در این مقاله بخوانید

 

انتخاب رنگ برای خانه

 
– چه نکاتی در انتخاب رنگ برای خانه باید رعایت شود؟
– چه عوامل تاثیر مستقیم را بر رنگ ها دارند؟
– کدام رنگ ها مناسب فضای داخلی شما هستند؟
انتخاب پالت رنگی برای رنگ آمیزی خانه شما می تواند یک تصمیم دشوار باشد. همه موارد تاثیر گذار از جمله مبلمان، نورپردازی، هنر  و سلیقه شخصی ساکنان باید در نظر گرفته شود. مردم زمان زیادی را صرف جستجوی ایده گرفتن می کنند و اگر راهنمایی خوبی پیدا نکنند ممکن است از رنگ ها به درستی استفاده نکنند. آموزش جامع رنگ شناسی یک موضوع تخصصی است که به هر معمار و طراحی پیشنهاد می شود اما در این قسمت موما قصد دارد یکسری تکنیک خاص که در هیچ کجا پیدا نخواهید کرد را به شما بگوید. برای خواندن ادامه مطلب همراه ما باشید.
قبل از هر چیزی این نکته را به یاد داشته باشید که انتخاب درست رنگ برای خانه، باید با رنگ شناسی در معماری و درست کردن پالت رنگی آشنا باشید. رنگ آمیزی ساختمان یک راه سریع و آسان برای افزودن هوای تازه به خانه شما است. با این حال، در مورد انواع رنگ های موجود انتخاب های زیادی وجود دارد. هر کدام از آنها نقاط قوت خود را دارند و برای استفاده های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید برای شروع یک تغییر، رنگ های لاتکس یا روغنی را تهیه کنید که هر کدام ویژگی های خود را دارند و در این جا فقط معرفی شدند. برای اطلاعات بیشتر مقاله ای جدا در مورد آنها خواهیم نوشت.
انتخاب رنگ برای خانه-muma.ir

 

تاثیر رنگ بر روان

 
ممکن است متوجه شده باشید، چگونه برخی از مکان ها دارای محیطی هستند که باعث آرامش شما می شوند، در حالی که برخی تمایل ندارند توجه شما را جلب کنند. پالت رنگی استفاده شده در فضا تاثیر زیادی بر نوع برانگیخته شدن احساسات شما هنگام ورود به آنجا دارد. تاثیر هر رنگ بر وضعیت احساسی ما باید در هنگام انتخاب رنگ برای خانه در نظر گرفته شود. برای کمک به شما خلاصه ای از تئوری و روانشناسی رنگ را قرار داده ایم.
  • تئوری رنگ: توصیه می شود هنگام رنگ آمیزی اتاق برای هر فضایی، بیش تر از سه رنگ استفاده نشود. هنگام انتخاب رنگ ها از یک چرخه رنگ برای تجسم اینکه کدام رنگ ها با هم هماهنگ هستند استفاده کنید. یک چرخه رنگ دارای 12 رنگ است که از ترکیب رنگ های اصلی قرمز، آبی، و زرد ساخته شده است. از رنگ هایی که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند استفاده کنید تا جفت شدن مکمل را درک کنید. می توانید برای راحتی بیشتر از وب سایت رایگانی مانند paletton برای انتخاب پالت کمک بگیرید.
  • قرمز: رنگ قرمز نماد عشق، شجاعت و اشتیاق است. گرما را تراوش می کند و توجه مخاطب را به خود جلب می کند. این خصوصیات قرمز را یک انتخاب ایده آل برای فضاهای اجتماعی مانند اتاق نشیمن تبدیل می کند.
  • نارنجی: به عنوان رنگی شاد در نظر گرفته می شود و نشان دهنده دانش، وفاداری و سخاوت است. از آنجایی که رنگی بسیار جسورانه ای است، بهتر است در دیوار هایی که می خواهید برجسته باشد نسبت به فضا به مقدار کم استفاده کنید و رنگ آمیزی کل اتاق با نارنجی کار اشتباهی است.
  • رنگ زرد: زرد نماد ثروت، نور خورشید و معنویت است. یکی از رنگ های پر کاربرد است که برای رنگ آمیزی خانه های کوچک در شهر استفاده می شود. شادی، گرما و الهام را ساطع می کند، همچنین ظاهر روشنی را به اتاق می بخشد. از این رو می توان از آن در فضاهایی که می خواهید نور طبیعی را تقویت کنید استفاده کنید.
  • سبز: رنگ سبز نشان دهنده طروات و فراوانی است. این رنگ خاصیت آرامبخش دارد و قدرت طبیعت را در خانه برجسته می کند. داشتن یک دیوار سبز رنگ در اتاق خواب شما می تواند اثر درمانی داشته باشد و باعث رفاه و استراحت شود.
  • آبی: آبی رنگ آسایش و آرامش است. از آنجایی که این رنگ با آسمان و آب مربوط است، برای حمام ایده آل است. با آرام کردن ذهن باعث خواب می شود و بنابراین می توان از آن برای رنگ آمیزی دیوار های اتاق خواب استفاده کرد. می توانید از سایه های رنگ آبی مدیترانه ای بهره بگیرید تا مرز های اتاق را محو کنید و آن را بزرگ تر از آن چه که هست نشان دهید.
  • رنگ بنفش: بنفش از تجمل، سلطنت، حس و حال و عمق احساس تراوش می کند. از این رو می توان برای آوردن یک لمس سلطنتی در خانه آن را به کار برد.
  • سیاه و سفید: رنگ سفید دلالت بر ظرافت و پاکی دارد و از سوی دیگر رنگ مشکی با قدرت و کاریزما همراه است. اگر می خواهید رنگ هایی بیش از یک سفید ساده را داشته باشید، می توانید از تُن های مختلف این رنگ استفاده کنید. همچنین ترکیب سایه های سفید با رنگ های آبی، سبز یا صورتی برای فضا های شما ایده آل است از طرفی باعث بزرگ تر دیده شدن و سرزنده بودن اتاق می شود. رنگ مشکی را در اتاق هایی که دیوار های روشن دارند بکار ببرید تا در فضا یک کنتراست ایجاد شود.
تاثیر رنگ بر روان-muma.ir

 

رنگ های براق یا مات

 
هنگامی که ما یک طرح رنگی را برای ایجاد فضای ایده آل با توجه به نیاز خود انتخاب می کنیم، یک جنبه مهمی که باید به آن توجه کنیم، میزان براقیت رنگ است. با انتخاب درست این معیار م توانید تاثیر زیادی بر نورپردازی فضای خود بگذارید. از طرفی تمیز کردن هم موضوعی است که وابسته به میزان براقیت رنگ است، یعنی هر چه رنگی براق تری مانند رنگ روغن داشته باشید تمیز کردن آن کار ارحت تری خواهد بود. انتخاب میزان براقیت رنگ ها باید طبق دلیل خاصی باشد، پس موارد گفته شده را حتما رعایت کنید.
رنگ های براق مناسب چه فضا هایی است؟ محیطی مانند آشپزخانه پر از چربی و لکه های غذا است. تمیز کردن این لکه ها نباید به سختی انجام بگیرد و زمان زیادی را صرف کند، به همین علت استفاده از رنگ های براق در این محیط انتخاب بسیار ایده آلی است. این کار باعث می شود که به راحتی و با یک اسفنج بتوانید لکه ها را از سطوح پاک کنید.
 
رنگ دیوار براق در آشپزخانه-muma.ir
 
درست است که رنگ های براق به آسانی تمیز می شوند، ولی این دلیل مهمی برای استفاده از آنها در همه فضاها نیست. این نوع رنگ به علت براقیتی که دارند، لکه ها را قابل دید می کند و این باعث کثیف دیده شدن فضای شما خواهد شد. برای فضایی مانند نشیمن بهترین گزینه ای که می توانید انتخاب کنید، رنگ های مات است. رنگ مات در طولانی مدت کثیف می شود و آن را نشان نمی دهد.
رنگ دیوار مات در نشیمن-muma.ir

 

انتخاب درسته سایه و تُن های رنگ برای خانه

 

انتخاب بهترین رنگ برای خانه شما می تواند کاری دلهره آور به نظر برسد، به همین دلیل است که بسیاری از مردم تمایل دارند برای رنگ آمیزی دیوار های خود از رنگ های سفید یا خنثی استفاده کنند. اما، انتخاب رنگ برای خانه شما که با دیوار ها، مبلمان و عناصر تزئینی هماهنگ باشد، برای شخصیت بخشیدن به فضای شما ضروری است. علاوه بر این، رنگ یکی از عناصری است که در صورت تکراری شدن، آن را می توانید سریع تغییر دهید.
  1. از پایین شروع کنید: هر زمان که قصد دارید یک پالت رنگ برای خانه خود ایجاد کنید، بهتر است ابتدا از کفپوش خود شروع کنید. کف شما به طور قابل توجهی بر انتخاب رنگ و تصمیم شما تاثیر می گذارد، که به نوبه خود نحوه استفاده شما از بافت ها، تُن ها و آثار هنری را شکل می دهد. هنگامی که کفپوش خود را انتخاب کردید، می توانید با رنگ های پارچه مکمل یا متضاد برای پرده، مبلمان، کاشی کاری و سایر عناصر یک ظاهر و رنگ مناسب را انتخاب کنید.
  2. از رنگ های تیره برای سقف خودداری کنید: باید به خاطر داشته باشید که استفاده از رنگ تیره برای سقف می تواند فضای اتاق را محصور کند. بنابراین بهتر است از رنگ های خنثی مانند سفید، خاکستری یا بژ استفاده کنید. اگر می خواهید به سراغ رنگ های براق یا مات بروید، باید بدانید که همیشه بهتر است برای رنگ آمیزی سقفتان یک روکش مات انتخاب کنید چرا که رنگ براق نمی تواند عیوب کوچک را پنهان کند.
  3. به دیوار های خود زندگی بدهید: هنگام رنگ آمیزی دیوار ها، مطمئن شوید که رنگ هایی را انتخاب می کنید که مکمل یکدیگر در چرخه رنگ هستند. اگر می خواهید همه چیز را در خانه طعم دار کنید، می توانید یک الگو یا کاغذ دیواری برای یکی از دیوار های اتاق انتخاب کنید و در عین حال دیوار ها دیگر را خنثی نگه دارید. همچنین می توانید از آثار هنری برای زیباتر شدن دیوار کمک بگیرید.
  4. از قانون سه رنگ پیروی کنید: با استفاده از قانون 60،30،10 سه رنگ را در فضاهای خود بکار ببرید. به یاد داشته باشید که انتخاب این سه رنگ باید طبق اصول ترکیب بندی باشند.
  5. از رنگ های خنثی برای نمای بیرونی ساختمان استفاده کنید: رنگ های خنثی مانند بژ وقتی در نمای بیرونی خانه استفاده می شوند، ظاهر خوبی دارند. آنها کاملاً با منظره خیابان ترکیب می شوند و در صورت استفاده از ترکیب مناسب نمای خانه شما را زیبا خواهند کرد. برخی دیگر از رنگ ها را مانند خاکستری های گرم و زغالی های تیره که رنگ های طبیعی هستند، می توانید در بخش هایی مانند ایوان یا باغ جلوی خانه استفاده کنید.
  6. رنگ را مناسب با خانه انتخاب کنید: اگر بتوانید طرح رنگی متناسب با معماری و دوران خانه خود را انتخاب کنید، خانه شما شگفت انگیز می شود. می توانید رنگ های سنتی مانند خانه های ویکتوریایی را با توجه به تاریخ خانه تان دنبال کنید، یا می توانید رویکرد مدرن تری داشته باشید و سبک های آن دوران مانند آرت دکو، مدرن اواسط قرن یا برخی از سبک های دهه 1970 را انتخاب کنید.
انتخاب درسته سایه و تُن های رنگ برای خانه-muma.ir

 

تاثیر سبک رنگ بر فضا

 

  • داشتن ظاهری تسکین دهنده: برای داشتن یک اثر آرام بخش در فضایی مانند اتاق خواب، می توانید از سبک تک رنگ استفاده کنید. انتخاب رنگ های روشن مانند صورتی، اسطوخودوس، آبی و زرد ملایم بهترین کار را برای ایجاد احساس آرامش در یک اتاق است. اگر می خواهید فضایی آرام در اتاق خواب داشته باشید، به سراغ رنگ های روشن تر و سرد بروید. می توانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید و با همپوشانی سایه های مکمل آن را ترکیب کنید.
  • داشتن ظاهری زیبا: استفاده از رنگ های خنثی در یک اتاق، ظرافت را به وجود می آورد، از این رو این رنگ ها برای اتاق نشیمن یا مطالعه مناسب هستند. می توانید از رنگ های خنثی مختلفی استفاده کنید، مانند دیوار های بادامی که رنگ قهوه ای مایل به قرمز در تزئینات دارند.
  • داشتن ظاهری پر جنب و جوش: برای ایجاد ظاهری پر جنب و جوش، می توانید رنگ های روشن مانند سایه های نارنجی، قرمز، طلایی و بنفش تیره را انتخاب کنید. همچنین می توانید سیاه و قرمز را برای کنتراست بیشتر در فضا به کار ببرید. این ترکیب یادآور ظاهر سبک های شرقی است. با این حال اطمینان حاصل کنید که از این رنگ ها کم استفاده می کنید، زیرا زیاده روی در این رنگ های روشن می تواند تاثیر ناخوشایندی داشته باشد.
تاثیر سبک رنگ بر طراحی داخلی-muma.ir