در این مقاله بخوانید

شمع سازی یکی از هنرهای زیبا و البته قدیمی است که از هزاران سال پیش رونق فراوانی داشته و مردم از شمع به عنوان وسیله‌ای جهت روشنایی خانه خود، درس خواندن و … استفاده می‌کردند. اما امروزه شمع سازی و خرید وسایل آن با توجه به وجود برق و لامپ، دیگر جنبه اصلی خود را از دست داده و عملا شمع به عنوان یکی از اجزای بسیار تأثیرگذار در دکوراسیون‌های داخلی منازل محسوب می‌شود. ساخت شمع‌های زیبا قطعا بسیار سرگرم کننده است. به علاوه، این سرگرمی فرصتی برای درآمد زایی نیز فراهم می‌کند. از شمع‌های زینتی زیبا که هنر دست خودتان است می‌توانید برای تزئین منزل یا هدیه دادن استفاده کنید. برای اینکه بتوانید این هنر را به خوبی یادبگیرید و با وسایل کار آن آشنا شوید می‌توانید از دوره آموزش صفر تا صد شمع سازی استفاده کنید و در این کار حرفه‌ای شوید.

لوازم و وسایل شمع سازی از کجا بخریم؟

شمع سازی یکی از هنرهای بسیار پر طرفدار در زندگی‌ امروزی به شمار ‌می‌آید که بسیاری از افراد از آن به عنوان یک شغل و راه کسب درآمد استفاده ‌می‌کنند. سوال مهمی که برای افراد تازه کار در هنر شمع سازی پیش ‌می‌آید این است که ‌‌وسایل شمع سازی از کجا بخریم. برای آن که بدانید این وسایل را از کجا بخرید ابتدا باید با وسایل کار این حرفه آشنا شوید که برای اینکار دوره آموزش صفر تا صد شمع سازی موما به شما کمک می‌کند با هرآنچه که در صنعت شمع سازی به آن نیاز دارید آشنا شوید و بتوانید وسایل با کیفیت را از بی کیفیت تشخیص دهید. همانطور که می‌دانید از کوزه همان برون تراود که در اوست، این یعنی هر چه وسایل و ابزار کار شمع سازی شما با کیفیت‌تر باشد نتیجه نهایی نیز با کیفیت و زیبایی خاصی خواهد درخشید. بهترین وسایل شمع سازی را باید از جاهایی خریداری کنید که مرغوبیت و کیفیت کار برایشان مهم باشد و از برندهای معروفی باشند. اما قبل از هرچی به معرفی لوازم شمع سازی می‌پردازیم.

خرید وسایل شمع سازی

پارافین: مهم‌ترین ابزار شمع سازی پارافین است. پارافین بدنه و ماده اصلی شروع و تولید شمع است. پارافین ترکیبی بی رنگ، بی بو و بدون مزه و یک ماده هیدروکربنی است که از مشتقات مواد نفتی به حساب می‌آید. برخلاف تصور عمومی که استفاده از پارافین را تنها به استفاده به صنعت شمع سازی محدود می‌کند، این ترکیب مفید کاربردهای زیادی در صنایع مختلف داراست. پارافین یا همان مواد مذاب شمع به طور جامد و به صورت وزنی یا قالبی فروخته ‌می‌شود. در آموزش شمع سازی شما ‌می‌توانید شمع‌هایی که در گذشته داشتید و به حالت خراب و استفاده شده درآمده‌اند را روی حرارت ذوب کرده و از پارافین آن‌ها دوباره استفاده کنید. از مهم‌ترین ویژگی‌های پارافین خوب برای شمع‌سازی، قابلیت نگه داشتن عطر و رنگ و در نتیجه ساخت شمع‌هایی با رایحه‌ی قوی و ماندگار و رنگ‌های متنوع است.

فیتیله: فتیله یکی از مهم‌ترین و بهترین وسایل شمع سازی به شمار می‌رود. فیتیله که معمولا از پنبه‌ی بافته شده یا الیاف‌ دیگری ساخته شده است،‌ برای کشیدن پارافین ذوب شده به داخل شعله و روشن ماندن شمع استفاده می‌شود. انتخاب فتیله‌ی مناسب برای اطمینان از سوختن مناسب شمع و حداکثر پخش بو بسیار مهم است. سعی کنید فتیله‌های باکیفیتی را تهیه کنید که بتوانید با استفاده از آن‌ها، شمع‌های خوب و مناسبی را بسازید؛ در غیر این صورت، قطعا شمع‌های شما کیفیت خوبی نخواهند داشت و به‌راحتی خاموش می‌شوند. اگر جنس فیتیله ها نخ خالص نباشه و ترکیب پلاستیک داشته باشه باعث می‌شود شمع سوخت خوبی نداشته باشد و این بد سوختن یعنی اشک و دود و ساعت سوخت پایین. فیتیله‌ها معمولا از کتان تهیه و در اندازه‌ و ضخامت‌های مختلفی در بازار وجود دارند. برای هر شمعی بسته به اندازه و قطر، فیتیله متناسب با آن را باید تهیه کنید.

سوزن یا قلاب فتیله: برای اینکه پارافین ذوب شده را درون قالب بریزید به سوزن یا قلاب فتیله برای نگه‌ داشتن فتیله در مرکز شمع نیاز دارید. برای این کار باید فتیله را به قلاب گره بزنید  و سپس پارافین را درون قالب بریزید.

ظرف ذوب پارافین: یکی از لوازم شمع سازی که باید با دقت انتخاب شود ظرف ذوب پارافین است. برای ذوب کردن پارافین باید از ظروف مخصوص با جنس استیل یا آلومینیوم استفاده کرد. برای این کار به دو ظرف مخصوص با اندازه‌های بزرگ و کوچک نیاز دارید‌. ظرف کوچک‌تر که حاوی پارافین است را داخل ظرف بزرگ‌تر که حاوی آب در حال جوشیدن است قرار دهید که پارافین ذوب شود. ظروف آلومینیومی سبک و مقرون به صرفه هستند، در حالی که ظرف‌های فولادی ضدزنگ بوده، دوام و ماندگاری بالایی دارند. ظروف شیشه‌ای نیز به شما امکان مشاهده‌ی فرآیند ذوب پارافین را می‌دهند و به راحتی تمیز می‌شوند. هنگام انتخاب ظرف ذوب برای شروع شمع‌سازی، باید نوع موم مورد استفاده، اندازه‌ی دسته‌ی آن و بودجه خود را در نظر بگیرید.

ظرف ذوب پارافین

قالب شمع: قالب یکی از وسایل شمع سازی بسیار بااهمیت است. قالب‌ها در انواع جنس و طرح‌های مختلف ساخته می‌شوند. شیشه، پلاستیک، فلز و سیلیکون  از جمله موادی است که قالب‌های شمع با آن‌ها تولید می‌شود. هنرمندان حرفه شمع سازی بر این باورند که قالب‎های شیشه‌ای به دلیل تولید شمع‌های صاف، یکدست و صیقل و همچنین طول عمر بیشتر نسبت به سایر قالب‌های پلاستیکی بهترین قالب هستند. اما از نظر اقتصادی اینگونه نیست زیرا قیمت قالب‌های شیشه‌ای نسبت به قالب‌هایی با جنس پلاستیک و فلز بیشتر است. انواع قالب‌های شمع دارای یک حفره در قسمت بالا یا پایین خود برای قرار دادن فتیله درون شمع هستند. حتما به این نکته توجه کنید که دقت و حساسیت در خرید قالب شمع سازی باعث صرفه جویی در وقت و انرژی و هزینه برای تولید شمع خواهد داشت، زیرا قالب خوب باعث شکل گرفتن شمع خوب می‌شود.  

وسایل تزئینی: از وسایل تزئینی مانند گل و پایه‌های فرفورژه برای اکثر کارهای هنری استفاده می‌شود اینکار بستگی به سلیقه و خلاقیت سازنده و مشتری دارد.

اسید استئارین: برای استحکام بیشتر پارافین شمع از اسید استئارین که یک ماده بدون رنگ بو و مزه است استفاده می‌شود. بهتر است برای هر ۵۰۰ گرم پارافین از ۵۰ گرم اسیداستئارین استفاده کنید. با استفاده از دوره‌ها و پکیج‌های آموزش شمع سازی کاملا می‌توانید با چگونگی کار با اسید استئارین و ساخت اصولی شمع آشنا شوید.

رنگ: یکی دیگر از لوازم شمع سازی رنگ مخصوص این کار است. لازم به ذکر است که استفاده بیش از اندازه از رنگ باعث می‌شود شمع به درستی نسوزد در نتیجه کیفیت آن پایین بیاید. برای رنگ کردن شمع از مداد شمعی نیز می‌توانید استفاده کنید. در پارافین‌های پولکی نوعی رنگ با نام رنگ شب نما یا فلورسنت استفاده می‌شود که به صورت پودری تولید می‌شود.

چسب کاغذی: شاید جز ابزارهای ضروری محسوب نشود اما در موقع ساخت شمع برای اینکه فتیله ثابت نگه ‌داشته شود از چسب کاغذی در ته قالب استفاده می‌شود.

براکس: از یک قاشق چای خوری ترکیب براکس و نمک جهت نسوز کردن فتیله شمع استفاده می‌شود. در آموزش صفر تا صد شمع سازی به نحوه ترکیب و کار کردن با براکس پرداخته شده است، به این ترتیب که مخلوط براکس و نمک را به مدت ۵ دقیقه در مقدار یک استکان آب  جوشانده و سپس فتیله را وارد مخلوط می‌کنیم بعد از خارج کردن فتیله لازم است آن را در یک سطح صاف قرار دهید تا کاملا خشک گردد. استفاده از موم عسل یکی دیگر از روش‌های نسوز کردن فتیله است و برای این روش باید فتیله را به مدت ۵ دقیقه در مومی که با بخار ذوب شده است قرار دهید و با همان روش قبلی خشک کنید.

عطر: استفاده از عطر شمع برای حذف بوی نفت در هنگام سوختن شمع ضروری است. انواع مختلفی از عطر شمع در بازار موجود است و باید همراه با پارافین ذوب شده داخل قالب ریخته شود.

دماسنج: برای دقت بیشتر در ذوب پارافین می‌توان از دماسنج‌هایی که مخصوص کار شمع سازی هستند استفاده کرد. پارافین در دمای ۶۰ درجه سانتی‌گراد ذوب می‌شود و با گذشت از این دما پارافین بخار شده در نتیجه برای جلوگیری از هدر رفت پارافین بهتر است از دماسنج استفاده کرد.

قاشق با همزن: در زمان افزودن رنگ به پارافین برای بهتر حل شدن آن‌ها باهم لازم است.

اسپری سیلیکون یا روغن مایع:  از این دو ماده برای جدا کردن شمع از قالب آن  استفاده می‌شود.

نکات مهم در هنگام خرید پارافین شمع سازی

همانطور که گفته شد رکن اصلی شمع سازی وجود پارافین است. پارافین یک ترکیب نفتی است که بی رنگ، بی بو، نا محلول در آب است. در شمع سازی از نقطه ذوب 60 تا 63 درجه سانتی گراد آن استفاده می‌شود. پارافین مایع و پارافین جامد که خود شامل پارافین ژله‌ای، پارافین کریستال، پارافین پودری و پارافین موم عسل است، از انواع مختلف پارافین محسوب می‌شوند که در بازار وجود دارند و به فروش می‌رسند. شما باید پارافین را بسته به نوع شمعی که می‌خواهید تولید کنید، انتخاب و تهیه نمایید. پارافین با درصد چربی پایین‌تر ساعت سوخت و کیفیت سوخت بالاتری داره و هرچه درصد چربی بالاتر باشد احتمالا اشک و دود بیشتری در زمان سوختن ایجاد می‌کند. یک شمع ساز ماهر هم باید با انواع مختلف پارافین آشنا باشد و هم باید بداند این نوع پارافین  برای چه نوع شمع و قالبی مناسب است؟ برای مثال پارافین جامد کریستالی از مرغوب‌ترین نوع پارافین است که با درصد چربی 0.5 تا 1 درصد تولید می‌شود. این نوع پارافین فاقد بو بوده و نسبت به سایر انواع پارافین علاوه بر شفافیت به راحتی نیز از قالب جدا می‌شود.

پارافین ۱ تا ۳ درصد: برای انواع شمع‌های قالبی (قلمی، استوانه، رو آبی شات و …) و انواع قالب‌های ساخت شمع (سیلیکونی، فلزی، پلاستیکی) مناسب است و ویژگی مهم این پارافین این است که به راحتی از قالب جدا می‌شود.

پارافین ۲ درصد سبک: برای انواع شمع‌ها و قالب‌ها بهترین انتخاب است، ولی از قالب درآوردن آن سخت‌تر از پارافین 1 تا 3 درصد است.

پارافین ۳ درصد سنگین: مناسب برای انواع شمع‌ها و قالب‌ها، چرب‌تر و کیفیت پایین‌تری  نسبت به پارفین 1 تا 3 درصد دارد، بیرون آوردن شمع از قالب سخت‌تر است.

پارافین ژله‌ای: برای ساخت شمع شات و ظروف شیشه‌ای شمع سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در آموزش شمع سازی به این نوع پارافین و ویژگی‌های آن پرداخته شده است.

پارافین کریستال سبک: برای انواع شمع‌های قالبی (قلمی، استوانه، رو آبی شات و …) و همچنین برای انواع قالب‌های ساخت شمع (سیلیکونی، فلزی، پلاستیکی) بهترین انتخاب است زیرا کیفیت بالایی دارد و همچنین باعث شفافیت بیشتر در شمع می‌شود.

پارافین گل: اگر قصد ساختن شمع کوبیسم و رنگین کمان دارید پس باید از پارفین گل استفاده کنید علاوه بر آن برای ساختن شمع‌های دست ساز مناسب است زیرا پارفین گل بسیار منعطف است و قابلیت شکل پذیری بالایی دارد.

نکات مهم در هنگام خرید وسایل شمع سازی

خرید وسایل شمع سازی در تهران

برای وارد شدن به هنر شمع سازی و کسب درآمد از این حرفه باید بتوانید وسایل و لوازم مورد نیاز را از مراکز معتبر تهیه کنید زیرا کیفیت وسایل روی نتیجه کار یعنی محصول نهایی تاثیر مستقیم دارد از این رو بهتر است از نام‌های تجاری آشنا خریداری کنید. در شمع سازی، داشتن وسایلی هم‌چون پارافین، رنگدانه شمع، فیتیله و قالب شمع، ظروف شمع سازی، اسانس و … نیاز است که البته هر کدام از وسایلی که نام برده شد، دارای زیرشاخه و انواع گوناگونی است. بنابراین قبل از هر چیزی ابتدا باید تحت آموزش صفر تا صد شمع سازی هر آنچه درباره این هنر لازم است بدانید را یادبگیرید و شناخت و توانایی خود را در بحث آشنایی با وسایل شمع سازی و نحوه خرید ارتقا دهید.

در تهران مراکز تجاری مختلفی برای فروش و عرضه وسایل شمع سازی مشغول به فعالیت هستند. مرکز فروش لوازم شمع سازی در تهران، بازار ۱۵ خرداد یا همان بازار بزرگ تهران است. که شما می‌توانید در این بازار تمام وسایل مورد نیاز برای ساختن شمع دکوری و تزئینی، همچون انواع پارافین، قالب، رنگ، اسانس و … را با بهترین کیفیت، تنوع زیاد و باقیمت مناسب خریداری کنید.