در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

– می خوام یک وسیله دکوری بسازم اما چجوری؟
– با چه متریالی میشه یک گلدون ساخت؟
– چه ابزاری میخواد؟
– اصلا باید مصالحش رو چجوری درست کنم؟
اگر دوست دارید در خانه یک گلدان بتنی یا هر وسیله دیگری مثل دست سازه‌های بتنی و چوبی بسازید و دقیقا نمی‌دانید چکار کنید حتما این آموزش را تا انتها دنبال کنید. امروز قصدم دارم آموزش ساخت گلدان بتنی در خانه را برای شما به اشتراک بگذارم. خیلی اوقات شده شاید در بازار یا پاساژی بوده‌اید که یک دکوری زیبا از جنس بتن به چشمتان خورده و دوست داشته اید بخرید. حتما قیمت این دکوریجات‌ گران هم است. باید بگویم شما خیلی راحت با تعدادی ابزار ساده در خانه می توانید خیلی از دکوریجات‌های جذاب را درست کنید. فقط حواستان باشد این کار را در محیطی مثل تراس یا حیاط انجام دهید چون شاید کمی کثیف کاری داشته باشد. برای یادگیری بهتر شما دوستان می توانید آموزش دست سازه های بتنی و چوبی مراجعه کنید.
 
ساخت گلدان بتنی در خانه

 

روش ساخت قالب گلدان بتنی …

 
خب بریم تا اولین مرحله را با هم اجرا کنیم. قبل از هر کاری شما نیازمند یک قالب هستید. این قالب‌ها برای ریختن مصالح و شکل‌گیری کاربرد دارند. لازم نیست اصلا هزینه‌ای کنید. کافیست مقداری خلاقیت به خرج دهید. دور و بر خانه را یک نگاهی بیندازید. حتما یکسری وسایل دور ریز و بدرد نخور دارید. وسایل مثل یک بطری پلاستیکی نوشابه، ظروف پلاستیکی یک بار مصرف، قوطی پنیر صبحانه و از این مواردی که احتمالا در خانه هر کسی پیدا شود. البته در بازار قالب های آماده مخصوص ساخت اکسسوری‌های بتنی هم هست که می توانید تهیه کنید. حتی قالب های لاستیکی که مخصوص درست کردن ژله هستند برای این کار می‌تواند مناسب باشد. بعد از این که قالب مورد نظر خود را پیدا کردید باید آن را خوب تمیز کنید. اگر قالب شما کثیف باشد آثار بدی را بر سطح گلدان بتنی بر جای می‌گذارد. با یک اسپری روغن غذا داخل قالب را کاملا چرب کنید. مقدار چرب شدگی باید به گونه‌ای باشد که روغن در کف قالب جمع نشود وگرنه بتن را خراب می‌کند. چرب کردن را با یک عدد قلم مو ساده هم می‌توانید انجام دهید. آغشته کردن قالب به روغن باعث جدا شدن راحت گلدان از درون آن می‌شود.
ساخت گلدان بتنی در خانه

 

ترکیب کردن مصالح؟؟

 
حالا وقت آن رسیده که مصالح بتنی را آماده کنید. برای مصالح باید به نسبت یک به دو آب و سیمان را درون یک ظرف ترکیب کنید. پس از اضافه کردن سیمان با آب خوب آن‌ها را مخلوط کنید تا به صورت یکنواخت بشود. اگر دوست داشتید گلدان شما به رنگ دیگری باشد می‌توانید بتن رنگی تهیه کنید. زمانی که ملات را آماده کردید باید بین پنج تا ده دقیقه درون قالب بریزید وگرنه ملات سفت می‌شود. اگر در فضای باز مشغول به ساختن هستید حتما در زمستان هوای خیلی سردی خواهید داشت. هوای سرد در بتن باعث یخ زدگی و خراب شدن کار می‌شود. پس اگر می‌خواهید در فضای باز کار کنید برای خشک شدن بهتر بتن حتما بر روی کار نایلون پلاستیکی بکشید. در تابستان هم هوای گرم نیز باعث ترک خوردگی سطح بتن می‌شود. برای عمل‌آوری بهتر در فصل تابستان می‌توانید پس از این که کار کمی محکم شد آن را داخل یک ظرف آب قرار دهید.
ساخت گلدان بتنی در خانه

 

نکات مهم!

 

برای اینکه یک گلدان بتنی خوب و با اندازه مناسب داشته باشید باید سایز قالب را بزرگتر انتخاب کنید. گلدان یک قسمت برای کاشت گیاه را باید داشته باشد که در آن خاک بریزید. برای اینکه بتوانید این قسمت را ایجاد کنید، از یک قالب کوچک‌تر استفاده کنید. قالب کوچک‌تر را داخل قالب بزرگتر قرار دهید و آن را کاملا فیکس کنید که تکان نخورد. اگر قالب خرابی را انتخاب کنید و یا کاملا محکم نباشد ممکن است با نشت بتن ربرو شوید و کار خراب شود. بهتر است قالب کوچکتر یک طرح ساده‌ای داشته باشد چون در معرض دید نیست و کار تمیز‌تر در می آید. پس از این که مراحل اولیه کار را انجام دادید منتظر خشک شدن کار شوید تا کار را از قالب خارج کنید. برای بیرون آوردن کار از درون قالب عجله نکنید. بگذارید کار کاملا محکم شود. اگر این کار را زودتر انجام دهید امکان شکستن کار زیاد است. مدت زمان سه الی چهار روز می تواند برای محکم شدن کار مناسب باشد. فقط آب دادن و عمل‌آوری بتن را فراموش نکنید چرا که کار را تمیز و بدون ایراد می‌کند. در آخر برای بیرون آوردن قالب را پاره کنید. اگر قالب شما فلزی است یا نمی‌خواهید خراب شود کافیست چند عدد ضربه به دور قالب بزنید تا کاملا جدا شود.‌

 

نتیجه کار

 

بعد از این که گلدان بتنی را از قالب خارج می‌کنید به یک سمباده نیاز دارید. سمباده‌ای که انتخاب می‌کنید باید مقداری بافت درشت داشته باشد که مناسب سطح بتن باشد. با سمباده با دقت سطح بتن را صاف و یکدست کنید. برای تزئین بیشتر و زیبا شدن این گلدان می‌توانید از یک قلم‌مو و رنگ کمک بگیرید. رنگ طلایی را با قلم‌مو بردارید و بعضی از قسمت‌های گلدان به صورت یک نوار رنگ کنید. استفاده از رنگ یک نمونه از خلاقیت در زیباتر شدن کار شما است. با ترکیب متریال‌های دیگر با بتن می‌توان کار‌های جذاب‌تری ایجاد کرد. برای مثال ترکیب چوب در کنار بتن یک اثر فوق العاده را تولید می کند. و یا حتی اگر کار با اپوکسی را یاد دارید می توانید ترکیب زیبایی را با این متریال نیز ایجاد کنید، انتخاب با شما است. در آخر گلدان بتنی شما آماده است و می‌توانید گل‌هایی مانند کاکتوس‌های تزئینی در آن بکارید و از نتیجه کار لذت ببرید. افرادی زیادی هستند که علاوه بر ساخت ایده‌های خود از این راه درآمد خوبی را دارند. باز کردن موضوع کسب درآمد از طریق ساخت اکسسوری‌های بتنی و چوبی خود آموزش جدایی را می‌خواهد. اگر شما هم علاقه زیادی به ساخت اکسسوری‌های بتنی و چوبی دارید خبر خوبی برایتان دارم. تیم موما یک آموزش جامع برای ساخت این دکوری‌های جذاب آماده کرده است. می‌توانید با مراجعه به بخش فروشگاه این آموزش‌ها را مشاهده کنید.‌
ساخت گلدان بتنی در خانه