در این مقاله بخوانید

 

روانشناسی رنگ آبی

 

– روانشناسی رنگ آبی چیست؟
– چه تاثیری بر شخصیت انسان دارد؟
– این رنگ در چه طراحی هایی به کار می رود؟
– چه حسی را القاء می کند؟
در مقالاتی تحت عنوان آموزش تخصصی رنگ شناسی در مورد رنگ ها و تاثیرشان بر شخصیت انسان ها صحبت کردیم. همانطور که می دانید هر رنگ طیف های مختلفی از احساسات را به افراد القاء می کنند. با داشتن علم رنگ شناسی نسبت به هر رنگ، متوجه خواهید شد که در چه قسمت هایی از کدام یک آنها استفاده کنید تا تاثیر بهتری بر روی مخاطب بگذارد. این موثر بودن در زمینه های گوناگونی مانند بازاریابی، طراحی وب و حتی معماری به کمک شما می آید.
در این مقاله آموزشی، قصد داریم روانشناسی رنگ آبی را و تاثیر آن بر روی افراد را برای شما دوستان کاملا تشریح کنیم. این رنگ یکی از رنگ های پر استفاده در جامعه است که تاکنون شاید دانشی را از آن نداشته اید. اگر علاقه دارید بیشتر در مورد این رنگ بدانید، پس همراه موما باشید…
آبی، رنگی است که اغلب در طبیعت یافت می شود، مانند رنگ آسمان در روز یا آبی تیره یک استخر عمیق آب که از نمونه های آن هستند. شاید به همین دلیل است که مردم اغلب آن را به آرامش توصیف می کنند. با این حال، آبی به عنوان یک رنگ سرد و دور به نظر می رسد.
  • آبی مورد علاقه آقایان: آبی به عنوان رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم توصیف می شود، اما بیشتر مورد علاقه مردان است.
  • رنگ صلح جو: این رنگ اغلب به عنوان رنگی صلح جو و غیر تهدید کننده حتی محافظه کارانه و سنتی شناخته می شود.
  • حس آرامش: آبی احساس آرامش را به ذهن می آورد. این رنگ به معانی دیگری همچون صلح آمیز، آرام، امن و منظم نیز توصیف می شود.
  • رنگی با ثبات: تم آبی به عنوان نشانه ای از ثبات و اطمینان دیده می شود. کسب و کارهایی که می خواهند تصویری از امنیت را ارائه دهند، از آبی در تبلیغات خود استفاده می کنند.
  • حس غم و اندوه: این رنگ می تواند احساس غم و اندوه یا دوری را القاء کند. یک تابلو نقاشی را در نظر بگیرید که از این رنگ در آن بسیار استفاده شده است دقیقا شبیه به همان نقاشی هایی که پیکاسو در دوره آبی خلق کرده بود؛ تنها، غم انگیز یا فرسوده به نظر می رسیدند.
  • کاربرد در دفاتر: آبی نشان داده است که افراد در اتاق هایی به این رنگ است بهره وری بیشتری دارند. به همین علت برای شرکت ها و دفاتر کار مناسب است.
  • رنگی کم اشتها: این رنگ جزء کم اشتها آورترین رنگ ها است. برخی از برنامه های کاهش وزن توصیه می کنند که غذا های خود را در بشقاب های آبی بخورید. آبی به ندرت در مواد غذایی به جزء بعضی از میوه ها مانند زغال اخته وجود دارد. این رنگ می تواند باعث کاهش ضربان قلب و دمای بدن هم بشود.

احساسات و روانشناسی رنگ آبی-استودیو طرح و ساخت موما

 

تیپ شخصیتی رنگ آبی

 
روانشناسی رنگ آبی نشان می دهد، افرادی که به این رنگ علاقه دارند اغلب دارای اعتماد به نفس، وفادار و آرام هستند. آنها جلب توجه را دوست ندارند و ترجیح می دهند تا با جمعیت باشند. معمولا افرادی که این رنگ را دوست دارند، درونگرا هستند. آنها می توانند زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل افکار و احساسات خود کنند.
این رفتار آنها در مقابل دیگران باعث می شود شنوندگان خوب و دوستان بی نظیری باشند. آنها روابط عمیق و قوی را به روابط سطحی ترجیح می دهند، حتی اگر در خطر وابستگی عاطفی باشند. این افراد به سختی می توانند گذشته را رها کنند. فکر کردن روی اشتباهات اغلب انرژی آنها را می گیرد.
افراد علاقه مند به آبی از درگیری اجتناب می کنند و برای آنها یکی از مهم ترین موراد در یک رابطه، توانایی برقراری ارتباط آزاد و صادقانه است. آنها بسیار مهربان، حساس و خونگرم هستند. علاوه بر این شرکای آنها همیشه مورد تشویق و حمایتشان قرار می گیرند.
 
تیپ شخصیتی رنگ آبی-استودیو طرح و ساخت موما

 

ویژگی های منفی رنگ آبی

 
رواشناسی رنگ آبی می تواند گاهی اوقات یخ، سرد و غیر دوستانه به نظر برسد. افرادی که آبی را به رنگ های دیگر ترجیح می دهند، بیش از دیگران محتاط و مضطرب هستند. وقتی که بیش از حد به چیزی فکر می کنند بی تفاوت رفتار می کنند و به همین علت، سرد به نظر می رسند. قابل پیش بینی بودن، آنها را یکنواخت و یا حتی خسته کننده می کند. آنها فاقد حس ماجراجویی و خودانگیختی هستند.
 
ویژگی های منفی رنگ آبی-استودیو طرح و ساخت موما

 

رنگ آبی در تجارت

 

آبی، رنگ اعتماد به نفس است. روانشناسی رنگ آبی نشان دهنده وفاداری و صداقت است و به همین دلیل است که برای جلب اطمینان، امنیت و صلح در مشاغل یک انتخاب عالی است. تم های مختلف این رنگ در برندسازی و تبلیغات می تواند به آشکار شدن تمام جنبه های مثبت کمک کند.
از آنجایی که آبی با قابل اعتماد بودن همراه است، دفاتری که به این رنگ هستند می توانند مشارکت های تجاری را بهبود بخشند. همچنین به معنای آرامش و مسئولیت پذیری است بنابراین انگیزه را در محل کار افزایش می دهد و از طرفی فضایی آرام و راحت را  ایجاد می کند.
 
رنگ آبی در تجارت-استودیو طرح و ساخت موما

 

رنگ آبی در طراحی وب

 

آبی در حال حاضر یکی از رنگ های مورد نیاز برای طراحان وب محسوب می شود. به دلیل استفاده رایج و به مدت طولانی از آن، بیش از حد معمولی شده است.
برخی از محبوب ترین وب سایت ها مانند فیسبوک و توییتر در جهان از رنگ آبی استفاده می کنند. اما آنها این کار را به دلایلی انجام دادند. وب سایت هایی که این رنگ را دارند سرد، شفاف، تمیز و مدرن به نظر می رسند. آنها ظاهر قدرت و ایمنی را می دهند.
ترکیب این رنگ با سایه های مختلف خاکستری می تواند وب سایت را با تکنولوژی بالا و براق جلوه دهد. سایه های روشن تر نیز برای وب سایت هایی که در مورد سلامت و تندرستی، مسافرت، آرامش هستند بسیار مناسب است. سایت شرکت های حقوقی و تیم های ورزشی معمولا از سایه های تیره استفاده می کنند.
 
رنگ آبی در طراحی وب-استودیو طرح و ساخت موما

رنگ آبی در بازاریابی

 

رنگ آبی اغلب برای لوگو های رسانه های اجتماعی استفاده می شود. یکی از دلایل آن این است که آبی نشان دهنده هوش، ارتباطات و اعتماد به نفس است. در واقع، از بین تمام رنگ های موجود در چرخه رنگ، به مراتب قابل اعتماد ترین رنگ است. این موضوع یکی از مهم ترین دلایل انتخاب آن در بازاریابی است.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که مردم 15 درصد بیشتر به فروشگاه هایی مراجعه می کنند که به جای رنگ گرم، از آبی رنگ آمیزی شده باشند. این رنگ غیر تهاجمی و نشان دهنده وفاداری است. همچنین  یکی از رنگ های کمیاب است که مورد علاقه افراد در هر سنی است، در حالی که می تواند حرفه ای بودن و قدرت را در یک لحظه نشان دهد، از طرف دیگر دوستی و امنیت را القا کند.

 

رنگ آبی در بازاریابی-استودیو طرح و ساخت موما