در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

پنل سه بعدی چیست؟

نصب دیوارپوش 3d  چگونه انجام می‌شود؟

کاربرد این پنل‌ها چیست؟

در ادامه این مقاله آموزش دیوار پوش سه بعدی به همه سوالات ذهن شما پاسخ خواهیم داد، پس همراه موما باشید.

امروزه از پنل سه بعدی به عنوان یک دکور در فضای داخلی و بیرونی  یاد می‌شود. با نصب دیوارپوش3d  می‌توانید به راحتی فضای مورد نظر را زیبا و دل نواز کنید. از این پنل‌ها در فضاهای تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. این پنل‌ها از مواد ضد آب ساخته شده‌اند، به همین دلیل برای فضاهای بیرونی نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

 

پنل سه بعدی چیست؟

 

دیوارپوش یا پنل سه بعدی معمولا از جنس ام دی اف با روکش پی وی سی ساخته می‌شود،‌اما امروزه از چرم و پارچه نیز برای ساخت آن استفاده می‌کنند که در بازار طرفداران بیشماری دارد. پنل سه بعدی یا همان دیوار پوش 3d در دکوراسیون‌های داخلی ساختمان برای پوشش و زیبایی دیوارها استفاده می‌شود. پنل‌های سه بعدی با تنوع در رنگ، طرح و جنس‌های مختلف عرضه می‌شوند.

از این دیوارپوش‌ها در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، تالارها و نمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. برای نصب دیوار پوش3d  می‌توان از روکش پی وی سی، چرم، پارچه و ام دی اف استفاده کنید و نمای بسیار زیبایی را به محیط القا دهید.

 

انواع دیوارپوش سه بعدی

 
  • دیوار پوش گچی:

این دیوار پوش‌های گچی طرح و رنگ‌های مختلفی دارند. این نوع از پنل سه بعدی یا دیوارپوش نسبت به سایر دیوارپوش‌های دیگر بسیار ارزان است. دیوارپوش‌های گچی همچنین ضدآتش هستند. ویژگی بسیار مهمی که این دیوارپوش سه بعدی دارد این است که بسیار سبک و مقرون به صرفه است. نصب دیوار پوش3d گچی بسیار آسان است. این دیوار پوش معایبی نیز دارد، برای مثال مقاومت کم در برابر ضربه.

  • دیوار پوش چرمی:

این نوع دیوارپوش‌ها نوع جدیدی از پنل‌های سه بعدی هستند. جنس این دیوارپوش‌ها از چرم پی سی می‌باشد که از یک نوع چرم مصنوعی ولی در عین حال مرغوب درست شده است. یک لایه پلی اورتان در روی این پنل‌ها قرار دارد. این نوع پنل سه بعدی چرمی مانند دیوار پوش گچی غیر قابل اشتعال است. این دیوارپوش‌ها به راحتی پاک و تمیز می‌شوند و بیشتر برای فضا‌های اداری و لابی‌ها گزینه بسیار مناسبی هستند.

  • دیوار پوش پی وی سی:

دیوارپوش پی وی سی از جنس پلاسیک هستند و رنگ آن‌ها معمولا سفید است. این دیوار پوش‌ها علاوه بر تنوع و زیبایی فراوانی که دارند، بسیار سبک بوده و کیفیت خوبی دارند. این دیوارپوش‌ها بسیار با دوام هستند. همچنین باعث می‌شوند مصالح دیگری همچون رنگ کمتر استفاده شود زیرا از رنگ کردن هر سال دیوارها و سقف‌های فضاها جلوگیری می‌شود.

انواع دیوارپوش سه بعدی-وبسایت موما

 

ابزار مورد نیاز برای نصب دیوارپوش یا پنل سه بعدی

 

  • کاغذ سمباده
  • ابزار برش
  • خط‌کش و مداد
  • چسب سیلیکون
  • درزگیر
  • قلم‌مو و حلال رنگ
  • رنگ آستر و اکریلیک
  • آب و دستمال پارچه‌ای
ابزار مورد نیاز برای نصب دیوارپوش یا پنل سه بعدی-وبسایت موما

 

آموزش گام به گام نصب و اجرای پنل سه بعدی

 

  • آماده سازی دیوار و زیر سازی:

زیرسازی و نصب دیوار پوش3d کار زیاد سخت و دشواری نیست و کار خاصی ندارد. برای نصب کردن پنل سه بعدی کافی است سطح دیوار صاف و مسطح باشد و دارای برآمدگی نباشد. همچنین دیوار باید هیچگونه رطوبتی نداشته باشد و کاملا خشک باشد تا پنل سه بعدی کاملا روی آن بچسبد. در مرحله بعد با پارچه تمیز گرد و غبار را از سطح دیوار پاک کرده و دیوار را برای نصب دیوارپوش آماده کنید.

  • اندازه گیری ابعاد دیوار:

برای اندازه گیری کافی است یک متر معمولی در اختیار داشته باشید و طول و عرض دیوار را اندازه بگیرید. طول و عرض دیوار را باید بر اساس پنل سه بعدی اندازه گرفت، زیرا باید بدانید برای نصب دیوارپوش 3d به چند پنل نیاز دارید. اگر در پایان کمی از دیوار شما باقی ماند، کافی است همان اندازه از پنل را برش زده و آن قسمت را نیز کاملا با دیوار پوش بپوشانید.

  • برش در جاهایی که مانع دارد:

اگر در موقع نصب دیوار پوش 3d به موانعی مانند لوله گاز یا هر چیز دیگری برخورد کردید، در آن قسمت باید به اندازه دهانه آن مانع، پنل را برش زده تا به راحتی از مانع عبور کند و به ادامه کار و نصب بپردازید.

  • مرحله چسب زدن:

در این مرحله باید قسمت‌هایی از پنل سه بعدی که با دیوار در تماس هستند، از پشت به چسب آغشته کنید. در این مرحله باید حتما اندازه گیری و برش را انجام داده باشید. قبل از وصل کردن پنل‌ها به دیوار حدود ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا چسب کمی خشک شود و سپس پنل‌ها را به دیوار بچسبانید. هنگامی که پنل را به دیوار چسبانید کمی آن را فشار دهید، تا خوب و کامل به دیوار بچسبد. لازم به ذکر است در هنگام چسب زنی باید لبه‌های پنل‌ها کنار یکدیگر باشند و در طول و عرض دیوار مابقی نصب را انجام می‌دهید.

  • درزگیری:

پس از پشت سر گذاشتن مرحله چسب زنی که سخت و دشوارترین کار نصب دیوار پوش 3d است، نوبت به مرحله درزگیری می‌رسد. شما هر چقدر هم تلاش کنید که پنل‌ها را لب به لب و در کنار هم وصل کنید باز هم یک سری خطوط در لابه لای پنل‌ها به وجود می‌آید‌. در این مرحله شما می‌توانید با استفاده از خمیر درزگیر، آن درزها را پر کنید و توجه داشته باشید که خمیر به اطراف پاشیده نشود تا کار شما ظریف و زیبا جلوه کند.

  • سمباده کشی:

در این مرحله از نصب دیوارپوش 3d ‌با کمک سمباده‌ای که دنده‌های ریز داشته باشد خمیرهای اضافی که در مرحله درزگیری به اطراف پاشیده شده است را سمباده بکشید تا پاک شود.

  • رنگ آمیزی:

در این قسمت اجرای رنگ و طرح به دلخواه خود شما است و شما باید طبق سلیقه خود اقدام به رنگ آمیزی پنل سه بعدی ‌کنید.

آموزش گام به گام نصب و اجرای پنل سه بعدی-وبسایت موما

جمع بندی

 

در دیوار پوش‌های سه بعدی تنوع رنگ، شکل و جنس بسیار بالا است که می‌تواند نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب ‌کند. از انواع پنل‌ سه بعدی در فضاهای داخلی و خارجی اداره‌ها، خانه‌ها، فروشگاه‌ها و… استفاده می‌کنند. برای نصب دیوارپوش 3d مراحلی طی می‌شود که به آن‌ها اشاره کردیم. هر کدام از این مراحل دارای اصول خاصی هستند که هر چقدر این اصول‌ رعایت شود نتیجه کار ظریف و زیبا‌تر خواهد بود.