در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

از نرم افزار راینو چه می‌دانید؟

تا چه حد از نرم افزارهای مدلسازی اطلاع دارید؟

چه مهارت‌هایی باید داشته باشید تا بتوانید نرم افزار Rhino را به خوبی فرا گیرید؟

برای یافتن پاسخ این سوالات تا انتهای این مقاله آموزش راینو همراه موما باشید.

نرم افزار راینو از مهم‌ترین و قوی‌ترین نرم افزارهای حال حاضر جهت مدلسازی و طراحی سه بعدی است. این نرم افزار برای حجم‌های انحنا دار و پیچیده استفاده می‌شود. نرم افزار Rhino بدون نیاز به سخت افزار کامپیوتری خاصی قابل اجرا است. با استفاده از این نرم افزار کاربردی می‌توان انواع اشیا مثل ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، جواهرات و… را مدلسازی کرد. در ادامه مهارت‌های ضروری که برای کار با این نرم افزار باید به دست بیاوریم، را توضیح خواهیم داد.

 

نرم افزار راینو چیست؟

 

نرم افزار راینو نرم افزاری جهت طراحی و مدل‌سازی صنعتی است. این نرم افزار فضای سه بعدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین با توجه به عملکرد ویژه‌ای که دارد نسبت به نرم افزارهای دیگری چون اتوکد و تری دی مکس دقیق‌تر است. در ادامه، اقدامات و مهارت های لازم برای شروع به کار با نرم افزار راینو را توضیح می دهیم.

نرم افزار راینو چیست-وبسایت موما

 

پاکسازی ذهن هنگام یادگیری نرم‌افزارهای طراحی

 

افراد بسیاری در ابتدای کار خود با نرم افزاری چون اتوکد آشنایی دارند و آن را به خوبی آموزش دیده‌اند. خیلی از این افراد نرم افزار اتوکد را به عنوان نرم افزاری پایه می‌شناسند. در واقع با تعدادی دستور ساده شروع به یادگیری مراحل ساده‌ی این نرم افزار می‌کنند.

در ابتدا باید بدانید که اتوکد یکی از ساده‌ترین نرم افزارها جهت طراحی است. بنابراین زمانی که فرد قصد یادگیری نرم افزارهای دیگری چون نرم افزار Rhino را داشته باشد باید بداند که تمام آموخته‌هایی که برای اتوکد در نظر گرفته است را باید دور بیاندازد و ذهن خود را از آن نرم افزار دور کند.

این کار موجب می‌شود که فرد به خوبی بتواند مراحل پیشرفته‌تری را یاد بگیرد. به‌طور‌کلی کار کردن در صورتی که هنوز ذهنیت ناشی از نرم افزارهای ساده و ابتدایی وجود داشته باشد، فرد را با شرایطی پیچیده رو به رو می‌کند و به او اجازه‌ی حرفه‌ای بودن را نمی‌دهد.

 

فضای کاربری نرم‌افزار

 

فضای کاربری که ویژه‌ی خود آن نرم افزار است، چگونگی کار کردن با آن را مشخص می‌کند. در بعضی از نرم افزارها همچون نرم افزار راینو می‌توان بسیاری از ویژگی‌های فضا را به موارد دلخواه خود اضافه یا کم کنیم تا محیط کاربری را طبق نیاز و سلیقه‌ی خود بچینیم.

اما یکی از نکات مهم درباره‌ی فضای کاربری نرم افزار این است که این نرم افزار را چطور یاد بگیریم. بهترین روش این است که بعد از ثبت نام در کلاس‌های آموزشی این نرم افزار، در جلسه اول بدون اجرای برنامه‌ی خاصی به کلاس بروید و تنها با ابزارها آشنا شوید. این کار موجب می‌شود که به خوبی با محیط کاربری این نرم افزار آشنایی پیدا کنید.

 

جزوه‌نویسی در زمان آموزش

 

جزوه نویسی در بسیاری از موارد باعث یادگیری کامل موضوع می‌شود. یادگیری نرم افزار راینو نیز یکی از این موارد است. البته جزوه نویسی نیز قواعد خاص خود را دارد. چطور نوشتن دستورات و نکته برداری‌ها همه باید طبق اصول خاص خود باشند.

به‌طورکلی تجربه نشان داده است افرادی که به خوبی گوش می‌دهند و سپس تنها قواعد را یادداشت می‌کنند و این کار را به طور خلاصه انجام می‌دهند یادگیری بیشتر و سریع‌تری خواهند داشت. در مقابل افرادی نیز هستند که دستورات را با تمام جزئیات یادداشت می‌کنند، طرح‌ها را نقاشی می‌کنند، حتی عددها را برای خود می‌نویسند.

 این گونه افرادی درک درستی از جزوه نویسی ندارند در نتیجه در یادگیری نرم افزار Rhino نیز نمی‌توانند خیلی موفق باشند. علت این کار این است که آنان کل حواسشان را به جای گوش دادن به درس، وقف جزوه نویسی خواهند کرد.

جزوه‌نویسی در زمان آموزش راینو-وبسایت موما

حضور مداوم در کلاس‌های یادگیری نرم افزار راینو

 

حضور دائم در کلاس‌های آموزش نرم افزار راینو و صرف وقت در این زمینه می‌تواند در یادگیری شما کمک به سزایی داشته باشد. شاید در طول روز برنامه‌های مختلفی برای خود داشته باشید و در عین حال، کلاس رفتن هم وقت زیادی را از شما بگیرد که نتوانید به برنامه‌های خود برسید. برای جلوگیری از پیش آمدن چنین اتفاقی باید برنامه ریزی داشته باشید.

برنامه ریزی به شما کمک می‌کند که در طول روز بدون از دست دادن وقت، به تمام امور ضروریتان رسیدگی کنید. دقت داشته باشید  که شرکت در کلاس‌های یادگیری نرم افزار Rhino اگر به صورت مستمر نباشد نمی‌تواند نتیجه بخش باشد. در واقع یکی از رازهای موفقیت در طراحی و مدلسازی یادگیری کامل نرم افزار است، که این کار جز با حضور در کلاس‌ها میسر نخواهد شد.

تمرین

 

حضور در کلاس‌های یادگیری نرم افزار راینو اگر بدون تمرین باشد، نمی‌تواند برای شما فایده‌ای داشته باشد. اگر قصد جدی درباره‌ی مدلسازی و طراحی داشته باشید، باید بدانید که بسیاری از پروژه‌های دانشگاهی که وقت زیادی را نیز از شما می‌گیرند، از درجه اهمیت کمتری در مقابل تمرین با نرم افزار برخوردار هستند.

موضوع ذکر شده بالا بدان معنا نیست که شما باید برای یادگیری نرم افزارهای مختلف قید پروژه‌های دانشگاهی را بزنید. بلکه معنای آن این است که باید در کنار آن‌ها، تمرینات زیادی را نیز در خصوص نرم افزارهایی چون راینو نیز انجام دهید.

بسیاری از افراد تمرین نکردن را با سخت بودن مطالب توجیه می‌کنند. اما این گونه افراد باید بدانند که تا به درون نرم افزار راینو نفوذ نکنید و تمرین نکنید، نمی‌توانید آن را به خوبی فرا بگیرید.

تمرین هنگام کار با نرم افزار راینو-وبسایت موما

استفاده از تکنولوژی

 

افراد بسیاری هستند که قصد یادگیری نرم افزار Rhino را دارند اما وقت شرکت کردن در کلاس‌های آموزشی آن را ندارند. اینترنت و فضای مجازی این مشکل را برای آنان حل کرده است. در واقع بسترهایی چون یوتیوب، آپارات، اینستاگرام، پینترست و تلگرام منبعی جذاب برای آموزش‌ نرم افزار راینو هستند. این منابع و آموزش‌ها هم به صورت رایگان و هم پولی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند.

جمع بندی

 

طراحی با نرم افزار راینو موجب سرعت و دقت بیشتر در مدلسازی می‌شود. این سرعت و دقت نسبت به سایر نرم افزارهای مدلسازی بیشتر است. جالب است بدانید فضای کاربری نرم افزار Rhino بسیار کارآمد بوده و این فضا برخلاف بسیاری از نرم افزارهای مشابه اصلا کسل کننده نیست. مدلسازی در راینو به صورت دو بعدی و سه بعدی قابل اجرا است. همچنین از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار استفاده از سیستم نربز است.