در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

 سربندی سازه ها و ساختمان ها با استفاده از متریال های مختلفی انجام می‌شود برای مثال چوب، فولاد، آهن و… از محبوب ترین متریال‌هایی هستند که در سر بندی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند همچنین نوعی فلز که از آهن گالوانیزه تهیه می‌شود و ال اس اف نام دارد یکی از بهترین پوشش ها برای سقف است که با استفاده از آن و جوشکاری قطعات سربندی ساختمان را انجام می‌دهند و کاربرد زیادی دارد.

تا انتهای این مقاله آموزش جوشکاری همراه موما باشید تا نکات مهمی را در مورد سربندی سازه بخوانید.

 

جوشکاری و سر بندی ساختمان های فولادی

 

همانطورکه گفتیم از فلزات فولادی به خاطر مقاومت بسیار بالا و دلایل متعدد دیگر در ساخت سازه ها و ساختمان ها استفاده می‌شود. به طور دقیق جوشکاری پیوستگی مولکولی بین دو یا چند قطعه فلز است که حداقل یکی از آنها به صورت موضعی تحت تاثیر گرما و حرارت به شکل مذاب یا خمیری در آمده باشد این عمل ممکن است با استفاده از فشار یا بدون فشار انجام بگیرد. معمولا عملیات های جوشکاری از نظر شیمیایی عملیات های گرما ده هستند یعنی دراین عملیات گرما به قطعات داده می‌شود مانند جوش ذوبی. در جوشکاری به صورت جوش ذوبی دو قسمت کاملا متفاوت به چشم می‌خورد که یکی منطقه ذوب شده و دیگری فلز مبنا.

جوشکاری و سر بندی ساختمان های فولادی-وبسایت موما

 

سربندی ساختمان با استفاده از فلز گالوانیزه

 

فلزات گالوانیزه فلزاتی هستند ازجنس فولاد یا آهن که در مواد مذاب روی غوطه ور می‌شوند و در برابر اکسید شدن و صدماتی ازاین قبیل مقاوم می‌شوند استفاده از این فلزات برای سربندی کردن ساختمان ها انتخاب مناسبی میباشد و به خاطر نوع روکشی که دارند دیگر نیاز به رنگ آمیزی دوباره ندارند و می‌توان به همان صورت از آنها استفاده کرد. چند تا از ویژگی های این نوع فلز طول عمر بالا بدون نیاز به نگهداری، نیاز نداشتن به رنگ آمیزی، مناسب برای پوشش سقف، کاهش پرتی، کیفیت مناسب اتصالات، کمترین نیاز به تعمیر عمر مفید، نصب راحت تر با استفاده از جوش و جوشکاری یا اتصالات پیچ و مهره ای.

 

جوشکاری با استفاده از انرژی برق

 

در اکثر مواقع و در کارهای ساخت و ساز سازه ها و ساختمان ها و کارهایی مانند درست کردن سقف کاذب و سربندی ساختمان از جوشکاری به روش قوس الکتریکی استفاده می‌شود. در این روش جوشکاری از دستگاه جوش که منبع جریان است و جریان بالایی را برای ذوب کردن به قطعه کار یا الکترود می‌دهد، سیم و الکترودهای مختلف روکش دار با جنس های مفتول متفاوت استفاده می‌شود. به طور خلاصه عملیات جوش کاری قوس به این شکل است که دستگاه جوش جریان بالایی به الکترود می‌دهد، این جریان باعث تولید گرما و حرارت می‌شود و این حرارت الکترود را ذوب می‌کند و فلزات مورد نظر را به هم متصل می‌کند.

جوشکاری و سربندی با استفاده از انرژی برق-وبسایت موما

 

جوش درز ها و نکات فنی در مورد جوشکاری

 

هرچه مصالح نیروی انسانی بیشتر باشد سرعت کار هم بیشتر می‌شود در این قسمت عواملی که باعث سرعت بخشیدن به عملیات جوشکاری می‌شوند مطرح می‌شود .

  • جوش پذیری فلز مبنا: این عامل به جنس فلز بستگی دارد همچنین اگر از روش جوشکاری قوس به همراه الکترود روکش دار استفاده شود نوع الکترود هم می‌تواند در جوش پذیری فلز تاثیر بگذارد برای مثال مفتولی که در الکترود مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی از پارامتر های تاثیر گذار است.
  • چفت کردن درزها: هنگام جوشکاری فلزات نباید فاصله ای بین دو فلز باشد حتما باید از چفت شدن دو فلز به همدیگر مطمئن شد و بعد شروع به جوشکاری کرد در غیر این صورت ممکن است جوش قطعات کیفیت خوبی نداشته باشند و شکل خوبی به خود نگیرند.
  • آماده سازی قطعات برای جوشکاری: در جوشکاری قوس و انواع دیگر جوشکاری قبل از شروع کردن جوشکاری، قطعات را آماده می‌کنند برای مثال آنها را چفت می‌کنند یا به آنها حرارت می‌دهند و…
  • اجرای صحیح عملیات جوشکاری: سپردن این کار به افراد باتجربه و ماهر می‌تواند خیال مشتری را از بابت درست انجام گرفتن نحوه جوشکاری راحت کند اما در کل در جوشکاری باید نکات ایمنی و فنی رعایت شود تا کار نهایی کیفیت خوبی داشته باشد.

اتصال لب به لب و T  شکل در جوشکاری

 

از این نوع اتصال بسیار زیاد در ساخت سازه ها استفاده می‌شود. عواملی که در نفوذ جوش در جوشکاری لب به لب تاثیر می‌گذارد میزان فاصله الکترود از فلزات و سرعت حرکت آن است معمولا اتصالات لب به لب یک سطح صاف را تشکیل می‌دهند که زاویه ای 180 درجه ای دارد البته اتصالات لب به لب به شکل های دیگری هم وجود دارد. در جوشکاری تی شکل زاویه قائم یا چهل و پنج درجه به وجود می آید که به آن جوش گوشه می‌گوییم در جوشکاری لب به لب ما درزها را جوشکاری میکنیم که به آن جوش درز می‌گویند.

اتصال و سربندی لب به لب و T  شکل در جوشکاری-وبسایت موما

سقف عرشه فولادی و نقش گل میخ ها در سقف عرشه فولادی

 

سقف‌های عرشه فولادی می‌توانند جایگزین بسیار خوبی برای سقف های تیرچه بلوکی باشند در هر دونوع این سقف‌ها جوش‌ها و جوشکاری به کار می‌رود و این جوشکاری به روش قوس الکتریکی انجام می‌شود. اجزای سقف عرشه فولادی شامل گل میخ، ورقه های گالوانیزه، بتن و فلاشینگ است که از نظر وزنی بسیار سبک و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. کار برد گل میخ‌های در قسمت هایی است که عرشه فولادی بر روی تیرهای سازه قرار می‌گیرد نصب گل میخ‌ها با روش  جوشکاری قوس الکتریکی انجام می‌گیرد.

سربندی سقف عرشه فولادی و نقش گل میخ ها در سقف عرشه فولادی-وبسایت موما

شرایط محیطی در هنگام جوشکاری

 

در مواقعی که دمای محیط بین صفر تا منفی چهار درجه سانتی گراد است از جوشکاری خود داری کنید در صورت الزامی بودن عملیات جوشکاری فلز مورد نظر را با گرم کردن و حرارت دادن برای جوشکاری آماده سازی کنید همچنین در شرایطی که مه غلیظ مانع دید می‌شود، هنگام بارش باران یا وقتی که وزش باد بسیار شدید است نباید جوشکاری انجام شود. این شرایط مانع انجام دادن جوشکاری به روش درست و صحیح می‌شود همچنین برای فرد جوشکار کار کردن در چنین شرایطی خطرناک و سخت است. جوشکاری باید به طوری انجام بگیرد که جوش کامل بی عیب و دارای مشخصات فنی مورد نیاز باشد. نوار جوش به اشکال و ابعاد مورد نیاز تامین شود و تغییر شکل‌ها پسماند ها و تنش‌های حاصل از جوشکاری به حداقل برسد.

نتیجه

 

در جوشکاری و سربندی ساختمان از متریال های مختلف استفاده می‌شود که بهترین متریال‌ها فلزی هستند و بهترین نوع فلز فلز گالوانیزه است که روکشی از جنس روی دارد. سربندی ساختمان ها با استفاده از عملیات جوشکاری انجام می‌شود و در سقف های شیب دار اهمیت زیادی دارد.