در این مقاله بخوانید

 

کاشی موزاییک چیست؟

 

کاشی موزاییکی محصولی است که سایز قطعات بسیار کوچک بوده و معمولا به اندازه 5 سانتی متر مربع یا حتی کوچک تر بر روی صفحات فایبر گلاس مشبک چسبیده شده است. این نوع کاشی ها به صورت مرتب و با رعایت فاصله درزبندی بر روی صفحات فایبر گلاس چسبیده شده که مناسب دوغاب است و به همین خاطر در نصب کاشی های موزاییکی نیاز به رعایت درز و استفاده از اسپیسر(جدا کننده) نمی باشد. قصد داریم در این مقاله آموزش تخصصی کاشی کاری، نحوه نصب این نوع کاشی را به شما همراهان همیشگی موما یاد بدهیم. ورق های موزاییکی می توانند دارای طرح و رنگ های یکسان یا از کاشی هایی با رنگ و اشکال مختلف باشند. بیشتر این ورق ها از نوع کاشی های سنتی هستند، اما موزاییک هایی نیز وجود دارد که از جنس کاشی های چینی، کاشی های شیشه ای، سنگ های طبیعی و حتی تراکوتا بدون لعاب استفاده می کنند. ورق های موزاییکی معمولا به صورت مربع کوچک ساخته می شود ولی برخی دیگر از موزاییک ها دارای اشکال مختلفی چون مستطیل و چند ضلعی ها منتظم هستند. برای ایجاد طرح های جذاب تر می توان اشکال گوناگون را با هم ترکیب کرد. همچنین ورق های باریکی از کاشی موزاییکی وجود دارد که برای حاشیه و فضاهای تاکیدی استفاده می شود.

 

ابزار مورد نیاز

 
اکنون که با کاشی موزاییکی آشنا شدید، به بخش جذاب کار یعنی نصب این نوع کاشی می رسیم. این کاشی ها زیبایی بسیار خوبی را برای فضا های شما به ارمغان می آورد و در محیط هایی همچون: استخر، حمام، سرویس بهداشتی و برخی دیوار های تاکیدی کاربرد دارد. قبل از توضیح مراحل نصب باید با ابزار های مخصوص این کار آشنا شوید، چرا که این کاشی ها به علت آن که، ابعاد کوچکی دارند وسایل کار متفاوتی را می خواهند. پس همراه موما باشید…
 

– تجهیزات:

  • متر نواری
  • گونیا
  • مداد
  • کاتر
  • دریل شارژی
  • کاردک
  • تراز
  • ریسمان کار از نوع چاک لاین یا همان خط گچ
  • پتک پلاستیکی
  • اره کاشی بُر
  • پارچه تمیز
  • قلم مو یا غلتک

– مواد:

  • تخته سیمانی
  • پیچ مخصوص بتن
  • نوار فایبر گلاس
  • چسب مخصوص کاشی کاری
  • ورق های کاشی موزاییکی
  • ماله شیار دار
  • چوب به ابعاد 5 در 9 سانتی متر
  • گروت مخصوص بند کشی
  • پاک کننده دوغاب
  • درزگیر گروت
  • چسب بتن بر پایه لاتکس در صورت نیاز

حالا که با ابزار و مواد آشنا شدید باید چند توضیح کوچک در مورد بعضی از موارد بالا را بدهیم تا کاملا با آنها آشنا شوید و ابهامی وجود نداشته باشد.

تخته سیمانی: به منظور پوشش برای دیوار های داخلی و خارجی ساختمان استفاده می شود.

نوار فایبر گلاس: از جنس های مخصوص و در چند نوع وجود دارد که به علت مقاومت بالا برای عایق کردن، درزگیری و آب بندی استفاده می شود.

پاک کننده دوغاب: نوعی محلول شیمیایی است که برای پاک کردن لکه های سطح کاشی ها استفاده می شود.

درزگیر گروت: برای ایجاد یک آب بندی مناسب در درز های کاشی از این محلول استفاده می کنند.

چسب بتن بر پایه لاتکس: در صورت اضافه کردن این چسب به ملات باعث عایق شدن بتن در برابر آب می شوید.

 

ابزار نصب کاشی موزاییکی-استودیو طرح و ساخت موما

 

آماده کردن زیر سازی کاشی موزاییکی

 
زیرسازی کار یکی از مهم ترین و شالوده شروع کاشی کاری است پس باید کاملا صاف و یکدست باشد. برای زیر سازی، تخته های سیمانی گزینه مناسبی است که با استفاده از گل میخ به دیوار اصلی متصل می شود. البته زیرسازی کار لزومی ندارد که از این متریال کار شود و مهم صاف بودن سطح است. ابتدا ورق های کامل تخته سیمانی را به وسیله پیچ های مخصوص بر روی دیوار نصب کنید و برای قسمت های باقی مانده به اندازه ای که لازم دارید با کاتر برش های خود را ایجاد کنید.  بین پانل ها حدود 4.5 سانتی متر فاصله بگذارید. این فاصله ها را با نوار فایبر گلاس پهن 2 اینچی بپوشانید، سپس روی آنها را یک لایه چسب نازک مخصوص کاشی کاری بزنید.
 
زیرسازی نصب کاشی موزاییکی-استودیو طرح و ساخت موما

 

برنامه ریزی چینش کاشی موزاییکی

 

یک نصب خوب کاشی موزاییکی نیاز به طرح و برنامه ریزی چینش دارد تا از درز های دوغاب اطمینان حاصل کنید. با استفاده از ریسمان کار یا چاک لاین خطوط مستقیم خود را بر روی کار پیاده سازی کنید. برای شروع ابتدا ورق های کامل را در وسط کار نصب کنید و این کار را همینطور ادامه دهید تا برش ها و پرتی کار به لبه های کار برسد.
 
برنامه ریزی چینش کاشی موزاییکی-استودیو طرح و ساخت موما

 

نصب اولین ورق کاشی موزاییکی

 

برای نصب اولین ورق کاشی موزاییکی، با استفاده از یک ماله شیار دار یک لایه نازک از چسب مخصوص را بر روی یکی از ورق ها کار کنید و نصب را به اندازه تقریبا 60 در 90 سانتی متر انجام دهید. مقدار استفاده از چسب باید کنترل شده باشد یعنی به گونه ای که در قسمت های شیار چسب زیر سازی دیده شود. پس از قرار دادن اولین ورق آن را کاملا با دستان خود تنظیم کنید تا با خطوط صافی که ترسیم کرده اید در یک راستا قرار بگیرد. برای فیکس شدن کامل کاشی آن را محکم فشار دهید و چند ثانیه در این حالت بمانید. فشار را به آرامی بردارید طوری که باعث لغزش ورق نشود.
 
نصب ردیف اول کاشی موزاییکی-استودیو طرح و ساخت موما

چینش را ادامه دهید

 

 باقی مانده کار را توسط کاشی موزاییک پر کنید. با استفاده از اسپیسر یا همان جداکننده مخصوص کاشی فاصله ورق های بعدی را با درز های اصلی کاشی تنظیم کنید. در هنگام کار ممکن است بعضی از دانه های کاشی تکان بخورد و اندازه درز ها تغییر کند، پس حتما قبل از ریختن دوغاب و بند کشی کار را چک کنید.
 
ادامه دادن نصب کاشی موزاییکی-استودیو طرح و ساخت موما

 

تنظیم کاشی موزاییکی

 

کاشی موزاییکی از لحاظ اجرا مانند کاشی های بزرگ و منفرد نیستند. آنها ممکن است در هنگام نصب موج بگیرند و سطح کار را خراب کنند. برای جلوگیری از این فاجعه، پس از نصب هر چند ورق، کاشی ها را با یک تخته چوب صاف (حدود 20 سانتی متر مربع) و یک پتک پلاستیکی برای ضربه زدن به ورق ها، کاملا تنظیم کنید. پس از این کار به لبه های کار دقت کنید که جایی لغزش ایجاد نشده است و همچنین فاصل درز ها یکی باشد.
 
تنظیم کاشی موزاییکی-استودیو طرح و ساخت موما

برش مناسب ورق های کاشی

 

هر چه در هنگام نصب به حاشیه های کار نزدیک شوید مجبور به برش ورق های کاشی موزاییکی به اندازه های مورد نیاز می شوید. در برخی از برش ها شما به سادگی می توانید ورق های مشبک فایبر گلاس را برش دهید ولی در شرایط دیگر ممکن است نیاز به برش لبه های کاشی باشد که دقیقا جای بگیرد. برای برش ساده شبکه های مشبک فایبر گلاس از کاتر یا چاقوی تیز کمک بگیرید.
 
برش کاشی موزاییکی-استودیو طرح و ساخت موما

برش دانه های کوچک کاشی موزاییکی

 

اگر در جایی نیاز به برش جداگانه کاشی های کوچک داشتید می توانید از چند روش استفاده کنید. اولین و ساده ترین راه برش، استفاده از اره مرطوب مخصوص برش کاشی است. در هنگام کار با این ابزار حتما موارد ایمنی را رعایت کنید. ابزار های دستی مانند انبر دست یا گازانبر هم مناسب تیکه کردن کاشی ها است. ابزار های دقیق تر هم مانند دریمل وجود دارد که در برش ابعاد کوچک کاربرد زیادی دارد.
 
برش تکه های کوچک کاشی موزاییکی-استودیو طرح و ساخت موما

نصب کامل فضای باقی مانده

 

طبق نکات گفته شده و رعایت کردن آنها نصب خود را ادامه دهید تا فضا را توسط کاشی موزاییکی پر شود. یادتان باشد نصب را همیشه از مرکز فضا شروع کنید و به حاشیه ها ادامه دهید.

نصب کاشی های کنار دیوار و حاشیه

 

برای دقت بالا در اجرا کاشی های قسمت حاشیه برش های دقیقی بر روی قطعات کوچک ایجاد کنید. مدل کاش ها را عوض نکنید و طرح ها را کاملا یکسان در نظر بگیرید. برای اجرای مرحله دوغاب، کمی زمان دهید تا کار کاملا محکم شود.
 
نصب کاشی موزاییکی در حاشیه ها-استودیو طرح و ساخت موما

درست کردن مصالح و گروت

 

پس از محکم شدن کاشی موزاییکی، وقت درست کردن دوغاب است. برای ساخت دوغاب می توانید از نوع آماده این محصول که در فروشگاه های مربوط یافت می شود استفاده کنید یا هم ترکیب مساوی سیمان سفید و پودر سنگ را به کار ببرید. اگر قصد استفاده از نوع آماده را داشتید دستورالعمل روی محصول را مطالعه کنید. ملات آماده شده را بر روی سطح کاشی ها بریزید و با یک ماله لاستیک در سراسر کار پخش کنید. ابزار ماله لاستیکی را به صورت زاویه دار حرکت دهید تا مطمپن شوید دوغاب تا عمق درز ها نفوذ می کند.
 
بندکشی کاشی موزاییکی-استودیو طرح و ساخت موما

تمیز کردن کاشی موزاییکی

 

اجازه دهید دوغاب کمی سفت شود، سپس روی کاشی ها را با یک پارچه تمیز پاک کنید. همچنین می توانید از پاک کننده های مایع مخصوص این کار استفاده کنید.
از آنجا که دوغاب متخلخل است باید آن را آب بندی کنید. این کار در مکان های مرطوب مانند حمام الزامی است. محلول شیمیای سیلر برای آب بندی مناسب است. با استفاده از یک قلم مو یا قلتک تمام کار را آغشته کنید و در پایان قسمت های اضافی را با دستمال تمیز کنید.