در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

تاریخ و علم رنگ شناسی به چه کسی و چه تاریخی برمی‌گردد؟

رنگ چیست؟

مدل‌ رنگی چیست؟

چگونه به وجود آمده است و چه کاربردهایی دارند؟

رنگ‌های اصلی با ترکیب چه رنگ‌هایی حاصل می‌شوند؟

تا انتهای این مقاله آموزشی رنگ شناسی در معماری با موما همراه باشید تا با دنیای شگفت انگیز رنگ‌ها آشنا شوید.

رنگ‌ها را در هر کجا و در هر مکانی که استفاده کنیم نشان دهنده شخصیت ما هستند. رنگ‌ در زندگی ما تاثیرگذار است و می‌تواند بر روحیه ما تاثیر بگذارد یا حتی حالت روحی ما را به دیگران نشان دهد. دنیای رنگ‌ها و رنگ شناسی آنقدر گسترده و متنوع است که شاید خیلی از ماها چیزی از آن‌ها نمی‌دانیم.

 

رنگ چیست؟

 

رنگ به عنوان جنبه‌ای از اشیا تعریف می‌شود که به دلیل کیفیت‌های متفاوت نور منعکس شده یا ساطع شده توسط آن‌ها ایجاد می‌شود. برای دیدن رنگ‌ها، باید نور داشته باشید. هنگامی که نور به یک جسم می‌تابد، برخی از رنگ‌ها از جسم خارج می‌شوند و برخی دیگر توسط آن جذب می‌شوند. چشمان ما فقط رنگ‌هایی را می بیند که منعکس شده‌اند. اولین کسی که ارتباط بین رنگ و نور را کشف کرد، دانشمند سر اسحاق نیوتن بود.

 

علم رنگ

 

نور سفید خالص، از رنگ‌های قابل مشاهده تشکیل شده است. سر آیزاک نیوتن این موضوع را در سال 1666 با عبور یک پرتو نور از یک منشور کشف کرد. این دانشمند مشهور انگلیسی در آن زمان 23 سال داشت. او مجبور شد بیش از یک سال از دانشگاه کمبریج در خانه بماند زیرا طاعون که اروپا را فرا گرفته بود آن را بسته بود. در این دوره بود که نیوتن آزمایشات طیف معروف خود را انجام داد. او برای کاهش حوصله قرنطینه، پرده‌های اتاق تاریک خود را سوراخ کرد تا تأثیرات نوری را که از یک منشور عبور می‌کند مطالعه کند.

او بی نهایت رنگ در این طیف یافت، اما نیوتن می‌خواست نشان دهد که فقط هفت رنگ اصلی وجود دارد، مانند هفت سیاره شناخته شده و هفت نت موسیقی در مقیاس دیاتونیک. او قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش را شناسایی کرد. با استفاده از منشور دوم، نیوتن نشان داد که هر رنگ، در طیف تک رنگ است، یعنی از یک طول موج واحد و منحصر به فرد تشکیل شده است. به این ترتیب پایه علم رنگ شناسی بنا شد.

علم رنگ در رنگ شناسی-وبسایت موما

 

رنگ مخلوط: رنگ‌های اولیه و ثانویه و سوم

 

در تئوری رنگ‌های سنتی رنگ‌های اصلی سه رنگ رنگدانه‌ای هستند که نمی‌توانند با هیچ ترکیبی از رنگ‌های دیگر تشکیل شوند. این رنگ‌های اصلی قرمز، زرد و آبی هستند تمام رنگ‌های دیگر از این سه رنگ گرفته شده‌اند.

رنگ‌های ثانویه نارنجی، سبز و بنفش هستند که از ترکیب رنگ‌های اصلی تشکیل می‌شوند و رنگ‌های سوم را می‌توان با ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه تولید کرد. در رنگ شناسی شش رنگ سوم زرد_ سبز، زرد-نارنجی، آبی-سبز، آبی-بنفش، قرمز-نارنجی، قرمز-بنفش هستند.

 

مدل رنگ چیست؟

 

مدل‌ رنگی سیستمی است که کمک می‌کند تا رنگ‌ها را از طریق مقادیر عددی تعریف و توصیف کنیم. انواع مختلفی از مدل‌های رنگی وجود دارد که از سیستم‌های ریاضی مختلف برای نمایش رنگ‌ها استفاده می‌کنند. اگرچه اغلب مدل‌های رنگی معمولا از ترکیب سه یا چهار مقدار یا جزء رنگ استفاده می‌کنند.

تعدادی  مدل‌ رنگی محبوب که در صنعت طراحی استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • RGB :قرمز، سبز، آبی
  • HSL :رنگ، ​​اشباع، سبکی
  • CMYK :فیروزه‌ای، سرخابی، زرد، سیاه
  • CIE
مدل رنگ در رنگ شناسی-وبسایت موما

تفاوت بین مدل رنگی و فضای رنگی چیست؟

 

مدل‌ رنگی برای توصیف یک رنگ استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان عناصر قرمز، سبز و آبی (RGB)  یا (CMYK) فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه را نام برد.

فضای رنگی راهی برای نگاشت رنگ‌های واقعی به صورت مقادیر خاص مدل‌ رنگی است. به عنوان مثال،  sRGB و AdobeRGB فضاهای رنگی هستند که هر دو از RGB به عنوان مدل‌ رنگی استفاده می‌کنند، اما نحوه نمایش آن‌ها کمی متفاوت است.

  • مدل رنگ RGB

مدل RGB هنگام کار با طرح‌های مبتنی بر صفحه‌ نمایش دیجیتال، مانند طرح‌هایی که روی صفحه رایانه یا نمایشگر تلفن مشاهده می‌شوند، استفاده می‌شود. در مدل‌ رنگی  RGB، مقداری بین 0 تا 255 به هر یک از رنگ‌های اصلی قرمز، سبز و آبی اختصاص داده می‌شود که 0 تیره و 255 روشن است. با فهرست کردن سه مقدار  قرمز، سبز و آبی، می‌توانید رنگ دقیقی را که مخلوط می‌شود مشخص کنید. مدل رنگی RGB در رنگ شناسی یک سیستم رنگی افزودنی است، به این معنی که رنگ‌ها هنگام مخلوط شدن روشن‌تر می‌شوند.

  • مدل رنگ HSL رنگ، ​​اشباع

مدل HSL شباهت زیادی به مدل‌ رنگی RGB دارد. در واقع، وقتی آن‌ها به صورت ریاضی بیان می‌شوند، یکسان هستند. تفاوت در نحوه بیان عددی رنگ‌ها نهفته است. اشباع و درخشندگی بیشتر در مورد تغییرات رنگ‌های اصلی است. اشباع، زنده بودن رنگ است، یعنی اینکه چه مقدار از مکمل رنگ با آن مخلوط شده است..

  • رنگ کسر CMYK

رنگ‌های تفریق کننده با جذب کامل یا جزئی (که به آن تفریق نیز می‌گویند) برخی از طول موج‌های نور را بازتاب و برخی دیگر جذب می‌کنند. در رنگ شناسی رنگ‌های کسر کننده با رنگ سفید شروع می‌شوند. سیستم رنگی CMYK نمونه‌ای از استفاده از رنگ‌های تفریقی است، زیرا عکس‌ها، مجلات و هر ماده چاپی از رنگ تفریقی برای بازتاب و جذب نور استفاده می‌کنند تا بتوانیم بهتر ببینیم.

 

سمبولیسم رنگ‌ها

 

آبی: رنگ آب و آسمان، مولد، غیر تهاجمی و القا کننده اعتماد به نفس است. آبی مورد علاقه برای همه فرهنگ‌ها است.

قرمز: قرمز در رنگ شناسی بیانگر عشق، اغوا و اشتیاق، همچنین رنگ نفرت، جنگ و خون است. این رنگ الهام بخش پویایی و فوریت است. قرمز یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها در بازاریابی است. در آسیا نیز به عنوان رنگ قدرت، شادی و خوشبختی شناخته می‌شود.

زرد: بیانگر خورشید، جوانی و خوش بینی و همچنین حسادت است. این رنگ را غربی‌ها دوست ندارند، اما برای آسیایی‌ها سلطنت و برای بودایی‌ها رنگی به معنای فروتنی است.

سبز: در رنگ شناسی بیانگر طبیعت و طراوت، شاداب کننده و تداعی کننده تعادل، آرامش و امید است. اگرچه مبهم است، اما می‌تواند نشان دهنده شانس و بدشانسی نیز باشد.

سفید: رنگ جهانی پاکی و معصومیت است و اکنون در تمام سایه‌های ممکن و قابل تصور موجود است، همچنین طلسم مینیمالیسم مدرن نیر هست.

مشکی: شیک، مجلل و مرموز است و محافظه کاری، اقتدار، ریاضت و خطر را نیز تداعی می‌کند. مهم نیست که چگونه آن را تفسیر کنید، این یک رنگ قوی است.

سمبولیسم رنگ‌ها در رنگ شناسی-وبسایت موما

 

جمع بندی

 

با الگوبرداری از تاریخ، طبیعت، چرخه زندگی و فرهنگ انسان، نمادگرایی رنگ‌ها تا حدی بر درک ما از آن‌ها تأثیر می‌گذارد. مثلا در رنگ شناسی، رنگ‌های اصلی قرمز، زرد، آبی هر کدام در فرهنگ‌های مختلف نماد و معنای متفاوتی دارند. در این مقاله به طور مختصر با دنیای شگفت انگیز رنگ‌ها و مدل رنگی آشنا شدیم، که امیدواریم مفید واقع شده باشد.