در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

از نرم افزار راینو و نرم افزار های مهندسی چه می‌دانید؟

آیا تا به حال از آن‌ها استفاده نموده‌اید؟

چقدر درباره‌ نرم افزار Rhino اطلاع دارید؟ Rhino چگونه نرم افزاری است؟

پاسخ سوالات را در ادامه این مقاله آموزش نرم افزار راینو خواهید خواند، پس همراه موما باشید.

نرم افزار Rhino که نرم افزاری سه بعدی است بسیار پیشرفته و جامع بوده و برای طراحی و مدلسازی بسیار کاربرد دارد. در نرم افزار راینو یک فرمول و برنامه‌ خاص ریاضی جهت محاسبه و انجام منحنی‌ها در کامپیوتر به کار برده می‌شود.

از مزایای این نرم افزار می‌توان به هندسه آن از طریق خطوط نربز اشاره کرد. همچنین نرم افزار Rhino دارای لایه‌های پیشرفته‌ای است که عملکرد آسانی دارند. همین عوامل موجب محبوبیت بیش از پیش این نرم افزار شده است.

 

 

نرم افزار راینو چیست؟

 
نرم افزار راینو در پروژه‌های مدلسازی کار طراحی سه بعدی، اجرا، بررسی، ادیت و ساخت را انجام می‌دهد. این نرم افزار قوی همه‌ این کارها را در عین سادگی انجام می‌دهد. به‌طوری‌که شما متوجه پیچیدگی‌های آن نمی‌شوید.
نرم افزار راینو چیست-وبسایت موما

 

کاربردهای نرم افزار راینو

 

بسیاری از افرادی که کار مهندسی انجام می‌دهند و یا دانشجوی یکی از رشته‌های مهندسی هستند، باید بتوانند طرح و ایده‌ ذهنی خود را به صورت کامپیوتری اجرا کنند. آنان در این زمینه باید دقت بیشتری روی جزئیات کار خود داشته باشند. سپس با تکامل آن، ایده خود آن را به صورت واقعی درآورند. برای انجام تمام این کارها به یک نرم افزار دقیق و سریع نیاز دارند.

یکی از این نرم افزارهای سه بعدی طراحی و مدلسازی نرم افزار راینو است. خوب است بدانید نرم افزار Rhino در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع کاربردهای این نرم افزار را در بسیاری از موضوعات می‌توانیم شاهد باشیم. اما باید گفت نرم افزارهای دیگری چون تری دی مکس و اتوکد نیز تقریبا همین کار را انجام می‌دهند پس چه تفاوتی با نرم افزار راینو دارند؟

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم نرم افزار Rhino در مقایسه با سایر انواع نرم افزارهای سه بعدی طراحی بر اساس خطوط نربز، هندسه ایجاد می‌نماید. در نتیجه نرم افزار Rhino در موارد دقیق‌تر و واقعی‌تر به کار برده می‌شود. همچنین این نرم افزار به خاطر سرعت بالایی که دارد، بیشتر مورد استفاده کاربران قرار گرفته است.

کاربردهای نرم افزار راینو-وبسایت موما

 

حالت قرار گیری لایه‌ها در نرم افزار راینو

 

اساس این موضوع در نرم افزار راینو منحنی‌های ایزو است. منحنی‌های ایزو را می‌توان ستون خطوط نربز در نظر گرفت. این گونه منحنی‌ها در لایه بندی خطوط نربز به صورت U و V مشخص می‌شوند. در واقع آن‌ها به شکل ذهنی خطوط موازی با ضلع‌های لایه ساخته شده هستند. این راستاها را می‌توان به شکل عمود بر هم در نظر گرفت.

در واقع در سیستم‌های نرم افزار Rhino با تغییر و ادیت شکل منحنی‌های ایزو می‌توانیم در شکل اصلی نیز تغییر ایجاد کنیم. به همین منظور می‌توان موارد زیر را از جمله کاربردهای نرم افزار راینو در نظر گرفت.

  • طرح ذهنی خود را کامل کنید.
  • اجسام را به شکل سه بعدی طراحی کنید.
  • حالت‌های سخت و پیشرفته را به آسانی تهیه کنید.
  • مدلسازی و انیمیشن انجام دهید.

 

کاربرد Rhino در صنایع

 

نرم افزار راینو با توجه به ویژگی‌های خاص خود می‌تواند در زمینه‌ها و رشته‌های متنوعی کاربرد داشته باشد. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مدلسازی کامپیوتری، ساخت کامپیوتری، ایجاد شکل به صورت اتودزنی سریع، سه بعدی کردن و چاپ آن، صنعت، عمران، معماری، انیمیشن و مستند سازی اشاره کرد.

در واقع با نرم افزار Rhino می‌توان به راحتی پروژه‌های شرکت‌های بزرگی چون طراحی و مدلسازی انواع جواهرات، دکوراسیون منزل و اداره‌جات، وسایل و تجهیزات دریایی، ماشین سازی، کشتی سازی، هواپیماسازی، پروژه‌های معماری و عمران و صنعت، مدلسازی شخصیت‌های کارتونی و کاریکاتوری را انجام داد.

کاربرد نرم افزار راینو در صنایع-وبسایت موما

بازار کار نرم افزار راینو

 

در سالیان اخیر نرم افزار راینو در معماری جایگاه خاصی برای خود باز کرده است. این معماری هم شامل معماری‌های داخل ایران و هم خارج ایران می‌شود. در واقع مهندسان معماری می‌توانند با تسلط کافی و یادگیری کامل این نرم افزار به دنبال پیدا کردن یک موقعیت شغلی مناسب برای خود باشند.

قدرت ساخت و طراحی مدل‌های پیشرفته و پیچیده توسط نرم افزار Rhino در کمترین زمان و بیشترین سرعت موجب شده است که این نرم افزار در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین نرم افزارهای روز دنیا باشد. در ایران، شرکت‌های معماری از نرم افزارهای راینو و تری دی مکس جهت طراحی‌های سه بعدی خود استفاده می‌کنند.

البته در مواردی که نیاز به استفاده از نرم افزاری سبک و با سرعت بیشتری باشد، نرم افزار راینو جایگزین نرم افزار تری دی مکس خواهد شد. در واقع در این گونه شرکت‌ها ابتدا نما و طرح ساختمان‌ها در اتوکد ایجاد می‌شود و سپس وارد فضای کاربری نرم افزار Rhino می‌گردد تا به صورت سه بعدی اجرا شود.

در بعضی کشورها به دلیل هزینه‌ی بالا در تهیه‌ی نرم افزارها، برای مدلسازی و طراحی سه بعدی فقط از یک نرم افزار استفاده می‌شود. به همین منظور کل دستوراتی چون ساخت مدل، دادن متریال، رندر کردن در نرم افزاری چون راینو انجام می‌گیرد.

گاهی اوقات لازم است ابتدا مدل ساختمان ایجاد شود و سپس به شکل نقشه درآید. در واقع برای این کار باید طرح سه بعدی را به شکل دو بعدی اجرا کرد. برای انجام این مورد روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها که در شرکت‌های معماری بسیاری مورد توجه واقع شده است، به کار بردن visuaIARQ است. این پلاگین موجب افزودن ابزارهای دو بعدی و نقشه کشی در فضای کاربری راینو می‌شود.

روش دیگری که در این زمینه وجود دارد، انتقال فایل از نرم افزار راینو به نرم افزاری چون رویت برای نقشه کشی است. در ورژن‌های جدید نرم افزار  Rhinoاین امکان به آسانی ایجاد شده است تا کاربران بتوانند به راحتی فایل‌های خود را بین این دو نرم افزار انتقال دهند.

بازار کار نرم افزار راینو-وبسایت موما

 

جمع بندی

 

در سال‌های اخیر مهندسان و طراحان پس از مدلسازی ایده‌های خود، قبل از اجرای آن، مدل سه بعدی آن را در نرم افزارهایی چون Rhino قرار می‌دهند، تا نتایج را بررسی کنند و مورد تحلیل قرار دهند.

کاربردهای نرم افزار راینو آنقدر وسیع و زیاد است که نه تنها معماران بلکه بسیاری از مهندسان، طراحان و مدلسازان می‌توانند از این نرم افزار پرکاربرد استفاده نمایند. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم راینو را می‌توان در مواردی چون طراحی‌ در رشته‌های مکانیک، صنعتی، معماری، عمران، طراحی داخلی و خارجی و ساخت انیمیشن نیز به کار برد.