در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

– خیلی علاقه دارم اکسسوری و دست سازه درست کنم؟
– با بتن میشه یه ساعت درست کرد؟
– یدونه عکس ساعت دیدم میخوام با بتن درست کنم اما چجوری؟
سلام خدمت همه ی شما دوستان عزیزم. امیدوارم حالتان خوب باشد. اگر از کاربران سایت موما هستید احتمالا می دانید که طی مقالات آموزشی مختلفی ساخت اکسسوری های بتنی و چوبی را آموزش داده ایم. این اکسسوری ها خیلی جذابن و خیلی از کاربران دوست دارند روش ساخت را یاد بگیرند. البته خیلی ها هم هستند که از این راه کسب درآمد دارند و این سری آموزش ها برایشان کاربردی خواهد بود. چند روز پیش در بازار در حالی که قدم می زدم چشمم به یک ساعت خورد که خیلی جذاب بود. کمی که دقت کردم دیدم متریال آن انگار از بتن است. تصمیم گرفتم یکی دیگر از آموزش دست سازه های بتنی و چوبی یعنی مراحل ساخت ساعت بتنی را برای شما در سایت بگذارم. اگر آماده اید پس با هم سراغ آموزش بریم.
آموزش ساخت ساعت بتنی

 

وسایل مورد نیاز

 
  • چوب برش خورده
  • چسب پهن
  • چسب حرارتی
  • موتور ساعت به همراه عقربه ها
  • دریل شارژی
  • پیج با طول زیاد
در مقالات قبلی در مورد قالب ها صحبت کرده ایم. ساعت بتنی که ما برای ساختن انتخاب کرده ایم، دایره ای شکل می باشد. طبیعتا پیدا کردن یک قالب به صورت گرد کار سختی است. شاید مجبور باشید از قالب های سیلیکونی آماده استفاده کنید. اما با تکنیکی که در اینجا به شما آموزش می دهم می توانید خیلی راحتی خودتان قالب را بسازید.
برای درست کردن قالب، ما از یک تکه چوب استفاده کردیم. این چوب می تواند از جنس ام دی اف یا تخته های چند لایه باشد. بر روی چوب یک الگوی دایره ای شکل با اندازه متوسط ترسیم کنید. حواستان باشد زیاد دایره را بزرگ نگیرید چون متریال ما بتن است و بعد از اتمام کار ممکن است وزن زیادی را داشته باشد.

وزن زیاد باعث می شود نتوانید ساعت بتنی را در هر جایی استفاده کنید. بعد از ترسیم الگو، چوب را با دستگاه اره عمود‌بُر طبق الگو برش دهید. اگر این دستگاه را نداشتید می توانید به یک نجار مراجعه کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. وسیله بعدی که لازم دارید یک عدد چسب نواری پهن است. ترجیحا از چسبی استفاده کنید که قابلیت چسبندگی بالایی داشته باشد. چسب حرارتی هم لازم است داشته باشید. یک موتور ساعت به همراه عقربه هایش هم برای ساعتمان می خواهیم.
می توانید موتور یک ساعت قدیمی که در خانه قابل استفاده نیست را بردارید. در آخر یک دریل شارژی و پیج هم آماده کنید.

 

روش ساخت ساعت بتنی

 

 
  • آماده کردن قالب

خب وقت آن رسیده که شروع کنیم به ساختن. در قسمت بالا توضیح دادم که یک تکه چوب به شکل دایره باید برش بزنید تا به عنوان قالب مورد استفاده قرار بگیرد. بعد از این که چوب را برش زدید به لبه های کار دقت کنید تا ناهمواری موجود بر روی لبه نباشد. حال که یک چوب گرد تمیز را دارید باید از چسب پهن کمک بگیرید. با چسب پهن لبه کار را شروع کنید به چسب زدن.
دور تا دور را کامل بزنید و چند دور چسب را بچرخانید. دلیل دور دادن چسب این است که می خواهیم یک ضخامت نسبتا خوبی را داشته باشد. با این کار ما به چوب دایره ای شکل خود عمق داده ایم و تبدیل به یک قالب شده است. اگر چسبی که انتخاب کرده اید جنس خوبی نباشد و یا جایی به طور کامل نچسبیده باشد ممکن است هنگام ریختن بتن داخل آن دچار نشتی شود و کارتان را خراب کند. پس از این که چسب را زدید به دریل شارژی نیاز دارید.
مرکز قالب خود را پیدا کنید و یک پیچ ام دی اف با طول متوسط در قسمت وسط فرو ببرید. پیچ طوری باشد که از پشت قالب بیرون بزند. این کار برای ایجاد یک حفره بخاطر بیرون آوردن عقربه ها است. وقتی چوب توسط پیچ سوراخ شد آن را تا پایان کار بیرون نیاورید. ترجیحا از یک تیکه کاور پلاستیکی برای دور پیچ استفاده کنید که راحت تر از بتن خشک شده خارج شود.
 
  • درست کردن ملات

الان وقت آن رسیده که بتن خود را درست کنید. به نسبت 1 به 2 آب و سیمان را ترکیب کنید. خوب این دو را مخلوط کنید تا مصالح به صورت یکدست باشد. حال که مصالح آماده است آن را داخل قالب بریزید.
یادتان باشد که ضخامت مصالح را زیاد نگیرید که ساعت بتنی را سنگین می کنید. در حد 2 یا 3 سانتی متر بتن، برای ضخامت کار کافی است. کاملا بتن را در سطح قالب پخش کنید و با یک لیسه یا ابزار دیگری سطح بتن را کاملا صاف کنید. اگر می خواهید بتن صاف و بدون خلل و فرج باشد بعد از ریختن مصالح داخل قالب به کف آن چند ضربه کوچک بزنید. این کار باعث هواگیری و از بین رفت سوراخ های سطح کار می شود.
 
  • اضافه کردن موتور ساعت

پس مدت 24 ساعت می توانید ساعت را از قالب خارج کنید. برای چسباندن موتور ساعت باید از چسب حرارتی کمک بگیرید. موتور را در سر جای خود به وسیله چسب فیکس کنید. در پایان عقربه های آن را نیز می توانید وصل کنید.

آموزش ساخت ساعت بتنی

 

پرداخت نهایی

 

ساعت بتنی شما تقریبا آماده است فقط چند نکته نهایی مانده است. برای این که بتوانید قالب های جذاب تری درست کنید یا یک متن بر روی ساعت ایجاد کنید باید از چوب کمک بگیرید. متن دلخواهتان را بر روی چوب بنویسید و با دقت بالا برش بزنید. پس از برش زدن کلمات را داخل قالب بچینید.
فقط هنگام خارج کردن کار از قالب مراقب باشید که کلمات باید با دقت خارج شوند وگرنه کار خراب می شود. اگر مدل ساعت شما دیواری است در قسمت پشت آن یک سوراخ برای آویزان کردن هنگام قالب بندی ایجاد کنید. برای زیبا تر شدن کار می توانید از بتن های رنگی و یا رنگ طلایی برای تزئین کار استفاده کنید. در آخر کار را با یک سمباده نسبتا درشت صیقل دهید.
خب نکته ای دیگری باقی نمی ماند. طبق سلیقه و ایده خود می توانید تکنیک های زیادی برای زیبا تر شدن روی ساعت بتنی خود اجرا کنید. ممنونم از این که تا پایان همراه ما بودید.
آموزش ساخت ساعت بتنی