در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

یکی از کاربرد‌های MDF ساخت کمد دیواری است. کمد دیواری به منظور ایجاد یک فضا برای جایگیری لباس‌ها و سایر لوازم است. کمد دیواری کمک می‌کند که از فضای اتاق خواب به صورت بهینه‌تری استفاده شود، همچنین در زیبایی دکوراسیون نیز موثر خواهد بود. معمولا برای استفاده از کمد دیواری در اتاق خواب استفاده می‌شود و معماران فضایی را مخصوص استفاده از کمد دیواری تعبیه می‌کنند. کمد دیواری انواع متنوعی از نظر طرح و جنس مورد استفاده دارد، در این مقاله آموزش ام دی اف قصد داریم به آشنایی با آنها بپردازیم، پس همراه موما باشید.

 

انواع کمد دیواری MDF از نظر نحوه‌ی باز شدت درب

 

هر کمد دیواری از نظر روش باز شدن درب انواع مختلفی دارد، می‌توان آنها را به چند دسته‌ی اصلی تقسیم نمود که کاربرد هر کدام برای فضا‌های مختلف مناسب خواهد بود.

کمد دیواری ریلی:

کمد دیواری ریلی یک طرح مدرن و بهینه شده برای فضا‌های کوچک می‌باشد که زیبایی خاصی نیز دارد. این کمد دیواری‌ها درب‌هایی دارند که روی یک محور مانند ریل باز و بسته می‌شود و در اتاق خواب‌های کوچک این ویژگی کمک بسیاری خواهد کرد. جنس این کمد دیواری‌ها بسته به نیاز شما می‌تواند از نوع؛ هایگلاس، ممبران، با روکش چوب و انواع MDF باشد. کمد دیواری ریلی همچنین در طرح‌ها و دیزاین‌های متنوعی ساخته می‌شود که شما طبق نیاز خود می‌‌توانید حتی فضا و دیزاین آن را کاملا سفارشی انتخاب کنید.

کمد دیواری لولایی:

کمد دیواری نوع لولایی که درب آن به دو یا سه لولا متصل می‌کند تکیه دارد که تحت یک محور باز و بسته می‌شود. این مدل از کمد دیواری‌ها، در محیط‌هایی که از نظر فضا مشکلی ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کمد دیواری‌ها از نوع کلاسیک به حساب می‌آید که البته می‌تواند برای محیط‌های مختلف بهینه شود و سفارشی سازی گردد.

کمد دیواری با درب بازشوی آکاردئونی:

کمد دیواری‌های آکاردئونی از ترکیب لولا و ریل ساخته می‌شوند که در یک محور باز و بسته می‌شود و برای استفاده از فضای کمتر، هنگام باز شدن از لولا در میان آنها استفاده می‌شود. کمد دیواری آکاردئونی  معمولا برای کمد‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمد دیواری بدون درب:

کمد دیواری‌هایی نیز هستند که در ساخت آنها از درب استفاده نمی‌شود و فضا‌ها بیشتر توسط قفسه بندی مجزا شده و طرح آن نیز به همین شکل با قفسه به شکل باز می‌باشد. این نوع کمد دیواری با دکوراسیون مدرن سازگار است و به زیبایی فضا می‌افزاید.

انواع کمد دیواری MDF از نظر نحوه‌ی باز شدت درب-وبسایت موما

 

انواع کمد دیواری از نظر جنس MDF

 
  1. کمد دیواری ملامینه: کمد دیواری ملامینه یک نوع اقتصادی و کاربردی برای ساخت کمد دیواری است. این جنس بسیار اقتصادی است و کیفیت خوبی نیز دارد. بخصوص که فضای اتاق چندان با رطوبت مواجه نمی‌شود. کمد دیواری‌های ملامینه از نظر طرح و رنگ تنوع بالایی دارد و می‌توان آن را با طرح و رنگ‌های متناسب با سلیقه‌ی هر فرد و یا متناسب با فضای مورد نظر هماهنگ نمود.
  2. کمد دیواری هایگلاس: کمد دیواری‌های هایگلاس تفاوتشان با ملامینه روکش ضخیمی است که روی مغزی MDF کشیده می‌شود. این روکش از ترکیب شبیه و پلاستیک ساخته شده است و ظاهری زیبا و براق را به کمد دیواری می‌دهد.
  3. کمد دیواری وکیوم: جنس این کمد دیواری‌ها از یک نوع MDF است که با CNC روی مغزی آن طراحی می‌شود. تنوع طرح می‌تواند دقت بالایی داشته باشد و روکش آن از جنس pvc می‌باشد‌، این روکش با دستگاه وکیوم و به کمک چسب و حرارت در خلا روی آن وکیوم می‌شود. در نتیجه طرح آن می‌تواند تنوع بالایی داشته باشد، اما اکثرا نوع کلاسیک آن را می‌پسندند.
  4. کمد دیواری MDF با روکش چوب: کمد دیواری‌هایی که با چوب طبیعی ساخته می‌شوند، قیمت بالایی دارند و هر کسی توان خرید آن‌ها را ندارد. به همین دلیل برای اینکه نیاز خریداران برطرف شود و با هزینه‌ی کمتر حس استفاده از کمد دیواری طرح چوب را تجربه کنید، سازندگان برای پاسخگویی به این نیاز از روکش نازک چوب طبیعی روی آن استفاده می‌کنند.
کمد دیواری MDF با روکش چوب-وبسایت موما

 

تفاوت ساخت کمد دیواری و کابینت MDF

 

کمد دیواری و کابینت دو مورد از نیاز‌های کاربردی هر خانه می‌باشد. کابینت در آشپزخانه برای جاگیری ظروف و لوازم آشپزخانه می‌باشد. کمد دیواری هم معمولا در اتاق خواب استفاده می‌شود و برای جاگیری لباس‌ها و سایر وسایل افراد مناسب است. اما تفاوت این دو، مربوط به کاربرد آنها است که به طبع در ساختار و طرح هر یک و همچنین قیمت آنها تاثیر گذار خواهد بود.

تفاوت ابعاد کمد دیواری و کابینت:

ابعاد کابینت، طبق ابعاد آشپزخانه و همچنین طبق وسایل و ابزار موجود در آن ساخته می‌شود. کابینت تمام دیوار‌های آشپزخانه را در بر می‌گیرد. همچنین کابینت به دو صورت زمینی و دیواری تولید می‌شود. دلیل آن هم، یکی دکوراسیون خانه و دیگری نیاز به استفاده‌ی بهینه از فضا می‌باشد.

کمد دیواری بیشتر برای جاگیری لباس‌ها و وسایل شخصی است و کاربرد اختصاصی‌تری دارد. معمولا کمد دیواری‌ها گاهی از ترکیب چهار چوب‌های آهنی و درب‌ها و قفسه‌های چوبی یا MDF ساخته می‌شود. البته این طرح‌ها کلی و قدیمی‌تر هستند. ایجاد فضا و یونیت در کمد دیواری می‌تواند سفارشی سازی شود و ابعاد آن طبق فضای موجود انتخاب خواهد شد، بیشتر موارد استفاده‌ی آن معمولا استفاده‌ی بهینه از فضا می‌باشد.

تفاوت فضای آشپزخانه و اتاق خواب:

برای آشپزخانه معمولا می‌توان گفت که یک فضای نیمه مرطوب است که به هر حال با رطوبت سرو کار دارد. به همین دلیل احتمال نفوذ آب به داخل کابینت‌ها وجود دارد که باعث آسیب دیدگی‌ آنها خواهد شد.

اما اتاق خواب اینگونه نیست، این فضا معمولا چندان با رطوبت مواجه نمی‌شود و یک محیط خشک به حساب می‌آید. استفاده از کمد دیواری در این فضا نیز حساسیت چندانی از نظر رطوبت نخواهد داشت و همین موضوع باعث می‌شود تا کمد دیواری عمر طولانی‌ داشته باشد.

تفاوت ساخت کمد دیواری و کابینت MDF-وبسایت موما

 

نتیجه گیری

 

کمد دیواری MDF معمولا از نظر جنس ساخت و همچنین طرح و حالت باز شدن درب‌ها در دسته‌های مختلفی ساخته می‌شود. معمولا جنس آنها بیشتر از  ساخته می‌شود و به همین دلیل قیمت آن معمولا به صرفه می‌باشد. البته انواع ام دی اف بسته به نوع روکش و اندازه‌ی دانسیته‌ قیمت مختلفی دارد. کمد دیواری‌های وکیوم به دلیل نیاز به ابزار‌های پیچیده تر مانند ماشین کاری قیمت بالاتری دارند. کمد دیواری‌ها یکی از کاربرد‌های MDF است و تفاوت آن با کابینت در کاربری آنها وجود دارد.