در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

– دست سازه های چوبی رو چطوری میسازند؟
– چه وسایلی رو لازم داره؟
– هر کدوم از این ابزار ها کارش چیه؟
– چقدر هزینه بکنم؟
چوب یکی از متریال های دوس داشتنی است که کاربرد های زیادی دارد. در زمینه های مختلفی از جمله ساختمانی، دکوریجات، مبلمان و اکسسوری های چوبی این متریال به کار برده می شود.
سری به فضای مجازی و اینستاگرام بزنید دست سازه های چوبی زیبایی را خواهید دید که نظر شما را جلب می کند. برخی از افراد از همین راه فروش ویژه ای دارند و برای خود درآمد ایجاد کرده اند. اگر به ساخت این اکسسوری ها علاقه دارید ما قبلا در مقالاتی آموزش دست سازه های بتنی و چوبی زیادی را داده ایم که می توانید به آنها مراجعه کنید. 
اما در این مقاله درباره ابزار های مورد نیاز برای راه اندازی یک کارگاه خانگی را معرفی می کنیم. پس همراه موما باشید…

 

دستگاه های چوب بُر

 

دستگاه های چوب بُر یا همان اره ها، جزء شالوده های اصلی نجاری هستند. برای ایجاد خلق دست سازه های چوبی حتما به این ابزار مهم نیاز پیدا خواهید کرد. اما خب همانطور که حظور این ابزار در کارگاه شما ضروری است، قیمت آن هم نسبتا بالا است.

پس بایستی با توجه به نیاز خود و وسعت کاری که می خواهید انجام دهید، این ابزار را تهیه کنید. کار های سبک طبیعتا به اره های کوچک تری نیاز خواهند داشت و کار های بزرگی مثل ساخت مبلمان چوبی اره ای بزرگ تری را لازم دارند.

  • اره های برقی یا دستی؟

اره های موجود در بازار در دو نوع برقی و دستی وجود دارند. برای کار کردن با چوب شما به هر دوی این اره های احتیاج پیدا خواهید کرد. پس بهتر است تا هر دو نوع این ابزار را در کارگاه خود داشته باشید. اره برقی در محل کارگاه برای کار بسیار مناسب است ولی قرار نیست کار ها همیشه در محل کار پیش برود. فرض کنید در طبیعت هستید و می خواهید یک چوب خشک را تکه کنید. بدون داشتن برق عملا اره برقی کاربرد ندارد و شما مجبور به استفاده از اره دستی هستید.

  • انواع اره دستی:

برای شناخت بیشتر این ابزار ابتدا انواع اره های دستی را معرفی می کنیم تا کاملا با آن آشنا بشوید.

– اره نجاری دستی سنتی: این نوع اره دارای یک دسته به شکل D است و یک تیغه فلزی با دندانه بزرگ دارد. اره سنتی دارای طول ها و اندازه دندان های مختلف می باشد که با توجه به کار متفاوت است.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره پنل یا دم روباهی: این اره به علت شکل متفاوت تیغه فلزی و دسته به این نام شناخته می شود. به خاطر فرم خاص این اره، از تاب برداشتن تیغه جلوگیری می شود.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره دو طرفه:برای برش ها بزرگی مانند درختان کاربرد داشته است. به همین منظور دو دسته در دو طرف این اره تعبیه شده است. در گذشته بسیار از آن استفاده می کردند ولی در حال حاضر زیاد کاربردی نیست.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره پشت دار: به خاطر وجود محافظ چوبی که در پشت تیغه اره وجود دارد به این نام شناخته می شود. محافظ روی تیغه برای جلوگیری از تاب برداشتن و همچنین بالا رفتن دقت در برش تعبیه شده است.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره ظریف بُر: از خانواده اره پشت دار محسوب می شود. تفاوت آن در اندازه دندانه های تیغه است که به همین علت در کار های ظریف استفاده می شود.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره نجاری نوکی: دسته های این اره شبیه به اره سنتی است و دارای تیغه نوک تیزی است که در برش های گرد و انحنا دار کار را راحت می کند.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره دستی مویی: تیغه این اره بسیار ظریف است و معمولا برای کارهای هنری مانند معرق کاری استفاده می شود. این اره بیشتر در برش های ضخامت کم کاربرد دارد.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره مویی: این نوع اره هم برای کارهای ظریف هنری استفاده می شود. در انتهای اره، قوس عمیقی برای راحتی کار در برش ها وجود دارد.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره روکش بُر: برای برش ضخامت های یک یا دو میلی متر استفاده می شود. به خاطر فرم خاص این اره نیازمند دقت بالایی است.

– اره برش سطح: دارای تیغه نازکی است و دو طرف ان را دندانه ها تشکیل داده اند. برای برش اضافات چوب از این نوع اره استفاده می شود.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره ژاپنی: فرم این اره ها شباهت زیادی به شمشیر های ژاپنی دارد و به همین علت اره ژاپنی نام گذاری شده است. در این اره ها، تیغه در راستای دسته قرار گرفته است. برای برش کاری های سخت بسیار مناسب است.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

  • انواع اره برقی:

– اره میزی: ابزاری پر کاربرد برای برش کاری است. دارای تیغه ای دایره شکل است که انواع چوب را برش می دهد. تیغه این اره قابل تنظیم است و برای برش های زاویه دار نیز مناسب می باشد.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره گرد بُر: از یک تیغه دایره ای شکل تشکیل شده و به خاطر همین ویژگی نام گذاری شده است. یک ابزار قابل حمل است و مناسب برش چوب ها است.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره فارسی بُر: کاربرد اصلی این اره برش زاویه دار چوب است اما برش های 90 درجه را هم انجام می دهد. این اره هم قابل حمل است.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره افقی بُر: تیغه این اره با سرعت بالا و به صورت مداوم در سمت عقب و جلو حرکت می کند که باعث برش چوب می شود. در دو نوع بی سیم و برقی در بازار یافت می شود. کاربرد بسیار بالایی دارد و تقریبا چوب را با این اره به هر شکلی که در نظر دارید می توانید برش دهید.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره عمود بُر: دارای یک تیغ عمودی است که کاربردش را نسبت به اره افقی بُر متفاوت می کند. برای سطوح صاف و برش هایی منحنی مناسب است. البته این اره از نوع اره افقی بُر بسیار دقیق تر است.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره نواری: از یک میز و تیغه نواری تشکیل شده است که با حرکت مداوم بین دو چرخ برش را انجام می دهد. ابعاد این اره متفاوت است که با توجه به کار باید انتخاب شود. اره نواری برای برش الوار ها و چوب ها مختلف کاربرد دارد.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

– اره مویی: مکانیزم کاری این اره شباهت به اره نواری دارد. برای کار هایی که از ظرافت بالایی برخودار هستند و یا طرح پیچیده ای دارند بسیار مناسب است.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

 

ابزار اورفرز

 
ابزار اورفرز برای نجار هایی که در زمینه ساخت دست سازه های چوبی کار می کنند بسیار مناسب است. کار با اورفرز بسیار جذاب است. کاربرد اصلی این وسیله شکل دادن و ابزار زدن به لبه های کار است. اورفرز در دو نوع دستی و میزی در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.
اما اگر بخواهیم از لحاظ کارایی طبقه بندی کنیم، اورفرز دستی بهتر است چرا که با حرکت دادن این وسیله قدرت مانور بیشتر بر روی طرح ها خواهید داشت. برای تغییر در شکل دهی لبه های چوب کافی است تیغه این وسیله را عوض کنید تا نتیجه ی متفاوتی را ببینید. در هنگام استفاده از این ابزار باید نکات ایمنی مهمی را رعایت کنید.
قبل از شروع ابزار زدن کار را چک کنید که منگنه یا میخی داخل آن نباشد. به علت پرتاب شدن خرده چوب ها، از عینک کار استفاده کنید.
دست سازه های چوبی و ابزار کار

 

ابزار های عمومی

 

علاوه بر ابزار های تخصصی نجاری، برای ساخت دست سازه های چوبی نیازمند ابزار های عمومی نیز خواهید بود.

  • دریل: 

اولین ابزار عمومی پر کاربرد، دریل است. دریل ها عموما برای ایجاد سوراخ و بستن پیج به کار برده می شوند. مته های مختلف این وسیله، نوع سوراخکاری ها را تغییر می دهد. همچنین با بستن یک مته پیچ گوشتی سرعت بستن پیچ ها بالا می رود و نیازی به زحمت کشیدن نیست.
  • چکش:

از آن ابزار هایی است که در جعبه ابزار هر کسی پیدا می شود. عموما برای ضربه زدن کاربرد دارد اما برخی از نوع دیگر چکش ها با سری های متفاوتی که دارند ویژگی های متفاوتی را دارند.

  • گازانبر:

ابزار عمومی است ولی برای نجار ها کاربرد ویژه ای دارد. اگر در کاری به مشکل خوردید و به آن میخ های زیادی را زدید گازانبر به کارتان می آید. این وسیله مخصوص کشیدن اشیاء همچون میخ است.

  • گیره:

اگر می خواهید قطعات چوب را کنار یکدیگر نگه دارید و فیکس کنید از گیره کمک بگیرید. گیره ها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند.

  • متر:

برای تولید هر اثر تناسبات و اندازه ها بسیار مهم هستند. متر یکی از اختراعات مهم بشر است که برای اندازه گیری و اجرای دقیق ایده ها استفاده می شود.

 

 

ابزار کنده کاری چوب

 

کنده کاری کردن بر روی دست سازه های چوبی ویژگی است که این هنر را متمایز می کند و زیبایی خاصی را به ارمغان می آورد. مغار وسیله ای است که به شما این امکان را می دهد تا بتوانید طرح های خود را بر روی چوب ایجاد کنید.
  • مغار گلویی:

این نوع مغار دارای قوس نسبتا زیادی در قسمت تیغه است که مناسب طرح های منبت با گودی بالا می باشد.

  • مغار شفره:

تیغه این مغار V شکل می باشد. این مغار مناسب سفت کاری است. یعنی کند کاری قسمت های سخت چوب با این مغار امکان پذیر است. سایز کوچک این مغار برای ظریف کاری ها نیز مناسب است.

دست سازه های چوبی و ابزار کار

ابزار رنده چوب

اگر می خواهید دست سازه های چوبی بسازید احتمالا باید از چوب و الوار های خام استفاده کنید. این الوار ها در ابتدا دارای ناهمواری های بسیار زیادی هستند که کارکردن را سخت می کنند. برای این که بتوانید کار خود را شروع کنید، قبل از هر چیزی باید الوار را کاملا صاف کنید. ابزار رنده چوب در انجام این کار خیال شما را راحت می کند. با استفاده از این ابزار سطح ناهموار چوب های خود را به یک سطح صاف تبدیل کنید. ابزار رنده چوب در دو نوع برقی و دستی وجود دارند که با توجه به کار خود می توانید نوع آن را انتخاب کنید.

 

 

دست سازه های چوبی و ابزار کار

سوهان و سمباده

برای این که دست سازه های چوبی زیبایی را داشته باشید از پرداخت های نهایی کار غافل نشوید. ظریف کاری بخش مهمی از کار های هنری است. پس از این که اکسسوری چوبی خود را ساختید نوبت نهایی کردن کار است. برای پرداخت های نهایی از دو ابزار سوهان و سمباده استفاده می کنیم. ماهیت هر دو این ابزار ها یکی است و برای ساییدن چوب کاربرد دارند.

سوهان ها از جنس فلز هستند و زبری سطح آن ها اندازه های متفاوتی دارد. اما سمباده ها از جنس کاغذ مخصوص هستند که در میزان زبری مانند سوهان انواع مختلفی را دارند. علاوه بر سمباده های معمولی نوع دیگر این ابزار به صورت برقی وجود دارد که کار را بسیار راحت می کند. البته برای ریز کاری ها باید به صورت دستی از این ابزار استفاده کنید تا دقت بالاتری داشته باشید.

 

 

دست سازه های چوبی و ابزار کار

میخکوب و منگنه کوب

از ابزار های پر کاربرد نجاری است. یک نکته در مورد این ابزار که باید بدانید این است که کاربرد میخکوب و منگنه کوب اغلب در صنعت کار با ام دی اف کاربرد است. اگر قصد دارید دست سازه های چوبی بسازید و با الوار های خام سر و کار دارید این ابزار ها زیاد به کارتان نمی آید. بهترین نوع این ابزار میخکوب و منگنه کوب بادی است که با موتور باد کار می کند.

 

 

دست سازه های چوبی و ابزار کار

سخن پایانی

در این مقاله انواع ابزار های نجاری را توضیح دادیم و برای این که بتوانید یک کارگاه کوچک راه بیندازید با توجه به نیاز خود هر کدام را می توانید تهیه کنید. از هر کدام از ابزار ها، مثال های زیادی زدیم برای این که شما آشنایی کامل را داشته باشید. لازم نیست برای کار کردن با چوب همه اره های برقی را تهیه کنید. حتی در بعضی از کارگاه های بزرگ تعدادی از این اره ها را استفاده می کنند. برای ابتدا کار یکی از اره هایی که کاربرد بیشتری را برای کار شما دارد را انتخاب کنید.