در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

راینو در معماری چه کاربردی دارد؟

راینو چه ویژگی‌های منحصر بفردی دارد؟

موارد استفاده از راینو در معماری کدام اند؟

راینو برای معماری مناسب‌تر است یا اتوکد؟

حرفه معماری یک حرفه‌ی مورد نیاز برای هر فرهنگ و کشور است. چرا که طراحی محیط زندگی، شهر سازی، المان‌ها و مناطق مسکونی به این حرفه وابسته است. در نتیجه اهمیت اینکه طراحی‌ها متناسب با نیاز جامعه باشد و سازه‌ها در عین مقاومت دقیق ساخته شوند بسیار بالا است. ورود تکنولوژی و استفاده‌ی آن در زمینه‌های مختلف نیز در دوران حاضر نقش پررنگی دارد.

شبیه ساز‌های سه بعدی بخصوص در معماری کاربرد بسیاری پیدا کردند، در حدی که تحلیل‌های تخصصی و اصلی تا جزئی‌ترین مسائل از روی مدل طراحی شده توسط همین نرم افزار‌ها انجام می‌شود. اما در میان موتور‌های رندر و شبیه ساز‌های سه بعدی، راینو بخاطر ویژگی‌های منحصر بفرد خود به انتخاب مناسبی تبدیل شده است، در این مقاله آموزش راینو ویژگی‌ها و کاربرد این نرم افزار را بررسی خواهیم کرد، پس همراه موما باشید.

 

استفاده از خطوط نربز در راینو

 

نقطه‌ی مشترک بیشتر نرم افزار شبیه ساز سه بعدی، استفاده از خطوط مش است، در حالی که راینو بر اساس خطوط نربز طراحی شده است و پایه‌ی ریاضی دارد. همین ویژگی به شکل قابل توجهی دقت کار را بالا می‌برد. خطوط نربز به دلیل قابل محاسبه بودن و قابل پیش بینی بودنشان و همچنین به این دلیل که از قوانین هندسه پیروی می‌کنند. در صفحه‌ی نا محدود برنامه راینو توان شبیه سازی در هر مقیاسی را برای کاربر خود ایجاد می‌کنند.

استفاده از خطوط نربز در راینو-وبسایت موما

 

پشتیبانی از پلاگین‌های سایر شبیه ساز‌های سه بعدی

 

معمولا متریال دهی در شبیه ساز‌های سه بعدی یا استفاده از افزونه و پلاگین در آنها برای طراحان نیاز است و هر شبیه ساز و نرم افزار پلاگین‌های مختص به خود دا دارد. این در حالی است که راینو از پلاگین‌های سایر نرم افزار‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. در نتیجه شما بدون نیاز به تهیه‌ی پلاگین جدید می‌توانید از افزونه‌های قبلی خود در این برنامه استفاده کنید.

 

فایل کم حجم و قابل اجرا در اکثر رایانه‌ها

 

یک شبیه ساز سه بعدی قوی معمولا به یک دستگاه مناسب نیز احتیاج دارد. این موضوع را می‌توان در ویری اسکچاپ، کرونا رندر که شبیه ساز‌های قوی هستند حس کرد. در مقایسه با این نرم افزار‌ها راینو بسیار کم حجم است و روی بیشتر سیستم‌ها جوابگو می‌باشد. البته سرعت عملکرد آن به قدرت سیستم وابسته است اما این ویژگی باعث می‌شود تا شما بابت تهیه‌ یک سیستم  نگران نباشید.

 

قابلیت طراحی دو بعدی در کنار طراحی سه بعدی

 

طراحی معماری جزو حرفه‌هایی است که علاوه بر شبیه سازی سه بعدی نیازمند طراحی دو بعدی، پرسپکتیو و برش‌های مختلف از روی پلان است که طرح‌های اولیه را مشخص می‌کند. راینو نیز قابلیت طراحی‌های دو بعدی را ایجاد کرده است و همین امکان باعث شده تا حتی بجای برنامه‌ی اتوکد نسز قابل استفاده باشد.

قابلیت طراحی دو بعدی در کنار طراحی سه بعدی نرم افزار راینو-وبسایت موما

استفاده‌ی معماران از راینو چه مواردی است؟

 

شاید بسیاری از افراد تنها نیاز معماران به راینو را در شبیه سازی سه بعدی محدود بدانند. اما معماران برای طراحی مراحل مختلفی دارند که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

1.     پلان ساختمان

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها و نقاط کلیدی در معماری پلان اصلی است که جدا سازی فضا و شکل کلی ساختمان را تعیین می‌کند. معمار با کمک پلان اصلی فضا‌ها، ابعاد آنها، محل قرار گیری درب و پنجره‌ها و حتی مبلمان خانه را طراحی می‌کند. پلان می‌تواند شامل چند نوع باشد. پلان اصلی، پلان تیر ریزی، پلان شیب پشت بام می‌شود.

2.     برش‌های دو بعدی از قسمت‌های مختلف

شاید طراحی‌های داخلی یک ساختمان را دیده باشید. این طراحی‌ها در ابتدا به صورت دو بعدی با روش مختص به معماران مهندسی می‌شود تا قسمت‌های مختلف را از زاویه مناسب طراحی کنند و سپس تبدیل با یک طرح با پرسپکتیو و بهره بردن از دکوراسیون شود.

3.     پرسپکتیو ساختمان

ساختمان و پلان‌ها بعد از کشیدن شدن تمام پلان‌ها به صورت پرسپکتیو و در زاویه مناسب طراحی می‌شود این حالت کمک می‌کند تا تصویری از ظاهر کلی ساختمان بدست آید. نمای ساختمان و طراحی داخلی از طریق پرسپکتیو انجام می‌شود.

بعد از طراحی نما و دکوراسیون داخلی برای بررسی دقیق‌تر از شبیه ساز سه بعدی استفاده می‌شود. این مراحل نیز هم بصورت دستی و هم روی برنامه راینو انجام می‌شود  تا با دقیق‌ترین جزئیات طرح را تکمیل نمایند.

مقایسه راینو با اتوکد

 

در مورد مقایسه‌ی راینو و اتوکد می‌توان گفت که اتوکد عمدتا مختص طراحی‌های معماری است و طبق آن عمل می‌کند. این در حالی است که راینو برای مدل سازی، طراحی خودرو، انیمیشن سازی و از این موارد نیز مناسب است و ویژگی‌هایی که در خود دارد باعث شده تا برای معماری هم مناسب باشد. این برتری برای راینو بیشتر مربوط به کاربرد‌های متفاوت آن است و اینکه با تمام فرمت‌های فایل و پلاگین‌ها سازگار است.

مقایسه راینو با اتوکد-وبسایت موما

نتیجه گیری

 

راینو مانند تمام نرم افزار شبیه ساز سه بعدی عمل می‌کند و کاربرد مشخصی دارد. اما این نرم افزار بخاطر استفاده از خطوط نربز دقت بالایی دارد و امکان طراحی دو بعدی نیز در آن وجود دارد. همچنین با سایر نرم افزار‌ها سازگار است و به سیستم بالایی نیز احتیاج ندارد. در مقایسه با اتوکد راینو بخاطر سهولت استفاده و دقت بالا و اینکه ویژگی‌های اتوکد را در خود جای داده است گزینه‌ی بهتری است. معماران نیز در مراحل مختلف طراحی از راینو بهره می‌گیرند.