در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

 میان تمام صنعت‌ها و هر فعالیتی که فرآیند تولید و ساخت را انجام می‌دهد، یک حرفه به طور مشترک در آنها نقش خواهد داشت. حرفه‌ی جوشکاری ساختمان، جوشکاری فرآیند اتصال فلزات مشابه یا غیر مشابه به روش‌های مختلف و با دستگاه‌های جوشکاری مخصوص برای هر فعالیت می‌باشد. جوشکاری یک زمینه‌ی گسترده و تخصصی است و توضیح آن برای هر فعالیتی متفاوت می‌باشد.

صنعت ساختمان یکی از زمینه‌هایی است که مستقیما با جوشکاری سر و کار دارد، بخصوص ساختمان‌های اسکلت فلزی که تیرچه‌های خود را تماما با کمک جوشکاری به هم متصل می‌کنند. در این مقاله آموزش جوشکاری نیز قصد داریم نقش جوشکاری در ساختمان را بررسی کنیم و با کاربرد این شغل در قسمت‌های مختلف ساختمان آشنا شویم، پس همراه موما باشید.

 

نقش جوشکاری در قسمت‌های مختلف ساختمان

 

ساختمان سازی در کشور ایران و در تمام جهان یک نیاز محرض می‌باشد. بخصوص که جمعیت رو به افزایش است و نیاز به مسکن، اداره جات و ساختمان‌های دولتی و حتی فروشگاهی و پاساژ همواره رو به افزایش می‌باشد. این شغل در ساختمان هم نقص های بسیاری دارد. که از ابتدای ساخت و ساز یک ساختمان تا انتهای ساخت و حتی بخش نازک کاری هم نقش خود را ایفا می‌کند، به چند مورد از نقش‌های جوشکاری در ساختمان می‌پردازیم.

نقش جوشکاری در قسمت‌های مختلف ساختمان-وبسایت موما

 

جوشکاری اسکلت ساختمان

 

برای ساخت انواع ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف از ابتدا باید اسکلت آن را ایجاد کرد. امروزه از دو نوع اصلی اسکلت استفاده می‌شود؛ اسکلت بتن مسلح که از ترکیب بتن و میلگرد در داخل بتن استفاده می‌کند و اسکلت‌های فلزی ساختمان که از تیر‌های فلزی، میلگرد و قوطی در ساخت آنها استفاده می‌شود. اسکلت‌های بتنی طریقه‌ی ساخت متفاوتی دارند و کمتر به جوشکاری نیاز پیدا می‌کنند، اما میتوان نقش جوشکاری در اسکلت‌های فلزی ساختمان را یک نقش اصلی دانست.

جوشکاری اسکلت‌های فلزی، یک کار پر خطر و در عین حال نیازمند به ظرافت است. معمولا جوشکاران اسکلت ساختمان تلاش می‌کنند تا تیرچه‌ها را با دقت اندازه گیری کنند و برای این کار نیاز به ریاضیات قوی خواهند داشت. همچنین بیشتر کار آنها در ارتفاع انجام می‌شود که برای جوشکاری موقعیت خطرناکی خواهد بود و اگر جوشکار ترس از ارتفاع داشته باشد نمی‌تواند به دستی روی اتصالات تمرکز نماید.

گذشته از آن می‌تواند خطرات جانی برای وی به دنبال داشته باشد به همین دلیل باید روحیات جوشکار‌های ساختمان به نسبت این کار مناسب باشد. اما تمام این ویژگی‌ها تنها مقدمات جوشکاری اسکلت فلزی را فراهم می‌کنند. موارد دیگر به تخصص جوشکار و استفاده‌ی وی از نوع دستگاه جوش برای اسکلت و سطح مهارت فرد بستگی دارد که تیرچه‌های فلزی را با دقت و محکم به هم متصل نماید چرا که تحمل وزن ساختمان و انتقال آن به فونداسیون بر عهده‌ی این اسکلت خواهد.

برای جوشکاری اسکلت از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که از متداولترین روش‌های آن جوشکاری قوس الکتریکی است. جوشکاری به روش قوس الکتریکی، خود می‌تواند با استفاده از الکترود‌های روکش دار که بعنوان فلز پر کننده‌ برای درز‌ها استفاده می‌شود بهره ببرد ، یا اینکه با کمک گاز و یک مفتول که توسط قرقره از داخل دستگاه جوش تغذیه می‌شود با ترکیب گاز‌های فعال مانند CO² یا از غیر فعال مانند آرگون و یک اتصال الکتریکی که منبع ایجاد حرارت و ترکیب آن با گاز‌ها است اقدام به جوشکاری نمایند. این روش‌ها به عنوان روش‌های ذوبی شناخته می‌شود که در آن یک فلز سوم برای پر کردن منافذ میان دو فلز و اتصال آنها استفاده می‌شود.

روش‌های دیگر مانند روش غیر ذوبی، جوشکاری با لیزر و روش‌های فشاری و غیر فشاری نیز بسته به نیاز در ساخت اسکلت فلزی استفاده می‌شود.

جوشکاری اسکلت ساختمان-وبسایت موما

 

جوشکاری رابیتس کاری

 

بعد از جوشکاری اسکلت فلزی، رابیتس کاری نوع دیگری از جوشکاری، در ساختمان می‌باشد. در مرحله‌ی نازک کاری ساختمان که طراحی دکوراسیون درآن انجام می‌شود، یکی از متداولترین مصالح گچ می‌باشد که وزن پایینی دارند، به راحتی شکل می‌گیرند و طرح دادن و تراشیدن گچ راحت‌تر انجام می‌شود.

اما برای ایجاد قوس‌ها و نقش ‌های برجسته، گچ هم نیاز به اسکلت دارد تا محکم سر جای خود بایستد و به خوبی شکل بگیرد. ساخت این اسکلت نیز با کمک میله‌های نازک فلزی و ورق‌های نازک گالوانیزه که دارای طوری هستند و اتصال آنها به یکدیگر به روش جوش دادن انجام می‌شود که به آن رابیتس کاری می‌گویند.

متداول‌ترین کاربرد رابیتس کاری در ساخت سقف کاذب می‌باشد و شامل سه مرحله است.

  • جوش دادن میلگرد‌های فلزی: میلگرد‌های فلزی در مرحله‌ی اول رابیتس کاری به تیرچه‌های فلزی سقف جوش داده می‌شوند. این میلگرد‌ها برای نگاه داشتن سقف کاذب که شامل رابیتس و گچ است استفاده می‌شوند. این میلگرد‌ها به اندازه‌ای هستند که از سقف اصلی بیرون بزند و رابیتس را نگهداری کند. در مراحل بعدی میلگرد‌ها نیز به یکدیگر متصل خواهد شد.
  • اتصال رابیتس به میلگرد‌ها: اتصال رابیتس به میلگرد‌هایی که قبلا جوش دادیم نیز باید با کمک جوشکاری انجام شود. معمولا پل‌های موجود روی رابیتس را به میلگرد‌ها جوش می‌دهند. جنس پل‌ها نیز برای اتصال بهتر از جنس فولاد می‌باشد.
  • گچ کاری روی رابیتس: در نهایت لایه‌ی گچ را روی رابیتس می‌کشند. تور‌های موجود روی رابیتس باعث می‌شوند که گچ‌ها روی رابیتس بچسبد و آن را نگاه دارد. بعد از پوشاندن کامل رابیتس گچ کار‌ها شروع به طرح دادن و سیقلی کردن آن می‌نمایند.
جوشکاری رابیتس کاری-وبسایت موما

 

سایر فعالیت‌های جوشکاری مربوط به ساختمان

 

جوشکاری ساختمان در مراحل بعدی مربوط به ساخت چهار چوب درب و پنجره می‌باشد. ساخت درب و پنجره و چهار چوب یا بعضی تراس‌هایی که از جنس استیل یا فلز می‌باشد با کمک جوشکاری انجام می‌شود. همچنین درب‌های ورودی ساختمان بیشتر از جنس فلز آهن هستند و ابعاد آنها بسته به اینکه درب پارکینگ ساختمان باشند یا درب ورودی در ابعاد و طرح‌های مختلفی ساخته می‌شوند.

سایر فعالیت‌های جوشکاری مربوط به ساختمان-وبسایت موما

نتیجه گیری

 

شغل جوشکاری در ساختمان سازی کاربرد‌های فراوانی دارد که با چند مورد از آنها آشنا شدیم. همچنین خود جوشکاری نیز دارای روش‌های مختلفی دارد، از جوش ذوبی و غیر ذوبی گرفته تا جوش فشاری و غیرفشاری یا جوشکاری مقاومتی که بسته به نیاز هر ساختمان و نوع کاربری از انواع روش‌ها بهره می‌برد.

 نقش جوشکاری بسیار کاربدی و مهم است، از اسکلت اولیه‌ی ساختمان که با کمک این حرفه انجام می‌شود، گرفته تا نازک کاری و ساخت دکوراسیون داخلی و تولید درب و پنجره و چهار چوب برای ساختمان همگی بر پایه‌ی تخصص جوشکاری انجام می‌شود.