در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

MDF جزو متریال است که از ضایعات برش چوب با ترکیب رزین و موم ساخته می‌شود، این محصول در ترکیب با انواع روکش توانسته میان افراد بسیار طرفدار پیدا کند. همچنین، قابلیت‌های آن باعث شده است که‌ این‌ ترکیب مورد توجه طراحان دکوراسیون قرار بگیرد، یکی از مهمترین ویژگی‌های ام دی اف تنوع طرح ورنگ در انواع آنها است که تاثیر خاصی در دکوراسیون خواهد داشت. تنوع طرح بخصوص به دلیل کاربرد‌های مختلف این متریال بسیار مهم است. در این مقاله آموزش کار با ام دی اف به بررسی انواع طرح‌های MDF می‌پردازیم، پس همراه موما باشید.

 

طرح کلاسیک MDF

 

یک طرح پرطرفدار در رابطه با استفاده از MDF در داخل ساختمان، طرح کلاسیک است. این طرح بیشتر برای کابینت و کمد دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بعنوان دیوارپوش و کفپوش نیز می‌توان از آن استفاده کرد. بیشترین نوع ام دی اف  که برای طرح‌های کلاسیک و متوازن مناسب می‌باشد، ام دی اف وکیوم است. به دلیل استفاده از CNC و روکش  بسیار دقیق و ساخته می‌شود.

طرح کلاسیک کابینت MDF-وبسایت موما

 

طرح مدرن MDF

 

طرح‌های مدرن اکثرا شامل طرحی است که توازن خاصی ندارد، طرح‌های آن خارج از یک الگوی خاص می‌باشند و می‌تواند گاهی بسیار ساده باشد. طرح‌های مدرن، بیشتر با رنگ‌های ریسکی مانند؛ رنگ زرد، قرمز، صورتی و از این قبیل رنگ‌ها همراه می‌باشد. معمولا دیزاین‌های داخلی مدرن برای یک محیط با استفاده از متریال  می‌تواند تنوع بالایی داشته باشد و حتی از ترکیب ام دی اف ملامینه و همچنین هایگلاس و یا ترکیب هر نوع دیگری با یکدیگر ساخته شود.

 

طرح‌های ساده‌ی MDF

 

طرح‌های ساده‌ی MDF همانطور که از نامشان پیداست فاقد پیچیدگی و الگو هستند. این طرح‌ها می‌توانند بیشتر با رنگ‌های خود تنوع ایجاد کنند. البته طرح ساده خالی از زیبایی نیست، این طرح‌ها در ترکیب با کاشی‌های بین کابینتی با طرح‌های ظریف‌تر و یا کاشی‌های کف با طرح سنگ می‌توانند بعنوان یک مکمل عالی در آشپزخانه عمل کنند، یا بعنوان یک دیوارپوش که با سقف یا کفپوش‌های سه بعدی ترکیب می‌شود، می‌تواند حتی بیشتر از طرح‌های کلاسیک یا مدرن به چشم بیاید.

کابینت MDF طرح مدرن-وبسایت موما

 

انواع رنگ‌های مناسب برای MDF

 

رنگ‌های مناسب MDF هریک می‌تواند مناسب یک دکوراسیون باشد. اما بیشتر به سلیقه‌ی افراد بستگی دارد که چه رنگی را انتخاب نمایند. انواع رنگ‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند.

رنگ‌های خنثی:

رنگ‌های خنثی رنگ‌هایی هستند که به راحتی با دیگر رنگ‌ها ترکیب می‌شوند و معمولا حس خاصی را به افراد نمی‌دهند. این رنگ‌ها دائمی هستند و باعث خستگی افراد نمی‌شوند. افرادی که زود از رنگ‌های روشن یا تیره خسته می‌شوند و از این بابت نگران هستند، نیاز به رنگ‌هایی دارند که به خوبی با این پس زمینه هماهنگ شود. رنگ‌های طوسی، خاکستری و از این قبیل رنگ‌ها می‌تواند بسیار کاربردی باشد و در ساخت کابینت یا کفپوش مناسب باشد. حتی می‌توان آنها را با رنگ‌های دیگر نیز ترکیب کرد که تنوع بالا تر برود.

رنگ‌های گرم:

رنگ گرم می‌توانند حس هیجان یا آرامش را به شما بدهد. رنگ قرمز یکی از رنگ‌های گرم و جسورانه است که می‌تواند در بعضی مواقع مکمل بسیار خوبی برای دیزاین شما باشد. همچنین، رنگ نارنجی نیز ترکیبی از هیجان و قدرت را در محیط نمایان می‌کند. سایر رنگ‌های گرم مانند زرد و سبز، نماد‌هایی از آرامش و همچنین طبیعت را خواهند داشت. البته استثنا‌هایی مانند رنگ فسفری یک رنگ مدرن است که روشنایی بالایی دارد و ممکن است هرکسی آن را برای دکوراسیون نپسندد.

رنگ‌های سرد:

رنگ‌های سرد بیشتر از آبی نشئت می‌گیرند. مانند ارغوانی‌، رنگ نیلی، کرم که کمی هم روشن هستند و در صدر آنها می‌تواند سفید یک دست باشد که پس زمینه‌ی خوبی است و مانند رنگ‌های خنثی به سرعت هماهنگ می‌شود. اما استفاده‌ی بیش از حد آن در فضا می‌تواند یک محیط بی روح را ایجاد کند. به همین دلیل بیشتر یک رنگ مکمل یا پس زمینه در دکوراسیون است.

اما سفید براق حالت متفاوتی دارد، براق بودن آن هم باعث روشنایی فضا‌ها می‌شود و هم آن را بزرگتر نشان می‌دهد. بهترین رنگ سفید براق مربوط به هایگلاس است که روکش فایبرگلاس دارد. ترکیب بسیار مناسبی در فضا بعنوان کابینت، کمد دیواری و کفپوش یا دیوارپوش است و تاثیر آن در بزرگ نشان دادن فضا حس می‌شود.

رنگ‌های تیره:

رنگ تیره که در صدر آن رنگ مشکی می‌باشد. در دکوراسیون محیط‌های بزرگ رنگ تیره می‌تواند یک حالت لوکس و زیبا را در ترکیب با رنگ‌های مختلف مانند سفید یا طلایی به فضا بدهد.

محیط‌های کوچک با رنگ تیره حالت دلگیر پیدا می‌کند اما فضای بزرگتر، چنین رنگی را در ترکیب با سایر رنگ‌ها به خوبی هضم کرده و بسته به سلیقه‌ی شما می‌تواند بسیار عالی به نظر برسد. رنگ‌های تیره می‌تواند شامل هر رنگی باشد. زرشکی، سرمه‌ای، بنفش تیره و از این قبیل رنگ‌ها جزو رنگ‌های تیره هستند، گاهی ترکیب رنگ تیره و روشن کنتراست زیبایی به محیط می‌دهد.

انواع رنگ‌های مناسب برای MDF-وبسایت موما

استفاده از طرح‌ها و رنگ‌های مختلف MDF چه تاثیری در دکوراسیون داخلی دارد؟

 

متریال مانند MDF که از ضایعات چوب ساخته می‌شود، بهترین گزینه برای حفاظت از محیط زیست است و با مزایایی که دارد توانسته برای ساخت انواع قسمت‌های ساختمان به کار گرفته شود. یکی از ویژگی‌های آن این است که به راحتی رنگ آمیزی می‌شود و خود شما بخصوص اگر در کف ساختمان یا روی دیوار از آن استفاده کرده باشید، می‌توانید به راحتی رنگ دلخواه خود را روی آن پیاده کنید‌.

البته این مورد برای کابینت و همچنین جنس هایگلاس کمی متفاوت است. زیرا ممکن است هماهنگی رنگ‌های کابینت را از بین ببرد یا باعث از بین رفتن براقیت هایگلاس شود که خوشایند نخواهد بود. اما MDF معمولی به راحتی قابل رنگ آمیزی خواهد بود.

آیا طرح‌های مختلف روی قیمت MDF تاثیر می‌گذارد

 

در این مورد باید گفت که بله، اگر طرح برجسته نیاز داشته باشید یا هایگلاس، معمولا طرح‌های برجسته نیاز به ماشینکاری دقیق و وکیوم روکش  دارند که بدون شک روی قیمت آنها تاثیرگذار خواهد بود. همچنین پیچیدگی طرح به دلیل ظرافت بالا قیمت بیشتری خواهد داشت.

هایگلاس نیز یکی دیگر از این طرح‌ها است که صرفه نظر ار رنگی که دارد نیاز به روکش فایبرگلاس خواهد داشت. طرح‌های دیگر، مانند این به دلیل نیاز به ابزار پیچیده تر و زحمت بیشتر قیمت بالاتری خواهند داشت. همچنین برای کابینت‌هایی که در آنها نیاز به ایجاد انحنا وجود دارد، تغییر شکل طی فرآیندی با کمک گرما و خلا ایجاد می‌شود که با هزینه‌ی نهایی محاسبه خواهد شد. اما تمام اینها معمولا به صورت متری به مشتریان اعلام می‌شود.

نتیجه گیری

 

استفاده از طرح‌های مختلف MDF در دکوراسیون داخلی در سال‌های گذشته طرفداران بسیاری پیدا کرده است. قابلیت اجرای طرح و رنگ متنوع تنها به واسطه‌ی استفاده از روکش‌های مختلف با کمک این متریال به راحتی اجرا می‌شود این یک ویژگی جالب در MDF است. هر نوع رنگی را می‌توان در این متریال به کار برد و شما با شناخت تاثیر رنگ روی دکوراسیون انتخاب بهتری داشته باشید. همچنین استفاده از متریال مختلف برای اجرای انواع طرح‌ها روی قیمت آن موثر می‌باشد.