در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

دیوار پوش سه بعدی چیست؟

پنل سه بعدی چه کاربردهایی دارد؟

روش نصب پنل‌ سه بعدی  چگونه است؟

در ادامه این مقاله آموزش نصب دیوارپوش سه بعدی همراه موما باشید تا به سوالات شما پاسخ دهیم.

دیوار پوش سه بعدی یک نوع محصول زیبا و مدرن است که امروزه برای تزئین و زیبایی دیوار بوتیک‌ها، فروشگاه‌ها، مغازه‌ها، اداره‌ها و منازل کاربرد چشم گیری دارد و استفاده می‌شود. چون این محصولات به تازگی وارد بازار شده‌اند، همه‌ی مردم از آن‌ها اطلاعات کافی ندارند. این محصول از تنوع رنگ و طرح‌های مختلفی برخوردار است و یک گزینه‌ مناسب به جای رنگ‌ و کاغذ دیواری محسوب می‌شود. زیرا علاوه بر زیبایی که دارد از تنوع زیادی از نظر شکل و رنگ و مدل‌های سه بعدی و دو بعدی و… برخوردار است و برای تزئین و زیبایی محیط بسیار مورد توجه قرار دارد.

 

دیوار پوش سه بعدی چیست؟

 

دیوار پوش سه بعدی محصولی است که برای زیبایی و محافظت از دیوار به عنوان یک پوشش بر روی دیوار اصلی نصب می‌شود. این محصول دارای تنوع بسیاری در طرح، رنگ، برند و… است که علاوه بر زیبایی خاصی که به محیط می‌بخشد برای مقاومت بیشتر دیوار‌ها در برابر رطوبت، خش و… استفاده می‌شود. این دیوار پوش‌های سه بعدی بسیار لوکس و جذاب هستند و محیط را به هم ریخته نمی‌کنند. همچنین از دیگر محصولات دکوری و تزئینی بسیار ارزان‌تر و مقرون به صرفه هستند.

دیوار پوش سه بعدی چیست-وبسایت موما

 

ابزار‌های مورد نیاز جهت نصب دیوار پوش سه بعدی

 
  1. کاغذ سمباده
  2. مداد و خط‌ کش
  3. ابزار برش
  4. چسب سیلیکون و درزگیر
  5. قلم مو و حلال رنگ
  6. آب و دستمال پارچه‌ای
  7. رنگ آستر و اکریلیک

 

روش نصب دیوار پوش سه بعدی

 

برای نصب پنل سه بعدی اگر سطح صاف باشد نیاز به سمباده کشی و صاف کردن برآمدگی‌ها نیست. در هنگام نصب دیوار پوش سه بعدی باید سطح دیوار کاملا خشک و عاری از نم و رطوبت باشد، زیرا اگر دیوار نم‌دار و دارای رطوبت باشد پنل‌ها به خوبی روی آن نمی‌چسبند. قبل از نصب پنل‌ها با یک دستمال دیوار را کاملا پاک کنید تا گرد و غبار روی آن پاک شود.

در مرحله دوم با یک متر طول و عرض دیوار را اندازه گیری کنید و پنل ها را به همان اندازه و سایز برش دهید تا کاملا دیوار را بپوشاند و فیت دیوار شود. سپس اضافی آن را برش بزنید. در مرحله سوم اگر در موقع نصب دیوار پوش سه بعدی مانعی مانند لوله گاز و… وجود داشت باید به اندازه‌ی دهانه آن مانع، پانل دیوار پوش را با کاتر برش بزنید تا بتوانید به راحتی از آن عبور کنید و کار نصب را ادامه دهید.

در مرحله بعدی نصب پنل سه بعدی قسمت‌هایی از آن که با دیوار در تماس هستند را با استفاده از چسب محکم کنید. باید به این نکته توجه کنید، که اگر چسب زدن را قبل از اندازه گیری و برش انجام دهید کار شما دشوار می‌شود و نمای جالبی ایجاد نمی‌کند. پس بعد از مرحله برش و اندازه گیری پنل و دیوار را به چسب صنعتی آغشته کنید و بعد از چسب زدن ۲ الی ۳ دقیقه صبر کنید. سپس پانل را به دیوار بچسبانید و اندکی آن را فشار دهید تا به خوبی به دیوار بچسبد.

باید توجه داشته باشید که برای چسب زدن دیوار پوش سه بعدی باید لب به لب آن‌ها را روی دیوار بچسبانید تا کار شما طول و اندازه دقیقی داشته باشد و کاملا تراز شود. اگر این نکته رعایت نشود و حتی اگر به اندازه ۱ میلی‌متر هم تراز به خوبی نشود در ادامه کار این ۱ میلی متر به حدود ۱۰ برابر و بیشتر می‌رسد و کار شما خراب می‌شود. در نتیجه باید در مرحله چسب زدن دقت زیادی کنید تا کار شما خراب نشود. 

برای آسان کردن این مرحله هم می‌توانید با مداد خطوط شطرنجی را روی دیوار بکشید تا با دنبال کردن این خطوط خیالتان از بابت ترارز بودن کار راحت باشد، ولی به شرط آن که خطوط شطرنجی را کج نکشید. پس از مرحله چسب زنی که مرحله اصلی و سخت کار است نوبت به مرحله بعدی یعنی درز گیری می‌رسد که یکی از مهم‌ترین مراحل نصب پنل سه بعدی است.

هر چقدر هم دقت کنید که پانل‌ها را لب به لب بچسبانید و تراز باشند باز هم یک سری خطوط در کار شما دیده می‌شود، که در واقع یک فضای خالی است و این فضاهای خالی نیاز به درزگیری دارند. لذا شما باید از خمیر درزگیری برای پر کردن و پوشاندن این درزها استفاده کنید. دقت داشته باشید که خمیر درزگیری را خیلی آرام و دقیق خالی کنید تا به اطراف پنل دیوار پوش سه بعدی نپاشد و آن‌ها را کثیف نکند. هرچقدر کار شما دقیق و مرتب باشد باعث می‌شود دیوار پوش شما ظریف‌تر و زیبایی بیشتری داشته باشد.

در مرحله بعد با استفاده از یک سمباده که دندانه‌های ریزی داشته باشد خمیر اضافی و خمیرهایی که به اطراف پاشیده شده‌اند را سمباده بکشید. این کار را تا زمانی که سطح صاف شود و خمیر برآمدگی خاصی نداشته باشد ادامه دهید. زیرا رنگ آمیزی آن‌ها را کامل می‌پوشاند و کافی است سطح صاف و یکدست باشد. در این مرحله از نصب پنل سه بعدی شما باید رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس کار رنگ آمیزی را شروع کنید و این مرحله هم به پایان برسانید.

روش نصب دیوار پوش سه بعدی-وبسایت موما

 

مزایا و معایب دیوار پوش سه بعدی

 

مزایا

  • جایگزین مناسب رنگ‌هاست زیرا تنوع بالایی را دارد.
  • حمل و نقل آن آسان است.
  • جایگزین مناسبی برای کاغذ دیواری محسوب می‌شود.
  • باعث مخفی کردن سیم پیچی و عیوب دیوارها می‌شود.
  • به سرعت نصب می‌شوند.
  • قابلیت رنگ آمیزی را دارد.
  • یک عایق صدای خوب و مناسب محسوب می‌شود.
  • دیوار پوش سه بعدی خاصیت ضد آب را دارد.

معایب

  1. دیوار پوش سه بعدی یک دود مضر را تولید می‌کنند که از سنتز مواد شیمیایی تولید شده است.
  2. برای عبور هوا بسیار ضعیف است و همین موضوع شکل ظاهری بعضی از این دیوار پوش‌ها را تغییر می‌دهد.
  3. بر روی سطح‌های ناهموار بسیار نامناسب است.
مزایا و معایب دیوار پوش سه بعدی-وبسایت موما

نتیجه گیری

 

دیوار پوش سه بعدی در امکانی مانند اداره‌ها، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و منازل کاربرد زیادی دارد. این دیوار پوش‌ها دارای تنوع رنگ و سایز و ابعاد مختلفی هستند. برای نصب پنل سه بعدی  از ابزارهای مختلفی کارتر، قیچی، متر، چسب و… استفاده می‌شود که در بالا به آن‌ها اشاره شد. این دیوار پوش‌های سه بعدی دارای مزایا و معایب گوناگونی است که از جمله مهم‌ترین مزایای آن می‌توان ضد آب بودن آن‌ها را نام برد.