در این مقاله بخوانید

 

تاثیر رنگ و روانشناسی آن

 
– روانشناسی رنگ در طراحی داخلی به چه صورت است؟
– هر رنگ چه حسی را منتقل می کند؟
– چجوری هوشمندانه از رنگ ها استفاده کنیم؟
آیا می دانستید رنگ هایی که در طراحی و دیزاین داخلی خانه خود استفاده می کنید، تاثیر مستقیمی بر احساسات شما دارند؟ روانشناسی رنگ نشان می دهد که رنگ تاثیر زیادی بر بهره وری، سطح انرژی، خلق و خو و عزت نفس دارد. حتی به طور گسترده در هنر، طراحی گرافیک و بازاریابی برای ایجاد احساسات خاص در مصرف کنندگان نیز از این تکنیک استفاده می شود. روانشناسی رنگ یک عنصر اساسی در طراحی داخلی برای اهداف زیبایی شناختی است، اما برای بهینه سازی کامل هر فضا بر اساس احساسات و عواطف نیاز به شناخت روانشناسی رنگ ها دارید. در این مقاله یک آموزش تخصصی رنگ شناسی را خواهید خواند که به شما می گوید چگونه رنگ بر خلق و خو تاثیر می گذارد، پس همراه موما باشید…

 

روانشناسی رنگ قرمز

 
قرمز به عنوان یکی از قوی ترین سایه ها در روانشناسی رنگ، طیف وسیعی از احساسات مانند اشتیاق، هیجان و جاه طلبی را به خود جذب می کند. توانایی تحریک انرژی، قرمز را به یک گزینه مناسب برای فضا های خلاقانه مانند دفاتر خانگی و استودیو تبدیل می کند. این رنگ همچنین برای افزایش اشتها مورد مناسبی است به همین علت در بسیاری از رستوران ها از آن استفاده می شود و یک انتخاب عالی برای فضای آشپزخانه یا ناهارخوری است. از آنجایی که قرمز از انرژی بالا برخودار است، بهتر است از استفاده این سایه در مناطقی که مایل به استراحت هستید مانند اتاق خواب، حمام و محل نشیمن خودداری کنید.
 
روانشناسی رنگ قرمز-استودیو طرح و ساخت موما

 

روانشناسی رنگ نارنجی

 
نارنجی به عنوان بر انگیختن شور، شوق و پر انرژی در روانشناسی رنگ شناخته می شود. پرتقال به دلیل داشتن رنگ روشنی که دارد، سطح انرژی و خلاقیت را افزایش می دهد. این رنگ در واقع می تواند اثرات فیزیکی مانند افزایش حس فعالیت، افزایش شور اجتماعی، افزایش اکسیژن رسانی به مغز و افزایش حس شادی را تحریک کند. نارنجی یک گزینه عالی برای باشگاه های بدنسازی خانگی یا هر مکان دیگری است که می خواهید انرژی و اعتماد به نفس بیشتری در آن فضا را تجربه کنید. استفاده از نارنجی تیره در فضا شاید خیلی زیادی باشد و برای کنترل بهتر می توانید از سایه های ملایم تر مانند: هلویی یا زردآلویی را در فضا به کار ببرید.
 
روانشناسی رنگ نارنجی-استودیو طرح و ساخت موما

 

روانشناسی رنگ زرد

 

زرد آفتابی به عنوان یکی از پر جنب و جوش ترین و شادترین رنگ ها است که با شادی و خوش بینی ارتباط دارد. اگر چه این رنگ برای شادی یک رنگ جهانی است، اما به دلیل درخشندگی زیاد به عنوان رنگ آرامش بخش شناخته نمی شود. زرد هم مانند قرمز و نارنجی رنگ محرکی است که سطح انرژی را افزایش می دهد و برای مکان های شلوغ مانند آشپزخانه یا اتاق نشیمن ایده آل است. استفاده از زرد با غلظت بالا و به تنهایی برای فضا می تواند شدید باشد، بنابراین توصیه می شود آن را در غلظت های کم و در عناصر برجسته فضا مانند صندلی یا مبلمان به کار ببرید. بهره وری از سایه های طلایی و خردلی در سال های اخیر راهی برای حفظ شیک بودن و در عین حال افزایش انرژی فضا می باشد.
 
روانشناسی رنگ زرد-استودیو طرح و ساخت موما

 

روانشناسی رنگ سبز

 

سبز حس تعادل، رشد و ترمیم را در شما تحریک می کند. این رنگ به دلیل رابطه ای که با طبیعت دارد، عنصری ارگانیک را ارائه می دهد و از این رو می تواند به صنعتی ترین فضا ها روح ببخشد. همه سایه های سبز فضایی از آرامش و تعادل ایجاد می کند، اما رنگ های مختلف حالات و احساسات مختلفی را ایجاد می کنند. سایه های تیره مانند زمردی یا سبز جنگلی می توانند شدت و ظرافت را به فضا اضافه کنند و آن را برای اتاق خواب اصلی و دفاتر خانگی مناسب کنند. سایه های روشن تر سبز مانند: مریم گلی، نعنایی و یشمی آرام تر هستند و می توانند تمرکز را تقویت کنند. این سایه های ملایم تر را تقریبا می توان در هر جایی از خانه و محله کارتان به خوبی به کار ببرید. همچنین می توانید با لایه بندی سایه های مختلف این رنگ در فضا ابعاد و عمق ایجاد کنید.
 
روانشناسی رنگ سبز-استودیو طرح و ساخت موما

 

روانشناسی رنگ آبی

 

احساس صلح آمیز و آرامی که با تماشای امواج دریا به شما منتقل می شود با اثرات آرامبخش رنگ آبی مرتبط است. آبی با احساس آرامش و بی طرفی همراه است. آبی همچنین احساسات جامعه و ارتباط را افزایش می دهد، به همین دلیل است که از آن در پلتفرم رسانه های اجتماعی و بازاریابی استفاده می شود. همچنین برای فضا هایی مانند: حمام، اتاق خواب و نشیمن یا هر جای دیگری که نیاز به آرامش دارید می توانید از آن استفاده کنید. سایه های تیره تر مانند آبی سرمه ای یا آبی سلطنتی، حس مردانه تری ایجاد می کنند، در حالی که سایه های روشن تر مثل آبی آسمانی یا فیروزه ای به زنانگی اشاره دارد. یکی از بهترین روانشناسی رنگ ها مربوط به آبی است و بسیار مناسب برای فضا های داخلی است.
 
روانشناسی رنگ آبی-استودیو طرح و ساخت موما

 

روانشناسی رنگ بنفش

 

بنفش، یک رنگ سلطنتی و قدرتمند است که مجوعه ای از احساسات را به وجود می آورد. اغلب در روانشناسی رنگ، از بنفش استفاده ناکافی می شود. بنفش به عنوان رنگی که می تواند احساس خلاقیت، عمق و الهام را ایجاد کند در استودیو ها، دفاتر خانگی و فضا های هنری به خوبی عمل می کند. به دلیل ارتباط تاریخی این رنگ با خانواده سلطنتی، سایه های تیره آن می تواند فضا های لوکس تر و پیچیده تری را ایجاد کند. بنفش آلویی تیره و سایه های بنفش شرابی حس رمز و راز را دارند که برای فضای اتاق خواب و فضای روشویی مناسب است. برای ایجاد نرمی و بازیگوشی در فضاهایی مانند اتاق کودک، اتاق بازی و آشپزخانه رنگ های اسطوخودوس و سایه های روشن تر بنفش را امتحان کنید.
 
روانشناسی رنگ بنفش-استودیو طرح و ساخت موما

 

روانشناسی رنگ صورتی

 

صورتی ذاتاً یک رنگ زنانه است که نشان دهنده عشق، پرورش و نرمی است. این رنگ فقط به اتاق های دخترانه تعلق ندارد و به دلیل تطبیق پذیریش، به یکی از محبوب ترین رنگ ها در طراحی داخلی تبدیل شده است. رنگ های رژگونه، رز و فلامینگو اتاق را روشن تر می کنند و حس زنانگی را به آن اضافه می کنند، در حالی که سایه های تیره تری مانند سرخابی و فوشیا را می توان به عنوان رنگ های تقویت کننده طراحی استفاده کرد. تم مرجانی می تواند جزء سایه های صورتی خنثی از نظر جنسیت باشد که روشنایی یکسانی را ارائه می دهد. اگر می خواهید از صورتی در دیزاین داخلی خود به کار ببرید، از بافت ها، الگو ها و ترکیب رنگ های منحصر به فرد استفاده کنید.
 
روانشناسی رنگ صورتی-استودیو طرح و ساخت موما

 

روانشناسی رنگ سفید

 

رنگ سفید نشان دهنده احساس خلوص، پاکی و بی گناهی است. پرکاربرد ترین رنگ در طراحی داخلی به شمار می آید. مینمالیسم در دهه گذشته تا حدودی تجدید حیات را تجربه کرد و مبلمان، دیوار ها، وسایل سفید را بیش از هر دوره دیگری محبوب کرد. در حالی که بسیاری از مردم رنگ سفید را با طروات و مدرن می دانند، برخی احساس می کنند که بیش از حد سرد و استریل است. برای حل این مشکل از رنگ های دیگر در سراسر خانه استفاده کنید تا بُعد و گرمای تازه ای ایجاد کنید. شما همچنین می توانید از یک رنگ در سایه های مختلف یا مکمل مانند زرد و بنفش برای قسمت های برجسته فضا و دیوار ها به کار ببرید.
 
روانشناسی رنگ سفید-استودیو طرح و ساخت موما

 

روانشناسی رنگ مشکی

 

اگر چه رنگی سیاه اغلب با تاریکی همراه می باشد اما در روانشناسی رنگ نشان دهنده قدرت، رمز و راز، عمق و درام است. جنبه خنثی رنگ مشکی به آن تطبیق پذیری برای وجود داشتن در هر فضایی و در عین حال ثبات و براقی را می دهد. مشکی در صورتی که به درستی اجرا شود، گزینه عالی برای مبلمان، فلزات و حتی رنگ دیوار ها می باشد. استفاده بیش از حد این رنگ باعث کوچک نشان داده شدن فضا می شود، بنابراین بهتر است برای جلب توجه در قسمت های برجسته فضا مانند مبل راحتی به کار برده شود. اگر می خواهید فضایی جذاب و دراماتیک ایجاد کنید، محیطی را انتخاب کنید که نور طبیعی را دریافت می کند و تاریکی را با نور های سفید یا رنگ های روشن تر جبران می کند. مشکی، رنگی جاودانه است که تابع ترند های بی ثبات نیست.
 
روانشناسی رنگ مشکی-استودیو طرح و ساخت موما