در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

رنگ آمیزی ساختمان با کمک رنگ‌های متنوع و طیف وسیعی از رنگ‌ها انجام می‌شود. انواع رنگ‌های تیره و روشن برای روشن‌تر کردن یا تیره کردن فضا، استفاده ازچند رنگ روی دیوار و یا رنگ‌های ترکیبی و متالیک که بازتاب‌های زیبایی را به ما می‌دهند. اما این رنگ‌ها چگونه ترکیب می‌شوند؟ آیا تنها در کارخانه تولید می‌شود؟ یا هنر و تخصص نقاش باعث ترکیب این رنگ‌ها خواهد شد؟ در این مقاله آموزش رنگ آمیزی ساختمان، به بررسی ترکیب انواع رنگ با یکدیگر در رنگ آمیزی ساختمان می‌پردازیم، پس همراه موما باشید.

 

ترکیب رنگ روغن و رنگ لاتکس

 

در دنیای رنگ آمیزی ساختمان به طور کلی از دو نوع رنگ استفاده می‌شود، رنگ روغن و رنگ لاتکس که هر یک به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. اما از نظر ترکیب این دو با یکدیگر تفاوت دارند.

ترکیب رنگ‌های روغنی برای ساخت رنگ‌های مختلف نیازمند استفاده از تینر است و بر پایه مواد نفتی می‌باشد.

اما استفاده از رنگ‌های لاتکس و ترکیب رنگ‌های آن با یکدیگر بر پایه آب خواهد بود.

از نظر ترکیب این دو با یکدیگر همخوانی ندارند و باید آنها را مجزا کرد.

ترکیب رنگ روغن و رنگ لاتکس-وبسایت موما

 

روش ترکیب رنگ و ساخت رنگ‌های جدید

 

برای ساختن رنگ‌های جدید، جدا از نوع رنگ( رنگ روغنی یا لاتکس) باید ابتدا ترکیب رنگ‌ها و نتیجه‌ی ترکیب هر یک را از قبل آموخت. اما اقدامی که در رنگ آمیزی ساختمان برای شناسایی بهتر رنگ و اینکه به چه ترکیبی احتیاج دارد انجام شده است کد گذاری رنگ‌ها می‌باشد. با کمک کد گذاری هر رنگ نقاش‌های آموزش دیده می‌دانند که باید کدام یک را چه اندازه با هم ترکیب کنند. در هنگام ساختن رنگ مورد نظر دو عامل بسیار مهم است، نوع رنگی که قرار است ترکیب شود و میزان آن که برای یاد گیری آنها باید آموزش دید.

 

استفاده از ترکیب رنگ مناسب برای فضا‌های مختلف

 

ساختن رنگ‌ها و ترکیب آنها با یکدیگر تنها بخشی از کار یک نقاش است. هر فضا بسته به کارآیی که دارد و به واسطه‌ی رنگ‌هایی که در وسایل مورد استفاده در آن فضا وجود دارد باید انتخاب شود. البته که انتخاب متقاضیان برای رنگ اهمیت دارد، اما یک نقاش ساختمان با روانشناسی رنگ و نقش و کاراکتر هر رنگ آشنایی دارد و طبق تخصص خود به افراد در مورد اینکه چه رنگی در کدام فضا جلوه و کارآیی بهتری دارد مشاوره می‌دهد. برای مثال طرح‌های مدرن الگو‌های متنوع و جسورانه تری دارند. مانند ترکیب دو رنگ در یک فضا که معمولا دو دیوار را یک رنگ و دو دیوار دیگر را یک رنگ دیگر می‌زنند که اکثرا هم در فضا تناقض رنگ و تقابل آنها را ایجاد می‌کند مانند رنگ تیره و روشن، رنگ گرم و رنگ سرد، رنگ جسورانه و رنگ‌های آرامش بخش که باعث تنوعی جالب در محیط می‌شود.

استفاده از ترکیب رنگ مناسب برای فضا‌های مختلف-وبسایت موما

 

انواع ترکیب رنگ در فضا‌های مختلف

 

ترکیب رنگ  در پذیرایی

قاعدتاً ‌، فضای یک خانه دارای محیط‌های مختلف است. پذیزایی در خانه‌ها مخصوص مهمان و پذیرایی از آنها است که به طور کلی نسبت به سایر فضا‌ها جوی رسمی‌تر دارد و از طرعی هم ویترین خانه است. استفاده از رنگ‌های سنگین و تیره یا طرح‌های رنگ آمیزی متنوع که با مبلمان هماهنگ باشد در این فضا توصیه می‌شود. اما اگر فضای پذیرایی به طور کلی کوچک بود استفاده از رنگ‌های روشن و طرح‌های زیبا روی دیوار‌ها برای روشن‌تر شدن و بزرگتر نشان دادن فضا انتخاب بهتری است. رنگ تیره بسته به نوع دکوراسیون می‌تواند انتخاب خوبی باشد اما نه همیشه و ترجیحا در فضا‌های پذیرایی بزرگ از آن استفاده شود.

اتاق نشیمن

اتاق نشیمن یک فضای خودمانی‌تر و صمیمی است که بیشتر مخصوص اعضای خانواده خواهد بود. پس استفاده از رنگ نیز می‌تواند بسته به روحیه‌ افراد یا طبق دکوراسیون انجام شود. طرح‌های زیبا و پیچیده‌ بیشتر روی یک دیوار انجام می‌شود و رنگ سایر دیوار‌ها در پیروی یا تناقض با طرح پیچیده‌تر انتخاب می‌شود. معمولا این طرح را روی دیوار پشت تلوزیون به کار می‌برند. البته استفاده از رنگ‌های خنثی هم در مواقعی مناسب است.

فضای آشپزخانه

آشپزخانه یک فضای پر تکاپو است که معمولا افراد زمانی را برای درست کردن غذا تمیز کاری و شستشو در آن صرف می‌کنند. این فضا نیاز به تنوع بالایی دارد. اگرچه ترکیب کابینت و کاشی‌های بین کابینتی زیبا خود تنوع است اما نقش رنگ‌ بعنوان مکمل می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. رنگ مورد استفاده در آشپز خانه می‌تواند پترن‌های سه بعدی یا یک نقش سه بعدی از منظره باشد که حس آرامش را القا کند. استفاده از رنگ‌های ریسکی‌تر هم در آشپزخانه می‌تواند حس نشاط را افزایش دهد‌.

فضای اتاق خواب

اتاق خواب نیز مانند نشیمن می‌تواند در دیوار پشت تخت خواب از طرح‌های سه بعدی یا ترکیب رنگ‌های پیچیده بهره گیرد و سایر دیوار‌ها ساده‌تر باشند یا اینکه تمام دیوار‌ها یا به طور یکدست و یا مجزا از طرح‌های مختلف بهره گیرند. استفاده‌ی بیش از دو طرح کمی فضا را آزار دهنده می‌کند.

فضای اتاق خواب کودک

اتاق خواب کودک فضایی برای القا کردن ذوق و شوق و حس امیدواری است. طرح‌های سه بعدی کارتنی با استفاده از رنگ‌های متنوع و شاد در اتاق خواب بچه بسیار کاربردی و زیبا خواهد بود. در کل فضا‌های خصوصی سلیقه‌ای هستند و این توصیه‌ها تنها پیشنهاد هستند.

انواع ترکیب رنگ در فضا‌های مختلف-وبسایت موما

نتیجه گیری

 

ترکیب رنگ‌ها و ساختن رنگ‌های جدید تیره و روشن یا خنثی با کد گذاری هر رنگ برای نقاشان ساختمان کار را راحت‌تر کرده است. اما ترکیب رنگ‌های مختلف در فضا و ایجاد الگو یا تصاویر سه بعدی نیز بسته به هر فضا کاربرد آن و سلیقه‌ی مخاطب انتخاب می‌شود.