در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

MDF چیست؟ فیبر با دانسیته‌ی متوسط یا (MDF) جزو متریال محبوب برای دکوراسیون داخلی است. این تخته فیبر‌های متراکم که با رزین و موم تحت فشار و حرارت ساخته شده است و به تنهایی ویژگی چشمگیری نخواهد داشت و اگرچه در برابر فشار و خمشی مقاوم است، زیبایی خاصی را نمی‌توان در آن دید. به همین دلیل برای ایجاد طرح و رنگ متنوع و کاربردی‌تر کردن آن در دو طرف یا تنها در یک طرف از روکش‌های خاصی استفاده می‌شود.

این روکش‌ها بیشتر با کمک چسب، حرارت و خلا به وسیله‌ی دستگاه وکیوم روی هر برد از فیبر با دانسیته‌ی بالا متصل می‌شود. همچنین ضخامت‌ آنها از ۳ تا پنج میل شروع می‌شود تا ۳۸ میل که نهایت ضخامت می‌باشد. در این مقاله آموزش کار با ام دی اف به بررسی انواع MDF از نظر جنس روکش و ضخامت می‌پردازیم، پس همراه موما باشید.

 

ام دی اف با روکش اکریلیک

 

یکی از کاربردی‌ترین و درعین حال زیبا‌ترین روکش‌های مورد استفاده در ساخت MDF اکریلیک رزین می‌باشد. این ماده رنگ و بوی شیمیایی ندارد و طبیعی است، همچنین ظاهر براقی دارد و اصطکاک آن بالا می‌باشد. بعلاوه باید گفت که این ماده شکل پذیر است و به راحتی نمی‌شکند.

روکش‌های اکریلیک می‌توانند در برابر ضربه و خط و خش مقاومت کنند و بازتاب نور عالی دارند. اما از اکریلیک تنها در یک قسمت برد استفاده می‌شود و سمت دیگر برد با ملامینه یا پلی استایرن پوشیده می‌شود.

یکی از دلایل آن نیز استفاده‌ی برد‌های روکش اکریلیک در جلوی کار و به اصطلاح نمای آن می‌باشد. از ویژگی‌های برد رو‌کش اکریلیک، مقاومت بالا در برابر آب، حرارت و ضربه و خط و خش است که بیشتر مشکلات MDF را حل کرده است. همچنین این برد‌ها در صورت خط خوردگی قابل ترمیم هستند که از ویژگی‌های جالب اکریلیک می‌باشد.

در مقابل اکریلیک قیمت بالایی دارد و برای استفاده از آن باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید که البته، با توجه به ویژگی‌های منحصر بفرد ام دی اف با روکش اکریلیک منصفانه خواهد بود.

ام دی اف با روکش اکریلیک-وبسایت موما

 

ام دی اف با روکش لمینتی

 

روکش‌های لمینتی برای MDF، این روز‌ها بیشتر برای کفپوش‌ها بکار می‌روند. کفپوش لمینتی یک محصول ارزان و با کیفیت است که از مغزی  یک لایه کاغذ و یک لایه‌ی شفاف از پلی وینیل ساخته می‌شود و تنوع طرح و رنگ در آن به لطف صنعت چاپ بسیار بالا است. البته MDF لمینتی تنها برای کفپوش استفاده نمی‌شود، می‌توان از آن در ساخت دیوار پارتیشن، دیوارپوش، کمد دیواری و سایر کاربرد‌های مربوط به MDF نیز استفاده کرد.

پوشش لمینتی برای  می‌تواند تا حدی آن را در برابر رطوبت مقاوم‌تر کند. اما حرارت باعث تغییر رنگ در آن خواهد شد و همچنین در برابر خط و خش مقاوم نیست.

 

MDF ممبران

 

ممبران یکی دیگر از انواع MDF است که محبوبیت بالایی دارد و دلیل آن هم امکان ایجاد طرح‌های برجسته روی آن می‌باشد. این طرح‌ها با کمک CNC روی آن‌ها ایجاد شده و سپس یک لایه‌ی PVC روی آن می‌کشند. طرح و نقش‌های ممبران می‌تواند کلاسیک یا مدرن باشند و تنوع بالایی دارند.

همچنین به انتخاب شما این نقش‌ها می‌تواند مات یا براق ساخته شود. اما در مقابل خط و خش چندان هم مقاوم نیستند و اگر روکش کمی آسیب ببیند باعث نفوذ آب و آسیب دیدن مغزی خواهد شد. اما خود PVC تا حد زیادی ضد رطوبت می‌باشد. همچنین ممکن است به دلیل استفاده از چسب برای وکیوم روکش حرارت آن را از مغزی جدا کند که خوشایند نیست.

قیمت این مدل از MDF تقریبا بالا است، اما با توجه به ویژگی‌های آن ارزش استفاده را دارد. ممبران در ساخت کابینت و درب‌های ورودی که گاهی هم با مغزی ساخته می‌شوند، کاربرد بیشتری دارد.

MDF ممبران-وبسایت موما

 

MDF  هایگلاس

 

هایگلاس مانند اکریلیک یک روکش زیبا و براق است که از جنس فایبرگلاس ساخته شده است. هایگلاس‌ها تنها یک سمت براق دارند و سمت دیگر همان روکش عادی است. معمولا ساخت کابینت، کمد دیواری و یا بعنوان یک مکمل با انواع MDF به کار گرفته می‌شود. هایگلاس بیشتر با رنگ سفید استفاده می‌شود، اما تنوع رنگ آن بسیار بالا است.

معایب هایگلاس شامل لکه شدن سریع آن و همچنین مقاومت نسبی در برابر رطوبت می‌باشد. همچنین به راحتی دچار خز و خش خواهد شد و مقاومت چندانی در برابر آن ندارد. ولی قیمت مقرون به صرفه‌ای خواهد داشت.

MDF  هایگلاس-وبسایت موما

MDF روکش چوب

 

روکش چوب برای MDF بیشتر یک محصول با جنبه‌ی تزئینی است که به جبران استفاده از چوب طبیعی که قیمت بالایی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع یک مغزی است با روکش نازکی از چوب طبیعی که طرح چوب را به ما ارائه می‌دهد.

 معمولا قیمت آن بالا است و بسیار به نگهداری احتیاج دارد. لایه‌ی نازک چوب به راحتی در برابر حرارت واکنش نشان می‌دهد و رطوبت آن را خواهد پوساند. این یعنی باید تحت شرایط خاص از این ام دی اف نگهداری شود. اما MDF با روکش چوب هزینه‌ را برای علاقمندان به چوب طبیعی پایینتر آورده است و می‌توانند از آن بعنوان جایگزین چوب طبیعی استفاده کنند.

MDF روکش چوب-وبسایت موما

MDF با روکش ملامینه

 

روکش ملامینه یکی از مقرون به صرفه‌ترین نوع MDF است. این روکش اگرچه در مقابل خط و خش آسیب‌پذیر است، اما تنوع طرح و رنگ در آن بسیار بالا است و می‌تواند با هر دیزاینی به سرعت سازگار شود. همچنین قابلیت رنگ زدن آن توسط خود شما نیز وجود دارد که آن را بسیار محبوب کرده است.

MDF با روکش ملامینه-وبسایت موما

MDF با روکش کاغذی

 

روکش کاغذی  نیازی به توضیح ندارد که معمولا بسیار ظریف است و در برابر هیچ عاملی مقاومت ندارد. تنها مورد استفاده‌ی آن بیشتر تنوع طرح است که به لطف صنعت چاپ انجام می‌شود و بجز آن نمی‌توان ویژگی دیگری در ان پیدا کرد. اما استفاده از کاغذ‌های براق می‌تواند به شما طرح براق و زیبایی بدهد، بعلاوه یک عامل برای پیاده کردن طرح‌های سه بعدی به ساده‌ترین شکل ممکن می‌باشد.

 انواع ضخامت MDF

 

ام دی اف‌ها برای استفاده در قسمت‌های مختلف دارای ضخامت‌های متفاوتی هستند. این ضخامت بین ۳ تا ۳۸ میلیمتر است. در پشت کابینت که نه نیاز به تحمل بار دارد و نه در آن نقشی ایجاد می‌شود معمولا از نوع نازکتر استفاده می‌شود و قسمت‌های بارکش کابینت که دیواره‌ها هستند یا جلوی کابینت و درب‌ها اکثرا ضخیم می‌باشد. البته باید ضخامت روکش‌ها را نیز در نظر گرفت. برای کفپوش یا دیوار پارتیشن معمولا از MDF ضخیم استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

 

ام دی اف در سال‌های اخیر رشد بسیاری کرده است. این محصول می‌تواند با پسماند‌های چوب هر درختی ساخته شود که این ذرات نیز به آن خصوصیات دیگری خواهند داد. اما استفاده از روکش‌هایی مانند اکریلیک و لمینت بیشتر به دلیل مقاومتر شدن در برابر رطوبت می‌باشد. اما روکش چوب یا PVC برای امکان استفاده از طرح‌های برجسته‌ی زیبا و همچنین تجربه‌ی استفاده از چوب به کار می‌رود. همچنین ضخامت ام دی اف بسته به کاربرد آن انتخاب و استفاده می‌شود.