در این مقاله بخوانید

 

تئوری رنگ

 

– تئوری رنگ چیست؟
– دلیل استفاده از رنگ ها چیست؟
چه نکاتی را باید در هنگام استفاده از رنگ ها رعایت کرد؟
بسیاری از ما بر اساس آنچه که به طور طبیعی به ما می رسد یا پس از تحقیق در مورد فضا های داخلی خود به رنگ های خاص تمایل داریم. اما برای تغییر رنگ اصولی در فضای داخلی باید یکسری فرآیند را طی کنید که جزئی از آموزش رنگشناسی در معماری محسوب می شود.
اگر یک طراح داخلی هستید یا به طراحی به عنوان یک سرگرمی نگاه می کنید، این مقاله برای شما بسیار کارآمد و مفید خواهد بود. امروز در موما مبحث تئوری رنگ را برای شما دوستان عزیز کاملا توضیح خواهیم داد و نکاتی را خواهیم گفت که شاید در هر جایی به صورت رایگان پیدا نشود.
قبل از هر چیزی سراغ این سوال می رویم که تئوری رنگ چیست؟ تئوری رنگ از چرخه رنگ ناشی می شود اما این انتخاب رنگ و درست شدن پالت تصادفی نیست. تعاریف، دستورالعمل ها و قوانین خاص در هنر های تجسمی به طراحان این امکان را می دهد که با ترکیب جذاب رنگ ها با کاربران خود ارتباط برقرار کنند. به عبارت دیگر علمی است که در آن رنگ ها به خوبی با هم ترکیب می شوند و هنر کنار هم قرار دادن رنگ ها محسوب می شود.
تئوری رنگ چیست-muma.ir

 

نقش تئوری رنگ در طراحی داخلی

 
وقتی صحبت از طراحی خانه می شود، درک تئوری رنگ ها به هماهنگی فضا ها کمک می کند. انتخاب رنگ های مناسب ضروری است، زیرا رنگ ها می توانند بر خلق و خوی انسان تاثیر بگذارند.
روانشناسی رنگ ها تا حد زیادی در احساسات انسان نقش دارند. مردم اغلب قسمت های مختلف خانه های خود را در تُن های رنگی مختلف طراحی می کنند تا فضا ها و حالات متنوعی ایجاد کنند. برای طراحان داخلی مهم است که درک عالی از چرخه رنگ داشته باشند.
تصمیم گیری در مورد طرح رنگ برای دکوراسیون داخلی می تواند کار بسیار حساسی باشد. برای طراحان داخلی مهم است که درک عالی و درستی از چرخه رنگ را داشته باشند.

 

هشت مورد از مبانی تئوری رنگ

 

1. چرخه رنگ:

  • رنگ های اصلی: رنگ های قرمز، زرد و آبی است.
  • رنگ های ثانویه: ترکیب رنگ های اصلی که رنگ هایی مانند بنفش، سبز، قرمز، نارنجی را ایجاد می کند.
  • رنگ های سوم: این رنگ ها با ترکیب رنگ های ثانویه و اصلی به نسبت مناسب درست می شود.

چرخه رنگ-muma.ir

2. طرح های رنگی:

  • تک رنگ: می توانید انواع فضا ها را با یک رنگ ایجاد کنید.
  • طرح رنگی مشابه: با استفاده از رنگ هایی که در چرخه رنگ کنار هم قرار گرفته اند یک پالت را تشکیل دهید.
  • سه گانه: این طرح سه گانه ای از رنگ های است که به طور مساوی در چرخه رنگ قرار دارند.
  • مکمل: رنگ هایی هستند که در طرف مقابل چرخه قرار می گیرند.
  • چهارگانه: انواع رنگ هایی دوتایی که به طور مساوی در چرخه رنگ توزیع می شوند.
  • نیمه مکمل: این دو رنگ در انتهای مخالف چرخه رنگ قرار دارند که یکی از آنها به دو رنگ مجاور دیگر تقسیم می شود.

طرح های رنگی-muma.ir

3. دمای رنگ:

در یک چرخه رنگ، رنگ های گرم در اطراف یک رنگ خاص وجود دارد. برای تعیین دمای رنگ، باید به محل قرارگیری رنگ روی چرخه و نزدیکی آن به آبی و قرمز توجه داشت.

  • رنگ های گرم: زرد، قرمز
  • رنگ های سرد: آبی، سبز

دمای رنگ-muma.ir

4. ترکیب رنگ:

افزودن هر سه رنگ طیف اصلی (قرمز، سبز یا آبی) به هر رنگ دیگری،  همراه با رنگ سفید، ترکیب رنگی ایجاد می کند. ایجاد ترکیبات شامل چرخه رنگ است که از رنگ های اولیه شروع می شود و به رنگ های ثانویه و سوم می رود.

ترکیب رنگ-muma.ir

5. تاثیر روانی رنگ ها:

همانطور که در اول این مطلب و در توضیحات تئوری رنگ گفتیم، رنگ ها تاثیرات روانی بر خلق و خوی می گذارند. رنگ های گرم مانند قرمز، زرد، نارنجی اغلب با عشق، اشتیاق، خشم و آزادی همراه هستند. رنگ های سرد مانند آبی، سفید، سبز اثر آرام بخشی را دارند.

6. زمینه رنگ:

با توجه به زمینه رنگ، رنگ ها در تنظیمات مختلف معانی گوناگونی دارند. بنابراین، رنگ ها می توانند احساسات و عواطف متنوعی را برانگیزند و در زمینه های مختلف پیامد های متفاوتی داشته باشند. اینکه یک طرح رنگی چقدر موفق می شود کاملا به زمینه بستگی دارد.

زمینه رنگ-muma.ir

7. اختلاط رنگ:

به عنوان یک طراح داخلی یا صاحب خانه که به دنبال شیک کردن خانه خود است، بسیار مهم است که بدانید چه رنگ هایی به خوبی با هم ترکیب می شوند و چه طرح هایی را می توانید داشته باشد.

  • رنگ ها: به همان رنگ های اصلی موجود در چرخه رنگ اشاره دارد.
  • تُن ها: نسبت سیاه و سفید اضافه شده به یک رنگ و میزان اشباع شدگی آن را تُن می گویند.
  • ته رنگ: هنگامی که رنگ سفید را به رنگ های روی چرخه اضافه می کنید، رنگ را روشن می کند و به آن سایه ای پاستلی یا کم تر می دهد. این روشن شدن را به عنوان ته رنگ می نامند.
  • سایه ها: افزودن رنگ مشکی به رنگ در چرخه رنگی به آنها سایه اضافه می کند. سایه ها به نسبت رنگ مشکی اضافه شده به یک رنگ مشخص بستگی دارد.

اختلاط رنگ-muma.ir

8. طرح رنگ مربع:

یک طرح رنگ مربعی از چهار سایه رنگ استفاده می کند که به طور مساوی روی چرخه رنگ قرار گرفته اند. هر طرح رنگ مربع شامل یک رنگ اصلی و ثانویه به همراه دو رنگ سوم است.

شدت رنگ های انتخابی بسته به اینکه رنگ های انتخاب شده پر رنگ یا خنثی باشند ممکن است متفاوت باشد. مانند طرح رنگ سه گانه؛ طراحان داخلی معمولا سعی می کنند با انتخاب یک سایه غالب و سه سایه که بر سایه غالب تاکید می کنند، به تنوعی یکسانی از رنگ های گرم و سرد دست یابند.

 

ده نکته برای تئوری رنگ در طراحی داخلی

 

1. یک رنگ را انتخاب کنید

آیا درست است، بر اساس تئوری رنگ، یک رنگ را انتخاب کنیم! از روانشناسی رنگ برای درک نیاز های مشتری یا فضای مورد نیاز استفاده کنید. هنگامی که یک رنگ را در ذهن خود انتخاب کردید، بعد به سراغ چرخه رنگ بروید و گزینه مشابه آنچه که شما دوست دارید را پیدا کنید.

2. طرح رنگ را از بزرگ ترین الگو یا عنصر موجود در فضا انتخاب کنید

بسیار از طراحان رنگ را بر اساس الگو ها یا عناصر موجود در یک فضا انتخاب می کنند. به عنوان مثال، اگر یک الگوی بزرگ قرمز یا صورتی باشد، آن ها با رنگ هایی همراه می شوندکه آن را تکمیل می کنند.

3. تیره به روشن – عمودی

بسیاری از طراحان داخلی از روش تاریک به روشن به صورت عمودی در سراسر یک فضا یا اتاق استفاده می کنند. این رویکرد عموما به معنای استفاده از رنگ های تیره تر برای کف و رنگ ها یا سایه های روشن تر برای دیوار ها است. این استراتژی به فضای شما یک توهم بزرگ می دهد.

4. رجوع به چرخه رنگ

چرخه رنگ بهترین دوست یک طراح داخلی است! چرخه رنگ هنگام تعیین اینکه کدام رنگ ها به خوبی با هم هماهنگ می شوند، کمک بسیار خوبی می کند. اگر در مورد رنگ هایی که همدیگر را مناسب یا تکمیل می کنند سردرگم هستید، از نکاتی که گفتیم استفاده کنید.

5. از خاکستری شدن نترسید

خاکستری یکی از شیک ترین رنگ های خنثی در نظر گرفته می شود. این رنگ به خوبی با سبک های طراحی داخلی کار می کند.

6. قانون 10-30-60

یکی از اصول رعایت تئوری رنگ قانون 10-30-60 است. هر دکوراتور داخلی خوب می داند که فضای دکوراسیون منزل به 10-30-60 تقسیم می شود. این قانون به این معنی است که 60 درصد فضا را رنگ غالب دیوار ها تشکیل می دهد، 30 درصد رنگ ثانویه که معمولا برای اثاثیه یا مبلمان به کار می رود، 10 درصد هم برای لوازم جانبی استفاده می شود. با این قانون شما به حفظ تعادل رنگ در فضا کمک می کنید.

قانون 60-30-10-muma.ir

7. تضاد بین گرم و سرد

شما به عنوان یک طراح داخلی هرگز نمی توانید رنگ های خنثی را کسل کننده بدانید! رنگ های خنثی به ایجاد حس تعادل و هماهنگی در محیط کمک می کنند و می توانند به خوبی با رنگ های گرم و سرد ترکیب شوند. به عنوان مثال، رنگ خاکستری را با رنگ های عسلی گرم ترکیب کنید تا نتیجه مطلوبی را از این تکنیک بگیرید.

8. ظاهر تک رنگ

فضاهای کوچک معمولا با ظاهری تک رنگ معجزه می کنند. به عنوان مثال، اگر فضای حمام یا اتاق مطالعه شما کوچک است، از یک رنگ استفاده کنید.

9. از سبک شخصی الهام بگیرید

آنچه یک فضای داخلی را از دیگری متمایز می کند، نحوه تزئین آن است. برای تزئین از سبک شخصی مشتری خود ایده بگیرید. ارزیابی سبک ها برای رسیدن به یک ترکیب رنگی و درک زمینه به شما کمک می کند.

10. از رنگ بر اساس احساسات استفاده نکنید

بسیاری از طراحان داخلی رنگ ها را بر اساس احساسات انتخاب می کنند. همانطور که در بالا توضیح داده شد، رنگ های مختلف مفاهیم احساسی متفاوتی دارند و بر حال و هوای یک محیط تاثیر می گذارند. برای مثال، سایه های تیره بنفش با غنا و سلطنت همراه است، در حالی که سایه های روشن آبی آرامش را القا می کند.