در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

  • نرم افزار راینو چیست؟
  • چرا از نرم افزار Rhino استفاده می‌کنیم؟
  • مزیت‌های راینو چیست؟
  • محیط کاربری راینو چگونه است؟
  • کاربردهای مختلف نرم افزار راینو چیست؟
  • نسخه‌های نرم افزارRhino چه زمانی منتشر شدند؟

امروزه بشر به مراتب نیاز بیشتری به نرم افزار و کامپیوتر دارد. از این رو انسان را در حیطه‌های مختلف آن­ها را به کار می­گیرد. نرم افزار راینو یکی از بهترین و خارق العاده‌ترین نرم افزارها در زمینه طراحی سه بعدی است. ما در این مقاله سعی داریم شما را با یکی از بهترین نرم افزارهای مدل سازی و طراحی یعنی  Rhino آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله آموزش نرم افزار راینو، موما را همراهی کنید.

 

نرم افزار راینو چیست؟

 

نرم افزار راینو  ابتدا در سال ۱۹۹۸ توسط برادران مکنیل روانه بازار شد. نام این نرم افزار از کلمه یونانی Rhinoceros گرفته شده است که به معنای کرگدن بوده و لوگوی آن نیز به شکل کرگدن طراحی شده است. نرم افزار Rhino یک نرم افزار استاندارد مدلسازی دو بعدی و سه بعدی قوی است که به ما این اجازه را می­دهد که  در دو و سه بعد طراحی را به ساده­ترین روش ممکن انجام دهیم. راینو برای سیستم عامل ویندوز و مک منتشر شده است.

نرم افزار راینو چیست-وبسایت موما

 

چرا از نرم افزار راینو استفاده می‌کنیم؟

 

این نرم افزار امکان فرم پردازی و مدل سازی فرم آزاد سه بعدی را به ما می‌دهد‌ و قوی­ترین ابزار مدلسازی سه بعدی برای اجسام منحنی و پیچیده است. نرم افزار راینو دارای دقت فوق‌العاده‌ای در طراحی، نمونه سازی، مهندسی، مستندسازی، تحلیل و ساخت هر چیزی در ابعاد مختلف است.

در نرم افزار Rhino امکان ویرایش و تغییر به صورت نامحدود وجود دارد. با این نرم افزار می‌شود نقشه کشی دو بعدی و تصویرسازی انجام داد. از ویژگی‌های بسیار خوب این نرم افزار قابلیت هماهنگی و سازگاری با سایر نرم افزارها و سخت افزارها است که کار با آن را برای افراد تسهیل می‌‌کند.

چرا از نرم افزار راینو استفاده می‌کنیم-وبسایت موما

 

مزیت های نرم افزار راینو چیست؟

 

علت برتری نرم افزار راینو بر دیگر نرم افزارها در این است که این نرم افزار بر پایه خطوط نربز هندسه ایجاد و تولید ‌می‌کند. خطوط نربز چون تعریف ریاضی دارند دقیق تر از نرم افزارهای بر پایه مش مانند مکس، اتوکد و استچ آپ عمل می‌کنند که این ویژگی باعث می‌شود نرم افزارRhino  در تبدیل خطوط هندسی به نمونه واقعی، بهتر و سریع­تر از دیگر نرم افزارهای مدل سازی عمل کند. نرم افزار راینو نیاز به سخت افزار کامپیوتری قوی ندارد و در مدلسازی انواع اشیاء مانند هواپیما، اتومبیل، ساختمان  و جواهرات توانمند عمل می­کند.

راینو نسبت به نرم افزار رویت و تری دی مکس ابزاری سبک­تر و آسان­تر برای مدل سازی سه بعدی است و با فرمت­های مختلف نرم افزار معماری سازگار می‌باشد. نرم افزار Rhino همچنین دارای پلاگین­های قدرتمندی همچون پلاگین گرس است که اولین و بهترین ابزار برای معماری پارامتریک به شمار می‌رود.

مزیت های نرم افزار راینو چیست-وبسایت موما

 

محیط کاربری نرم افزار Rhino  چگونه است؟

 

محیط کاربری این نرم‌افزار شبیه به منوی اتوکد کلاسیک بسیار دلنشین است و نوار فرمانی کارآمدی دارد. ابزارهای ترسیم دو بعدی و سه بعدی در منوی نرم افزار راینو  به راحتی در دسترس هستند و سرعت مدل سازی را افزایش می­دهند. یکی دیگر از ویژگی­های خوب این نرم افزار بهره‌مندی از سیستم   Nurbs است. سیستم   nurbبراساس محاسبات ریاضی روی خطوط کار می‌کند که حجم فایل را نسبت به سیستم  meshبسیار سبک‌­تر و دقیق­تر می‌کند.

بنابراین فایل نهایی نرم افزار Rhino نسبت به نرم افزارهای تری دی مکس و رویت حجم پایین­تری دارد. زیرا سیستم mesh برای نزدیک­تر شدن به فرم منحنی سطح را به قسمت‌های کوچکی تقسیم می‌کند که باعث سنگین­تر شدن فایل می‌شود.

سیستم NURBS:

این سیستم یکی از بهترین روش‌ها برای مدل سازی اجسام ارگانیک و الگوریتمیک است. مدلسازی در این سیستم زمان کمتری نیاز دارد. دقت کار آن بالاست، فایل خروجی آن حجم کمتری دارد و نیاز به سیستم سخت افزار قوی نیز ندارد.

 

کاربرد‌های مختلف نرم افزار راینو

 

نرم افزار راینو می­تواند کارهایی از قبیل تولید، آنالیز، ادیت، رندر، انیمیت، انتقال، تبدیل مدل‌های nurbs، طرح‌های سالید، سطوح بدون هیچ محدودیت در پیچیدگی، سایز و درجه را به راحتی انجام ‌‌دهد. این نرم افزار در رشته­های طراحی رایانه­ای (CAD)، ساخت رایانه­ای (CAM) و چاپ سه بعدی کاربرد دارد. Rhino همچنین در رشته‌ها و زمینه‌های زیر نیز کاربردهای گسترده‌ای دارد.

  1. طراحی دکوراسیون داخلی
  2. طراحی صنعتی
  3. طراحی جواهرات
  4. طراحی خودرو
  5. طراحی کاراکتر
  6. طراحی هواپیما
  7. طراحی مکانیک
  8. طراحی مبلمان
  9. طراحی کشتی و سازه ی های دریایی
  10. صنعت فیلمسازی
  11. مهندسی معماری
  12. صنعت هوایی
  13. شخصیت پردازی و طراحی چهره
  14. طراحی کارتون و کاریکاتور
کاربرد‌های مختلف نرم افزار راینو-وبسایت موما

نسخه‌های نرم افزار Rhino

 
نرم افزار راینو در نسخه راینو ۲ سال ۲۰۰۱، نسخه راینو ۳ در سال ۲۰۰۲ و نسخه راینو ۴ در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و در نهایت کامل‌ترین نسخه آن یعنی راینو ۵ سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد. تقریباً از نسخه راینو چهار تغییرات زیادی در این نرم افزار ایجاد نشد. نرم افزار Rhino  تمام فرمت‌های دو بعدی و سه بعدی رایج را پشتیبانی می‌کند و امکان تبادل فایل با تمامی نرم افزارهای مدل سازی را به ما می‌دهد.

جمع بندی

 

Rhino یکی از محبوب­ترین نرم افزارهای مورد استفاده طراحان به خصوص طراحان صنعتی است که دقیق­ترین تکنیک مدل سازی موجود در دنیا را ارائه می‌کند. در آن از سیستم نربز استفاده شده است که براساس محاسبات ریاضی، ارائه منحنی و سطوح در گرافیک کامپیوتری است. این سیستم ابتدا در صنعت خودرو و نرم افزارهای مخصوص آن و سپس در زمینه‌های دیگر گرافیک کامپیوتری وارد عرصه شد. این نرم افزار دارای دقت فوق‌العاده در طراحی است.

نرم افزار راینو معمولاً در زمینه مهندسی، جواهرات، معماری و انواع طراحی‌ها همچون طراحی صنعتی، قطعات، مکانیکی، خودرو و گرافیکی استفاده می‌شود. پس از اینکه نرم افزار Rhino  در بازار مورد توجه قرار گرفت صنعت معماری نیز در دهه ی ۲۰۰۰ شاهد تغییرات بزرگی در خود بود. طرح­های سیال و آزاد زیادی در جهان مطرح شد که ویژگی مشترک آن­ها این بود که طراحی آن‌ها با راینو امکان پذیر بود و باعث شد سبک بدیعی از معماری به وجود بیاید.