در این مقاله بخوانید

شمع‌ سازی از هنرهایی است که اکثر افراد به خصوص بانوان به آن علاقه دارند. امروزه به دلیل کاربرد و کارایی شمع در بسیاری از مراسم و مجالس کسب و کار حاصل از این صنعت رونق بسیار زیادی گرفته است. شمع‌ها به صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه‌های خاصی که برای ساخت شمع طراحی شده‌اند، ساخته می‌شوند. با روشی ساده می‌توانید شمع ‌سازی را در خانه انجام دهید به شرطی که در این کار تلاش و پشتکار داشته باشید و با دوره آموزش شمع سازی برای فروش این هنر را به طور کامل یاد بگیرید‌ در ادامه همراه با موما باشید.

شغل پردرآمد شمع سازی

كاربرد شمع از گذشته بسیار مرسوم بوده و هنوز مردم در مراسم‌های مختلف از آن استفاده مي‌كنند و این موضوع در ميان کشورهای مختلف با فرهنگ و آداب ‌و رسوم و مذاهب گوناگون مشترك است. در گذشته از شمع، برای تامین روشنایی و به نوعی منبع نور و بعضی‌اوقات براي توليد گرما استفاده می‌کردند. در آن زمان طبق گفته کتب تاریخی شمع با خیساندن نی در چربی حیوانات، توسط مصریان باستان تولید می‌گشت. اما امروزه با توجه به کاربرد بیشتر شمع در مجالس ترحیم، عزاداری، عروسی، جشن تولد و اماکن مقدس و مذهبی و… تولید آن نیز توسط پارافین انجام می‌گیرد. با توجه به قدمت تاریخی استفاده از شمع می‌توان گفت این حرفه جز مشاغل پردرآمد محسوب می‌شود، بهتر است بدانید روزانه بیش از 3 میلیارد تومان شمع خرید و فروش می‌شود و این عدد، رقم قابل توجهی است که نشان می‌دهد این بازار، پتانسیل زیادی برای فعالیت دارد. بنابراین اگر تمایل به کار کردن در خارج از خانه ندارید و از طرفی شرایط اقتصادی موجود شما را مجبور به کار کردن و کسب درآمد کرده است شغل شمع سازی در منزل یک راه آسان برای کارآفرینی با سرمایه کم در ایران است. برای اینکه بتوایند صفر تا صد این حرفه را فرابگیرید و با بازار هدف آشنا شوید، دوره آموزش شمع سازی برای فروش یک پیشنهاد عالی برای ورود به این حرفه است.

درآمد شمع سازی

چرا شغل شمع سازی محبوب است؟

شمع سازی هنری جذاب و خلاقانه است و بهترین گزینه برای کسب و کار خانگی با حداقل سرمایه مخصوصا برای خانم‌های خانه‌دار محسوب می‌شود. از این رو یادگیری این حرفه برای درآمد در خانه بسیار مناسب است. کسب درآمد با شمع سازی بسیار راحت‌ است زیرا بازار کار شمع سازی هنوز اشباع نشده و روزانه چیزی نزدیک به 5 میلیارد شمع در ایران تولید و به فروش می‌رسد که بازار کار خوب با درآمد عالی می‌توان برای این شغل پیش بینی کرد. با ساخت شمع می‌توان دکوراسیون خانه را تغییر داد و از شمع‌های جذاب برای هدیه دادن یا مراسمات مختلف مثل جشن‌ها و عزاداری‌ها استفاده کرد. با یادگیری و ساخت شمع به راحتی می‌توانید بازار فروش آن را نیز پیدا کنید و آن‌ها را به گل فروشی‌ها، قنادی‌ها، سوپرمارکت‌ها، خرازی‌ها و… بفروشید و کسب درآمد کنید.

هنر شمع سازی جز هنرهایی است که با کمترین سرمایه می‌توان آن را انجام داد و با یافتن بازار فروش مناسب می‌توان به بهترین و بالاترین درآمد رسید. به طور کلی و در قالب سخن پایانی می‌توان گفت کسب درآمد با  شمع سازی چه در خانه به صورت کسب و کاری کوچک یا به صورت حرفه‌ای و با راه‌اندازی کسب و کار بزرگ تولید شمع، از راه‌های جدید و مناسب جهت درآمدزایی و اشتغال است. همه می‌توانند سوای  جنسیت، تخصص و سن، به انجام این کار بپردازند. مخصوصا کسانی که تمایل دارند که یک سرگرمی جذاب و جالب را در زمان‌های فراغت خود انجام دهند و از آن درآمدی کسب کنند، می‌توانند به کار شمع سازی روی بیاورند.

درآمد شمع سازی در منزل

شغل شمع سازی در ایران هنوز اشباع نشده است و این یعنی برای راه اندازی این کار می‌توان به سود آن امیدوار شد. درآمد شمع سازی در منزل از ۲ تا ۴ میلیون در ماه شروع است و می تواند به چند ده میلیون تومان در ماه هم برسد. توجه کنید که میزان سود و درآمدی که از فروش شمع کسب می کنید، به مقدار سرمایه گذاری و همچنین حاشیه سود شما بستگی دارد. اگر بتوانید در این شغل پیشرفت داشته باشید و تولیدات خود را افزایش دهید به درآمد بیشتری دست خواهید یافت و حتی می‌توانید محصولات خود را به کشورهای خارجی همچون ترکمنستان، ارمنستان و.. صادر کنید.  بر مبنای میزان تولید و کیفیت شمع ساخته شده، اشکال مختلف و رایحه‌ها و میزان درخواست‌ها این درآمد می‌تواند تغییر کند و بیشتر شود.

به طور کلی برای درآمد شمع سازی در منزل نمی‌توان عدد ثابتی تخمین زد زیرا این شغل با توجه به تعداد و نوع و شکل شمعی که می‌سازید و با چه قیمتی آن‌ها را به فروش می‌رسانید و همچنین میزان تلاش شما در فروش و بازاریابی نرخ درآمد تغییر می‌کند. فروش شمع‌ها اگر به درستی انجام شود، می‌تواند کسب‌ و کاری بسیار سودآور باشد. نه تنها می‌توانید با فروش شمع‌ها درآمد جانبی کسب کنید، بلکه برخی از تولیدکنندگان پس از مدتی قادر به کسب درآمد تمام وقت از فروش شمع‌های خود هستند. در زمان یادگیری و آموزش شمع سازی برای فروش راه‌های فروش و نحوه ارتباط گیری با مشتریان را به شما آموزش می‌دهند. بهتر است ابتدا با بازار هدف این حرفه آشنا باشید، فروشگاه‌های لوازم‌ التحریر و تولد و کادو، مهدکودک‌ها، مدارس آموزشی، سالن‌های عقد و عروسی و کافی‌شاپ‌ها، مراسم عزاداری و دکوراسیون‌های داخلی از جمله بهترین بازارهای هدف برای فروش شمع هستند که با شناخت آن‌ها می‌توانید فروش زیادی داشته باشید. به طور کلی جنبه‌های زیادی برای کسب و کار شمع سازی وجود دارد که باید قبل از شروع به آن‌ها توجه کنید بنابراین بهتر است با یادگیری و آموزش شمع سازی حرفه‌ای شوید و سپس وارد این شغل شوید.

 

کسب درآمد با شمع سازی به شرط شناخت بازار هدف

هنر ساخت شمع امروزه گسترش یافته است و در حال رقابت با سایر صنایع دستی است که یکی از دلایل محبوبیت آن کاربردی بودن ساخت شمع در کنار زیبایی آن است. در گذشته شمع فقط به عنوان منبع نور استفاده می‌شد ولی .امروزه در مجالس عروسی و عزا و کافه و رستوران و… و حتی برخی برای تزئین و تغییر دکوراسیون از شمع استفاده می‌کنند. روی آوردن به کسب و کار صنعت شمع سازی‌ را می‌توان یک سرمایه گذاری برد برد دانست زیرا با توجه به نیاز بازار و کمبود تولید کنندگان آن درآمد شمع سازی بسیار زیاد است. برای کسب درآمد با شمع سازی ابتدا باید بازار هدف را بشناسید و در کنار آن تبلیغات خوبی را انجام دهید. همانطور که می‌دانید بازاریابی و تبلیغات بخش بزرگی از راه اندازی کسب و کارها هستند. بدانید که مخاطبان هدف کسب و کار چه کسانی هستند و شمع ها و تجارت خود را با آنها به اشتراک بگذارید. می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی، خبرنامه‌های ایمیل، آگهی‌ها، فهرست‌های کسب ‌وکار آنلاین و موارد دیگر استفاده کنید تا کسب ‌و کار خود را به مردم معرفی کنید.

“تبلیغات و بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی و به صورت آنلاین برای خانم‌های خانه‌دار باصرفه‌تر بوده و هزینه جابه جایی در مراکز و فروشگاه‌های مختلف را نخواهید داشت و به راحتی تصاویر شمع‌های خود را با مشتریان در میان می‌گذارید و بعد از دریافت سفارش و تولید آن، می‌توانید شمع را به هرجایی که می‌خواهید ارسال کنید و دردسر سر کله زدن با افراد بازاری را نخواهید داشت. علاوه بر این تبلیغات محلی به یکی از مؤثرترین روش‌های جذب مشتریان تبدیل شده است. با تبلیغ در محل‌های مختلف شهری مانند روی دیوارهای شهر، در مترو و ایستگاه‌های اتوبوس، می‌توانید محصولات خود را معرفی کرده و مشتریان جدید جذب کنید.”

درآمد شمع سازی

چند برابر شدن درآمد شمع سازی با ساخت این شمع

تا به اینجای کار با شغل و درآمد شمع سازی آشنا شدیم و بازار هدف آن را نیز شناختیم، اما کدام شمع‌ها بیشترین طرفدار و خریدار را دارند؟ با پاسخ به این سوال و ساخت آن شما می‌توانید محبوب‌ترین و پرطرفدارترین شمع‌ها که فروش بیشتری دارند را بشناسید و با ساخت آن‌ها درآمد خود را بیشتر کنید. اغلب افراد هنگام خرید شمع بیشتر به جنبه‌ زیبایی و تزئینی آن دقت می‌کنند. برای کسب درآمد با شمع سازی یکسری شمع‌ها هستند که شما می‌توانید با سلیقه خودتان انواع مختلف در ابعاد و اشکال مختلفی از آن‌ها را بسازید، این شمع‌ها عبارتند از:

شمع معطر: یکی از پرطرفدارترین شمع‌ها که برای درمان برخی بیماری‌ها مانند استرس و عصبانیت و و متعادل کردن طبع سرد و گرم بدن استفاده می‌شود شمع معطر است. ساخت این شمع برای افرادی که به درآمد بالای حاصل از ساخت شمع می‌اندیشند بسیار مناسب است.

شمع قلمی: قدیمی‌ترین و پرکاربردترین شمعی که می‌شناسیم شمع قلمی است که به صورت بلند، باریک، به شکل مخروطی و استوانه‌ای بلند ساخته می‌شوند. درآمد شمع سازی با تولید این نوع شمع برای افراد مبتدی و تازه کار می‌تواند بالا باشد و انگیزه خوبی می‌تواند ایجاد کند زیرا این شمع‌ها کاربردهای زیادی دارند و بیشتر در اماکن مذهبی، سفره‌ عقد، برای روشنایی و تولید گرما استفاده می‌شود. به شمع قلمی، شمع پایه نیز گفته می‌شود. ارتفاع شمع‌های قلمی معمولاً بین 20 تا 30 سانتی متر است و قطر آن‌ها بین 1 تا 2 سانتی‌متر است.

بیبی کندل: بیبی کندل یا شمع‌های مدادی شمع‌های بسیار پر طرفداری هستند که بدون نیاز به تجهیزات خاصی ساخته می‌شوند. شمع‌های بیبی کندل مانند شمع‌های قلمی هستند اما کمی چهره آن‌ها تغییر کرده است و به‌عنوان شمع نذری کاربرد دارند. شمع‌های بیبی کندل کوتاه‌تر و نازکتر از شمع‌های قلمی هستند و در رنگ‌های پرطرفدار و شاد بنفش، صورتی، زرد، نارنجی ، قرمز و سفید که رنگ سفید آن بیشتر از سایر رنگ‌ها استفاده می‌شود، تولید و عرضه می‌شوند. این شمع‌‌ها به دلیل اینکه بدون اشک تولید می‌شوند روی کیک تولد به کار می‌روند.

شمع تزئینی: شمع‌های تزیینی جزو گران قیمت‌ترین نوع شمع محسوب می‌شوند. این نوع شمع‌ها در تزئینات کاربرد داشته و انواع مختلفی دارند. شمع‌های فانتزی در طرح‌های گوناگون مانند تندیس‌ها، ساختمان‌‌های معروف مانند برج ایفل، برج میلاد و اهرام مصر، انواع گل و … تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این شمع‌ها صرفا جنبه تزئینی دارند و روشن کردن آن‌ها باعث می‌شود فروم و زیبایی اولیه خودشان را از دست بدهند. ساخت شمع تزئینی راهی مطمئن برای کسب درآمد حاصل از این حرفه است.

شمع وارمر: این نوع شمع‌ها ابتدا برای گرم نگه‌ داشتن غذا تولید و بعدها برای تزئینات و دکوراسیون خانه استفاده شدند. شمع وارمی بیشتر جنبه تزیینی دارد. شمع وارمر، یک شمع پهن و تخت است، در زیر برخی از ظروف غذا مکانی برای قرار دادن شمع‌های وارمر در نظر گرفته شده است که می‌توانید با گذاشتن یک شمع وارمر مناسب در آن قسمت، مانع سرد شدن غذا در هنگام سرو آن ‌شوید. امروزه شمع‌های وارمر جزو پر فروش ترین انواع شمع محسوب می‌شوند.

شمع شناور: این نوع شمع‌ها را در قالب‌های مقاوم در برابر حرارت تولید می‌کنند. شکل ظاهری شمع‌های شناور کوتاه و پهن است. این نوع شمع هم جنبه تزئینی دارد و برای تم تولد، مراسم عروسی، میهمانی‌ها و مناسبت‌های خاص هستند. نور این شمع‌های گرد که روی آب شناور هستند، از سطح منعکس می شود تا درخششی گرم ایجاد کند. شمع‌های شناور در اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف برای مطابقت با تم و دکور خاص مشتری تولید می‌شوند و شما می‌توانید با ثبت سفارش به درخواست مشتری از این شمع‌ها تولید کنید. برای یادگیری نحوه ساخت این شمع و آشنایی با نوع پارافینی که برای ساخت این شمع استفاده می‌شود تا سبک بوده و روی آب شناور بماند می‌توانید از دوره آموزش شمع سازی برای فروش استفاده کنید.

شمع مایع: مدرن‌ترین نوع شمع که امروز طرفداران بسیار زیادی هم دارد شمع مایع است که جنبه تزئینی دارد و دلیل معروفیت و محبوبیت این شمع برای این است که بدون ایجاد دود می‌سوزد و گرمای خاصی در محیط ایجاد می‌کند. آموزش شمع سازی حرفه‌ای نحوه ساخت این شمع را آموزش می‌دهد و از آنجایی که این شمع جدیترین نوع شمع است شما می‌توانید با ساخت آن به درآمد بالایی دست پیدا کنید.