در این مقاله بخوانید

 

کاشی شیشه ای

 

– کاشی شیشه ای چیست؟
– این کاشی چه انواعی دارد؟
– نحوه نصب کاشی شیشه ای چگونه است؟
امروز با یک آموزش تخصصی کاشی کاری در خدمت شما هستیم. کاشی های شیشه ای متریال های عجیب و زیبایی هستند که می توانند یک سطح صاف زا به یک اثر هنری تبدیل کنند. اگر حس می کنید حمام یا آشپزخانه بی روحی دارید برای ارتقاء دکوراسیون خود به کاشی های زیبا نیاز دارید. کاشی ها انواع بسیار گسترده ای از جمله طرح های ساده مینیمالیستی و یا طرح ها پیچیده را دارد که با توجه به نیاز و سلیقه خود می تواند از فروشگاه ها تهیه کنید.
علاوه بر تنوع در انتخاب طرح کاشی، در جنس آن هم مدل های زیادی در بازار وجود دارد. بعضی از جنس های پر کاربرد کاشی ها عبارت اند از: سرامیکی، چینی، تخته سنگی و شیشه ای که از متدوال ترین کاشی ها هستند. در این مقاله قصد داریم نکات بسیار مهمی را در مورد کاشی های شیشه ای بگوییم تا در هنگام خرید کمکتان کند. پس همراه موما باشید…
در ابتدا و قبل از توضیح هر نکته دیگری می خواهیم به چند تا از مزیت های مهم کاشی شیشه ای بپردازیم:
 
  • جذابیت بصری بالا:

این نوع کاشی جذابیت و درخشندگی بالایی را دارد که باعث ایجاد فضایی روشن و زیبا می شود. اگر این نوع کاشی را در آشپزخانه و بین کابینت ها استفاده کنیدُ می توانید با یک نورپردازی زیبا بر روی آنها اثر چشمگیر و خیره کننده ای ایجاد کنید.

  • تنوع طرح بالا:

می توان گفت همه فروشگاه های مخصوص صنعت ساختمانی، فروش کاشی را نیز دارند. امروزه کاشی های شیشه ای هم در همه ی بازار موجود می باشد که طرح و نقش های متفاوتی را دارد تا بتوانید با هر سلیقه ای از این این کاشی لذت ببرید. حتی برخی از این نوع کاشی ظاهر فلزی دارند و بعضی دیگر شبیه به آینه هستند.

  • کاربردی بودن:

کاشی های شیشه ها را نه تنها در آشپزخانه بلکه در محیط های گوناگون دیگری هم می توانید استفاده کنید و به منظور کاربردی بودن این متریال است. مکان های مثل دیوار سرویس بهداشتی، حمام و یا حتی جزیره های آشپزخانه با این کاشی به راحتی دیزاین می شوند و جلوه زیبایی را به  خود می گیرند.

  • عمر بالا:

هر متریال و جنس بالاخره یک روزی خراب می شود و عمرش به پایان می رسد. اما همیشه در انتخاب یک متریال مناسب باید موردی را انتخاب کنید که مقاومت و عمر طولانی داشته باشد. کاشی های شیشه ای به دلیل سطح صاف و غیر متخلخلی که دارند، دارای عمر زیادی می باشند.

این کاشی ها لک نمی شوند و هر آثار کثیفی یا چربی را به راحتی فقط با استفاده از یک دستمال مرطوب را می توان از روی سطح آن ها پاک کرد. همچنین آن ها در برابر مواد شیمیایی مقاومت بسیار خوبی را دارند و با دوام هستند.

  • سازگاری با محیط زیست:

با پیشرفت بشر و صنعت ساختمان، محیط زیست به علت تخریب بیش از حد یکی از مسائل حاپز اهمیت در ساختمان سازی است که باید توجه ویژه ای به آن شود. کاشی های شیشه ای تا قدری به این مسئله با تولید کاشی های شیشه ای بازیافتی احترام گذاشته است.

 

کاشی شیشه ای-استودیو طرح و ساخت موما

 

انواع کاشی شیشه ای

 
در این قسمت از مقاله به معرفی انواع این کاشی ها می پردازیم که شامل رایج ترین مدل های این کاشی می شود. انتخاب نوع کاشی بسته به نوع و سبک طراحی داخلی شما می باشد، همچنین بودجه خرید خود را هم باید بررسی کنید، چون بعضی از این نوع کاشی ها مثل طرح ون گوگ قیمت بالایی را دارند.
 
  • کاشی شیشه ای بازیافتی:

همانطور که از نامش پیداست، این نوع کاشی از شیشه های بازیافتی ساخته شده است. کاشی ها شیشه ای بازیافتی به دلیل سازگاری با محیط زیست محبوب هستند. به جای دور ریختن شیشه آن ها را به کارخانه می برند و با قالب های زیبایی تبدیل به کاشی می کنند.

 

کاشی شیشه ای بازیافتی-استودیو طرح و ساخت موما

 

  • کاشی شیشه ای رنگی:

شیشه های رنگی یادآور آثار هنر در خانه های قدیمی است. شما می توانید با استفاده از کاشی های شیشه ای رنگی ظاهری هنری را در خانه خود ایجاد کنید. فرآیند رنگ آمیزی این نوع کاشی در طی مراحل ساخت شیشه انجام می شود. بسته به طرح شیشه، می توانید طرح های مختلفی را داشته باشید. بیشتر این کاشی ها از لکه های رنگی زیادی تشکیل شده اند که ظاهر زیبا و عجیب را به آنها می دهد. این نوع کاشی به خاطر ظاهر زیبایی که دارد می تواند به تنهایی یک دیوار اتاق را به طور کامل پوشش دهد و یک نقطه کانونی ایجاد کند.

 

کاشی شیشه ای رنگی-استودیو طرح و ساخت موما

 

  • کاشی شیشه ای ریخته شده:

این نوع کاشی روکش شده معمولا از شیشه های بازیافتی ساخته می شوند، و خطر آسیب دیدن با لبه های تیز هنگام نصب وجود دارد. اما کاشی های ریخته شده لبه های نرمی دارد که نصب و اجرای این کاشی را ایمن تر می کند.

 

کاشی شیشه ای ریخته شده-استودیو طرح و ساخت موما

 

  • کاشی شیشه ای شفاف:

بیشترین کاربرد این نوع کاشی در حمام است و معمولا برای قسمت دوش استفاده می شود. حتی از تایل های مختلف این کاشی می توان برای ایجاد پارتیشن نیز استفاده کرد.

 

کاشی شیشه ای شفاف-استودیو طرح و ساخت موما

 

  • کاشی شیشه ای ون گوگ:

منحصر به فردترین و زیبا ترین نوع کاشی است که تقریبا شبیه به نوع رنگی می باشد. این نوع کاشی با با رنگدانه های فلزی رنگ آمیزی شده است که به سبک خاصی در سطح شیشه نمایان می شود. زیبایی این کاشی زمانی که با نور ترکیب شود خود را کاملا نشان می دهد.

 

کاشی شیشه ای ون گوگ-استودیو طرح و ساخت موما

 

محل نصب کاشی های شیشه ای

 
همانطور که گفتیم کاشی های شیشه ای کاربرد های زیادی برای استفاده در خانه دارند. اولین جایی که برای استفاده از آن ها شاید به ذهنتان بیاید، بین کابینت ها آسپزخانه است، اما تنها کاربرد آن ها، برای این قسمت نیست. یک از فضا های مهمی که می توانید از این کاشی ها استفاده کنید حمام شما است. کاشی های شیشه ای غیر متخلخل در برابر نفوذ آب مقاوم هستند، یعنی در برابر رطوبت آسیبی نمی بینند.
تنها جایی که برای استفاده از این کاشی توصیه نمی شود، کفسازی است. به دلیل لغزنده بودن این نوع کاشی، ایمنی کافی را برای استفاده در کف را ندارند. اگر در مکانی لازم بود از این کاشی ها برای کف استفاده کنید، نباید آن فضا دارای رطوبت و خیسی باشد، همچنین نوعی از این کاشی را انتخاب کنید که دارای بافت باشود و باعث اصطکاک شود. برای دیوار ها و فضای پشت وان حمام جایی که نقطه کانونی جالبی است می توانید این کاشی ها را به کار ببرید. در ادامه چند نقطه کاربردی برای استفاده از این کاشی ها را  نام برده ایم:
 
  • اطراف شومینه:

این کاشی های به قدری محکم هستند که بتوانید از آن ها برای اطراف شومینه استفاده کنید و همچنین متریال آن باعث ایجاد سهولت در تمیز کاری می شود. بهترین طرحی که می توانید برای اطراف شومینه انتخاب کنید، سبک های ظریف است که بدون جلب توجه طرح شومینه را تکمیل می کند. رنگ هایی مانند خاکستری، سفید و کرم برای به کار بردن در این فضا عالی هستند.

 

نصب کاشی شیشه ای اطراف شومینه-استودیو طرح و ساخت موما

 

  • دیوار تاکیدی:

به جای محدود کردن این کاشی ها به قسمت های مختلف آشپزخانه، راه های زیادی برای دیزاین دیوار با این متریال است. چگونگی استفاده و طراحی آن ها بسته به خلاقیت شما است، می خواهید یک قسمت خاص را پوشش دهید یا کل یک دیوار کاشی کنید.

 

نصب کاشی شیشه ای روی دیوار-استودیو طرح و ساخت موما

 

  • حیاط خلوت:

بله، این کاشی را در فضای باز هم می توانید استفاده کنید. به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل عناصر طبیعی دارد، به مراتب بهتر از کاشی های چینی و سرامیکی عمل می کند.

  • کادر بندی:

اگر عاشق آینه های دکوراتیو دیواری هستید این متریال برای قاب بندی کار شما عالی است. این کاشی ها را به عنوان قاب با شکل های متفاوتی در دور آینه خود می توانید ایجاد کنید.

 

نصب کاشی شیشه ای برای کاربندی-استودیو طرح و ساخت موما

 

  • کفپوش:

کاشی شیشه ای از لحاظ قیمتی بسیار گران است و هنگام نصب باید از یک متخصص کمک بگیرید. اگر این کاشی ها به درستی در کف اجرا شود اثر بسیار زیبایی را خواهد داشت. اما همانطور که در بالا توضیح دادیم مراقب باشید که در مناطق مرطوب از این متریال برای کف استفاده نکنید.

این موارد بخشی از کاربرد های این نوع کاشی بود. زیبایی، دوام و سهولت اجرای این متریال باعث محبوبیت و کاربردی بودن آن شده است.

 

نصب کاشی شیشه ای برای کفپوش-استودیو طرح و ساخت موما

 

نحوه برش کاشی شیشه ای

 

اگر زمان و مهارت کافی دارید، می توانید یک فضای بین کابینتی و یا دکوراسیون حمام زیبا ایجاد کنید. یکی از چالش های مهم در فرآیند نصب این نوع کاشی، برش آن است. نصب کاشی در اطراف مناطق تنگ، مستلزم برش دقیق است.
اولین چیزی که باید داشته باشید ابزار مناسب است. در کاشی کاری، اره مرطوب یکی از پر کاربرد ترین ابزار ها است. زمانی که با کاشی های شیشه ای سر و کار دارید، اره خیس تنها موقعی به دردتان می خورد که بخواهید قطعات بزرگ را برش دهید و این اتفاق به ندرت پیش می آید.
اره مرطوب ابزار مناسبی برای قطعات بسیار کوچک کاشی نیست و باید از ابزار های کوچک دیگر برای برشکاری استفاده کنید. ابزار wheeled glass nippers برای برش های مستقیم مناسب است. قلم کاتر و Dremel نیز ابزارهایی برای برش کاری قطعات کوچک کاشی است. در هنگام استفاده از این ابزار ها حتما مساپل ایمنی را رعایت کنید چرا که شیششه تیز و برنده می باشد.
 
ابزار برش کاشی شیشه ای-استودیو طرح و ساخت موما

 

نحوه نصب کاشی شیشه ای

 

پیچیدگی نصب این کاشی ها بسته به نوع پروژه ای است که انجام می دهید. اجرای کاشی ها در قسمت هایی مانند پشت سینک و بین کابینت ها آسان است، اما برش کاشی ها برای دور پریز ها کار را کمی دشوار می کند. نصب کاشی بر روی یک دیوار کامل هم زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. قبل از شروع هر پروژه سختی آن را بسنجید. باید دقت داشته باشید در برخی از مواقع چسب در زیر کاشی های  نباید دیده شود.
برای اجرای اصولی این کاشی ها موارد زیر را دنبال کنید:
 
  • طرح خود را متره و برآورد کنید، یعنی قبل از هرکاری اندازه های مورد نیاز را برداشت کنید و مقدار کاشی مورد نیازی که باید خریده شود را محاسبه کنید.
  • از ابزار های ترازبندی استفاده کنید. این کار باعث می شود که کاشی ها به صورت متقارن و منظم در یک خط اجرا شوند.
  • هنگام چسباندن کاشی ها از ملات نازک یا چسب ماستیک استفاده کنید. قبل از استفاده از ملات یا چسب از تمیز بودن سطح اطمینان حاصل کنید. سرعت خشک شدن ملات زیاد است، پس برای جلوگیری از این اتفاق هر بار به اندازه 2 یا 3 ردیف کاشی، ملات را بر روی سطح پخش کنید.
  • هنگانم چسباندن کاشی با استفاده از یک بلوک چوبی آن ها را فشار دهید تا مطمپن شوید به درستی می چسبند.

کاشی شیشه ای راهی آسان برای دگرگونی فضا های شما است. می توانید با استفاده از این متریال جذاب در مدت زمان کوتاهی و با نکاتی که گفته شد فضاهای زیادی را دیزاین کنید. ممنون که تا انتهای این مقاله آموزشی همراه ما بودید.