در این مقاله بخوانید

 

اسپیسر کاشی(جدا کننده)

– اسپیسر چیه؟
– چه کاری انجام میده؟
– چه جوری ازش استفاده کنیم؟
در آموزش کاشی کاری امروز می خواهیم یک ابزار مفید را معرفی کنیم و همچنین نحوه استفاده از این ابزار را آموزش دهیم.
شاید شما یک استاد و متخصص کاشی کاری باشید که می خواهد سرویس بهداشتی را کاشی کند. اما از آن جا که کارفرما فرد حساسی است، تمیزی کار برایش بسیار حائز اهمیت است.
تمیز کار کردن در نصب کاشی شامل نکات مختلفی می باشد که یکی از مهم ترین آن ها رعایت دقیق فواصل و در یک راستا بودن کاشی ها است.شما به عنوان یک استاد کار باید بدانید از چه ابزاری کمک بگیرید تا یک کار تمام و کمال تحویل دهید. ابزاری که برای رعایت فاصله ها استفاده می شود را اسپیسر کاشی می نامند.
اسپیسر ها انواع مختلفی دارند که از برخی از آنها برای رعایت کاور قالب بتن نیز استفاده می شوند. اما بحث امروز ما بر سر اسپیسر کاشی است. این ابزار به شما کمک می کند تا در سریع ترین زمان و دقت بسیار بالا، کاشی ها را در یک خط اجرا کنید. استفاده از این ابزار یک روش ارزان و تجدید پذیر است، یعنی می توانید به دفعات زیادی از آن استفاده کنید.
رایج ترین جداکننده ها نوع صلیبی می باشد که نیازمند ابزار خاصی نیست و همچنین قیمت ارزانی را دارد. البته انواع دیگر هم وجود دارد که کمی عملکرد پیچیده تری را دارند اما دقت بالا تری را به عمل می آورند.
جنس این ابزار ها معمولا از پلاستیک می باشد و رابط کاربری آسانی را دارند. این اجسام T شکل و یا ضربدری در اندازه های مختلفی وجود دارند که با توجه به نیاز خود باید ابعاد مورد نظر خود را تهیه کنید. بعضی از اسپیسر کاشی ها، قابلیت تراز کردن کاشی ها را در یک ارتفاع نیز دارند. برای آشنایی و روش کار با این ابزار همراه موما باشید…
 
اسپیسر کاشی چیست-استودیو طرح و ساخت موما

 

نحوه استفاده از اسپیسر کاشی

 
  • اندازه اسپیسر کاشی را با توجه به فاصله کاشی ها انتخاب کنید:

درز لازم برای نصب کاشی ها متغیر است. معمولا برای اجرای کاشی بر روی دیوار این فاصله را کمتر و برای کفسازی بیشتر می گیرند. هر چه این فاصله کمتر باشد از لحاظ زیبایی و کثیف نشدن کار بهتر است. پس با توجه به فاصله ای که دارید، اسپیسر کاشی مورد نیاز را تهیه کنید. برای اینکه تعداد مناسبی را بگیرید، تعداد کاشی ها را در عدد 4 ضرب کنید. علت ضرب کردن در عدد 4 به خاطر وجود 4 لبه کاشی است که باید فاصله بگیرد. سپس هر تعدادی بدست آوردید به اضافه 10 درصد ضریب پرتی کنید. ممکن است در هنگام کار تعدادی از اسپیسر کاشی شکسته یا خراب شود، به همین علت باید 10 درصد ضریب پرتی را در نظر بگیرید.

  • قرار دادن اولین کاشی:

با خرید تعداد لازم اسپیسر کاشی می توانید کار خود را شروع کنید. ردیف اول را شروع کنید به چیدن و فاصله ها را در نظر بگیرید. کاشی ها ردیف اول بسیار مهم اند چرا که بقیه ردیف ها از ردیف اول تبعیت می کنند، پس هر گونه خطا در ردیف اول کل کار شما را به هم می ریزد. برای نصب کاشی اول چسب به مقدار لازم بر روی دیوار بزنید تا کاملا فیکس و بدون حرکت شود. اسپیسر کاشی را بر لبه قرار دهید و کاشی بعدی را هم نصب کنید. اندازه خود را تنظیم کنید و برای تنظیم دقیق تر در هر لبه از 2 عدد اسپیسر استفاده کنید.

  • نصب کاشی های بعدی:

روند چسباند بقیه کاشی ها را ادامه دهید. با اضافه شدن کاشی ها، درز ها و تراز بودن را چک کنید. اسپیسر ها این قابلیت را داردن که با بستن یا باز کردن رزوه، کاشی ها را در یک خط قرار دهند. هنگام استفاده از اسپیسر کاشی باید دقت داشته باشید که تحت فشار نباشند و تغییر شکل نداده باشند وگرنه فاصله ها به هم می ریزد. جدا کننده ها را تا خشک شدن چسب کاشی ها برندارید. حدودا 30 دقیقه لازم است تا چسب کاملا سفت شود.

  • اسپیسر کاشی را بردارید:

بعد از خشک شدن چسب جداکننده ها را بردارید. اگر اسپیسر ها را زودتر از خشک شدن چسب بردارید، فاصله ها به هم می ریزد و اگر بخواهید بیشتر بماند ممکن است با چسب ها درگیر شود و دیگر نتوانید آنها را بیرون بیاورید. زمان برداشت را جدی بگیرید. با استفاده از یک سوهان یا پیچ گوشتی که سر صافی دارد زیر بازوی افقی اسپیسر کاشی فشار وارد کنید تا جدا شود. اکثر جداکننده های سالم بیرون می آیند و برای پروژه های بعدی شما قابل استفاده هستند. اگر اسپیسری در بین کاشی ها گیر کرد، دوغاب را نریزید و سعی کنید جداکننده را طوری که به فاصله ها آسیب نزند بیرون بیاورید.

  • اسپیسر کاشی را جمع کنید:

اکثر جدا کننده ها بدون هیچ مشکلی خارج می شوند. بعد از این که آن ها را خارج کردید می توانید بشویید و داخل یک کیسه زیپ دار برای پروژه های بعدی خود نگه دارید. اگر اسپیسری تغییر شکل داده و یا شکسته است دیگر کارایی خود را از دست داده و باید دور انداخته شود.

 

آموزش استفاده از اسپیسر کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

 

نکات مهم اسپیسر کاشی

 
اکثر افراد به دلیل قیمت ارزان جداکننده ها این ابزار کاشی کاری را یک مصرف می دانند و بعد از استفاده دور می اندازند. پس از هر نصب کاشی این جدا کننده ها را به آرامی و با دقت خارج کنید. چسب های به جا مانده را بشویید و سپس خشک کنید. اسپیسر ها را در یک جعبه ابزار یا کیسه جدا نگه دارید تا ضربه به آنها آسیبی وارد نکند. حالا این ابزار را چندین دفعه استفاده کنید تا از پرداخت هزینه مجدد جلوگیری کنید.
 
نکات مهم برای استفاده اسپیسر کاشی-استودیو طرح و ساخت موما