در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

 
نصب کاشی با چسب از متود های جدید در ساختمان برای کاشی کاری می باشد که سابقه آنچنان طولانی ای در صنعت ساختمان ندارد. اگر زیرسازی کار مناسب باشد و سطح شما تراز باشد خودتان نیز به راحتی می توانید اقدام به نصب کنید. همین امر باعث شده تا نصب کاشی با چسب به محبوبیت برسد. این چسب‌ها به دو صورت پودری و خمیری موجود است که در ادامه به آن میپردازیم. برای یادگیری بیشتر تکنیک ها نصب کاشی می توانید آموزش تخصصی کاشی کاری را تهیه کنید.

 

آشنایی با چسب کاشی و انواع آن 

 
چسب کاشی و سرامیک در دو نوع پودری و خمیری موجود می باشند که بنا به نیاز خود باید انتخاب کنید.
چسب های خمیری: برای چسباندن کاشی و سرامیک‌ها به دیوارهای بتنی و گچی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در برابر آب، مواد نفتی و اسید مقاومت دارند. برای سطوح کاهگلی و خاکی ابتدا باید سطح دیوار با ملات سیمان زیرسازی شود.
چسب های پودری: بر پایه مواد شیمیایی و سیمان می باشد که در برابر نفوذ پذیری آب از خود مقاومت نشان می دهد که برای استفاده در سطوح خیس مانند حمام، دستشویی و آشپزخانه مناسب می باشد. این نوع چسب تا 120 درجه حرارت را هم تحمل می کند.

 

مزایا و معایب استفاده از چسب کاشی

 
از مهمترین مزیت های استفاده از این چسب ها می‌توان به سرعت بالا در اجرا اشاره کرد زیرا نیازی به وقت گذاشتن برای کندن و جابه‌جایی کاشی و سرامیک های قدیمی نمی‌باشد. علاوه بر این نیازی به نیروی اضافه درجهت این کار نمی باشد و این یعنی صرفه جویی در هزینه که می‌توان از آن بعنوان مزیت بعدی نام برد. 
 شاید نفوذ آب در بین درزهای کاشی و سرامیک های قدیمی را یکی از معایب اصلی استفاده از چسب کاشی باشد. مورد بعدی در صورت شکسته بودن سطح کاشی قدیمی و یا جدا شدن آن از سطح دیوار می باشد که استفاده از چسب در این سطوح امکان پذیر نمی‌باشد. بالا آمدن سطح ارتفاع سرویس و یا آشپزخانه از دیگر ایرادات روش چسباندن کاشی و سرامیک می باشد که قبل از شروع به‌کار باید تدابیری در این جهت اندیشیده شود.
چسب کاشی

 

ابزار و مصالح

 

ابزار و مصالح اصلی در اجرای کاشی کاری با چسب، ماله شیاردار و نوع چسب مصرفی می باشد که در بالا به انوع آن (چسب خمیری، چسب پودری) پرداختیم.
ماله شیاردار: این نوع ماله در یک سمت به صورت صاف و سمت دیگر به صورت شیاردار می باشد. سمت صاف این ماله برای صاف کردن چسب بر روی سطح دیوار و از سمت شیاردار برای ایجاد الگوهای پستی بلندی بر روی ملات استفاده می‌شود. دلیل ایجاد شیار بر روی ملات استحکام بیشتر کاشی و سرامیک به دیوار و کف زمین می‌باشد. با توجه به اندازه کاشی و سرامیک شما سایز ماله متغیر می‌باشد.
ابزار و مصالح دیگر: کاشی و سرامیک، کاتر، کاردک، اسپیسر، ریسمان‌کار، سطل آب و اسفنج و قاب های چوبی می‌باشند.

مراحل نصب

 
  •  زیرسازی: قبل از شروع چسباندن کاشی و سرامیک ها برای زیرسازی محل نصب باید اقداماتی را انجام بدهیم. درجهت زیرسازی بررسی کنید که دیوار و یا کف کاملا تراز بوده باشد، شکستکی و یا ترک در سطح وجود نداشته باشد، تمیز و به‌ دور از هرگونه آلودگی‌ای باشد. اگرقصد دارید روی کاشی قدیمی اقدام به نصب کنید بندهای خالی سطح قدیمی را با دوغاب پر کنید. اگر سطح زیری شما دیوارگچی، سیمانی و یا چوبی می باشد به منظور جلوگیری از انتقال رطوبت موجود در این سطوح از ماده ای به نام پرایمر زیر سازی استفاده کنید.
  • آماده کردن ملات: این مرحله از کار در صورتی می‌باشد که شما از چسب پودری استفاده کنید. اگر از نوع خمیری این چسب ها استفاده کنید نیازی به این مرحله نیست. بر روی بسته های چسب های پودری دستورالعمل خاص این نوع چسب وجود دارد که بهتر است از آن پیروی کنید. پودر را کم کم به میزان آب مشخص اضافه کرده و با میکسر به خوبی مخلوط کنید. توجه کنید که از چسب های 123 مخصوص نصب کاشی به هیچ عنوان استفاده نکنید. این چسب‌ها برای چسباندن فقط یک عدد از کاشی های جداشده از سطح مناسب می‌باشد.
  • توزیع کردن ملات: در این مرحله با استفاده از ماله چسب کاشی را بر روی سطح پشتی کاشی پخش می کنید که البته برای تمیزی در کار بهتر است ملات خود را به سطح دیوار و یا کف توزیع کنید. مهم ترین نکته در این مرحله ظرافت می باشد. بعد از اینکه ملات بر روی سطح پخش شد شروع به چسباندن کاشی ها از یک سمت می کنید. بعد از آن 3 الی 4 ساعت نیاز به زمان خشک شدن چسب می باشد.

 

بند کشی

 

پس از خشک شدن کامل در اخرین مرحله نوبت به بندکشی می‌رسد. این مرحله با ابزار مختلف مثل کاردک، قلم بندکشی و یا یک تکه چوب امکان پذیر می‌باشد. برای این کار کافیست بین سرامیک و یا کاشی هارا با چسب پر کرده و با وسیله هایی که در بالا اشاره کردیم بر روی سطح بکشید تا تمامی بندها باهم همتراز شوند.
تمیز کردن چسب های اضافه از سطح کاشی: قبل از سفت شدن چسب های اضافه بر روی کاشی ها با یک اسفنج یا پارچه مرطوب می‌توانید به راحتی چسب هایی که باعث تاثیر در زیبایی کار دارند را پاک کنید.

چسب یا ملات ماسه و سیمان؟

 

در خیلی از مواقع چسب کاشی می‌تواند گزینه مناسب و ایده آل باشد. بعنوان مثال برای اجرا برخی از کاشی ها مانند گرانیتی نمی‌توان از ملات های سیمانی استفاده کرد. سیمان می‌تواند استحکام کاشی و سرامیک را به خوبی تامین کند اما بدلیل آسانی در اجرا و سرعت بالا چسب کاشی و سرامیک اخیرا جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است. 
اما نتیجه گیری کلی طبق بررسی ها نسبت به مزایا و معایب هر دو نوع(چسب و سیمان) میشود نتیجه گرفت که چسب کاشی در اکثر مواقع تقریبا به صرفه است اگر قصد کاشیکاری به صورت پیمانکاری را دارید و کیفیت خروجی کار اهمیت چندانی ندارد می‌توانید از سیمان استفاده کنید.

سخن پایانی

 

سعی کردیم در این مقاله نصب کاشی و سرامیک با چسب را به شما عزیزان آموزش دهیم که امروزه تکنیک های نوین ساختمان سازی طرفداران زیادی پیدا کرده که مثلا همین روش چسباندن کاشی و سرامیک ها از این دسته می باشد که شما به راحتی میتوانید انجام دهید.

اگر شما هم علاقه‌مند به حرفه کاشی کاری هستید خبر خوبی برایتان دارم تیم موما یک آموزش جامع کاشی‌کاری آماده کرده است. می توانید با مراجعه به بخش فروشگاه این آموزش ها را مشاهده کنید.