در این مقاله بخوانید

پارافین ماده اولیه و اصلی هنر شمع سازی است و می‌توان با استفاده از آن و قالب شمع مدل‌های مختلف شمع را تولید کرد. پارافین به صورت کلی دارای دو نوع جامد و مایع است که خود این موارد دارای زیرشاخه‌ها و انواع گوناگونی هستند. به عنوان مثال پارافین ژله‌ای ترکیبی خاص از پارافین است که بین پارافین مایع و جامد قرار می‌گیرد. آموزش آنلاین شمع سازی نه تنها به شما این هنر را به صورت کامل و با هزینه بسیار اندک آموزش می‌دهد بلکه شما را با انواع پارافین شمع سازی آشنا می‌کند.

آشنایی با انواع پارافین شمع سازی

قبل از آشنایی با انواع پارافین شمع سازی ابتدا بهتر است با پارافین و چگونگی ایجاد آن آشنا شویم. پارافین یکی از مواد بسیار مهم در حوزه صنعت به شمار می‌رود که از نفت گرفته می‌شود. پارافین شمع سازی مخلوطی از هیدروکربن‌های اشباع شده با تعداد اتم کربن بالا است. به بیان ساده می‌توان پارافین را به عنوان یک ماده‌ی نفتی توصیف کرد. در بازار انواع پارافین به دو شکل مایع یا جامد یافت می‌شود. پارافین جامد از حالتی ژله‌ای برخوردار است و گاه با نام وکس پارافین نیز شناخته می‌شود. برخلاف تصور عمومی که پارافین را تنها به استفاده در صنعت شمع سازی محدود می‌کند، این ترکیب مفید کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. به بیان دیگر ﻣﺎﺩﻩ ﺍﺻﻠﻰ شمع سازی ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺟﺎﻣﺪ‏ (اسیددار، ﮐﺮﻳﺴﺘﺎلی)، پارافین ﮊﻟﻪ‌ﺍﻯ، ﻣﺎﻳﻊ ﻭ … وجود دارد. هر چه پارافین شفاف‌تر و سفیدتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است. اگر علاقه مند به یادگیری هنر شمع سازی هستید باید ابتدا انواع پارافین شمع سازی را بشناسید تا بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید لذا توصیه می‌شود دوره آموزش شمع سازی مدرن موما را تهیه کنید تا هم با انواع پارافین و هم نحوه ساخت انواع شمع‌های مدرن و به طور کلی با صنعت شمع سازی آشنا شوید. 

آشنایی با انواع پارافین شمع سازی​

پارافین جامد برای شمع سازی بهتر است یا پارافین مایع؟

انواع پارافین شمع سازی از مشتقات نفتی به دست می‌آید که یکی از این مشتقات پارافین جامد است. پارافین جامد یا موم پارافین یک ماده جامد سفید رنگ است که از مخلوطی از هیدروکربن‌های اشباع شده تشکیل شده است. این ماده به طور معمول در دمایی ما بین ۵۸ تا ۶۰ درجه‌ی سانتیگراد ذوب می‌شود و در دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز منجمد می‌گردد. به پارافین جامدی که کیفیت بالا و درصد روغن پائینی دارد و سفید رنگ و بدون بو و طعم است، پارافین وکس نیز گفته می‌شود. هر چه درصد چربی پارافین‌های جامد کمتر باشد این پارافین‌ها شفاف‌تر و سفید رنگ‌تر بوده، دارای کیفیت مطلوب‌تری هستند و راحت تر می‌توان با آن‌ها کار نمود. با افزایش تدریجی درصد چربی پارافین‌های جامد رنگ آن‌ها ابتدا از سفید به شیری و سپس زرد و قهوه‌ای تغییر پیدا کرده و پارافین دارای بو می‌شود.

پارافین مورد نیاز برای صنعت شمع سازی باید دارای درصد روغن پایین‌تری باشد تا از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد. پارافین جامد به دلیل وجود چربی بیشتر و همچنین توانایی تنظیم مقدار درصد چربی، بیشتر در صنایعی مانند شمع سازی، مواد غذایی و چرم سازی و … استفاده می‌شود و به همین دلیل به اسم پارافین شمع سازی نیز معروف است. پارافین جامد در سه نوع سبک و سنگین و پارافین گل(پارافین گل که در ساخت شمع‌های دست ساز استفاده می‌شود، دارای خاصیت کشسانی هست و در ساخت شمع‌های کوبیسم و شمع رنگین کمان کاربرد دارد)، کاربرد دارد. خود پارافین سنگین و سبک به سه دسته پارافین کریستالی، 1 تا 3 درصد و 3 تا 5 درصد تقسیم می‌شود. پارافین سنگین کیفیت کمتری نسبت به پارافین سبک دارد، پارافین سبک کیفیت و سوخت بهتری نسبت به پارافین سنگین دارد ولی مهمترین ویژگی پارافین سنگین که مورد توجه شمع سازان قرار گرفته است، راحت خارج شدن شمع از قالب است، برخلاف پارافین سبک که امکان چسبیدن به دیواره‌ها و انتهای قالب وجود دارد، پارافین سنگین کار را برای تولیدکنندگان شمع راحت‌تر کرده است.

پارافین ۱ تا ۳ درصد به مراتب از ۳ تا ۵ درصد بهتر است به خاطر اینکه کیفیت و زمان سوخت بالایی دارد و برای تولید کنندگان شمع تجربه ساخت شمعی با سوخت بدون اشک و دود را به ارمغان می‌آورد همچنین باید توجه داشت یکی دیگر از دلایل محبوبیت پارافین جامد موضوع قیمت پارافین شمع سازی است که پارافین جامد قیمت پایین و باصرفه‌تری نسبت به سایر انواع آن دارد. از آنجایی که پارافین جامد در صنایع شمع سازی به ویژه شمع‌های تزیینی بسیار پر کاربرد است، برای ساخت شمع‌های مرغوب باید از انواع سبک آن با درصد های نیم تا 3 درصد استفاده شود.

انواع پارافین جامد در شمع سازی

پارافین‌های جامد را به اشکال مختلف تقسیم بندی می‌کنند که برخی از آن‌ها با توجه به حالت سبک و سنگین بودن یا کریستالی و ریز بلور بودن تقسیم بندی می‌شوند و برخی با درصد روغن داخل پارفین. از جمله پارافین‌های جامد شمع سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

# پارافین کریستال: پارافین کریستال شفاف نوعی پارافین جامد است که از نفت خام و سایر مواد هیدروکربنی تولید می‌شود. این نوع پارافین به دلیل درصد چربی پایین (کمتر از 1 درصد) و میزان تصفیه بالا، شفافیت و استحکام بیشتری نسبت به پارافین جامد دارد. تفاوت پارافین کریستال و جامد در درصد چربی و تصفیه است. درصد چربی پارافین کریستال کمتر از پارافین معمولی بوده و دارای مقاومت بیشتر و مدت زمان سوخت بیشتر و رنگ پذیری بهتر بوده و حاصل از نفت خام است و درحالی که پارافین معمولی حاصل از ضایعات نفت است و نسبت به پارافین کریستال از تصفیه کمتری برخوردار است و از نظر ظاهری رنگ تیره‌تر و کدرتری نسبت به کریستال دارد و از قیمت پایین تری نسبت به کریستال برخوردار است.

# پارافین جامد اسید دار: پارافین جامد، که اغلب حدود ۳ تا ۵ درصد روغن دارد این نوع پارافین معمولا با رنگ سفید شیری دیده می‌شود. این پارافین به طور معمول در دمایی مابین ۵۸ تا ۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد ذوب می‌شود و در دمای ۵۰ تا ۵۵ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز منجمد می‌گردد.

# پارافین سنگین: پارافین‌های سنگین در بازار بیشتر یافت می‌شوند. نزدیک به 90 درصد پارافین‌هایی که مردم با آن‌ها آشنا هستند، از انواع پارافین سنگین هستند. نقطه مشترک این پارافین با پارافین سبک در قابلیت افزودن روغن به آن است.

# پارافین جامد ماکروکریستال یا سبک: مواد اولیه برای تهیه پارافین کریستال سبک از پالایشگاه های نفتی تامین می شود و در پتروشیمی‌ها و کارخانه‌های تولید پارافین با اعمال تغییرات و فرایندهایی در آن پارافین کریستال سبک تولید می‌شود. قیمت پارافین شمع سازی بسته به انواع آن بسیار متفاوت است به این صورت که قیمت پارافین سبک کمتر از پارافین سنگین است. پارافین سبک جامد کریستال را به روش‌های مختلفی از جمله پودر و گرانول، خرده و عمده  و قالب می‌توان تهیه کرد. پارافین جامد سبک که همان پارافین ماکرو کریستالی است، با قیمت‌های مناسب برای بازارهای داخلی و بین المللی وجود دارد.

پارافین کریستال

انواع و کاربردهای پارافین مایع

یکی از اساسی‌ترین مواد برای ساخت شمع، پارافین نام دارد و همانطور که گفته شد پارافین یکی از مواد بسیار مهم در حوزه صنعت به شمار می‌رود که از نفت گرفته می‌شود. پارافین‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، پارافین مایع است. آموزش شمع سازی مدرن یکی از بهترین آموزش‌ها برای آشنایی با انواع پارافین شمع سازی و نحوه کار با آن‌هاست و نکات و ویژگی پارفین‌ها را شرح می‌دهد که علاقه‌مندان هنر شمع سازی می‌توانند از آن استفاده کنند. پارافین مایع با ویژگی‌های مانند بی رنگ و بو و بی مزه بودن، نامحلول بودن در آب و الکل و قابلیت حل شدن در حلال‌های طبیعی و همچنین به دلیل میزان بالای خلوص و پایداری به صورت وسیعی در صنایع کاربرد دارد. این پارافین از غلظت پایینی برخوردار است و روغنی شکل است. این پارافین برای تولید شمع‌هایی که در درون آن وسیله‌های تزیینی دیده می‌شود و حالت چرب مانند دارد بهترین انتخاب است.

به طور کلی برای تولید شمع‌هایی که داخل لیوان و ظروف درست می‌شوند، استفاده می‌شود و اصلا شبیه پارافین‌های دیگر نیست و خیلی زود شمع سازان را به نتیجه دلخواهشان می‌رساند. هم‌چنین پارافین مایع در دمای ۱۷۵ درجه‌ی سانتی‌گراد به جوش می‌آید و در دمای ۲۶۵ درجه‌ی سانتی‌گراد نیز تبخیر می‌شود. پارافین مایع بیش از هر چیز دیگری برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود. این نوع خاص از پارافین عمدتاً در صنایع مختلف استفاده می‌شود. در صنایعی مانند لاستیک سازی، کبریت سازی، شمع سازی، باتری سازی و کابل سازی، این ماده در هر کدام به شکل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارافین ژله‌ای و مزیت‌های منحصربه فرد آن

پارافین ژله‌ای نوعی از پارافین است که در ساختن شمع استفاده می‌شود، در صورتی که بخواهید از این پارافین برای ساخت شمع استفاه کنید نیاز به اطلاعات درباره پارافین ژله‌ای خواهید داشت. برای ساختن شمع با پارافین ژله‌ای باید در پارافین تغییراتی ایجاد کنید. اگر می‌خواهید تعریف و نحوه کار با پارفین ژله‌ای را بدانید بهتر است از دوره آموزش شمع سازی مدرن استفاده کنید و هر آنچه لازم است درباره این هنر زیبا و پولساز یادبگیرید. پارافین ژله‌ای یکی از انواع پارافین شمع سازی است که عمدتاً برای جنبه‌های تزیینی استفاده می‌شود. پارافین ژله‌ای حالت ژله‌ای گونه دارد و خیلی راحت توسط انگشتان دست به قطعات کوچکتر تبدیل می‌شود. پارافین ژله‌ای را حتما باید در لیوان یا ظرف قرار داد زیرا از خود شکل مشخصی نخواهد داشت و مانند چربی میماند و صرفا دارای جنبه تزیینی است. این پارافین هم از شفافیت بالایی برخوردار است و از لحاظ مدت زمان سوخت، عملکرد بهتری نسبت به پارافین جامد دارد. این پارافین به دما حساس بوده و از آسیب پذیری بالایی برخوردار است و از همین رو برای ذوب کردن آن از حرارت غیر مستقیم (بخار آب یا بن ماری) استفاده می‌شود.

عمدتا شمع‌های ژله‌ای در ظروف شیشه‌ای و یا بی‌رنگ ساخته می‌شود. بهتر است شمع سازان بدانند که در صورت تماس با حرارت بالا این پارافین آسیب می‌بیند و از شفافیت و بی رنگی به زرد تغییر رنگ می‌دهد و موجب آسیب دیدن پارافین و آزاد کردن گاز هیدروژن می‌شود. استفاده از این پارافین در تولید شمع‌ها باعث افزایش حجم و استحکام شمع می‌شود. مهمترین ویژگی این پارافین نسبت به سایر پارافین‌ها این است که پارافین ژله‌ای قابل بازیافت است. بنابراین برای تولید کنندگان شمع صرفه‌ی اقتصادی نیز دارد و می‌توانند پارافین ژله‌ای را با استفاده از روش‌های مناسب، مانند ذوب کردن و تصفیه، بازیافت کرده و مجددا استفاده کنند.

برای ذوب کردن این نوع پارافین، کافی است که مقداری اسید استئارین را درون کاسه‌ای ریخته و در کنار خود پارافین و روی حرارت غیر مستقیم (بن ماری) قرار دهید تا ذوب شود. با استفاده از پارافین ژله‌ای می‌توانید شمع‌های بسیار زیبایی در ظروف شیشه‌ای درست کنید.

پارافین ژله‌ای و مزیت‌های منحصربه فرد آن​

قیمت پارافین شمع سازی چقدر است؟

انواع پارافین شمع سازی بسته به کیفیت و اندازه آن دارای قیمت‌های متفاوتی است. اما هرچه پارافین دارای رنگ روشن و شفاف‌تر باشد، کیفیت بالاتری نسبت به سایر پارافین‌ها دارد و قیمت آن نیز به مراتب بیشتر است. بهتر است بدانید ابعاد و بسته بندی‌های پارافین نیز در قیمت آن تاثیر گذار است، هرچه حجم بیشتری خریداری شود، قیمت پارافین شمع سازی نیز به صورت عمده کاهش پیدا خواهد کرد. قیمت پارافین شمع سازی با خصوصیات و ویژگی‌های مختلف انواع آن تعیین می‌شود اما قیمت پارافین جامد برای شمع سازی به صورت عمده از نظر اقتصادی به صرفه تر است و  بهتر است برای تولید محصولات با کیفیت بالاتر در صنایع شمع سازی از این نوع پارافین جامد استفاده شود. به طور کلی قیمت پارافین جامد از حدود کیلویی ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و بر اساس کیفیت و خرید عمده یا تک قیمت افزایش می‌یابد. قیمت پارافین ژله‌ای و مایع بیشتر است و از حدود کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به بالا قابل تهیه است.

هنگام خرید پارافین باید به این نکته نیز توجه داشت. از سه نوع پارافین برای تولید شمع استفاده می‌شود که به شرح زیر است:

# پارافین قالبی (اسید دار): از این پارافین بیشتر برای ساخت شمع‌های قالبی استفاده می‌شود.

# پارافین کریستالی (بدون اسید): به دلیل انعطاف پذیر بودن آن برای ساخت شمع‌های دست ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

# پارافین شیشه‌ای یا پزشکی: این نوع پارافین برای تولید شمع‌هایی است که درون آن وسیله‌های تزیینی قرار می‌کیرد و حالت چرب مانند دارد و اصلا شبیه پارافین‌های دیگر نبوده بلکه لغزنده و شل است. همچنین برای تولید شمع‌هایی که داخل لیوان و ظروف درست می‌شود، استفاده می‌شود.