در این مقاله بخوانید

 

مقدمه 

تجهیزات مورد استفاده در جوشکاری ساختمان کدامند؟
برای جوشکاری اسکلت ساختمان چه تجهیزاتی نیاز است؟
تجهیزات جوشکاری رابیتس چه تفاوتی با اسکلت دارند؟
در هر فعالیتی علاوه بر مهارت به ابزاری نیاز است که در به نتیجه رساندن کار نقش مهمی دارد و گاهی حتی کار کردن بدون ابزار ممکن نخواهد بود. جوشکاری ساختمان هم مانند تمام حرفه‌های دیگر برای پیشبرد کار به تجهیزات مخصوص خود احتیاج دارد. البته قسمت‌های مختلف ساختمان برای جوشکاری تجهیزات مخصوص خود را می‌طلبد. برای مثال رابیتس کاری به تجهیزاتی احتیاج دارد که بعضا در جوشکاری اسکلت چندان کاربرد ندارد و بالعکس، در این مقاله آموزش جوشکاری همراه موما باشید تا تجهیزات مورد نیاز جوش‌کاری ساختمان را بررسی کنیم.

 

تجهیزات مورد نیاز در جوشکاری اسکلت ساختمان

 

برای جوشکاری اسکلت ساختمان با روش قوس الکتریکی به ابزار و تجهیزاتی نیاز اسو تا بخصوص هنگام کار در ارتفاع به سرعت بتواند از ان استفاده کنید.

چکش جوش

جوشکاری با الکترود به دلیل وجود رویه‌های مخصوص، بعد از اتمام هر مرحله باعث ایجاد سرباره می‌شود، برای ادامه‌ی جوشکاری باید این سرباره‌‌ها را از روی محل جوش کنار زد که با چکش مخصوص قابل انجام است.

برس سیمی

قبل از جوشکاری باید محل مورد نظر کاملا تمیز شود. این کار با کمک برس سیمی انجام می‌شود. این برس‌ها از جنس فولاد هستند و بر اثر سایش نمیریزند.

برس سیمی ابزار جوشکاری-وبسایت موما

سنگ فرز

یکی از پرکاربرد‌ترین ابزار‌ها در جوشکاری سنگ فرز است. این وسیله در آماده سازی محل مورد نظر برای انجام جوش استفاده می‌شود. هنگام کار با سنگ فرز، باید به نکاتی مانند سالم بودن سیم سنگ فرز و سنگ مورد استفاده‌ی آن اطمینان حاصل کنید. چرا که ممکن است شکستن سنگ باعث آسیب جدی شود و یا سالم نبودن روکش سیم می‌تواند خطر برق گرفتگی را ایجاد کند.

سنگ فرز برای جوشکاری-وبسایت موما

کابل‌های جوشکاری و اتصالات

کابل‌های جوشکاری بیشتر از جنس مس هستند و روکش آنها از جنس افشان است و بسیار محکم و مقاوم و البته سبک می‌باشند. این کابل‌ها شامل یک کابل اتصال و کابل انبر است و از طریق کابل شو به دستگاه متصل می‌شوند. برای طولانی‌تر کردن کابل هم باید از همین اتصالات استفاده کرد.

انبر مخصوص جوشکاری

برای انبر‌های جوشکاری می‌توان از اشکال مختلف انبر استفاده کرد. اما انبر استاندارد با شامل یک گیره‌ی قوی برای وصل شدن به کار یا میز کار و روکش سبک و مقاوم از جنس الاستیک و کائوچو است.

انبر جوشکاری-وبسایت موما

جعبه‌ی الکترود

الکترود‌های مصرفی برای جوش هر یک ویژگی خود را دارد و برای شرایط مختلف استفاده می‌شود. برای منظم بودن و در دسترس بودن آنها نیاز به وسیله‌ای است که بتواند انواع الکترود را از یکدیگر جودا کند.

گرمکن و سشوار صنعتی

قبل از اجرای جوش باید قسمت مورد نظر مربوط به هر دو تیر آهن را گرم کرد. این نیاز بخصوص در روز‌های سرد زمستان بیشتر حس می‌شود و هدف از آن، گرم شدن کار و بهتر جوش خوردن آنها به یکدیگر است.

ابزار اندازه گیری

در ساخت اسکلت ساختمان اندازه گیری قسمت‌های مختلف توسط جوشکار انجام می‌شود تا ابعاد تیر آهن مورد نیاز دقیق محاسبه شود. جوشکار برای این کار از متر استفاده می‌کند و اندازه‌ی متر مورد نیاز بسته به بزرگ بودن ساختمان متغیر است.

ابزار اندازه گیری جوشکاری-وبسایت موما

ابزار نشانه گذاری

بعد از اندازه گیری قسمت مورد نظر باید با دقت نشانه گذاری شود و به گونه‌ای باشد که نشانه تحت حرارت بالا محو نشود. به همین منظور می‌توان از سوزن مخصوص خط کشی استفاده کرد. این سوزن‌ها می‌توانند به طور دقیق قسمت مورد نظر را نشانه گذاری کنند و با حرارت از بین نمی‌روند. البته ابزار دیگری نیز وجود دارد، مانند سنگ صابون که مثل گچ عمل می‌کند اما با ترکیبات خاصی که دارد تحت حرارت بالا از بین نمی‌رود. همچنین برای نشانه گذاری‌های گرد نیز از پرگار استفاده می‌شود اما این پرگار دارای دو سر سوزن است و مخصوص نشانه گذاری روی فلزات طراحی شده است.

دستگاه‌های نصب

ابزار و دستگاه نصب تیر آهن و قطعات فلزی بدون استفاده از جرثقیل و ماشین آلات مخصوص برای نگهداری ان ممکن نیست. دلیل آن هم ارتفاع بالا هنگام کار و همچنین وزن بالا است که بدون کمک ماشین آلات نمی‌توان نصب را انجام داد.

تجهیزات جوشکاری رابیتس

رابیتس‌ کاری و ساخت سقف کاذب، در مراحل مختلفی ساخته می‌شود. مهمترین مرحله‌ی آن جوشکاری رابیتس می‌باشد. جوشکاری رابیتس با ظرافت انجام می‌شود و تجهیزات مورد نیاز آن کمی با تجهیزات اسکلت بندی ساختمان متفاوت است. برای مثال استفاده از جرثقیل یا ماشین آلات نصب در رابیتس کاری استفاده نمی‌شود و همچنین نیازی به سشوار صنعتی برای گرم کردن نیست. در بعضی تجهیزات نیز مانند سنگ فرز، متر، جعبه الکترود ابزار اندازه گیری نیز رابیتس کاری تفاوتی نخواهند داشت. این دو فعالیت در ساختمان جزو اصلی‌ترین

 

نتیجه گیری

 

تجهیزات مورد استفادا در جوشکاری ساختمان می‌تواند بسته به نوع کاربری متفاوت باشد. به طور استاندارد تجهیزات مورد نیاز در اسکلت بندی ساختمان شامل؛ ابزار اندازه گیری، ابزار نصب، ابزار نشانه گذاری، جعبه الکترود، فرچه سیمی، چکش، سنگ فرز و از این نوع ابزار می‌باشد. البته بسته به نوع اسکلت ساختمان ممکن است به ابزار دیگری هم نیاز باشد.

ابزار رابیتس کاری هم در مواردی با اسکلت بندی ساختمان مشترک است و در مواردی هم با آن متفاوت می‌باشد. البته جوشکاری رابیتس به طور کلی با اسکلت بندی متفاوت است، رابیتس کاری در اکثر موارد به جوش‌های نقطه‌ای و ظریف احتیاج دارد در حالی که برای اسکلت بندی ساختمان باید یک جوشکاری محکم و مقاوم را انجام داد. پس حتی با وجود تجهیزات یکسان این دو هیچ شباهتی با یکدیگر ندارند.