در این مقاله بخوانید

 

انتخاب رنگ مبلمان

 

– انتخاب رنگ مبلمان چه اصولی دارد؟
– برای یک محیط رسمی مبل چه رنگی بگیریم؟
– چه رنگ مبلمانی انتخاب کنیم که با فضا هماهنگ باشد؟
از آنجایی که رنگ مبل خانه شما عنصر مهمی در اتاق نشیمن است، پالت های رنگ گسترده ای برای آن وجود دارد. انتخاب رنگ مبل می تواند تفاوت زیادی در ادراک بصری و وزن بصری ایجاد کند. امروزه مردم رنگ های خنثی مانند قهوه ای و خاکستری را انتخاب می کنند.
با شنیدن کلمه رنگ شناسی در معماری داخلی شاید اولین چیزی که در ذهن شما پدیدار شود، رنگ دیوار ها باشد! اما آیا فقط انتخاب رنگ دیوار ها کافی است؟ جواب منفی است، دیزاینر هایی که می خواهند طراحی داخلی یک فضا را انجام دهند باید در انتخاب رنگ مبلمان هم دخیل باشند. موارد زیاد دیگری از لوازم خانه هم باید مورد توجه قرار بگیرند و با دانش کافی مدل و رنگ مناسب برایشان انتخاب شود. قصد داریم در این آموزش رنگ شناسی معماری، به انتخاب اصولی رنگ مبلمان بپردازیم. تیم موما مطالب مفیدی را در این زمینه برای شما جمع آوری کرده است که به راحتی یافت نمی شود، پس این مقاله را از دست ندهید.
 

 

توجه به دیزاین داخلی

 
اگر خانه شما از قبل چیدمان شده است و می خواهید فقط برخی عناصر را بازسازی کنید، توجه به دکوراسیون ضروری است. اگر چه مبل عنصر مهمی در اتاق است، اما انتخاب رنگ مبلمان باید به نوعی مکمل سایر عناصر اتاق نشیمن باشد.
حتی اگر می خواهید یک اتاق نشیمن جدید را از ابتدا راه اندازی کنید، توجه به عناصر موجود در فضا را باید داشته باشید تا به یک رنگ مناسب برسید.
توجه به دیزاین داخلی-muma.ir

 

توجه به متریال ها

 
متریال ها بخش مهمی از انتخاب رنگ مبلمان هستند. این کار نه تنها به ظاهر کلی مبل کمک می کند، بلکه به شما امکان می دهد رنگ آن را نیز انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک مبل چرمی در اتاق نشیمن خود داشته باشید، به دنبال گزینه های رنگی باشید که مطابق با بافت دکوراسیون شما مانند چرم به نظر می رسد.

 

انتخاب تناژ مناسب

 

هنگام انتخاب رنگ مبلمان، اولین قدم برای تنظیم کردن فضا، آگاه بودن از تُن رنگ است. اغلب اوقات این انتخاب به دلیل ترجیحات شخصی و در موارد دیگر به دلیل خرید وسایل اولیه (مانند رنگ دیوار ها، کف ها و فرش) انجام می شود. تناژ های تیره و روشن هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. برای مثال مبلمانی که رنگ تیره ای دارند، ممکن است این حس را بدهند که فضای بیشتری را اشغال می کنند. از طرفی رنگ سفید مشکلاتی مانند کثیف شدن و موراد مشابه را دارد. انتخاب تناژ مبتنی بر زمینه دیزاین شما و موضع شخصی شما می باشد.
توجه به متریال-muma

 

توجه به نور روز

 

انتخاب رنگ مبلمان با توجه به میزان نور روزی که فضا دارد تعیین می شود. این به این دلیل است که قرار گرفتن در معرض نور روز منجر به سایش مبل به شکل محو می شود. برای جلوگیری از این کار، باید رنگ مبل را کمی تیره تر از آنچه که فکر می کنید انتخاب کنید. به این ترتیب محو شدن تدریجی روکش، روی جذابیت مبل شما در یک دوره زمانی تاثیر نمی گذارد.

 

توجه به نوع استفاده

 

مبل شما در چه محیطی استفاده می شود؟ برای محیط رسمی یا غیر رسمی؟ به طور مرتب از آن استفاده می شود یا گاهی اوقات؟ برخی از سوالاتی هستند که هنگام جستجوی رنگ مناسب برای مبل باید در مورد آنها فکر کنید. محیط و عادت استفاده در انتخاب رنگ مبلمان تاثیر دارد. این موضوع می تواند بسته به اعضای خانه، بچه ها یا حیوانات خانگی متفاوت باشد.

 

توجه به سبک طراحی داخلی

 

انتخاب رنگ مبلمان و سبک آن رابطه ای مستقیم با سبک طراحی داخلی شما دارد. در مطالب گذشته در مورد پالت های رنگی مخصوص هر سبک صحبت کردیم، به عنوان مثال شما نمی توانید در سبک کلاسیک مبل هایی با رنگ زرد بگذارید و باید از پالت رنگی همان سبک ایده بگیرید. انتخاب نادرست رنگ ها باعث بهم ریختن فضا از لحاظ تناژ رنگی می شود.

 

توجه به سبک مبلمان

 

گاهی اوقات رنگ مبل با سبکی که به آن تعلق دارد تعیین می شود. اگر شما از جمله افرادی هستید که به دنبال مبل مدرنیستی یا مبل های مربوط به سبک خاصی هستید، باید پالت رنگی آن سبک را بررسی کنید. همه ی سبکه ها با هم متفاوت اند و نکات خاصی را دارند که باید به آن ها توجه کنید.
توجه به سبک طراحی داخلی-muma.ir

 

بازی با کنتراست

 

اگر می خواهید اتاقی درام داشته باشید یا عاشق رنگی عجیب و غریب هستید، نگران نباشید، اینجا جایی است که با تضاد کار می کنید. یک اتاق ممکن است از یک رنگ یکنواخت یا یک پالت خاکی طراحی شود، در این فضا تضاد ظاهری هرگز ایده بدی نیست. انتخاب رنگ مبلمان به صورت متضاد، به عنوان عنصر کانونی در اتاق عمل می کند. هرگز از کار هایی با کنتراست نترسید. البته این نکته را یادتان باشد که میزان کنتراست را در حد متوسط بگیرید.

 

انتخاب چندین رنگ

 

انتخاب رنگ مبلمان از نوع ترکیب چندین رنگ برای افرادی که ترکیبی از رنگ ها، بافت ها و الگو ها را دوست دارند اصلا گزینه بدی نیست. در صورتی که دکور خنثی داشته باشید، می توانید برای مبلمان از پالت رنگارنگ استفاده کنید. بسته به انتخاب شخصی کاربران، می تواند ترکیبی از سایه های پاستلی ملایم یا رنگ های روشن باشد. ترکیبی از رنگ ها، بافت ها و الگو های مکمل می تواند به ایجاد شور و نشاط در اتاق نشیمن کمک کند.
در آخر باید بگوییم که این موراد، برخی از اصول رنگ شناسی طراحی داخلی بودند. اگر در انتخاب درست رنگ مبل ها نمی توانید تصمیم درستی را بگیرید، رنگ های خنثی را انتخاب کنید. برخی افراد به طور طبیعی جذب رنگ های خنثی می شوند اما رنگ های روشن اینگونه نیست. پالت رنگ خنثی میزبان مجموعه از رنگ های خنثی است که این ویژگی باعث شده است آنها با تمام سبک ها و رنگ ها کار کنند.
مبلمان رنگی-muma.ir