در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

پانل‌های دیواری کامپوزیت چیست و چگونه نصب می‌شود؟

مزایای پانل‌های دیواری کامپوزیت چیست؟

از این دیوارپوش‌ها در کجاها می‌توان استفاده کرد؟

انواع مختلف این دیوارپوش‌ها کدامند؟

برای اینکه با جزئیات بیشتری از دیوارپوش سه بعدی آشنا شوید تا پایان این مقاله آموزش نصب پانل سه بعدی با موما همراه باشید.

پانل‌های دیواری کامپوزیت می‌توانند زیبایی و طراحی منحصر به فردی را برای اتاق‌ها به ارمغان بیاورند. برای طراحی و دکوراسیون سنتی می‌توانید از دیوارپوش سه بعدی کامپوزیت استفاده کنید. علاوه بر جنبه کاربردی و تزئینی که دارند می‌توانند دیوارها را از فرسودگی حفظ کنند.

 

پانل‌های دیواری کامپوزیت چیست؟

 

دیوارپوش سه بعدی کامپوزیت دارای ویژگی تزئینی است که در طراحی و بافت‌های مختلف وجود دارد. پانل‌های دیواری کامپوزیت که به آن پانل دیواری با نصب سریع نیز می‌گویند برای  کاربردهای داخلی و خارجی استفاده می‌شوند. این پانل‌ها در ابعاد و اشکال متنوع تولید و عرضه می‌شوند. دیوارپوش سه بعدی کامپوزیت در انواع مختلف از جمله آلومینیومی، چوبی، کامپوزیت دیواری پشم سنگی، فولادی رنگی، سایدینگ و… وجود دارد.

پانل‌های دیواری کامپوزیت حاوی پلاستیک هستند و در نتیجه مدول الاستیک خوبی دارند. علاوه بر این، به دلیل اختلاط الیاف حاوی پلاستیک و در نتیجه استحکام فشاری قابل توجه و چوب سخت، مقاومت در برابر خمش و سایر خواص فیزیکی و مکانیکی، دوام آن نسبت به مصالح چوبی معمولی بالاتر است.

پانل‌های دیواری کامپوزیت چیست-وبسایت موما

 

آشنایی با انواع پانل‌های دیواری کامپوزیت

 
  • پانل‌های دیواری کامپوزیت آلومینیومی: این پانل‌های دیواری از جنس آلومینیوم هستند و کاربردهای مختلفی از جمله پوشش دهی دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها دارد و همچنین برای نوسازی ساختمان‌های قدمت دار و فرسوده به کار می‌روند. کشور چین رتبه اول تولیدات دیوارپوش‌های سه بعدی کامپوزیت آلومینومی را برعهده دارد و این کشور با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا کامپوزیت‌هایی با رنگ بندی متنوع و طراحی‌های مختلف وارد بازار می‌کند.

پانل‌های دیواری کامپوزیت آلومینیومی دارای سطح صاف، رنگ یکنواخت، تفاوت رنگ کم و سبک وزن، با درجه سفتی و استحکام معینی هستند. به دلیل استفاده از پوشش فلوئوروکربنی در سطح ورق، در برابر خوردگی اسیدی و قلیایی مقاوم بوده و دارای مزایای مقاومت در برابر پودر، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و عدم تغییر رنگ هستند.

  • پانل‌های دیواری کامپوزیت چوبی: پانل‌های دیواری کامپوزیت چوب، پانل‌های لمینیتی هستند که با چسباندن دو پانل سطح نازک به یک لایه هسته ضخیم تر ساخته می‌شوند. روکش آن به عنوان سطح ساختار استفاده عمومی از تخته مصنوعی است. توصیه می‌شود پانل‌های چوبی کامپوزیت در محیط‌های داخلی با شرایط مناسب آب وهوایی و با کنترل رطوبت و دما نصب شوند. برای اینکه دکوراسیونی اصیل در خانه یا اداره ایجاد کنید می‌توانید از این دیوارپوش استفاده کنید. دیوارپوش‌های سه بعدی چوبی فضا را صمیمی و گرم و آرامش بخش می‌کنند.
  • پانل دیواری کامپوزیت فولادی رنگی: موارد استفاده متنوعی دارد که از جمله می‌توان به کارگاه و انبار صنعتی، اتاق‌های مختلف تصفیه، اتاق‌های تهویه مطبوع، سردخانه‌ها و… اشاره کرد.
  • دیوارپوش کامپوزیت فایبرگلاس: یکی دیگر از انواع پانل‌های دیواری کامپوزیت، پانل دیواری فایبرگلاس است. آن‌ها نصب آسانی دارند و برای تغییر دکوراسیون آنی بسیار مطلوب هستند. این دیوارپوش‌ها از رزین پلی استر ساخته شده‌اند و بسیار انعطاف پذیر هستند. به راحتی روی دیوارهای بتی و آجری نصب می‌شوند به شرطی که دیوارها خشک و عاری از رطوبت باشند.

از این پانل‌های دیواری می‌توان برای پوشش دهی آشپزخانه، رستوران‌ها، حمام، سرویس بهداشتی و… استفاده کرد. چون روکش پلاستیکی دارند نگهداری و تمیز کردن آن‌ها آسان است.

  • کامپوزیت دیواری پشم سنگی: این کامپوزیت از بازالت و سایر مواد طبیعی ساخته شدهاست. برای این کار ابتدا مواد اولیه را در درجه حرارت بالا ذوب می‌کنند و فیبر به دست می‌آورند. در مرحله بعد مقداری چسب مناسب اضافه می‌کنند و بعد آن را فراوری می‌کنند. کامپوزیت پشم سنگی بیشتر برای عایق صدا، عایق کشتی و… استفاده می‌شوند.
  • دیوارپوش کامپوزیت سایدینگ: بهترین گزینه برای طراحی خارجی به ویژه ساختمان‌های تجاری است. دیوارپوش‌ سه بعدی کامپوزیت سایدینگ دیوار را در برابر رطوبت محافظت می‌کند. آن‌ها از مواد بازیافتی چوب و پلاستیک ساخته می‌شوند و همانند چوب دوام و ماندگاری بالایی دارد. همچنین این نوع دیوارپوش کامپوزیتی در برابر لکه و سایر آسیب‌های عوامل بیرونی مقاوم هستند و به خاطر نوع نصب آب روی آن‌ها جمع نمی‌شود.
آشنایی با انواع پانل‌های دیواری کامپوزیت-وبسایت موما

 

مزایای پانل‌های دیواری کامپوزیت

 

  • بزرگ‌ترین مزیت دیوارپوش‌ سه بعدی کامپوزیت نصب آسان و سریع آن‌ها است.
  • در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارند و متناسب با هر سلیقه‌ای طراحی شده‌اند.
  • ضدآب هستند: یعنی قابلیت شستشو دارند و به راحتی تمیز می‌شوند.
  • مقاومت بالا در برخورد و مواجه با انواع مواد شیمیایی.
  • ضد حرارت: غیر قابل اشتعال بودن از دیگر مزیت‌های این دیوارپوش‌ها است و همین باعث ایجاد ایمنی بسیار مطلوبی شده‌ است.
  • عایق بسیار مناسبی در برابر آلودگی صوتی
  • دارای قابلیت رنگ آمیزی و به کارگیری در رنگ های متنوع هستند.
  • ماندگاری و دوام بسیار بالایی دارند.
  • سازگار با محیط زیست هستند زیرا در ساخت آن‌ها هیچ گونه مواد سمی و مضر بکار نرفته است.
مزایای پانل‌های دیواری کامپوزیت-وبسایت موما

 

نحوه نصب پانل‌های دیواری کامپوزیت

 

برای نصب دیوارپوش‌ سه بعدی کامپوزیت تا حدالامکان از یک نصاب حرفه‌ای کمک بگیرید زیرا آن‌ها تجهیزات مناسب این کار را دارند. اما اگر خودتان می‌خواهید نصب کنید باید ابتدا زیرسازی‌های لازم را ایجاد کنید. برای این کار ابتدا دیوارها را مورد بررسی قرار دهید و هرگونه ترک خوردگی‌، طبله کاری و… را برطرف کنید. برای پر کردن ترک‌ها می‌توانید از ترکیب بتونه با رنگ روغن استفاده کنید.

ترک‌ها را با کاردک تیزی از هم باز کنید و فضای شکاف را بیشتر کنید. سپس بتونه را روی آن بکشید و با کاردک صاف کنید و اجازه دهید بتونه خشک شود. سپس با سنباده نرم آن را ساب بزنید تا یکدست و صاف شود. سپس پانل دیواری کامپوزیت با طرح و رنگ دلخواه خود را آماده کنید.

در مرحله بعد اولین پانل دیواری را در بالا نصب کنید و لبه پانل دیوار را با چاقو به طور مرتب برش دهید. برای اتصال اولین پانل دیواری از گیره‌ها استفاده کنید و آن را با میخکوب ثابت کنید. سپس دیگر پانل‌ها را متناسب با الگو اول تراز کنید و بچسبانید. برای پر کردن شیارهای بین پانل‌های دیواری کامپوزیت و جاهایی که با دریل برای نصب پانل سوراخ شده‌اند را بتونه پر کنید.

 جمع بندی

 

دیوارپوش سه بعدی کامپوزیت، دیوارپوشی است که از تعدادی لایه از مواد مختلف با ضخامت و هدایت حرارتی متفاوت تشکیل شده است. هر لایه از مواد مختلفی مانند چوب، فلزات، آجرهای نسوز، فوم، پشم شیشه و غیره تشکیل شده است.