در این مقاله بخوانید

 

روانشناسی رنگ سبز

 

– روانشناسی رنگ سبز چیست؟
– چه تاثیری بر شخصیت دارد؟
– در چه جاهایی قابل استفاده است؟
رنگ ها، طیف گوناگون از احساسات و انرژی ها را دارند که هر کدام جایگاه ويژه در صنعت طراحی کسب کرده اند. حال اینکه از کجا با روانشناسی آنها آشنا شویم نیاز به یک آموزش تخصصی رنگ شناسی داریم. اما در این مقاله آموزشی قصد داریم تا اطلاعات مفیدی را در مورد رنگ سبز به شما انتقال دهیم، پس همراه موما باشید…
قبل از قرن شانزدهم، رنگ سبز از گیاهانی همچون سرخس، چنار و  توت خولان ساخته می شدند که ماندگاری زیادی را نداشتند. رنگدانه یا پیگمنت های مصنوعی سبز در قرن 18 اختراع شدند و به سرعت جایگزین مواد معدنی و گیاهی قبلی شدند. رنگ سبز در نهایت نه تنها برای تقلید از طبیعت بلکه برای ایجاد احساسات خاص استفاده شد. در قرن بیستم، سبز در بسیاری از کشورهای اروپایی تبدیل به یک نماد سیاسی شد. امروزه بیشتر مخفف جنبش های زیست محیطی در سراسر جهان است.
سبز یک رنگ غالب در طبیعت است که نمایانگر محیط های طبیعی و جنگلی است. از بین تمام رنگ های موجود در چرخه رنگ، سبز به عنوان آرامش بخش ترین و بهترین رنگ برای چشم انسان در نظر گرفته می شود.
این رنگ نماد هماهنگی، آرامش و صلح است. به عنوان یک رنگ تسکین دهنده و آرامبخش، ثبات و استقامت را افزایش می دهد. اغلب با رشد و نوسازی همراه است و باعث خوش بینی، امیدواری و تعادل می شود.
مشخص شده است که رنگ سبز نتایج درمانی و مثبتی را ایجاد می کند، مانند تقویت بهبودی پس از جراحی، و همچنین اینکه درک آن منجر به اختلال خلقی کمتر و تلاش کمتر می شود. این رنگ حس امنیت را نیز ایجاد می کند و اثرات آرمبخشی را دارد. افرادی که قرار است در یک برنامه تلویزیونی دعوت شوند، اغلب در محیطی به رنگ سبز منتظر می مانند. این ایده به آنها کمک می کند تا آرام باشند و تمرکز کنند همچنین اضطرابشان کاهش یابد.
سبز نتایج خوبی مانند بهبود حافظه، حل مسئله، تفکر مثبت را افزایش می دهد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که افراد به احتمال زیاد کلمات مثبتی که با این رنگ نوشته شده است را به خاطر می آورند به همین علت بیشتر کلمات مرتبط با موفقیت با سبز نوشته می شوند.
 
تاریچه روانشناسی رنگ سبز-muma.ir
 

 

روانشناسی رنگ سبز در لباس و شخصیت

 
روانشناسی رنگ سبز در تیپ شخصیتی متمایل به تحلیلی آرام، منطقی و با عطش زیاد برای دانش است. این افراد گاهی اوقات به عنوان متفکران  استراتژیک و آینده نگر توصیف می شوند که همچنین برای رهبری متولد شده اند. آنها دوست دارند مسئول باشند و زندگی خود را طبق شرایط خودشان بگذارنند. این ویژگی ها گاهی باعث می شودکه آنها لجباز و حتی ضد اجتماعی به نظر برسند. از طرفی به علم اعتقاد دارند و تصمیمات خود را بر اساس حقایق استوار می کنند و تصمیمات آنها همیشه به صلح بودن حکم می کند.
افراد سبز قابل اعتماد، باهوش، با درایت و مستقل هستند. آنها به سرعت با موقعیت های جدید سازگار می شوند و برای درک ایده ها و مفاهیمی که انتزاعی هستند مشکلی ندارند. این افراد عاشق طبیعت هستند و معمولا خانواده مهور می باشند. سبز ها متواضع سر به زیر و سخاوتمند هستند. آنها عادت ندارند احساسات و افکار منفی خود را پنهان کنند. نیاز به صمیمیت، آنها را به یک دوست خوب و شریک عاشقانه تبدیل می کند و روابطشان بر اساس احترام و وفاداری بنا می شود.
 
روانشناسی رنگ سبز در لباس و شخصیت-muma.ir

 

ویژگی های منفی رنگ سبز

 
روانشناسی رنگ سبز مشخص کرده است که سایه های تیره تر این رنگ دارای معانی منفی بیشتری است، در حالی که سایه های روشن آن جنبه های مثبت را نشان می دهند. رنگ سبز بیش از حد یا سایه های نادرست، می تواند حس رکود و انزوا را القا کند. این رنگ گاهی با بیماری همراه است. سبز با افراد حسود و خودخواه مرتبط است. تیپ های شخصیتی رنگ سبز گاهی نابالغ و بی تجربه تلقی می شوند. ویژگی های منفی سبز شامل مالکیت، حسادت و حرص است. افرادی که طرفدار این رنگ هستند می توانند بی حوصله و اغلب کسالت داشته باشند. آنها در شراکت های عاشقانه فاقد اشتیاق هستند و ممکن است به دلیل عدم تعامل اجتماعی، علاقه و تمایل بیش از حد به استقلال بالای خود نا امید شوند.
 
ویژگی های منفی رنگ سبز-muma.ir

 

رنگ سبز در تجارت

 

روانشاسی رنگ سبز آن را در تجارت نماد پول، شفافیت و رفاه می داند. انتخاب این رنگ برای نشان دادن یک کسب و کار رو به رشد و سودآوری آن کمک می کند. علاوه بر این، یکی  از رنگ هایی است که مورد اعتماد است و این ظرفیت را دارد که به افراد احساس امنیت بیشتری را بدهد.
مقادیر بیشتر سبز می تواند نشان دهنده یک شرکت فعال در زمینه زیست محیطی باشد. بیشتر مشاغلی که به عنوان بخشی از استراتژی های تجاری خود به سبز متکی هستند، در بخش مراقبت های بهداشتی و صنایع غذایی فعالیت دارند. آنها از این رنگ برای ترویج سبک زندگی سالم تر استفاده می کنند. سبز توسط سایر صنایع نیز مورد استفاده قرار می گیرد که همه آنها بر ترویج محصولات جدید و تازه متمرکز هستند.
 
رنگ سبز در تجارت-muma.ir

 

رنگ سبز در برندسازی و بازار یابی

 

به بخشی مهم از روانشناسی رنگ سبز یعنی جایگاه آن در بازاریابی و برندسازی رسیدیم. سبز یکی از رنگ های سرد به حساب می آید که آرامبخش هم نیز هست. بر اساس روانشناسی، رنگ های سرد افراد را آرام تر و استرس آنها را کاهش می دهد. بنابراین، برند های معتبر که این رنگ را استفاده کرده اند، معمولا محصولاتشان حس آرامش، قابل اطمینان بودن و کیفیت بالا را القا می کنند. این رنگ برای تقویت آرامش و راحتی در نظر گرفته شده است که در سایت های گوناگون برای رساندن پیام صلح استفاده می شود. سایه های تیره و روشن سبز، دلیل بزرگی برای بازگشت مشتریان است و حس دنج و دلپذیر را به برند می دهد.
 
رنگ سبز در برند و بازاریابی-muma.ir

کد رنگی سبز

 
 

روانشناسی رنگ سبز را کامل توضیح دادیم و حالا نوبت آن رسیده که از آن در طرح های خود استفاده کنید. اما چگونه؟ کد های رنگی مورد نیاز را در این بخش برای شما دوستان نوشته ایم تا به راحتی به این رنگ برسید.

رنگ سبز دارای کد 00FF00 است که داخل فتوشاپ و نرم افزار های طراحی متخص به این رنگ است. برای بدست آوردن کد در حالت RGB از مقادیر 0,255,0 و همچنین در حالت CMYK از مقادیر 100,0,100,0 استفاده کنید.

در این مقاله تمامی نکات و تاثیرات رنگ سبز را برای شما مخاطبان عزیز نوشتیم تا علم رنگشناسی شما ارتقا یابد. امیدوارم این آموزش برایتان مفید بوده باشد.