمع با مشکل مواجه شوید.

از قالب سیلیکونی با کیفیت استفاده کنید و از برندهای معتبر خریداری کنید تا طول عمر آن‌ها بالا باشد. قبل از خرید قالب‌های سیلیکونی را کمی فشار دهید تا از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.