در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

ام دی اف نوعی چوب مصنوعی مهندسی شده است و از ترکیبات مختلف درست شده که در کار های مختلف مانند ساخت مبل، کمد، کابینت سازی، کالای خواب، اشیا تزئینی و… کاربرد دارد اما چه موادی در ساخت این نوع چوب به کار رفته؟ برای ساخت این چوب از خرده چوب هایی که آنها را فشرده کرده و فیبر می‌نامند استفاده شده همچنین مواد دیگری مانند رزین و چسب هم در ترکیب این چوب استفاده شده.

خود کلمه ام دی اف ( MDF ) مخفف Medium Density Fire board  است که به معنای تخته فیبر با دانسیته یا چگالی متوسط است. این تراکم متوسط باعث شده تا ما بین چوب نئوپان و ام دی اف فرق قائل بشویم چون نئوپان چگالی پایینی دارد و در ساخت آن از خاک اره هم استفاده می‌شود و همچنین ارزان تر از MDF است.برای خواندن مطلب در ادامه این مقاله آموزش کار با ام دی اف همراه موما باشید.

 

خط تولید ام دی اف

 

تولید ام دی اف مراحل مختلفی دارد که در ادامه به ترتیب نام برده و توضیح می‌دهیم

  • خردکن ها

برای سرعت بخشیدن به کار و تغذیه مواد اولیه چوب‌های ضایعات و… را به صورت خرده چوب‌ها  در میارند و برش میدهند اینگونه حمل و نقل این چوب‌ها هم آسان تر میشود.

  • شست و شوی خرده چوب ها

خرده چوب‌ها شسته می‌شوند تا نا خالصی‌های آنها مانند شن، سنگ ریزه ها و… از آنها جدا شود تا برای مراحل بخار زنی و آسیاب آماده شوند

  • الک کردن و طبقه بندی خرده چوب

برای به دست آوردن تکه چوب‌های یکنواخت و همسان با یکدیگر با استفاده از دستگاه الک چوب‌های متوسط کوچک و بزرگ را جدا می‌کند، چوب های بزرگ را به خردکن ها برگردانده و کوچک‌ها را به سوخت می‌رسانند

  • ذخیره سازی در سیلوها

خرده چوب‌ها در اندازه‌های مناسب در سیلوهای استوانه‌ای شکل فلزی یا بتنی ذخیره می‌شوند تا بعدا به بخش‌های بعدی انتقال داده بشوند. حمل و نقل این خرده چوب‌ها توسط دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود.

  • تبدیل خرده چوب به الیاف

اصلی ترین بخش کار تبدیل خرده چوب‌ها به الیاف است این کار توسط آسیاب‌های دیسکی تحت فشار بخار آب انجام میشود در این مرحله خرده چوب ها توسط فشار دستگاه به الیاف تبدیل می‌شوند و با موادی مانند رزین، لیگنین و دیگر ترکیبات ترکیب شده و از طریق شیر تخلیه از دستگاه خارج میشود و به قسمت سایکلون می‌رود تا بخار آب از الیاف جدا سازی شود

  • چسب زنی

برای کم کردن قابلیت جذب آب فیبرها به آنها کمی پارافين اضافه می‌شود که این پارافين‌ها معمولا به صورت مذاب است

  • خشک کردن الیاف

برای پرس کردن الیاف باید رطوبت از یک مقدار پایین تر باشد تا هنگامی که الیاف در دستگاه پرس قرار میگیرد و شکل می‌گیرد از وسط باز نشود و آب در آن محفوظ نشود.

  • فرمینگ و پرس

در این مرحله کیک الیاف با چهارصد درجه فارنهایت پرس می‌شوند  

  • عملیات سمباده زنی

سمباده زنی برای یک نواخت شدن سطح ورقه های MDF انجام می‌شود

  • روکش کردن سطح

برای افزایش دوام ام دی اف در برابر عواملی مانند آب از این روکش‌ها استفاده می‌شود همچنین روکش باعث نزدیک تر شدن جنس ام دی اف به چوب طبیعی می‌شود برای روکش کردن سطح MDF از روکش لمینه، های گلاس و… استفاده می‌کنند

 

این نحوه کار کردن خط تولید ورقه های MDF بود و برای این که یک ورقه ام دی اف درست شود این مراحل را طی می‌کند همچنین در اکثر مواقع بعد از مرحله پایانی  ام دی اف ها روکش می‌شوند.

خط تولید ام دی اف-وبسایت موما

 

برشکاری ام دی اف

 

برشکاری ام دی اف هم جزو شغل‌های مهم در نجاری و کابینت سازی است افراد برای برش‌های دقیق تر و تمیز تر از برنامه‌های برش مختلف مانند مسترکات، اسمارت کات، اسکچ کات پرو استفاده می‌کنند و برای برش از دستگاه سی ان سی یا از دستگاه دورکن استفاده می‌کنند. کار کردن با دستگاه سی ان سی کمی پیچیده تر از کار کردن با دستگاه دورکن است. چون برای کار با دستگاه سی ان سی باید بر برنامه نویسی، کار با نرم افزار گرافیکی را بلد باشید تا بتوانید دستگاه را کنترل کرده و طرح های منحصر به فرد یا مخصوص را طراحی و پیاده سازی کنید.

کار با دستگاه دورکن به این صورت است که چوب یا تخته های MDF را روی ریل قرار می‌دهید دستگاه را روشن میکنید و برای برش دادن تخته ام دی اف ریل را به سمت جلو هل می‌دهید.

برشکاری ام دی اف-وبسایت موما

 

کابینت سازی

 

کابینت سازی به طرحی، ساخت و نصب قفسه ها و کشو های مختلف برای آشپزخانه و دیگر جاهای خانه مانند کتاب خانه ها می‌گویند. در کابینت سازی از انواع چوب استفاده می‌شود برای مثال نئوپان، ام دی اف و… در کابینت سازی پارامتری که خیلی اهمیت دارد اندازه گیری است کابینت ساز ها با اندازه گیری محیط متوجه می‌شوند که چه مقدار ام دی اف برای ساخت کابینت در آن محیط لازم است کابینت سازها معمولا با دیزاین داخلی خانه آشنایی دارند. اما وظایف اصلی کابینت سازها چیست؟

  • اندازه گیری دقیق محیط مورد نظر و ترسیم نقشه
  • طراحی کابینت بر اساس فضای موجود و سلیقه مشتریان
  • شناخت کامل ابزاری که در کار مورد استفاده قرار می‌گیرند برای مثال چکش، فرز، متر، نرم افزارهای مختلف برش و اندازه گیری و… ابزاری که کابینت سازها استفاده می‌کنند تفریبا همان ابزارهایی است که نجارها در کارگاه‌های خود استفاده می‌کنند
  • رعایت اصول ایمنی
  • نصب قسمت‌های مختلف کابینت
کابینت سازی-وبسایت موما

 

نتیجه گیری

 

در این مقاله سه شغل مرتبط با ام دی اف را به شما معرفی کردیم اولین شغل کار در خط تولید ساخت ورقه‌های ام دی اف بود که مراحل آن به ترتیب: خرد کردن، شست و شوی، الک، ذخیره سازی، تبدیل خرده چوب‌ها به الیاف، چسب زنی، خشک کردن، پرس و فرمینگ، سمباده زنی، و روکش کردن است. دومین شغل که مرتبط با برش ام دی اف با دستگاه‌های سی ان سی و دو کن بود و آخرین شغل کابینت سازی بود که با استفاده از ام دی اف و جنس‌های دیگر چوب به ساخت کشو و کمد برای فضای آشپزخانه می‌پردازد.