در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

رنگ کفپوش چه تاثیر بر فضای داخلی دارد؟

اگر بخواهید به منزل جدیدی نقل مکان کنید و از طرح و رنگ کفپوش خود رضایت نداشته باشید چه خواهید کرد؟

چه رنگی را جایگزین آن خواهید کرد؟

از اصول انتخاب رنگ برای کفپوش نشیمن چه می‌دانید؟

اگر شما هم جزء این افراد بودید که این سوالات ذهن شما را به خود مشغول کرده است تا انتهای این مقاله آموزش رنگ شناسی در معماری با موما همراه باشید تا فوت کوزه گری را به شما یاد بدهم.

کف یک ساختمان نیز همانند سقف آن، یک ششم مساحت کل ساختمان را در برمی‌گیرد. به همین دلیل کاوری که برای کف در نظر می‌گیرید تاثیر مستقیمی بر دکور فضای شما خواهد داشت.

کفپوش‌ها باعث می‌شوند فضای داخلی ساختمان مورد نظر شما صمیمی، سرد، راحت، سنتی و یا لوکس به نظر برسد. به همین منظور باید برای انتخاب مناسب رنگ کفپوش‌ از مهارت خاصی برخوردار باشید. انتخاب رنگ مناسب برای کفپوش‌ نقش مستقیمی در انتخاب رنگ سایر وسایل منزل از جمله پرده‌ها، در، دیوارپوش‌ها، مبل و… نیز دارد.

 

کفپوش چیست؟

 

کفپوش‌ها همانطور که از اسمشان مشخص است پوششی تزئینی برای کف هستند که معمولا به شکل پیش ساخته به فروش می‌رسند و نصب می‌شوند. کفپوش‌ها دارای انواع گوناگونی هستند. در واقع کفپوش‌ها لایه‌هایی هستند که برای کاور کف به منظور رعایت بهداشت و یا تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

عوامل مهم در انتخاب رنگ مناسب برای کفپوش نشیمن

 
  • ابعاد و مساحت فضا

فضایی که قرار است برای آن کفپوش استفاده نمایید، چه مساحت زیاد و چه مساحت کمی داشته باشد، انتخاب رنگ کفپوش تاثیر بسزایی در القای وسعت فضا خواهد داشت. در واقع چه بسیار کفپوش‌هایی که موجب بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا خواهند شد. بر عکس این موضوع نیز وجود دارد.

به‌طور کلی اگر فضای نشیمن شما دارای مساحتی بزرگ است، رنگ مناسب برای این فضا رنگ‌های با تناژ گرم و تیره است. بنابراین در این فضاها بهتر است از چوب گردو یا ونگه استفاده شود. این رنگ‌ها موجب می‌شوند که با توجه به شرایط فضا، نشیمن شما راحت و جمع و جورتر به نظر برسد.

حال اگر دارای فضای نشیمن کوچکی هستید، بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده شود. این رنگ‌های روشن می‌توانند رنگ‌های بژ، سفید و یا رنگ چوب بلوط روشن باشند. پس می‌توان گفت انتخاب رنگ مناسب برای کفپوش‌ اثر مهمی در کوچک یا بزرگ به نظر رسیدن فضای منزل خواهد داشت.

  • تاثیر رنگ‌ها

عناصر مختلف دکوراسیون داخلی مانند رنگ و طرح دیوارپوش‌ها، کفپوش‌ها و… تاثیر زیادی در زیبایی فضا خواهد داشت. رنگ‌های روشن باعث شاد و پرانرژی دیده شدن فضا خواهد شد.

به‌طور مثال رنگ زرد در روانشناسی باعث خوشایندی خاطر می‌شود. این درحالی است که رنگ‌های بژ و یا سفید حس تمیزی و وسعت فضا به شما القا می‌کنند. رنگ‌های خاکستری و طوسی باعث می‌شوند کفپوش نشیمن، سرد به نظر برسد. رنگ‌ قهوه‌ای نیز حس طبیعت و سنتی بودن فضا را به نمایش می‌گذارد و در نهایت انتخاب رنگ مشکی نیز باعث لوکس و مدرن شدن فضا می‌شود.

  • تاثیر نور و روشنایی

همانطور که می‌دانید میزان روشنایی نور در طول روز متغیر است. بنابراین رنگ کفپوش در شب‌ها زمانی که نور خورشید وجود ندارد و در عوض نورهای مصنوعی بر آن‌ها می‌تابد با زمانی که در طول روز نور خورشید به طور مستقیم بر کفپوش‌ نشیمن می‌تابد، بسیار متفاوت است.

به همین منظور در انتخاب رنگ مناسب باید به این موضوع نیز توجه خاصی داشت. بنابراین لازم است کفپوش‌ها را در ساعات مختلف روز و در میزان روشنایی‌های مختلف امتحان نمایید. البته بسته به نوع فضایی که برای آن قرار است کفپوش انتخاب نمایید، این انتخاب متفاوت است.

به‌طور مثال اتاق خواب و یا اتاق کودک که در طول روز در ساعات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند با فضای نشیمنی که تقریبا در کل روز کاربرد دارد، نورپردازی‌های گوناگونی دارند و هر کدام در انتخاب رنگ موثر هستند.

عوامل انتخاب رنگ کفپوش برای نشیمن-وبسایت موما

 

تاثیر انتخاب رنگ در پاکیزگی کفپوش‌ها

 

اگر عادت به تمیزکاری روزانه‌ کفپوش‌ نشیمن و فضای منزل دارید و مشکلی با نظافت و گردگیری آن‌ها ندارید و در عین حال فضای کلاسیک و یا تیره منزل را بیشتر می‌پسندید، کفپوش‌های تیره مانند رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای انتخاب مناسبی برای رنگ کفپوش شما می‌توانند باشند.

زیرا که رنگ‌های تیره خیلی زود گرد و غبار به خود می‌گیرند و از طرفی خیلی بیشتر جای پا یا کثیفی را نشان می‌دهند. بنابراین اگر رنگ کفپوش‌ نشیمن شما تیره است، بهتر است در طول هفته چندین بار آن‌ها را تمیز کنید.

کفپوش‌های تیره رنگ مانند مشکی را می‌توانید به راحتی با دیوارپوش‌های روشن و طوسی ترکیب نمایید. خواهید دید که این ترکیب زیبا چقدر دلنشین خواهد بود. کفپوش‌ نشیمن تیره انواع گوناگونی دارند از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به انواع کفپوش‌های چوبی، کفپوش پارکت، کفپوش لمینت، کفپوش وینیل و… اشاره کرد.

کفپوش‌های جدیدتری که جایگزین کفپوش‌های چوبی شده‌اند، از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند. در ضمن نظافت و پاک کردن این گونه کفپوش‌ها نیز به نسبت کفپوش‌های چوبی ساده‌تر است. پس اگر مایل به خریداری کفپوش تیره هستید و در نوع آن شک دارید با توجه به بودجه و قدرت پاک کنندگی کفپوش‌ها می‌توانید هر یک از انواع آن را خریداری نمایید.

تاثیر انتخاب رنگ در پاکیزگی کفپوش‌ها-وبسایت موما

 

انتخاب رنگ کفپوش با توجه به دکوراسیون اتاق

 

اگر تازه به منزلی نقل مکان کرده‌اید و پذیرایی یا فضاهای دیگر منزل شما خالی از هر گونه دکوراسیونی است، بهتر است در این شرایط رنگ کفپوش را انتخاب نکنید. زیرا باید در انتخاب رنگ کفپوش دقت نمایید که آیا با دکوری که برای منزل خود در نظر گرفته‌اید، هماهنگی دارد یا خیر.

اگر بخواهید که دکور منزل شما بیشتر به چشم بخورد و اصطلاحاً برجسته باشد بهتر است که از رنگ‌های روشن برای کفپوش نشیمن خود استفاده نمایید. اگر دکوراسیون داخلی منزل شما به صورت سلطنتی و کلاسیک هستند رنگ قرمز کفپوش برای این فضا بسیار مناسب است. اما اگر بخواهید که فضایی راحت و خودمانی در منزلتان ایجاد کنید انتخاب رنگ قهوه‌ای می‌تواند گزینه‌ مناسب‌تری باشد.

انتخاب رنگ کفپوش با توجه به دکوراسیون اتاق-وبسایت موما

جمع بندی

 

از آنجایی که کفپوش‌ها به صورت آماده به فروش می‌رسند، شما می‌توانید در هنگام خرید هر یک از آن‌ها از فروشنده بخواهید که سه نمونه از کفپوش‌ها را به شما بدهد تا به منزل بیاورید. این نمونه‌ها را ابتدا در فضاهای مختلف منزل امتحان کنید و سپس هر یک از آن‌ها را در نورهای مختلف روز قرار دهید.

ترکیب هر یک از کفپوش‌ها را با رنگ‌های عناصر داخلی و وسایل دکوری منزل در نظر بگیرید. این کار را چندین بار انجام دهید و سپس با در نظر گرفتن همه‌ی جوانب رنگ کفپوش مورد نظر خود را انتخاب نمایید.