در این مقاله بخوانید

 

سوراخ کردن کاشی

 

– سوراخ کردن کاشی با چه ابزاری امکان پذیر است؟
– چکار کنیم کاشی هنگام انجام سوراخ کاری نشکند؟
– نکات مهم این کار چیست؟
استفاده از کاشی ها بر روی دیوار و کف یک روش عالی برای بازسازی دیزاین داخلی خانه شما است که بسیار کاربردی و دارای طول عمر بسیار بالا می باشد. با این حال، تمام زمان های صرف شده برای انتخاب رنگ، جنس و شکل کاشی بدون دقت کردن در اجرای درست فقط اتلاف وقت است.
برخی مواقع برای اتصال لوازمی همچون آینه یا روشور در حمام نیازمند به سوراخ کردن کاشی می باشید. اما گفتن این کار ها آسان تر از انجام دادن بدون دانش درست آنها است.
هنگام نصب کاشی ها ممکن است برخی مواقع به یکسری موانع بر بخورید که به یک روش مخصوص آن را باید حل کنید. ناهماهنگی ها جزئی هنگام علامت گذاری نقاط مته می تواند منجر به جابجا شدن زیاد لوازم در سر جای خود می شود. در مواردی حتی ممکن است که باعث ترک خوردن و شکستن کاشی شما شود.
امروز در این مقاله آموزش تخصصی کاشی کاری، نکات مهمی را در مورد نحوه صحیح سوراخ کردن کاشی را برای شما بیان می کنیم. پس همراه موما باشید…

 

شناسایی جنس برای سوراخ کردن کاشی

 
از سرامیک و کاشی های چینی گرفته تا سنگ طبیعی، شیشه و بتن دارای مجموعه ای از مواد هستند که آنها را بسیار قوی و مقاوم در برابر آب می کند.
بسیاری از کاشی ها ممکن است در نگاه اول یکسان به نظر برسند، اما هر ماده دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است. برخی مقاومت کمتر و برخی نیز مقاومت بیشتری را دارند.
بنابراین وقتی نوبت به سوراخ کردن کاشی می رسد، باید دقیقا بدانید با چه ماده ای سر و کار دارید تا مطمئن شوید از تجهیزات مناسب (یعنی مته) برای نفوذ صحیح و ایمن استفاده می کنید.
برای سوراخ کردن کاشی با سطح لعابدار و متراکم، یک مته معمولی برای این کار قوی نخواهد بود و باید در عوض از مته با نوک الماس یا کاربید کمک بگیرید.
  • مته کاربید:

این مته های بنایی ارزان هستند و می توانید از طریق آن ها کاشی ها و سرامیک دیوار و کف را سوراخ کنید. یادتان باشد از مته کاربید برای سوراخکاری سطوح سخت استفاده نکنید که ممکن است باعث شکستن آن شود.

  • مته با نوک الماسی:

اگر چه قیمت این مته تا حدی گران تر است، اما ارزشش را دارد. زیرا نوک آن در مدت زمان بیشتری فرسوده می شود و تقریبا برای سوراخ کاری هر ماده ای کاربرد دارد. این مواد شامل بتن، چینی و سنگ های طبیعی مانند مرمر و گرانیت می شود.

شناخت جنس کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

 

لوازم سوراخ کردن کاشی

 
قبل از شروع به سوراخ کردن کاشی باید ابزار های مورد نیاز خود را تهیه کنید، این ملزومات برای تمام کاشی تقریبا یکی است و با داشتن آنها قادر به ایجاد سوراخ در سطح کاشی های خود خواهید بود.
 
– دریل برقی
– مته کاربید تیز یا مته با نوک الماسه ( با توجه به توضیحات داده شده باید یکی از این دو نوع مته را انتخاب کنید)
– نوار چسب کاغذی
– تراز
– قلم تیز یا مداد برای علامت گذاری نقاط سوراخ کردن کاشی
– عینک ایمنی
 
ابزار سوراخ کردن کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

 

نحوه سوراخ کردن کاشی

 

در این قسمت با نحوه سوراخ کردن کاشی به صورت مرحله ای آشنا خواهید شد:
 
  • مکان حدودی خود را مشخص کنید: ابتدا با استفاده از نوار چسب کاغذی، محوطه که قصد سوراخ کردن آن را دارید مشخص کنید. این قسمت همان جایی است که توسط مته باید سوراخ شود.

  • علامت خود را نهایی کنید: هنگام علامت گذاری نقاط مته روی کاشی هیچ خطایی وجود ندارد. حتی یک جابجایی کوچک ممکن است باعث شود که کار به درستی انجام نشود. بنابراین از سوراخ های از پیش بریده شده به عنوان شابلون استفاده کنید تا دقت کار بالاتر برود.
  • وسایل ایمنی خود را بپوشید: محل انجام کار خود را چک کنید تا کاملا تمیز و مرتب باشد که به شما آسیبی وارد نشود. هنگام سوراخ کاری یادتان باشد حتما از عینک کار استفاده کنید چون ممکن است حین عملیات سوراخکاری با پرتاب تیکه های کاشی مواجه شوید.
  • سوراخ راهنما  را ایجاد کنید: مته را روی نقطه ای که می خواهید سوراخ کنید نگه دارید، این کار از لیز خوردن غیر منتظره مته جلوگیری می کند. به آرامی شروع کنید به مته زدن در کاشی و این کار 2 الی 3 ثانیه طول بکشد. پس از این کار مته را داخل یک لیوان آب سرد فرو ببرید تا خنک شود. این کار باعث می شود سوراخ های شما کاملا مشخص باشند. برای هر علامت که گذاشته اید این روند را تکرار کنید.
  • سوراخ های عمیق را ایجاد کنید: هنگامی که مته خنک شد، مته را بر روی سوراخ های راهنمایی که ایجاد کرده اید بگذارید و به مدت 5 الی 8 ثانیه در این سوراخ های کم عمق شروع به دریل کردن کنید. این بار کمی فشار به صورت نرمال به دریل وارد کنید. مته را با آب خنک خیس کنید و این کار تکرار کنید تا زمانی که سوراخ کافی در سطح کاشی ایجاد کنید.
  • محل را تمیز کنید: بعد از برش و سوراخ کاری، نوار چسب را بردارید و با پاک کردن کاشی توسط یک پارچه مرطوب گرد و غبار را پاک کنید.

مراحل سوراخ کردن کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

 

نکات مهم سوراخ کردن کاشی

 

کاشی ها معمولا دارای مقاومت کششی پایینی هستند، که به این معنی است در حین انجام سوراخ کاری به راحتی ترک می خورد. بنابراین، موفقیت شما بستگی به مرتب و پیوسته انجام دادن فرآیند توضیح داده شده دارد.
  • مته خود را خنک کنید: اصطکاک مته الماسی شما در برابر کاشی سخت باعث می شود که مته به شدت داغ شود. برای کاهش چشمگیر خطر ترک خوردن کاشی، مته خود را طول فرآیند سوراخکاری مداوم خنک نگه دارید.
  • از مته تیز استفاده کنید: برای به حداقل رساندن خطر ترک خوردن کاشی، همیشه از مته های تیز و سالم استفاده کنید. توجه داشته باشید که سختی کاشی ها به این است که ممکن است حتی مته های کاربید و یا الماسه به سرعت لبه تیز خود را از دست بدهند. بنابراین اگر در حال انجام یک پروژه بزرگ هستید به طور مرتب نکات گفته شده را بررسی کنید.
  • افزایش طول عمر مته: طول عمر یک مته به سرعت، روان کننده، فشار و چگالی ماده ای که سوراخ می کنید بستگی دارد. برای بدست آوردن حداکثر عمر، سعی کنید از سرعت کم مته و همچنین فشار پایین تری را هنگام سوراخ کاری استفاده کنید.

با رعایت کردن موارد گفته شده به تمیزی کار خود در هنگام نصب کاشی کمک کنید. امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده باشد. برای مطالعه و دریافت آموزش های بیشتر در مورد کاشی کاری به بخش آموزشگاه مراجعه کنید.

نکات مهم سوراخ کردن کاشی-استودیو طرح و ساخت موما