در این مقاله بخوانید

 

رنگ های خنثی

 
– رنگ های خنثی کدام نوع از تُن ها به حساب می آیند؟
– چرا باید از آنها در طراحی داخلی استفاده کنیم؟
– چه پالت هایی را می توانیم با آنها بدست آوریم؟
– مزایا و معایب استفاده از این رنگ ها چیست؟
در مقالات گذشته آموزش رنگشناسی به معرفی و نکات مهم رنگ های گوناگون پرداختیم. اما یکی از عناصر جدایی ناپذیر طراحی داخلی رنگ های خنثی هستند که حدود 60 درصد از فضا را به خود اختصاص می دهند. امروز در موما می خواهیم به همه سوالات شما در مورد این رنگ ها پاسخ بدهیم، پس همراه ما باشید…
خنثی ها سایه های خاموشی هستند که به نظر فاقد رنگ می باشند، اما اغلب دارای رنگ های زیرین هستند که با نور های مختلف تغییر داده می شوند. نمونه هایی از آنها را می توان بژ، خاکستری، کرم، قهوه ای، سیاه و سفید را نام برد. در حالی که این رنگ ها در چرخه رنگ نیستند، ولی مکمل رنگ های اصلی و فرعی هستند. می توانید رنگ های اصلی مانند قرمز، سفید و آبی را با هم ترکیب کنید تا طیفی از رنگ های دیگر ایجاد کنید. رنگ های ثانویه نتیجه ترکیب دو رنگ اصلی مانند سبز، زرد به علاوه آبی هستند.
سایه های خنثی می توانند از نظر تُن پیچیده باشند، زیرا ترکیب رنگ های مختلف سایه های منحصر به فردی ایجاد می کنند.
رنگ های خنثی-muma.ir

 

چرا از رنگ های خنثی استفاده می کنیم

 
یک خنثی به خوبی با پس زمینه ترکیب می شود که ممکن است به آن توجهی نشود. آنها از نظر بصری دلپذیر هستند و پردازش آنها برای چشمان افراد آسان است.
در این جا نمونه هایی از اهمیت استفاده این رنگ ها را مرور می کنیم:
این رنگ ها برای چشم انسان مناسب هستند زیرا از لحاظ بصری خوشایند می باشند و نورون های مغز را تحریک نمی کنند. از طرفی دیگر به رنگ قرمز فکر کنید. قرمز یک رنگ قوی است که به شما احساس انرژی می دهد و دیدن بیش از حد آن خسته کننده است. مشابه قرمز، سایر رنگ های قوی واکنشی ناخودآگاه در ذهن شما ایجاد می کند که در مقابل آن خنثی ها چنین رفتاری را ندارند.
تُن های خنثی به آرامی در پس زمینه کار ترکیب می شوند و احساس آرامش را ایجاد می کنند. از آنجایی که این رنگ ها فاقد اشباع هستند، برای دیده شدن آنها توسط چشم نیاز به هیچ تلاشی نیست. آنها با طراحی و دکوراسیون داخلی تداخلی ندارند.
این رنگ ها برای نقاشان، طراحان و معماران بسیار مهم است. تُن های خنثی به راحتی با رنگ های دیگر ترکیب می شوند و آنها را تکمیل می کنند. انتخاب درست سایه های خنثی باعث ایجاد عمق خواهد شد که این امر موجب بزرگتر و عمیق تر به نظر رسیدن فضا می شود. رنگ های قوی تر این تاثیر را ندارند.
در طراحی داخلی، تُن های خنثی یکی از رایج ترین رنگ های قدرتمند و ملایم برای پس زمینه هستند. ممکن است در نگاه اول عاشق ترکیب رنگ های قوی تر شوید، اما اگر هیچ تُن خنثی در ترکیب طراحی خانه شما ظاهر نشود، به سرعت احساس طاقت فرسایی بر شما حاکم خواهد شد. ذهن شما می تواند چندین رنگ را در یک زمان مدیریت کند که باید با نگاه کردن به زمینه خنثی به چشم های خود آرامش دهید.
تُن های خنثی بی انتها هستند، یعنی با استفاده از رنگ های ترندی که هر ساله معرفی می شوند شما پس از مدتی مجبور به تغییر آنها هستید و همچنین طرح های بی انتهایی ایجاد می کنند که نیاز به بروزرسانی آن ندارید. از طرفی رنگ های ترند برای همه مناسبت ها خوب نیست، چرا که برخی از افراد به آن علاقه دارند و بعضی افراد هم از این رنگ ها متنفر هستند.
تُن های خنثی باعث ایجاد توهم سایه و فاصله می شوند. سایه های روشن تر یا تیره تر این رنگ ها به ایجاد یک جلوه روشنایی واقعی کمک می کنند.
چرا از رنگ های خنثی استفاده می کنیم-muma.ir

 

پالت رنگ های خنثی

 
پالت های خنثی اصلی شامل سیاه، سفید، قهوه ای و خاکستری است که در بین آنها سایه های متفاوتی وجود دارد. در اینجا به تفکیک به انواع پالت های خنثی می پردازیم:
  • پالت رنگی خنثی خالص: این پالت شامل سیاه، سفید، قهوه ای و خاکستری است که همگی در دسته رنگ های خالص قرار می گیرند، به این معنی که کاملا اشباع شده اند و ته رنگ ندارند. با مخلوط کردن این رنگ ها و رنگ های اصلی می توانید بر اشباع و شادابی رنگ تاثیر بگذارید.
  • رنگ های نزدیک خنثی: ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ خنثی خالص، رنگی تقریبا خنثی ایجاد می کند. به عنوان مثال، برای ایجاد رنگ تقریباً خنثی مانند برنزه، رنگ اصلی زرد را با قهوه ای خنثی خالص را مخلوط کنید. رنگ های تقریباً خنثی نسبت به رنگ های خنثی خالص، اشباع کمتری دارند. به طور مشابه، جفت کردن یک تُن خنثی با یک رنگ روشن، شادابی رنگ را افزایش می دهد و چشم را به آن نقطه رنگی خاص جذب می کند.
  • تُن های خنثی گرم و سرد: ترکیب تُن های خنثی خالص مختلف با رنگ های اصلی خنثی گرم یا سرد را ایجاد می کند. تُن های گرم خنثی دارای ته رنگ های زرد، نارنجی یا صورتی، خرمایی و طلایی هستند، در حالی که تُن های سرد دارای ته رنگ های آبی، بنفش یا سبز هستند.
پالت رنگ های خنثی-muma.ir

 

معایب رنگ های خنثی

 

رنگ های خنثی، طرح های جاودانه ای ایجاد می کنند که برای چشم اذیت کننده نیست و به راحتی قابل دیدن است. اما از طرفی دارای معایب هم هستند. آنها می توانند خسته کننده به نظر برسند و این امر بیشتر زمانی حس می شود که در فضا از رنگ های دیگر استفاده نشده باشد. از آنجایی که تُن های خنثی به طور کلی به عنوان رنگ های بی انتها و ایمن شناخته می شوند، در همه جا مورد استفاده قرار می گیرند اما این کار باعث از بین رفتن منحصر به فرد بودن آنها می شود. اگر این رنگ ها را با برخی از رنگ های قدرتمند ترکیب نکنید، طرح را بیش از حد ملایم نشان می دهد.
معایب رنگ های خنثی-muma.ir

 

مزیت استفاده از رنگ های خنثی

 

طراحان داخلی از پالت رنگی خنثی برای ایجاد جلوه های بصری مختلف، بازی با نقاط کانونی، عمق، اشباع و ایجاد هایلایت برای بهبود فضای زندگی استفاده می کنند. در این قسمت برخی از مزایای این پالت ها را برای شما شرح می دهیم:
  1.  وقتی فضایی را با این رنگ ها تزئین می کنید، می توانید آنها را با رنگ های دیگر یا الگو ها مخصوص برجسته کنید. استفاده زیاد از رنگ های تند، اتاق را برای چشم، پرت کننده و منحرف می کند. تُن های خنثی به تعادل اتاق کمک می کند تا بتوانیم لوازم جانبی و الگو های مختلف را به فضا اضافه کنیم.
  2. خنثی ها به خوبی با طیف وسیعی از رنگ ها جفت می شوند. در طول فصل های مختلف، سبک طراحی شما ممکن است تغییر کند. تغییر دکوراسیون خانه خود را با قطعه الگو یا مجموعه پرده انجام دهید، اما این کار را زمانی انجام دهید که از پالت رنگی خنثی در طراحی داخلی خود استفاده کرده اید زیرا به راحتی با تغییرات شما هماهنگ می شود.
  3. تُن های خنثی می توانند اثر آرامبخش داشته باشند، در حالی که رنگ های تند و روشن دارای جنب و جوش بالایی هستند. با اشباع اندک، تُن های خنثی به طور یکپارچه از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر می یابند. بیشتر پالت های خنثی، رنگ های طبیعی را منعکس می کنند و یک فضای نشیمن را به فضایی آرامبخش و مبتنی بر طبیعت تشکیل می دهند.
  4. در انتخاب سبک محدودیتی ندارید. سبک های مختلف طراحی داخلی مانند: مدرنیسم، روستیک و آرت دکو از پالت های خنثی بهره می برند. خنثی ها به عنوان پایه ای طبیعی برای هر پس زمینه، سایه ها و الگو های مختلف را تقویت می کنند. به عنوان مثال، سایه های خنثی الگو های هندسی را در اتاق های آرت دکو متعادل می کنند، در حالی که رنگ های خنثی تر جلوه ای ساده و براق را در یک اتاق مدرن ایجاد می کند.
مزیت استفاده از رنگ های خنثی-muma.ir

 

نکات استفاده از رنگ های خنثی

 

  1. از رنگ های مختلف استفاده کنید: پالت های رنگی با تنالیته های مختلف به همراه یک پالت رنگی خنثی، باعث برجستگی در بخشی از اتاق می شود. رنگ ها و تُن های خنثی مختلف را برای ایجاد فضایی شاداب تر و جذاب تر ترکیب کنید. رنگ سبز مریم گلی را با اتاقی به رنگ خاکستری یا سفید ترکیب کنید تا ته رنگی را به فضا اضافه کرده باشید.
  2. نور را در نظر بگیرید: نور اتاق بر نحوه مشاهد رنگ توسط چشمان شما تاثیر گذار است. نور مصنوعی تمایل به رنگ زرد دارد، بنابراین نور ها گرمای رنگ خنثی را تشدید می کنند. هنگام انتخاب طرح های رنگی خود عواملی مانند فصل، زمان شبانه روز، موقعیت خورشید و مکان اتاق را در نظر بگیرید. به عنوان مثال نور طبیعی از شمال، رنگ آبی را ایجاد می کند که باعث تیره دیده شدن تُن های خنثی می شود. در حالی که نور شرقی یا غربی رنگ گرم تری را ایجاد می کند.
  3. اضافه کردن رنگ به لوازم جانبی: هماهنگ کردن دیوار های خنثی با مبلمان بزرگ با رنگ خنثی می تواند یک اثر آرامبخش ایجاد کند، اما این بدان معنا نیست که شما باید رنگ را قربانی کنید. در عوض، رنگ را در لوازم مختلف اتاق مانند بالش، آثار هنری یا پرده قرار دهید. توجه کنید که انتخاب اکسسوری با رنگ، باعث سهولت در تغییر سبک و دکوراسیون اتاق مطابق فصول مختلف می شود.
  4.  طبق روانشناسی رنگ انتخاب کنید: رنگ های خنثی تقریباً تاثیرات متفاوتی بر اتاق دارند. رنگ های تیره و سرد حسی دنج را در اتاق ایجاد می کنند، در حالی که تُن های خنثی روشن تر، اتاق را بزرگ تر نشان می دهند. رنگی را انتخاب کنید که با طرح هماهنگ باشد و حس خوبی را از لحاظ روانشناسی منتقل کند.