در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

آیا V-Ray جز بهترین موتور رندرها است؟

بهترین موتورهای رندر چه ویژگی و قابلیت‌هایی دارند؟

به غیر از نرم افزار رندر وی ری کدام موتور رندرها بهتر هستند؟

رندر سه بعدی چیست؟

تا انتهای این مقاله آموزش ویری با موما همراه باشید تا جزئیات بیشتری از این نرم افزار سه بعدی پرکاربرد بدانید.

نرم افزار رندر وی ری یک موتور رندر محبوب و قدرتمند است که در رسانه‌، سرگرمی‌ها، معماری، طراحی محصول، فیلم، تولید بازی‌های ویدئویی و طراحی صنعتی استفاده می‌شود. این نرم افزار در سال 1997 ایجاد شد و از اوایل دهه 2000 در مقیاس گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت و در طول سال‌ها به کار خود ادامه داده است.

 

رندر سه بعدی چیست؟

 

رندر سه بعدی به فرآیند ایجاد تصاویر سه بعدی یا دو بعدی از یک مدل یا طرح اشاره دارد تا نشان دهد که چگونه به نظر واقعی می‌رسد. این کار پس از مدل‌سازی یک طرح در نرم‌افزار CAD  یا نرم‌افزار مدل‌سازی سه ‌بعدی برای ارائه طرح مانند ساختمان، فضای داخلی ساختمان، نما و غیره قبل از شروع ساخت انجام می‌شود.

رندر سه بعدی می‌تواند با استفاده از یک نرم افزار ویژه رندر سه بعدی مانند V-Ray ، یک طرح را به صورت واقعی به تصویر بکشد. عناصر سه بعدی مورد استفاده در یک طرح را به درستی ضبط می‌کند و آن‌ها را برای نمایش ارائه می‌کند. برای واقعی‌تر کردن رندر، می‌توانید بافت، نور خاص، رنگ‌ها، آب و هوا، جلوه‌های تاری حرکت و موارد دیگر را اضافه کنید. همچنین می‌توانید تصاویر رندر شده را مقیاس پذیر، قابل پیمایش و تعاملی کنید تا از طرح های خود نهایت استفاده را ببرید.

رندر سه بعدی و نرم افزار رندر وی ری-وبسایت موما

 

انواع رندر سه بعدی

 

رندر سه بعدی سه نوع است، جامد، سطحی و وایرفریم.

رندر سه بعدی جامد: از اشکال هندسی اولیه در سه بعدی استفاده می‌کند، مانند جعبه، استوانه، مخروط، گوه، کره، دایره متحدالمرکز و غیره. شما می‌توانید هر شکل را برای ایجاد معماری و اشکال پیچیده‌تر اضافه کنید. علاوه بر این، می‌توانید یک شی دو بعدی را بچرخانید یا آن را بکشید. این راحت‌ترین و سریع‌ترین روش رندر سه بعدی است.

رندر سه بعدی سطحی: لبه‌ها و سطوح طرح سه بعدی را مشخص می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که طرح‌ها را به صورت 360 درجه و واقعیت مجازی، پانوراما و غیره رندر کنید. این یک روش زیبا است و از یک شبکه چند ضلعی متشکل از وجوه مسطح استفاده می‌کند.

رندر سه بعدی Wireframe: برای ایجاد توضیحات اسکلتی طرح سه بعدی استفاده می‌شود و هیچ سطحی را در بر نمی‌گیرد. در عوض، شامل خطوط و نقاطی است که با منحنی‌ها به هم متصل شده‌اند و شکل جسم را می‌پوشانند. در مقایسه با دو روش فوق، طولانی ترین زمان برای تکمیل نیاز دارد.

انواع رندر سه بعدی در نرم افزار رندر وی ری-وبسایت موما

 

آشنایی با بهترین موتور رندرها

 

موتورهای رندر نرم افزاری هستند که ما برای تجسم طرح‌های خود نیازمند آن‌ها هستیم. با این حال، مشکل این است که فرآیند رندر به خودی خود یک فرآیند کاملا متفاوت است. ممکن است لازم باشد زمانی را برای تسلط بر هر موتور رندر و زمانی که صرف یادگیری طراحی و برنامه نویسی می‌کنیم متفاوت باشد. ما در ادامه به بهتر است معرفی سه تا از بهترین موتورهای رندر می‌پردازیم.

  • وی ری

V-Ray  بدون شک پیشرفته‌ترین موتور رندر است. وی ری نرم افزاری است که مدت‌هاست در بازار وجود داشته است. شما می‌توانید این نرم افزار را با برنامه‌های مختلف ادغام کنید. این بدان معناست که می‌توانید منابع زیادی در مورد نرم افزار رندر وی ری پیدا کنید. همچنین می‌توان گفت که V-ray یک موتور رندر بسیار پیشرفته است زیرا برای مدت نسبتا طولانی مورد استفاده قرار گرفته است. این نرم افزار که هر سال به روز می‌شود، کتابخانه مواد را با بازخورد خود بهبود می‌بخشد و هدف آن این است که هر بار با حذف خطاهای نرم افزار، استفاده راحت‌تری را ارائه دهد.

نرم افزار وی ری نسبت به سایر موتورهای رندر ویژگی‌ای دارد که نمی‌توان آن را نقطه ضعف گذاشت و آن این است که رابط کاربری پیچیده‌ای دارد. این یکی از جزئیاتی است که کسانی را که می‌خواهند  وی ری را یاد بگیرند به چالش می‌کشد زیرا برای تخصص در رندر باید به تنظیمات زیادی تسلط داشت. به طور کلی می‌توان گفت V-ray یک موتور رندر است که به عنوان یک افزونه کار می‌کند که می‌تواند با نرم افزارهای سه بعدی مانند 3Dsmax، Sketch up، Revit و غیره ادغام شود. به دلیل اینکه بافت و متریال را به صورت واقعی در رندرها نشان می‌دهد، به عملکرد بالا در رندر کار معروف است.

  • لومیون

Lumion  که نه تنها برای رندر بلکه برای انیمیشن نیز استفاده می‌شود، یکی از ساده‌ترین موتورهای رندر برای استفاده است.

 Lumion با رابط کاربری ساده خود برنامه‌ای است که حتی مبتدیان نیز می‌توانند به سرعت آن را یاد بگیرند. علاوه بر این، امکان چیدمان عناصری مانند نور و جو بسیار آسان و سریع وجود دارد.

نقطه ضعف Lumion این است که به طراح گزینه‌ای برای بارگذاری مدل‌های دیگر به جز کتابخانه مواد خود ارائه نمی‌دهد. اگر می‌خواهید گیاهی را در مدل خود قرار دهید، باید از گیاهانی که لومیون به شما پیشنهاد می‌کند، استفاده کنید. اگرچه کتابخانه خود را به میزان قابل توجهی گسترش داده است، این ویژگی ممکن است در برخی نقاط ناکافی باشد. علاوه بر این، امکان ایجاد متریال خود در Lumion مانند نرم افزار رندر وی ری وجود ندارد. تغییراتی که Lumion اجازه می‌دهد در مدل‌های آماده ایجاد کند در این مرحله کاملا محدود است.

  • کرونا رندر

Corona Renderer، یکی از محبوب‌ترین موتورهای رندر سال‌های اخیر، یک نرم افزار نسل جدید است که کاملا روی سرعت تمرکز دارد. این نرم افزار می‌تواند جستجوگران سرعت و کیفیت را در زمینه‌های مشترک گرد هم آورد. اگر زمان کافی برای یادگیری V-Ray ندارید یا به دنبال یک نرم افزار ساده‌تر می‌گردید اما همچنان می‌خواهید نتایج حرفه‌ای داشته باشید، می‌توانید از Corona Renderer بهره ببرید.

آشنایی با بهترین موتور رندرها و مقایسه با نرم افزار رندر وی ری-وبسایت موما

 

جمع بندی

 

اکثر مردم نرم افزار رندر وی ری را از سایر موتورهای رندر ساده‌تر می‌دانند. ممکن است برخی افراد مبتدی حین یادگیری و رندرگیری با این نرم افزار قدرتمند دچار مشکل شوند اما بهترین نرم افزار برای افراد حرفه‌ای است. V-Ray یک موتور رندر شگفت انگیز است که می‌توانید بدون توجه به اینکه می‌خواهید از CPU یا GPU خود استفاده کنید، از آن استفاده کنید.