در این مقاله بخوانید

 

رنگ نارنجی در طراحی داخلی

 

 

– رنگ نارنجی در طراحی داخلی چه جایگاهی دارد؟
– چه نکاتی را در استفاده از این رنگ باید رعایت کنیم؟
– نارنجی چه حسی را به مخاطب القا می کند؟
رنگ ها جایگاه ویژه ای را در خالص شدن طراحی داخلی دارند. آنها می توانند یک فضا را به سمت شاد بودند یا رسمی بودن سوق دهند. داشتن دانشی درست از رنگ ها نیازمند آموزش رنگ شناسی است که می توانید از سایت موما تهیه کنید.
رنگ نارنجی تعامل اجتماعی را به شیوه سرگرم کننده و محاوره ای تشویق می کند و باعث بالا رفتن حس سرگرمی، شادی و بازیگوشی می شود. این رنگ همچنین باعث تحریک اشتها می شود، در صورتی که خیلی از افراد بر این باورند که رنگ قرمز دارای این خاصیت است. نارنجی نشان دهنده راحتی جسمانی و بیانگر احساس فراوانی است.
 
رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی-muma.ir
 

 

ویژگی رنگ نارنجی در طراحی داخلی

 
در این قسمت احتمالا اولین چیزی که باید به آن اشاره کنیم این است که رنگ نارنجی مناسب همه افراد نیست و باید با شخصیت شما همخوانی داشته باشد. به هر حال رنگ ها در روزمره همراه شما هستند و با آن زندگی می کنید پس در انتخاب خود دقت کنید.
اشباع رنگ بر شدت ویژگی های روانی شما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. اگر به رنگ نارنجی پرتقالی نگاه کنید نسبت به دیگر سایه های نارنجی مانند هلویی، احساس متفاوت تری خواهید داشت. توجه داشته باشید که هر رنگی دارای ویژگی های منفی است و با استفاده بیش از حد نارنجی یا استفاده از سایه های نامناسب در ترکیب رنگ ها ممکن است کمی بی اهمیت به نظر برسد. از طرفی می تواند باعث ایجاد احساس محرومیت شود.
اما پنج مزیت استفاده از رنگ نارنجی چیست؟
  • تقویت فوری خلق و خو: اضافه کردن نارنجی به عنوان عضوی از طبیعت باعث تاثیر مثبت در خلق و خوی شما خواهد شد. لازم نیست کل دیوار ها را به این رنگ در بیاورید، یک اکسسوری کوچک از رنگ نارنجی تاثیر خود را می گذارد.
  • برقراری تعادل عاطفی: رنگ ها تاثیر زیادی در واکنش های احساسی دارند. رنگ قرمز یک محرک شدید احساسات است و از طرفی رنگ زرد هم باعث واکنش شادی در شما است. رنگ نارنجی درست در میان قرار می گیرد و باعث ایجاد احساس گرما و شادی می شود.
  • رنگی الهام بخش: نارنجی یک رنگ ماجراجویانه است. با استفاده آن در طراحی داخلی حس الهام بخش، اقدام کردن، ریسک پذیری و احساس استقلال را دریافت می کنید. این رنگ شما را برای شروع یک روز عالی آماده می کند.
  • یک رنگ با طراوت: رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی باعث ایجاد طراوت در محیط می شود. ترکیب این رنگ با یک پالت خنثی بسیار خوب عمل می کند. اگر نسبت به استفاده از نارنجی احساس تردید دارید، از سایه های روشن و پر رنگ بهره ببرید.
  • ارتقای روحیه: نارنجی هم خوش بینانه و هم نشاط آور است که روحیه شما را جوان می کند. مهم نیست این رنگ را در کجا به کار ببرید، فقط مطمئن شوید که روزی یک بار در معرض دید شما قرار می گیرد و مزایای احساسی آن را دریافت می کنید.

استفاده از رنگ نارنجی در طراحی داخلی برای هر فضایی مناسب نیست. برای مثال استفاده مقادیر زیادی از نارنجی برای اتاق مضر است چرا که باعث به هم خوردن حس آرامش آن خواهد شد. برای به کار بردن اصولی این رنگ در اتاق سعی کنید از لوازم جانبی یا آثار هنری نارنجی رنگ استفاده کنید تا مکانی هیجان انگیز و فعال را داشته باشید.

 

ویژگی های رنگ نارنجی-muma.ir

 

ترکیب های مناسب رنگ نارنجی در طراحی داخلی

 
اگر به دنبال یک ظاهر رترو هستید، سایه های قهوه ای را امتحان کنید یا اگر به دنبال ظاهری مدرن تر هستید، به رنگ های فیروزه ای فکر کنید. از آنجایی که آبی رنگ مکمل نارنجی است، باعث بهتر نشان داده شدن این رنگ می شود. برای محیطی تازه و سرگرم کننده، نارنجی را با زرد ترکیب کنید.
اگر به انگیزه نیاز دارید، یا اگر از اتاق برای سرگرمی یا معاشرت استفاده می کنید نارنجی رنگ مناسب شما است. نارنجی اغلب بیانگر یک طلوع جدید است یعنی این فرض را می توانیم در نظر بگیریم که این رنگ دارای درصد بالایی از رنگ زرد است.
  • پالت رنگی بنفش، خاکستری و نارنجی را امتحان کنید. این رنگ های روشن و زنده یک ترکیب عالی برای اتاق بازی یا اتاق خواب کودکان است.

 

پالت رنگی بنفش و نارنجی-muma.ir

 

  • نارنجی به همراه خاکستری روشن و سبز ملایم به راحتی جفت می شوند. تضاد ته رنگ های خاکستری و رنگ های ظریف کاملا با رنگ نارنجی پر رنگ همراه است و ترکیب خوبی را تشکیل می دهد.

 

پالت رنگی نارنجی و سبز-muma.ir

 

  • برای داشتن یک ظاهر جسورتر، آبی را با نارنجی ترکیب کنید. این پالت رنگی در اتاق خواب کودکان به خوبی کار می کند.

 

پالت رنگی نارنجی و آبی-muma.ir

 

نکات استفاده از رنگ نارنجی در طراحی داخلی

 

اگر می خواهید یک اتاق سرگرم کننده و با معاشرت بالا داشته باشید از رنگ نارنجی در طراحی داخلی استفاده کنید. اما باید به مقادیر و محل های استفاده دقت کنید و دانشی را در مورد آنها داشته باشید. نارنجی اغلب با یک طلوع جدید در نگرش همراه است. این توصیف را می توانیم اینگونه فرض کنیم که اشاره به درصد بالای رنگ زرد دارد.
برای برخی از افراد فکر استفاده از چنین رنگ روشن و پر جنب و جوشی در خانه کمی ترسناک خواهد بود. کاملا حق با شماست. این رنگ انرژی و نشاط بالایی را دارد. اگر می خواهید واقعا از آن استفاده کنید سعی کنید در فواصل کوتاه این رنگ را بکار ببرید. مانند لوازم جانبی که اگر احساس تحریک کنندگی بیش از حد داشتید به راحتی می توانید آن ها را تعویض یا جابجا کنید.
رنگ نارنجی نرم تر و کم رنگ تر (تناژ سالمون، هلو و زردآلو) را می توانید در اتاق خواب استفاده کنید. درصد صورتی این رنگ ها باعث القا حس عاشقانه می شود. اما ممکن است سلیقه شخصی هر کسی در انتخاب این رنگ ها متفاوت باشد.
 
نکات استفاده از رنگ نارنجی در طراحی داخلی-muma.ir

 

نورپردازی و تاثیر آن بر رنگ نارنجی در طراحی داخلی

 

بدون نور، رنگ ها را نمی بینیم بنابراین مهم است که نورپردازی اصولی را داشته باشید. مورادی که باید در نظر بگیرید، جهت اتاق و شرایط نور طبیعی است. زیرا رنگ می تواند به طور چشمگیری در طول روز تغییر کند. همچنین استفاده از نور های مصنوعی هم تاثیرگذار خواهد بود.
نور های مصنوعی موجود در بازار، دارای دما های رنگی مختلفی است. برای اینکه رنگ های گرم تری را داشته باشید از نور های مصنوعی با دمای پایین استفاده کنید، همچنین برای داشتن رنگ هایی سرد تر، نورهایی با دمای بالاتر به کار ببرید.
از شدت نور ها غافل نشوید، هر چه شدت بالاتری را داشته باشید، رنگ های روشن تری را می بینید. از طرفی جهت نور و نوع منبع نور هم حائز اهمیت است.
با رعایت نکات گفته شده رنگ نارنجی در طراحی داخلی شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و از آن لذت خواهید برد. پالت های رنگی گوناگونی وجود دارد که با توجه به فضا و سلیقه خود، مناسب ترین آنها را می توانید انتخاب کنید. امیدوارم از این مقاله آموزشی لذت برده باشید.
 
تاثیر نور بر رنگ نارنجی-muma.ir