در این مقاله بخوانید

 

ترک خوردن کاشی 


– ترک خوردن کاشی ناشی از چیست؟
– روش ترمیم این ترک ها چگونه است؟
یکی از معایب کاشی کاری غیر اصولی، به وجودن آمدن ترک ها ناگهانی است که می تواند دلایل مختلفی را داشته باشد. این عوامل باعث ایجاد خطر در کاشی ها می شوند، چرا که ممکن است برای کاشی های رو دیوار این اتفاق بیافتد و به سقوط آنها از روی ارتفاع منجر شود که ممکن است خطر آفرین شود.
به علاوه از طرفی جدا از بحث ایمنی، تاثیر زیادی را بر روی زیبایی کار دارد که بهتر است در اسرع وقت به ترمیم آنها بپردازید. در این مقاله آموزش کاشی کاری و سرامیک کاری قصد داریم این معضل را برای شما دوستان عزیز حل کنیم تا خودتان در خانه بتوانید مانع از ترک خوردن کاشی ها شوید. پس همراه موما باشید…
 
ترک خوردن کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

 

دلایل ترک خوردن کاشی

 
وقتی صحبت از دلایل ترک خوردن کاشی می شود پاسخ کوتاه این است که سطح کاشی در برابر فشار زیادی قرار می گیرد که منجر به جابجایی مصالح و شکستگی آن می شود. بسته به میزان فشاری که کاشی تحت آن قرار می گیرد، شدت این ترک ها کم یا زیاد می شود.
کاشی ها از سرامیک سخت یا چینی ساخته شده اند که در طی مراحل تولید تحت فشار و حرارت بالا قرار می گیرند. کاشی ها اغلب در برابر بارهای سنگین، پیاده روی، نوسانات شدید دما، قرار گرفتن در معرض رطوبت و حتی ضربه مقاومتی خوبی را دارند. ترک ها زمانی ایجاد می شوند که عوامل خارجی، قدرت و دوام آنها را تضعیف کند.
در صورتی که کاشی ها به درستی نصب نشوند و دارای حفره هایی در لایه های ملات و چسب باشند باعث ایجاد مناطق ضعیفی در زیر آنها می شود که احتمال ترک خوردن را بیشتر می کند. از طرفی ضربه ناگهانی به نقاط حساس و متمرکز کاشی ها هم باعث ترک خوردن کاشی می شود. همچنین در قسمت ذیل براخی از دلایل مهم را کامل توضیح داده ایم:
  • نصب نادرست: برای اینکه یک کاشی عملکرد مطلوبی داشته باشد، اجرای درست آن یک امر ضروری است. در غیر این صورت ممکن است با انبوهی از مشکلات مانند شکستن کاشی ها مواجه شوید. این اشتباهات می توانند هزینه آور باشند که شامل موارد زیر است:

– کاربرد نادرست چسب: کاشی ها را باید با چسبی که تمام پشت آن را بپوشاند، محکم کنید. اگر شکاف یا فضای خالی بین کاشی و سطح وجود داشته باشد، بر یکپارچه بودن کاشی اثر می گذارد و نقاط ضعیفی را در سطح آن ایجاد می کند.

– چسبندگی نامناسب: کاشی ها باید با استفاده از چسب با خواص انعطاف پذیر به طور ایمن بر روی سطح نصب شوند که امکان جابجایی های کوچک را بین قعات صلب و زیر لایه را بدون تاثیر بر پایداری کاشی فراهم کند. استفاده از مواد نامناسب مانند دوغاب یا ملات سیمان به علت نداشتن انعطاف کافی ممکن است باعث شکستگی ترک خوردن کاشی شود.

نصب نادرست کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

  • تاثیرات سخت: کاشی و سرامیک های چینی بسیار مقاومت بالایی را دارند، اما در معرض ضربه ها سخت مانند افتاد یک وسیله سنگین بر روی آنها باعث ایجاد شکستگی می شوند، به خصوص اگر مشکل در نصب هم وجود داشته باشد این مورد را تشدید می کند.
  • تحمل وزن بیش از حد: به عنوان یک قاعده، کاشی ها برای تحمل بار های سنگین طراحی می شوند، اما همه آنها این قابلیت را ندارند. به عنوان مثال اگر از کاشی های مخصوص دیوار در کف استفاده کنید، در زیر فشار وزن یخچال یا ماشین لباسشویی احتمال شکستگی را دارد.
  • بستر ترک خورده: این مورد در کاشی های کف رایج است. اگر زیرسازی کار به هر دلیلی دچار شکستگی شود مطمئناٌ تاثیر خود را بر روی کاشی ها نیز می گذارد.
  • کاشی کاری روی درز های کنترلی: در مناطق بزرگ با بستر کف های بتنی، درز و اتصالات کنترلی برای جلوگیری از تاثیرات دما وجود دارد که اگر کاشی های خود را بدون به کار بردن مصالح انعطاف پذیر بر روی آنها نصب کنید، باعث به وجود آمدن ترک می شود.
  • تغییرات شدید دما: در داخل خانه تغییرات دما به مقدار بسیار اندکی انجام می گیرد که مشکلی برای کاشی ها ندارد. با این حال اگر از کاشی ها در محیط باز استفاده می کنید به دلیل تغییرات ناگهانی دما باعث ترک خوردن کاشی های شما خواهد شد.
  • کاشی نامناسب یا بی کیفیت: همه کاشی ها کاربری یکسانی را ندارند و قسمت های مختلفی استفاده می شوند. همانطور که در بالا اشاره کردیم کاشی های دیوار را برای کف و کاشی های داخل ساختمان را برای بیرون مصرف نکنید تا مشکلی پیش نیاید.

 

روش ترمیم ترک خوردن کاشی

 
اکنون با درکی درستی از دلایل ترک خوردن کاشی به دست آورده اید می بایست با نحوه ترمیم آنها نیز آشنا شوید. اگر این کار را انجام ندهید ممکن است با مشکلات بزرگ تری از جمله رطوبت و فرسودگی کاشی ها رو به رو شوید.
  • ترک های جزئی: اگرچه ترک های کوچک شاید زیاد مهم به نظر نمی رسند اما به مرور زمان فاجعه بزرگ تر خواهد شد. پس بهتر است که سریعاً این ترک های ریز را رفع کنید. ترمیم این ترک ها به ابزار ساده ای مانند کمی اپوکسی شفاف، و مقداری رنگ متناسب با رنگ کاشی شما است که نیاز دارید.

1.کاشی را با استفاده از مواد شوینده مخصوص تمیز کنید تا عاری از هرگونه کثیفی شود. اجازه دهید کاشی و ترک آن کاملا خشک شود چون این کار باعث چسبندگی بهتر اپوکسی می شود.

ترمیم مرحله اول-استودیو طرح و ساخت موما

2.اپوکسی را در امتدادشکاف بمالید و اجازه دهید به داخل شکاف نفوذ کند. هنگامی که شکاف پر شد، آن را با سطح کاشی به اندازه 0.5 سانتی متر از دو طرف به صورت تراز بپوشانید و اجازه دهید تا خشک شود. این چسب به سرعت خشک می شود و در هنگام کار کردن باید سرعت عمل داشته باشید.

اپوکسی برای ترمیم کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

3. پس از خشک شدن چسب، با استفاده از یک کاتر اپوکسی های اضافی را از ترک جدا کنید.

4. یک لایه رنگ بمالید تا اپوکسی همرنگ کاشی شود.

ترمیم ترک جزئی کاشی-استودیو طرح و ساخت موما

  • ترک های بزرگ: اگر با یک ترک بزرگ تر و یا شکستگی رو به رو هستید روش بالا برای شما کارایی ندارد. در عوض بهترین کار این است که یک کاشی یدک با همان طرح و اندازه جایگزین قبلی کنید. اگر از کاشی قبلی خود ندارید مجبورید مجدد خرید کنید و سعی کنید تا جایی که ممکن است شباهت را رعایت کنید. در مراحل نصب کاشی یدک دقت کنید چرا که خطا ممکن است باعث مشکل در بقیه کار شود، به همین خاطر در پایین توضیحاتی را در مورد چگونگی نصب داده ایم:
  1. با کمک یک کاردک دوغاب را از بندکشی و اطراف کاشی آسیب دیده جدا کنید تا تاثیری بر روی دیگر کاشی ها نگذارد.
  2. یک حوله کهنه را روی کاشی ترک خورده بگذارید و آن را با یک چکش خورد کنید. با تراشیدن بندکشی و خورد کردن کاشی از وسط، از آسیب رسیدن به بقیه کار جلوگیری می شود.
  3. کاشی های خورد شده را از روی دیوار بردارید و با استفاده از یک قلم یا مغار، تیکه های باقی مانده را نیز جدا کنید.
  4. از همین روش برای جداسازی کامل دوغاب بندکشی استفاده کنید و در نهایت پاکسازی را انجام دهید تا سطح کار تمیز شود.

ترمیم کاشی ترک خورده-استودیو طرح و ساخت موما

5.مقدار کمی چسب کاشی را با هم مخلوط کنید و با استفاده از یک ماله شیار دار بر روی سطح پشتی کاشی بمالید. اطمینان حاصل کنید که سطح را به طور کامل پوشانده اید تا از ایجاد حفره های هوا جلوگیری کنید. عدم توجه به این نکته باعث ترک خوردن کاشی خواهد شد.

6.کاشی جدید را به آرامی در محل معین شده قرار دهید و با مابقی کار تنظیم کنید تا صاف باشد. سپس فرصت دهید تا چسب کاملا خشک شوید.

7.در آخر با استفاده از دوغاب، محل بندکشی ها را پر کنید. یک اسفنج مرطوب بردارید و دوغاب اضافی را پاک کنید و بگذارید تا خشک شود. برای تمیز کردن بقایای دوغاب از محلول مخصوص استفاده کنید. اکنون همه چیز آماده است، به همین راحتی می توانید تمام کاشی های شکسته خود را ترمیم کنید تا زیبایی به محیط شما برگردد.

مرحله دوم ترمیم کاشی شکسته-استودیو طرح و ساخت موما