در این مقاله بخوانید

 

کاشی استخر 

 

– کاشی کاری استخر چگونه است؟
– چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟
– چه نوع مصالحی را انتخاب کنیم؟
– کاشی های استخر چه خصوصیاتی را دارند؟
اگر شما هم احتمالا یک استاد کاشی کاری هستید با روش اجرای سرامیک و کاشی سرویس های بهداشتی و خانه آشنا هستید. اما اگر بخواهیم یک استخر را کاشی کاری کنیم تکلیف چیست؟
استخر یک محیط همیشه مرطوب است چرا که در آن حجم زیادی از آب وجود دارد. پس نوعی اجرای کاشی و حتی جنس آن باید به طور دقیق انتخاب شود تا مشکلی پیش نیاید. ما در آموزش تخصصی کاشی کاری روش نصب کاشی استخر را قرار داده ایم و در این مقاله قصد داریم برای کسانی که زیاد به اجرای این نوع کاشی کاری وارد نیستند یک آموزش کامل را داشته باشیم، البته به همراه ویدئو که بدردتان می خورد. پس همراه موما باشید…

 

انواع کاشی استخر 

 

کاشی های استخر در مقابل رطوبت باید مقاومت بالایی را داشته باشند به همین علت با کاشی ها معمولی که در سرویس ها نصب می شوند متفاوت اند. جذب آب کاشی های استخر تقریبا صفر است و همچنین مقاومت بالایی را دارد. اگر کاشی های انتخاب شده امکان نفوذ آب را داشته باشند احتمال ترک خوردگی و نشتی آب وجود دارد.

  • کاشی های شیشه ای:

این نوع کاشی ها همان طور که از اسمش پیدا است از جنس شیشه بود و توسط یک تور که در پشت آن قرار دارد به هم متصل شده است. کاشی شیشه ای از مقاومت بالایی برخوردار است و در هنگام اجرا نیاز به دقت بالا تری دارد. برخی از این کاشی ها از مواد درجه دوم تولید شدن که ضعیف تر عمل می کنند. پس حتما این نکته را رعایت کنید.

کاشی های شیشه ای-استودیو طرح و ساخت موما

  • کاشی های سرامیکی:

این کاشی کاربرد زیادی در استخر دارد. به علت لعابی که دارد در مقابل نفوذ آب مقاومت بهتری از خود نشان می دهد. از طرفی برای سطوح قوس دار استخر، اجرای راحت تری را دارد. این نوع کاشی برای اجرا با بتن پاششی هم مناسب است.

کاشی های سرامیکی-استودیو طرح و ساخت موما

 

آب بندی و زیر سازی کاشی استخر

 
آب بندی یکی از مراحل اجرای استخر است. عدم آب بندی استخر باعث نفوذ آب در بافت بتن و به مرور زمان باعث شکستگی سازه استخر می شود. آب بندی استخر توسط روش هایی مثل قیر گونی به علت حل شدن مواد نفتی در آب منسوخ شده است. همچنین ممکن است در قسمت های همپوشانی این عایق درزی شکل بگیرد و باعث نفوذ آب به عایق شود. آب بندی استخر به موارد مختلفی بستگی دارد:
– موقعیت استخر موجود
– نوع سازه استخر
-عمق و حجم آب استخر
 
  • آب بندی استخر توسط الاستومتری:

این نوع چسب از دو جزء محلول مایع پلیمری، پودر سیلیس و سیمان پلیمری ضد آب تشکیل شده است. این محلول به صورت دوغاب ساخته می شود و با یک قلم مو نقاشی قابلیت اجرا را بر روی دیواره استخر را دارد. برای اجرا هر چه بهتر این محلول باید حتما بستر کار را کاملا تمیز کنید.

  • آب بندی استخر توسط رزین:

رزین جزء پر کاربرد ترین و محبوب ترین راه های آب بندی استخر می باشد. این روش اجرای آسانی را دارد به طوری که دوغاب مخلوط سیمان و پودر سنگ به علاوه رزین آب بندی را می توانید به صورت صاف در سطح استخر استفاده کنید. حتی می توانید رزین مخصوص آب بندی را با سیمان و پودر سیلیس یا پودر سنگ به حالت ملات خمیری با ضخامت نازک حدود 5 میلیمتر در زیر کاشی های استخر برای ایجاد آب بندی مطمعن تر استفاده کنید. یکی از بهترین رزین های آب بندی موجود در بازار، چسب SA12 است.

  • آب بندی توسط خمیر مخصوص:

برای استفاده از این ملات کافی است مایع رزین را با پودر سیلیس و سیمان پلیمری ترکیب کنید. برای جلوگیری از ایجاد ترک پس از کشیدن این ملات از توری فایبرگلاس استفاده کنید و مجدد لایه بعدی را اجرا کنید. پس از گذشت 48  ساعت در صورت نبود ترک با استفاده از رنگ های ضد آب استخر را رنگ آمیزی کنید.

  • آب بندی استخر توسط خمیر مایع:

این عایق را می توانید در بازار پیدا کنید. ترکیبات این چسب الیاف مخصوص، رزین آب بندی، پلیمر های به کار رفته و دیگر مواد است که به صورت ماله کشی بر روی آستر سیمان اجرا می شود. این خمیر مقاومت بالایی را در برابر حرارت، برودت و فشار های هیدرولیکی را نیز دارد. حالت لاستیکی این خمیر باعث جلوگیری از ترک خوردن لایه آب بندی در هنگام زلزله می شود.

  • آب بندی توسط چسب بتن:

چسب بتن باعث 50 درصد از آب بندی استخر می شود و به طور کامل نمی توان از این ملات استفاده کرد. برای کارایی بهتر در ترکیبات بتن زیر ساخت استخر از چسب بتن استفاده کنید و در نهایت بر روی آستر رویی بتن، یکی از موارد آب بندی استخر را استفاده کنید.

  • آب بندی توسط چسب نانو:

ترکیبات این چسب از رزین های آکرلیک با تکنولوژی نانو می باشد. این چسب را می توانید به صورت دوغابی یا اضافه کردن در ملات استفاده کنید. چسب نانو، سیمان و پودر سیلس یا پودر سنگ را با هم ترکیب کنید و با استفاده از یک فرچه نقاشه سه دست با فاصله 12 ساعت استخر را کاملا آب بندی کنید. فقط این نکته را به یاد داشته باشید قبل از اجرا به صورت دوغابی حتما ملات آب بندی را به صورت یک لایه با ضخامت 5 میلیمتر بر روی آستر سیمان استخر اجرا کنید.

  • آب بندی استخر توسط چسب پلی اورتان:

از این چسب برای ترک های جزئی استخر می توانید استفاده کنید. برای بهتر عمل کردن این چسب لایه اول را بزنید و سپس از توری فایبر گلاس استفاده کنید در آخر لایه چسب نهایی را اجرا کنید.

  • آب بندی استخر توسط رنگ:

برای استفاده از رنگ ها جهت آب بندی حتما قبل از آن از چسب بتن در ترکیب بتن سازه ای و همچنین چسب های الاستومتری را برای آب بندی مطمعن تر به کار ببرید. این نکته را به یاد داشته باشید که این نوع رنگ های دارای دو نوع هستند:

نوع اول رنگ هایی که بر پایه اپوکسی مقاوم ساخته شده اند و تحمل برودت 30- درجه، تحمل حرارت 120+ را دارند که مناسب استخر های کشاورزی و پرورش ماهی می باشد.

نوع دوم بر پایه آب است که نیاز به تینر و مواد نفتی دارد. این مواد در دمای بالا احتمال ترکیب شدن در آب را دارند و باعث آلوده شدن آب می شود. پس اصلا برای استخر های پرورش ماهی و کشاورزی توصیه نمی شود.

آب بندی استخر-استودیو طرح و ساخت موما

 

بررسی نکات نهایی نصب کاشی استخر 

 

  • درپوش لوله های استخر:

لوله های استخر یکی از اجزاء مهم است و باید از آن به خوبی حفاظت شود. برای اینکه از آسیب به لوله ها جلوگیری شود، از درپوش استفاده کنید. این کار قبل از شروع عملیات نصب کاشی استخر انجام دهید که ورود مصالح و نخاله های باعث گرفتگی این لوله های نشود. پس از اتمام کاشی کاری می توانید این در پوش ها را بردارید.

  • کنترل ترک و شکاف دیواره استخر:

قبل از نصب کاشی استخر حتما دیواره ها را مورد کنترل قرار دهید. اگر بر روی دیواره های شکاف یا ترکی وجود داشته باشد باعث از بین رفتن آب بندی و نشتی آب خواهد شد.

  • شیب بندی اصولی استخر:

استخر یک محل مهم است که هر چند مدت نیازمند یک شستشوی اساسی است. اگر شیب بندی استخر صحیح نباشد باعث ماندن مواد شیمیای در کف استخر می شود که مواد سمی خطرناکی را می تواند با آب ترکیب کند.

  • کنترل آب بندی استخر:

قبل از اجرای و نصب کاشی استخر باید مرحله آب بندی انجام شود. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ایراد در آب بندی باعث نفوذ آب در سازه استخر می شود و ممکن است نیاز به بازسازی مجدد باشد که هزینه زیادی را دارد. برای تست آب بندی نیاز است که 10 روز حداقل از اجرای این مرحله گذشته باشد و مواد شیمیایی به طور کامل خشک شده باشند. بعد از خشک شدن کامل مصالح بایستی در چند مرحله استخر را پر از آب کنید و افت میزان آب را با ضریب تبخیر محاسبه کنید. اگر با افت میزان آب مواجه نشدید یعنی آب بندی درست اجرا شده و مشکلی ندارد.

  • نصب کاشی استخر:

در هنگام نصب کاشی استخر به اسکیمر دقت کنید. کاشی ها بایستی طوری اجرا شوند که دقیقا همسطح اسکیمر باشند. کاشی استخر را با چسب مخصوص که ترکیبی از پلیمر ها با پایه سیمان است استفاده کنید. این چسب علاوه بر آب بندی کردن دوباره استخر به عنوان ملات هم برای نصب کاشی استخر استفاده می شود.

نکات اجرایی کاشی استخر-استودیو طرح و ساخت موما